Přechody na Hradčanské

Situace na Hradčanské je výrazně přátelštější vůči autům než vůči chodcům. Tři faktory chodce při překonávání ulice zásadně znevýhodňují:

1) Semafory jsou vybaveny 'tlačítkem pro chodce'. To u takto frekventovaného přechodu považuji za zbytečnost. Většinu dne je přechod v plné permanenci a tlačítko tak ztrácí smysl.

(Pozn.: vím, že je možné, že je semafor nastaven v režimu, kdy tlačítko není třeba mačkat a zelená skočí i tak. Chodci to ale neví a tlačítko stejně mačkají. To není chyba chodců, ale tlačítka, které nijak nehlásí 'teď mě mačkat nemusíš')

2) Intervaly světel jsou výrazně výhodnější pro auta. Zelená pro auta trvá daleko déle (mohu na přání změřit) než zelená pro chodce. Ptám se, proč? Nemám přesná data k frekventovanosti tohoto místa, ale tipoval bych, že jím za den projde daleko více chodců, než projede lidí v autech. Přesto jsou chodci signalizací znevýhodněni a musejí daleko déle čekat.

3) Pro překonání jedné ulice musí chodec postupně překonat tři semafory. Ty navíc nejsou dostatečně synchronizovány a ve spojení s bodem 2) je výsledkem fakt, že chodec musí pro přechod na druhou stranu ulice většinou třikrát čekat na zelenou. Autům stačí pro překonání stejného místa čekat pouze jednou, navíc podstatně kratší dobu. Nepoměr je ohromný a krajně nespravedlivý. Pokud chceme, aby město bylo místem pro lidi, měl by být poměr přesně opačný - stranit hlavně lidem, nikoliv IAD.

Nejsem odborník a nevím přesně, jaké je ideální řešení. Spravedlivé by mi přišlo odstranit semafory na tramvajovém pásu a nechat pouze semafory na jedné a na druhé straně ulice. Aby vznikl jeden dlouhý přechod. Na něm pak upravit interval světel tak, aby zelená pro chodce svítila minimálně stejně dlouho jako pro auta. Budu rád za jakékoliv konstruktivní řešení, které místo zprůchodní pro většinu jeho uživatelů, tedy chodců.

Zaslal: Adam Fendrych, 11.06.2012 v 15:27

Praha 6-

Milady Horákové, Praha 6

Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 01.11.2013 12:13

Především je třeba konstatovat, že celá záležitost spadá do kompetence Odboru dopravních agend MHMP, nikoliv odvětvových odborů Úřadu městské části.

K meritu věci si přesto dovolujeme poznamenat :
Nastavení světelné signalizace (dále jen SSZ) se řídí reálnou poptávkou účastníků silničního provozu a může se v průběhu dne měnit v závislosti na dopravní situaci. Výrazná preference pěších by se mohla stát snadno kontraproduktivní, neboť v takovém případě pak hrozí vznik kolon motorových vozidel, s velmi nežádoucím dopadem na životní prostředí (běžící motory pomalu se pohybujících vozidel). Není proto možné “donekonečna” prodlužovat dobu, po kterou mají pěší právo se na vozovce pohybovat a to i znemožňuje, aby se u tak širokých komunikací zaručila pěšímu možnost přejít z chodníku na chodník “na jeden zátah”. V daném místě mají pěší – krom toho – možnost použít podchod, který jim umožňuje přejít komunikaci naprosto bezpečně.

Systémy, pracující v režimu “na výzvu” samozřejmě nereagují na poptávku pěších okamžitě, ale až tehdy, kdy nedojde k narušení vzájemné koordinace s navazujícícmi systémy SSZ (ty jsou zpravidla vzájemně propojeny koordinačním kabelem). Je sice pravda, že na předmětném přechodu je poptávka pěších v denní době takřka permanentní, osazení systému “na výzvu” ale nepokládáme za úkorný prvek vůči chodcům.

Na samostaně signalizovaný přechod přes tramvajové koleje může být samozřejmě různý pohled. Pravdou je, že tato signalizace není pěšími příliš respektována a tím se přechod možná stává nebezpečnějším, než kdyby signalizován nebyl. Nicméně, tato varianta je v posledně době stále častěji aplikována a je otázkou dalšího vývoje, zda prokáže svoji důvodnost v každodenní praxi.

Je více než pravděpodobné, že po zprovoznění Městského okruhu zde dojde ke snížení intenzity automobilové dopravy. Je, nicméně, v této chvíli předčasné předjímat, zda bude možné parametry tohoto SSZ nějakým zásadním způsobem změnit.

