Žádné komentáře
Zpomalení provozu v Práčské ulici od ZŠ po křižovatku s Topolovou
Prosím o informaci o možnostech zpomalení provozu v Práčské ulici v úseku od základní školy po křižovatku s Topolovou a zvýšení bezpečnosti chodců. Jedná se o rovný úsek komunikace, kde se nachází základní škola, nad ní MŠ a domov pro seniory, několik přechodů bez světelné signalizace, autobusové zastávky třech autobusů a dva obchody. Doprava je zde velice intenzivní, kamiony zajíždí do objektu Lesů hlavního města Prahy, ulice Práčská slouží jako průjezdní a obchvatová komunikace Jižní spojky. Ve špičce se zde tvoří souvislá kolona od ulice Švehlova až na Spořilov. Bohužel nikdo nedodržuje předepsanou max. povolenou rychlost, jezdí se zde 80 km/h, možná i více. V noci míra hluku rozhodně překračuje limitní hodnoty hluku v chráněném venkovním prostoru staveb ( Nařízení vlády č. 272/2011) a nedá se spát. Výstavba bytového domu U Práčské sýpky, proti kterému stojí další objekt způsobil odrážení hluku, zvýšení a rozptýlení hlukové zátěže. Výjezd autem z ulice Sněženková na Práčskou, kdy za zatáčku není vidět a ihned za sebou máte troubící auto, je také problém. V tomto úseku bylo před lety omezení rychlosti na 40 km/h, bohužel bylo odstraněno.
Prosím tedy o posouzení možnosti řešení daného problému, zajištění bezpečnosti a zlepšení kvality života v této oblasti. Momentálně byl za křížením ulic Topolová a Práčská instalován radar, který by i ve výše zmiňovaném úseku byl velkým přínosem. Děkuji, že se budete problémem zabývat.
Zaslal: Jana Lišková, 30.05.2022 v 15:07

Práčská, Praha 10
Aktualizace podnětu
09.06.2022
Městská část Praha 10 přidal následující aktualizace podnětu:
Vyjádření referátu dopravy a speciálního stavebního úřadu:
Předmětný úsek Práčské byl investorem přilehlého obytného souboru v době výstavby kompletně zrekonstruován. Zastávky byly umístěny do zálivů, přechody jsou od nich odsazeny tak daleko, aby i přes stojící autobus byl zajištěn rozhled, délka přechodů je minimální možná a jedná se tak o jeden z mála úseků Záběhlické – Práčské, kde z tohoto hlediska je situace v souladu s příslušnými normami. Dopravní značení, upozorňující na přechody, je rámováno retroreflexní deskou. Při opakovaně provedených místních šetřeních v ranní dopravní špičce projíždějící řidiči umožňovali chodcům přecházení v souladu s pravidly provozu, rychlost projíždějících vozidel bývá vzhledem k hustotě provozu viditelně nižší než povolená, což zcela odpovídá vaší informaci, že se zde tvoří dlouhá kolona. Před ZŠ bylo i po dohodě s vedením školy umístěno dopravní značení omezující rychlost na 30 km/hod v době školní docházky. Není žádoucí rychlost bez zvláštního důvodu dále snižovat, obzvláště na komunikacích, které nejsou ryze obslužné, ale mají i sběrnou funkci, vede to pouze k nerespektování dopravního značení. Rychlost jízdy 50 km/h v obci stanovuje zákon o provozu na pozemních komunikacích právě s ohledem na hojný výskyt chodců a příčných pěších vazeb.
Souhlas s instalací a financování informativní radarové značky je v gesci Magistrátu hl. m. Prahy. V nedávné době jsme v požadované lokalitě umístění tohoto zařízení konzultovali a bylo nám zasláno vyjádření, že její instalaci nepodpoří. Není dost prostředků umístit ji všude tam, kde je s ohledem na dopravně-technický stav komunikace a historicky dané nedodržení současných norem zřetelný problém s bezpečností. V tomto místě nejsou např. dlouhé nedělené přechody či zhoršené rozhledové poměry, i na výjezdu ze Sněženkové považujeme rozhled směrem cca 50 m na západ a min. 80 m na východ za dostatečný. Zmiňovaná „nově“ instalovaná radarová značka je u přechodu v místě přehledné přímé vozovky vedoucí hustou zelení, bez zdaleka zřetelných příčných vazeb, která řidiče svádí k rychlé jízdě. Oproti tomu v úseku s přilehlou zástavbou, prodejnami a s frekventovanými zastávkami MHD jsou chodci více „očekáváni“ a vzájemná viditelnost řidič-přecházející je zde zcela dostatečná. Odpoutávat pozornost řidiče údajem o rychlosti na informativní radarové značce považujeme v tomto místě za kontraproduktivní, protože je žádoucí, aby se řidič věnoval výhradně situaci na komunikaci, která je zde dostatečně přehledná.
Pokud jde o hluk, nelze vycházet ze subjektivních pocitů. Příslušným orgánem státní správy je Hygienická stanice hl. m. Prahy, která by v případě prokázaného překročení povolených limitů nařizovala provozovateli zdroje hluku (tedy vlastníkovi komunikace) odstranění takového stavu, popřípadě pozastavení provozu. Žádost o měření hluku při podezření na překračování limitních hodnot je třeba zasílat této organizaci, ÚMČ tuto činnost nezajišťuje, ani k jejímu provedení nemá právo vyzvat.
Jitka Čuřínová
vedoucí referátu dopravy a speciálního stavebního úřadu
Odbor dopravy
Komunikace o řešení podnětu
Podnět byl odeslán. Poté, co obdržíme odpověď od příslušné městské části nebo jiné odpovědné instituce, které bude podnět předán, zveřejníme ji na tomto místě.