Aktualizovat podnět
Kolizní křižovatka páteřních cyklotras - chybějící pěší prostupy
Na obrátce, Praha 14
Kategorie: Přechody a křižovatky
Zasláno: 04. 08. 2025
V lokalitě s intenzivní výstavbou při Poděbradské a kolem parku Zahrádky vznikají jako propojení mezi jednotlivými sídlišti pouze cyklostezky, a to páteřní, s vysokou frekvencí a rychlou jízdou cyklistů. Na dálkových trasách nejsou označena místa, kde se napojují chodci, a to podél celé obytné čtvrti. Vstupy nejsou viditelné z dálky, často jsou spíše zakryté např. zelení. Nejkritičtější místo je křižovatka několika páteřních směrů (trojúhelník s velmi malou plochou křížení), zároveň se zde pohybuje hodně chodců, malých dětí, jde o rekreační plochy a jediné bezbariérové propojení v rámci území. Napojení chodců od ul. Modrého je velmi nebezpečné, neoznačené, chodci vstupují do protisměru, pokud potřebují zahnout směrem k sídlišti Suomi (podél betonárny k zastávce Vozovna Hloubětín). V místě se střetává trasa cyklistů od Klíčova směrem do Kyjí a dále směrem do centra, cyklisté kříží místo všemi směry, chodci také, uprostřed malé zelené plochy je navíc fitness prvek a jedna z mála laviček. Zároveň zde ústí příkré schody od Rokytky - jediný přístup z rekreačního údolí a propojení s parkem Zahrádky. Plánovaná výstavba bytového projektu situaci má ještě zhoršit dalším křížením v nepřehledné zatáčce směrem k mostu před Poděbradskou, což je potřeba zamítnout. Naopak by developer mě vybudovat přístup k řece Rokytce bezbariérově v přehledném a logickém místě na opačné straně cyklostezek. Celá křižovatka by se měla zpřehlednit, výrazně odlišit od cyklostezek tak, aby i chodci i cyklisté jasně vnímali, že jde o křižovatku/náměstí, kde je volný pohyb všech účastníků, zpomalit pohyb a rozšířit plochu napojení tak, aby bylo možné zamezit střetům. Developer místo toho plánuje umístit zde přímo v křižovatce sezónní bistro s posezením což by situaci naprosto paralyzovalo. V územním řízení přesto vydána souhlasná stanoviska bez požadavků na zlepšení bezpečnosti chodců, přestože jde o obytnou čtvrť s nadprůměrným pohybem malých dětí, jde i o přístup ke škole a tramvaji.