ODŽP ÚMČ 6/Fi



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Lenin: Situace není pro chodce nijak příznivá, ale doufám že je to jen stav dočasný (i když už poměrně dlouho) a mnohé se změní s otevřením tunelového komplexu Blanka.
12.06.2012 v 21:07    

Jan Drda: 1/ tlačítko není zbytečné, nemyslím si že by jeho zmáčknutí stálo chodce mnoho sil, v tomto bodě jsem zhola nepochopil, na co si stěžujete

2/ zamyslete se nad tím, zda přehnaná vstřícnost vůči přecházejícím = vstřícnost vůči obyvatelům města (zejména bydlících v dané lokalitě)

3/ souhlasím se zrušením signalizace přes TT, což bude ale dle mého mít za následek skákání tupého davu do cesty tramvajím

na závěr bych vás rád upozornil, že i v automobilech jezdí lidé.. možná je to k nevíře, ale je to tak :-)
13.06.2012 v 12:01    

Adam Fendrych: Díky za reakci, Jane.

1) Pokud není zbytečné, zajímalo by mě, jaký je jeho užitek. Stisknutí nestojí mnoho sil, ale je to něco, co je potřeba udělat navíc, i když by to potřeba být nemuselo. Proč nemusí tlačítko mačkat řidiči?

2) Díky za námět, budu nad tím přemýšlet.

3) Klidně bych tam i semafory u tramají nechal, jde hlavně o to, aby na všech semaforech svítila zelená najednou, dostatečně dlouhou dobu a dostatečně často.
13.06.2012 v 12:11    

Přemysl Vlček: Tlačítka u semaforů mají uplatnění v různých časových nastaveních. U vícekapacitních komunikací mj. umožňují plynulejší noční provoz vozidel. Existují i systémy bezdotykové registrace chodců, které lze použít , otázkou je ekonomická kalkulace (náklady na pořízení, udržba čidel atd.) Já osobně spíše považuji za problém údaj podle kterého se vypočítáva tzv. vyklízecí čas - ten je nastaven pro chodeckou rychlost 5 km/ h, což je podle mého subjektivního názoru o 1 km/h více než by odpovídalo přirozenému chodeckému rychlostnímu průměru. Řešením by mohl být systém zpětné vazby, který by pozdržel červený signál dané kolizní strany o předem nastavenou dobu (konstantní) v případě většího počtu chodců či pomalejších chodců. Mluvím o prodloužení červeného signálu v příslušné kolizní straně, nikoliv o prodloužení zeleného signálu pro chodce (to by vedlo ke zhoršení dopravního chování). Co se týče zrušení semaforů před tramvajovou tratí, pochybuji, že by toto u takto široké komunikace přehrazené tramvajovou tratí příslušné normy z bezpečnostního hlediska povolovaly.

Co se týče rozporů mezi motoristy a chodci, je potřeba si uvědomit, že role se střídají. Velká většina motoristů je někdy chodci a naopak.
13.06.2012 v 15:09    

Jan Drda: Odpověď na smysl tlačítek shrnul Přemysl, jejich funkce je snad jasná a logická. V době nízkého výskytu chodců svítí autům stále zelená a přechod je pouze na výzvu - právě tlačítkem. Jistě by šlo do režimu řízení zapracovat cyklický výběr přechodu nez nutnosti stisknout tlačítko, ale ruku na srdce - k čemu by to bylo? Chodci by o tom nevěděli a tlačítko stejně mačkali, přesně jak píšete v podnětu.
Proč nemají tlačítko řidiči, to byla předpokládám řečnická otázka.
13.06.2012 v 16:47    

Adam Fendrych: Řečnická otázka to nebyla. Chápu, že vám to může připadat extrémní, ale myslím, že je velice přínosné snažit se představit si i zcela opačné řešení, abychom se dokázali lépe zamyslet nad smyslem stávajícího.

Docela dobře bych si dovedl představit řešení, kdy naopak chodcům svítí stále zelená a auta mají zelenou teprve na vyžádání. Vyžádaní může proběhnou tlačítkem, což je značně nepraktické, i kdyby bylo dosažitelné bez vysedání z auta. Tlačítko lze velmi dobře zastoupit senzory. Na mnoha místech (většinou v noci) skvěle fungují semafory, které mají pro auta stále červenou. Když se k nim přiblíží auto rychlostí nikoliv vyšší než maximální povolenou, dostane zelenou, pokud zrovna neběží cyklus zelené pro chodce.

Přes den by situace byla podobná současné. Auta by senzor detekoval neustále, spravedlivě by tedy střídal zelené pro obě skupiny. Jen chodci by nemuseli neustále mačkat tlačítko. V noci by auta dostala zelenou, pokud by zrovna přijela.

