"Zapomenutý" semafor před Masarykovým nádražím
Semafor na přechodu přes Havlíčkovu, která je nyní pěší zónou s povoleným vjezdem MHD a cyklistů a je pro auta s výjimkou IZS a údržby jezdící po tramvajových kolejích neprůjezdná, je zřejmě stále nastaven jako v době, kdy v ulici byl čilý obousměrný automobilový provoz. Tento semafor, který běží i v noci při prakticky nulovém provozu, po většinu časi zakazuje přechod přes Havlíčkovu, i když doslova o metr dál lze ulici kdykoli legálně přecházet už v pěší zóně. Bylo by na místě upravit nastavení semaforu tak, aby červená pro chodce svítila pouze když jede tramvaj, popřípadě semafor vůbec odstavit.
Zaslal: Fatima Cvrčková, 10.10.2024 v 11:56

Havlíčkova, Praha 1
Aktualizace podnětu
23.10.2024
Petr Jirsák - specialista marketingu, PR a komunikace přidal následující aktualizace podnětu:
Dobrý den,
děkujeme Vám za podnět ke světelnému signalizačnímu zařízení (SSZ) na křižovatce ulic Havlíčkova – Hybernská. Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s. prověřila Váš podnět s následujícím stanoviskem:
Předmětný přechod pro chodce je součástí SSZ 1.052 Havlíčkova – Hybernská. Toto SSZ je nejstarší v Praze. Řízení této křižovatky je nezbytné především s ohledem na geometrické uspořádání s nevyhovujícími rozhledovými poměry, a to nepřetržitě i v době slabého provozu (např. v nočních hodinách). Dle platné legislativy je v případě řízení křižovatky pomocí SSZ nutné řídit všechny vjezdy do křižovatky a všechny přechody pro chodce, které jsou její součástí. Výjimku tvoří pouze stavebně oddělená pravá odbočení z vedlejší komunikace.
Případné zrušení přechodu pro chodce v Havlíčkově ulici by způsobilo problémy např. nevidomým a hendikepovaným občanům, rodičům s dětskými kočárky apod., jelikož v přilehlé pěší zóně nelze zajistit bezbariérové přecházení s naváděcími prvky pro nevidomé, a s ohledem na vysoce intenzivní provoz tramvají ani bezpečnost chodců. Pro Vaší informaci uvádíme, že v pěší zóně smí chodci užívat komunikaci v celé její šířce, avšak chodci musí umožnit vozidlům projíždět. Proto je pro chodce v tomto místě obvykle bezpečnější a komfortnější použití řízeného přechodu, než proplétání se mezi stanicujícími a popojíždějícími tramvajemi.
S pozdravem
Petr Jirsák
Specialista marketingu, PR a komunikace
Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s.
Veletržní 1623/24 | 170 00 Praha 7
Komunikace o řešení podnětu
Podnět byl odeslán. Poté, co obdržíme odpověď od příslušné městské části nebo jiné odpovědné instituce, které bude podnět předán, zveřejníme ji na tomto místě.
nevím, kdy TSK naposledy vyhodnocovala provoz v této křižovatce - mezi 8.a 9. hodinou ranní je pro chodce zpravidla mnohem komfornější vláčet kočárky a kufry přes vysoký obrubník v pěší zóně než dlouho čekat na zelenou na přechodu, i když není žádná tramvaj ani jiné vozidlo v dohledu. Na základě jízdních řádů zhruba odhaduji, že i ve špičce neprojíždí křišovatkou vác než 90 tramvají za hodinu, mimo špičku podstatně méně, cyklistů a IZS jiztě nebude tolik co tramvají. Nebylo by možné aspoň upravit seřízení SSZ tak, aby ma tomto přechodu chodci měli delší zelenou, pokud není široko daleko tramvaj v dohledu, případně pokud má tramvaj čočky na stop?
23.10.2024 v 15:19