Aktualizovat podnět
Přechod v ulici V Olšinách u stanice metra
V olšinách, Praha 10
Kategorie: Přechody a křižovatky
Zasláno: 01. 09. 2025
U stanice metra Strasnicka je podchod pro chodce. Dne 31.8.2025 jsem zjistil ze se pres vozovku ktera ma 4 pruhy vybudoval přechod pro chodce nad podchodem primo proti škole. ⚠️. Podchod u školy je bezpečnostní infrastruktura – má děti a chodce odvést mimo silnici, aby nemuseli přecházet rušnou komunikaci. Pokud úřad nad podchodem vybudoval pěší přechod přes vozovku, vzniká paradox: místo aby se chodci vedli podchodem, dostali možnost přecházet „nahoře“. Z pohledu bezpečnosti • Primární účel podchodu: chránit chodce (zejména děti) před střetem s vozidly. • Zřízení přechodu nad podchodem může vést k: • snížení využívání podchodu, • zvýšení pohybu chodců přímo po vozovce, • riziku nehod (děti a starší lidé si zkracují cestu). Právní a normativní rovina 1. Zákon o pozemních komunikacích (č. 13/1997 Sb.) – bezpečnost a plynulost provozu jsou hlavní zásadou. 2. Vyhláška č. 294/2015 Sb. (dopravní značení) – přechod se zřizuje jen tam, kde je to účelné a bezpečné. 3. Technické podmínky Ministerstva dopravy (TP 65 – Zásady pro dopravní značení) – doporučují nezřizovat přechod v těsném okolí podchodu, protože se tím ruší jeho funkce. 4. Pokud je podchod u školy, mohla by být napadnutelná i otázka péče řádného hospodáře veřejné instituce, která stavěla (proč investovala do podchodu a pak ho „znefunkčnila“). V případě že nebude přechod nad podchodem zrušen obrátím se na patřičné orgány z důvodu že: • může to být považováno za porušení bezpečnosti provozu – nebo alespoň za postup odporující smyslu dopravního řešení. • Policii ČR – dopravní inspektorát (dohlíží na bezpečnost přechodů), • Ministerstvo dopravy / odbor BESIP, • případně i Českou školní inspekci (protože jde o bezpečnost dětí v okolí