Poznámka ke komentáři Přemysla: samozřejmě vím, že role se mění. Sám mám auto a jezdím i na kole a MHD.
13.06.2012 v 17:51    

Václav Římal: 1+2) Tlačítko ať tam klidně zůstane, to za potíž nepovažuju - ale rozhodně by Hradčanské prospělo zkrácení intervalu.
3) Ta synchronizace je vážně zoufalá (není vlastně vůbec). Prodloužení na jeden dlouhý přechod by asi vážně neprošlo, ale myslím, že by pomohlo zrušení světelné signalizace na přechodu tramvajové trati. Jenomže dneska se ty semafory cpou všude a důvěra v to, že se lidi před kolejemi rozhlédnou a počkají, než tramvaj přejede, bohužel upadá. Dříve to tam takhle bylo a fungovalo to skvěle.

Měl bych jednu otázku: nevíte někdo, jestli tam vyrostou dvě nástupiště pro oba směry tramvají, jako tam byly před Blankou? Průjezd Hradčanské je občas nechutně dlouhý, jak je tam těch tramvají moc.
15.06.2012 v 18:00    

kasme: pár postřehů a názorů :)

nastavení SSZ není ideální a najít ideální řešení zřejmě není možné...

pod komunikací je i podchod a od podzimu povede i za vlakové koleje

chodci se vrhají pod tramvaje i na červenou

auta úsekem zpravidla také neprojedou na jednou

detekce vozidel tam určitě je

jestli se něco změní po zprovoznění Blanky není jisté

s tramvajovým nádražím se nepočítá - po zprovoznění áčka do Motola dost tramvají zmizí

problém volna pro tramvaje (na odjezdu) je i v střídání řidičů v zastávce - doba stanicování je různá
17.06.2012 v 15:35    

Martin Šubrt: 1) K tlačítkům. Slouží v obdobích, kdy chodců moc není. Stejně jako má auto detektor ve vozovce (nebo videodetektor), tramvaj kontakt na troleji, tak má chodec tlačítko. Stisknutím sděluje křižovatce, že tam je. Máme i křižovatky, kde mají červenou všichni a k volnu se každý hlásí.

K tomu malá odbočka. Kdyby byl přechod jen přes celou délku komunikace, tak by délka zelené musela být vzhledem k její šířce pouze 5 sekund. Protože od padnutí na stůj pro chodce se počítá ještě tzv. vyklizovací čas pro chodce, který by do vozovky vstoupil v té poslední sekundě zelené. Při této šířce by tento vyklizovací čas trval snad 25 sekund, kdy by všechno stálo a čekalo by se jen na to bezpečné dojití chodce. Navíc není možné dnes mít řízený přechod takové délky, to je proti normě.

3) Zastávková norma říká, že je-li řízený přechod na zastávku, musí být i přes koleje. V poslední době je snaha to obejít tak, že se ten přes koleje odsune kousek stranou.

Obecně. Kvůli přání kohosi, že Hradčanská bude záloha za Blanku, tam jsou dva pruhy. A zůstane to tak. Kvůli přání Prahy 6 zrušit tramvajové "nádražíčko" se tam tramvaje štosují a zas tolik jich po otevření metra neubude. Také to tak zůstane.

Z hlediska bezpečnosti by měla auta jezdit jen jedním pruhem a nikde by neměl být žádný semafor. Ostatně poslední večerní zjišťování, jak se na místě chodí, ukázalo, že přes vozovky chodí na červenou až 70% chodců. Ve špičce až 35% chodců. Tj. evidentně semafor spoustu lidí už netrápí.
18.06.2012 v 14:52    

Jan Drda: Tak semafor je netrápí? Postavit tam strážného a každý kdo projde na červenou dostane pendrekem pořádnou šlehu přes záda. Uvidíte, že do dvou dnů se situace zlepší.
19.06.2012 v 13:55    

Adam Fendrych: Zajímavé, jak se na webu Chodci sobě sešli samí "lidumilové"
19.06.2012 v 14:44    

kasme: Ono by stačilo, kdyby si tam jen četník stoupnul :)
A nebo větší akce jako při chůzi po kolejích k nádraží Dejvice.
19.06.2012 v 15:01    

Viktor: Místo bouchání pendrekem by mohl kasírovat - nemusí se "dodatečně zdaňovat" jen řidiči za neškodné parkován,í ale také někdo za skutečně nebezpečné chování.

Litr za kus, brzy by si vybral biřic na výplatu.
21.06.2012 v 23:48    

Václav Římal: Semafory: ideální stav by byl provoz aut v jednom pruhu a zrušení SSZ v celé šířce ulice.

