Bariérová zastávka tramvaje Karlovy lázně

Chodci se při výstupu z tramvaje na této zastávce často potýkají se závažnými nedostatky. Pro lidi na vozíku není zastávka použitelná vůbec, pro další lidi s omeznou možností pohybu jen obtížně. U nízkopodlažních tramavají nelze vyklopit plošinu, zastávky tohoto typu nejsou uváděny jako přístupné ve vyhledávačích na DP Praha. Minulý rok proběhla rozsáhlá rekonstrukce Smetanova nábřeží bez požadovaných úprav. Řešením by byl chodníkový mys, případně zastávka vídeňského typu.

Prosím Vás o informaci, jak s tímto podnětem naložíte.

Děkuji

Erik Čipera, o.s. Asistence

Zaslal: Erik Čipera, 09.02.2012 v 12:35

Praha 1-

Smetanovo nábř., Praha 1

Aktualizace podnětu

13.03.2012

Chodci Sobě přidal následující aktualizace podnětu:

Vyjádření projektanta k žádosti o provedení stavebních úprav chodníku u tramvajové zastávky na území MČ Praha 1 poskytnuté silničním správním úřadem OD MHMP




12.10.2022

Martin Šemík přidal následující aktualizace podnětu:

Dobrý den,

podnět byl vyřešen v prvním pololetí 2022 při rekonstrukci Smetanova nábřeží, hrana nástupiště již sahá přímo ke dveřím tramvaje.




Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 13.02.2012 17:52

Vážení,

děkujeme Vám za Váš podnět. O popsaném problému víme a zcela se ztotožňujeme s dojmem pisatele. I proto jsme za Prahu 1měli před prováděním rekonstrukce tramvajové trati v minulém roce na Dopravní podnik hl.m.Prahy a na Odbor dopravy Magistrátu hl.m.Prahy stejný požadavek. Popisované místo se totiž nachází na tzv.vybrané komunikační síti, která je přímo ve správě Odboru dopravy MHMP. Provedení úpravy chodníku brání, podle odpovědi, kterou jsme získali, technické předpisy týkající se průjezdného profilu ve vozovce (sdílený prostor pro provoz individuální automobilové dopravy a tramvají). Námět postupujeme podle příslušnosti na DOP MHMP.

S pozdravem

Ludvík Czital
vedoucí odboru



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 13.03.2012 10:45

Vážený pane Čipero,

po prověření na DP hl. m. Prahy Vám sdělujeme, že rekonstrukce Smetanova nábřeží končila v křižovatkce s ul. Betlémskou, takže zastávka "Karlovy lázně" se nacházela mimo stavbu. Za dané situace nebylo možno realizovat prosté rozšíření chodníku - viz přiložené vyjádření projektanta (pozn. Chodci sobě - viz výše).

S pozdravem
Ing. Ladislav Malý
specialista silničního správního úřadu
OD MHMP



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Martin Šubrt: Upřesním důvod, proč to tak je. Vzdálenost os kolejí je v Praze běžně 3 metry. Vzdálenost běžné nástupní hrany od osy koleje, na které na fotce stojí tramvaj, je 1,35 m. Tj. prostor mezi tou nástupní hranou a středem tramvajové tratě pak je široký pouze 1,5 m (polovina vzdálenosti os obou kolejí) plus 1,35 m. Takže kdyby byla nástupní hrana správně bez té mezery, šířka jízdního pruhu pro tramvaj by byla pouze 2,85 metru. Tramvaji to nevadí, ta nevybočuje, ale pokud ve stejném pruhu jezdí i auta, je 2,85 metru málo.

Kdyby tam jel náhradní autobus, nebo někde v okolí se něco stavělo, 2,85 m náklaďíku nestačí. Autobus SOR je třeba široký 2,550 m, tj. řidič pak má pouhých 30 centimetrů na manévrování, aniž by vjel do protisměru a srazil se třeba s protijedoucí tramvají. Jízdní pruh pro auta by měl být široký 3,5 metru, samozřejmě může být i užší (i 2,75 m), ale to se dělá spíše na obslužných komunikacích, kam nejedou třeba ani popeláři, nebo tam, kde je vedle pruh dost široký (např. ulice Jana Želivského).

Tj. nástupní hrana je tedy zde dál od tramvaje, aby od protisměru k hraně bylo přinejmenším těch 3,5 metru. Vypadá to divně, ale má to důvod.

Řešení je buď v odchylném řešení na zúžení pruhu, ale to se dává spíš jen tam, kde jezdí pouze busy MHD a je jim pak snížena rychlost. tam, kde jezdí všechna auta, tak se moc nedoporučuje. Nebo je řešení v uzavření tohoto směru pro auta zcela. Nebo v přestavbě trati na větší vzdálenost osy kolejí na 3,5 metru. Což se ale promarnilo loni. DP na to pravděpodobně nedostal peníze, ač jeho záměrem bylo např. postavit zastávku Karlovy lázně i v protisměru. Ovšem DP je rád, že alespoň opravil trať.
18.02.2012 v 11:34    

Honza: Martine, uvedené vysvětlení zní smysluplně, ale nesouhlasím. Vždyť o nějakých sto metrů nazpět je místo ještě daleko užší ! Není to dálnice a užší pruh přinutí k pomalejší jízdě. 30 centimetrů pro autobusáky není problém, podceňuješ je.
10.03.2012 v 15:52    

Martin Šubrt: Honza: Viz shodné vyjádření Metroprojektu s přesnými mrami, já je tahal z hlavy :-). O 100 m dříve je ovšem komunikace oddělena barákem, tj, sice jepruh chvílema úzký, ale vozidlo nemůže zasáhnout do průjezdního profilu protijedoucí tramvaje, která nemůže uhnout. A mimo průjezd tím barákem, se zase od sebe poměrně dost vzdalují obě koleje, takže, ač je u kraje místa méně, zase jevíce místa směrem ke středu komunikace.

Ještě dodatek. Rekonstrukce úseku od zastávky po Karlův most proběhla už po povodních, trať byla ještě ve slušném stavu, tj loni se do ní nezasahovalo a osová vzdálenost 3,04 (jak píše Metroprojekt) tam tedy bohužel zůstala.
13.03.2012 v 22:24    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Smetanovo nábř., Praha 1

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty

Uvolněný obrubník na Malostranském náměstí

Praha 1, 18. duben 2016 Vyřešený

Chodník končí velkou louží

Praha 1, 15. duben 2016 Vyřešený

Zablokovaná ulice Vltavanů

Praha 4, 15. červen 2015 Vyřešený


Zobrazit všechny podněty