Bezpečnost chodců u nás a v Evropě

V Evropské unie zemře na silnici každoročně množství  lidí odpovídající počtu obyvatel menšího města kolem 30 000 občanů.  40 % všech obětí představují zranitelní účastníci: chodci, cyklisté, jezdci na mopedu i motorkáři a další 3 000 000 občanů utrpí zranění.

Statistiky nehodovosti říkají, že počet usmrcených na evropských silnicích klesl od roku 2001 o téměř polovinu. V České republice jako celku mrtvých také ubývá. V roce 2013 se počet všech smrtelných obětí provozu v České republice dostal podle policejních dat pod hranici  600, z toho bylo134 chodců, což je o 12 méně než v roce 2012.  Celý příspěvek

Doba temna

Foto Gabriel Hering

Před několika dny mě ve zpravodajství ČT24 zaujal policejní názor na zvýšení bezpečnosti chodců v zimních měsících, podle něhož by měli chodci mít v tuto dobu za povinnost nosit reflexní prvky na svém oděvu. „Jak je patrné z policejních statistik z roku 2012, měsíc prosinec a leden patřily k těm s nejvyšším počtem nehod s účastí chodců. Mezi rizikové faktory, které mohly tento stav ovlivnit, řadíme sníženou viditelnost (vlivem mrholení, sněžení, mlhy, inverze …), ale také shon a stres spojený s tímto obdobím,“ praví se na internetu ministerstva vnitra. Dopravní policie uvedla, že počet zabitých chodců v hlavním městě se oproti loňskému roku zvýšil o 8! Tyto smutné údaje netřeba zpochybňovat – statistika je statistika. Skutečnost, že za za mlhy a šera nebo v noci hrozí chodcům, kteří splývají s vozovkou, větší nebezpečí než za plného osvětlení, je logické. Z tohoto faktu by měly logicky vyvodit důsledky všechny zúčastněné strany možné kolize: především majitel komunikací, potažmo jejich správa, která nese odpovědnost za bezpečnost provozu, samozřejmě chodec, odpovědný za svůj holý život, a stejně tak řidič, jehož auto je pro chodce nositelem smrtelného nebezpečí. Co však z osmi usmrcených navíc odvozuje dopravní policie, odpovědná za kontrolu dodržování norem silničního provozu, není logické ani trochu. Navrhuje totiž zavést do legislativy novou povinnost jen pro jednu stranu, a to pro chodce. Celý příspěvek

Chodci sobě: Město pro občany, občané pro město – zpráva ze setkání občanů se zástupci veřejné správy

Vážení uživatelé i návštěvníci portálu Chodci sobě,

dosud vám dlužíme zprávu o setkání, které jsme uspořádali ve spolupráci s MČ Praha 2 v říjnu. Od okamžitého reportu o ní nás zrazovala nejen rušná povolební doba, ale také potřeba získat jistý odstup a nadhled od žhavé diskuze, jejíž vyznění jsme chtěli nechat trochu vychladnout. Zprávu vám tedy přinášíme se zpožděním, když ne pro štěstí, tak alespoň pro informaci a zamyšlení, jak se nám všem daří naplňovat cíle portálu. Vaše připomínky, názory i nápady uvítáme. Celý příspěvek