Tramvaje: jak to, že se s nádražíčkem nepočítá? Na vizualizacích vystavených podél M. Horákové v rámci reklamy na Blanku nádražíčko se dvěma nástupišti v obou směrech zobrazené je. A našel jsem ho i zde: http://www.tunelblanka.cz/_files/infocentrum/brozura.pdf na 4. straně. Že by ani oficiální blankostránky neměly tu pravou váhu? Pevně věřím, že se to do téhle podoby nakonec dostaví.
25.06.2012 v 10:35    

Adam Fendrych: Schéma Hradčanské v PDF vypadá dost hrůzně, doufám, že se takto nedostaví. Chodci se přes ulici do Bubenečské nedostanou, zatímco auta tam budou mít přímou odbočku? To snad ne.
25.06.2012 v 10:43    

Václav Římal: Vida, toho jsem si ani nevšiml. Ale měl by tam být ten výlez přímo z metra. Jsou tam i chodníčky - jak to myslíš, že se tam chodci nedostanou? Chybí mi tam ale přechod od tram směr Petřiny/Dejvice.
Ta odbočka pro auta opravdu nevypadá pěkně (spíš až moc pěkně z pohledu řidičů), jestli to dopadne takhle, určitě to zvýší provoz právě v Bubenečské, byla by to lákavá zkratka do Čsl. armády apod.
25.06.2012 v 11:02    

kasme: Dle mých informací už je na Hradčanské, kromě severního výstupu z podchodu, vše hotovo. A ještě zákryt tram tratě - zřejmě za rok v létě při výluce tram.
Také byl zrušen přechod u Archivu.
Nádražíčko nechtěla Praha 6.
Vizualizace je třeba brát s rezervou - odkazovaná brožura je z roku 2008.
25.06.2012 v 11:21    

Martin Šubrt: To Václav Římal: Vizualizace jsou skutečně původní z let 2006-2008...Praha 6 si tramvajové nádražíčko nepřála a stav, který tam je dnes, je stavem finálním.... Bohužel.
12.07.2012 v 14:28    

Jan Drda: Proč bohužel? Je v Praze podobných míst více, kde jezdí minimálně stejný počet linek a nádražíčka tam taky nejsou.
17.07.2012 v 08:41    

Darja: S tím nádražíčkem myslíte, že by zastávka tramvaje vypadala jako dřív? Pokud ano, tak to snad ani nemůže být míněno vážně. Zkusili jste si tu minulou variantu projít s kočárkem nebo o berlích? Co na Hradčanské udělali dobře je aktuální podoba zastávky. Jediné, co nefunguje je bezbariérový přístup do vestibulu přímo ze zastávky. Ale konečně se dá rozumně přecházet z jednoho směru na druhý. Navíc jsou tam komfortní prostorné ostrůvky, takže je k přestupu lepší využít Hradčanskou a ne Dejvickou. Opět doporučuju odzkoušet s kočárkem nebo berlemi.
Synchronizaci přechodů pro chodce by to určitě chtělo. Lidi se vrhají před tramvaj na červenou i proto, že jsou ta světla tak nešikovně nastavena.
19.07.2012 v 18:56    

Ondra Stárek: Jan Drda: váš argument mi připadá nesmyslný. V principu říkáte, že pokud je něco někde špatně, tak pak to musí být špatně všude. Chápu, že jsou stejně špatná i horší místa (např. I.P.Pavlova), ale proč by to tady mělo být taky špatně, když by se to zde řešit dalo?

Darja: současná podoba rozhodně není dobrá. Tramvaje se zde štosují a získávají pravidelně zpoždění. Těch pár (tak dvě až tři) minut se může zdát nepodstatnými, ale v kombinaci s ucpaným Letenským náměstím, ucpaným Klárovem, ucpaným Prašným Mostem a ucpanou odbočkou na Petřiny od Střešovické vozovny, ucpanou Evropskou (kde nyní auta jezdí po kolejích) a špatně průjezdným Vítězným náměstím v době největšího provozu prakticky kolabuje tramvajová doprava v okolí. Sám bydlím v Podbabě a pracuji na Veleslavíně, takže denodenně vidím, jak to nejezdí. Tramvaje na Evropské standardně jezdí "systémem" 4 (i více) najednou, a pak dlouho nic. Takže se osobně domnívám, že "nádražíčko" na nejvytíženější tramvajové zastávce v širokém okolí je více než vhodné a berle a kočárky nejsou dostatečný argument proti. Navíc i toto by se dalo řešit např. přechody na chodník ke Škodovu paláci.
03.11.2012 v 00:23    

Jakub Podlešák: Ještě k těm intervalům: když stojí na Hradčanské kolona aut, dochází k následující situaci: auta stojí na zelenou (protože prostor za přechodem je blokován auty v koloně) a chodci stojí na červenou (zelenou mají auta, která ovšem nikam jet nemůžou). Situaci by z hlediska chodců řešilo vypnutí semaforů v době zácpy (tj. špičky), možná i na to ale už existují senzory...
08.09.2014 v 13:44    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Milady Horákové, Praha 6

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty