Chybějící vyznačení přechodů ve Vyžlovské ulici

Prosím o vyznačení 3 přechodů zebrou v ulici Vyžlovská ve spojnici s ulicí Jevanská.
1x směrem k podjezdu pod obchod JYSK, 2x v rámci ulice Vyžlovská a 1x v rámci ulice Jevanská.
Tyto přechody jsou denně využívány chodci pro přechod od metra směrem do sídliště Skalka.

Bohužel dnes mne u podjezdu málem přejel nákladní vůz (toto se zde navíc nestalo poprvé) jedoucí plnou rychlostí a řidič jen zareagoval slovy - není tu přechod tak co... ;-( Snad by jasné vyznačení zebrou pomohlo těmto stavům předejít.

Děkuji

Antonín Moravec

Zaslal: Antonín Moravec, 27.09.2016 v 11:02

Praha 10-

Vyžlovská, Praha 10

Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 04.10.2016 14:20

Vážený pane Moravče,

Vámi navrhovaná lokalita pro zřízení přechodů je z hlediska rozhledových poměrů nadstandardně dobrá. Vzájemná viditelnost aut a chodců téměř vylučuje střet. Pokud se chodec dostatečně rozhlédne a příp. počká na vhodnou chvíli kdy přejít, nedovedeme si představit že by mohlo dojít ke střetu. Navíc je to místo pouhých cca 30 m od přechodu přes Vyžlovskou u stávající světelné křižovatky, takže všichni přecházející jsou ze zákona povinni přecházet po tomto přechodu!

Přechod přes Jevanskou: vozidla vzhledem k šířkovým poměrům komunikace a nutnosti zabočení do pravého úhlu jedou velmi malou rychlostí. Pokud se chodec rozhlédne a nevstoupí přímo pod kola auta, tak není možné, aby se střetli. To samé u vjezdu do zásobovacího prostoru Albertu. Nedomníváme se, že při provozu, který v obou ulicích je, by byl problém bezpečně přejít (navíc ve směru přes Vyžlovskou je přechod na křižovatce opatřené světelnou signalizací). Pokud uvádíte, že místem chodí lidé od metra do „sídliště Skalka", tak zcela určitě není z hlediska dostupnosti a následných pěších vazeb žádnou zacházkou užití přechodu.

Přechody v navrženém místě nebudeme iniciovat.

Jitka Čuřínová
vedoucí referátu dopravy a speciálního stavebního úřadu
Odbor životního prostředí, dopravy a rozvoje
Úřad městské části Praha 10



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 06.10.2016 15:25

Vážený pane Moravče,

Ve čtvrtek 6.10. jsem na inkriminovaném místě (nároží Vyžlovské a Jevanské) v době od 7,05 hod. do 8,05 hod. provedla dopravní průzkum s tímto výsledkem:

Ulicí Vyžlovskou od SSZ do slepého konce projelo 14 vozidel
Z ul. Vyžlovské do Jevanské vjelo 18 vozidel
Vyžlovskou k SSZ projelo 9 vozidel + 3 nákladní vozidla typu Avie
Do zásobovacího vjezdu vjelo 3 vozidla + 1 nákladní typu Avie
Ve vjezdu se otáčelo 5 vozidel
------------------------------------------------------------------------------------------------
Celkem 49 osobních vozidel + 4 nákladní typu Avie


Chodci od Jevanské k metru 122
Chodci od metra k Jevanské 39
------------------------------------------------------------------------------------------------
Celkem přes Vyžlovskou v obou směrech 161

Chodci přes zásobovací vjezd v obou směrech 52
Chodci přes Jevanskou 4

VÝSLEDKEM TEDY JE ZA HODINU 161 PŘECHÁZEJÍCÍCH PŘES VYŽLOVSKOU A 53 VOZIDEL PROJÍŽDĚJÍCÍCH ZMIŇOVANÝM MÍSTEM = 2,7 CHODCE/MINUTU A NECELÉ 1 VOZIDLO/MINUTU.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

O zásobování prodejny Albert jsem jednala s vedoucí prodejny: v době cca 5,30 - 7,30 hod. přijíždí každý den cca 7 nákladních vozidel typu Avie a během dne cca 3 kamiony. Do 16 hod. je veškerý závoz hotov. Veškerá zásobovací auta přijíždí od SSZ a vyjíždí u MŠ, protože by při opačném směru nebyla možná vykládka. Také jsem kontaktovala prodejnu JYSK a dle jejich informací je dopravní obsluha prodejny zanedbatelná (cca 3 vozidla týdně).

Nejedná se z mé strany o "hartusení" a ani neochotu - prostě při těchto intenzitách chodců a zejména vozidel není důvod zřizovat přechod. Zdržení chodce, když už přechází v místě 30 m od světelného přechodu a náhodou zrovna odněkud přijede auto, je cca 1-2 vteřiny, víc ne. Velmi zajímavým poznatkem však bylo, že drtivá většina chodců se vůbec před vstupem do vozovky nerozhlédla, a to včetně rodičů, doprovázejících děti! Co se týká rozhledů, tak trvám na konstatování, že vzájemná viditelnost je velmi dobrá. Pokud někde náhodou nevhodně parkuje vozidlo, přes které není vidět, tak přece nevstupuji do vozovky. Pokud jste měl na mysli vozidla na severní straně Vyžlovské (tedy před prodejnou JYSK a ČS), tak v době místního šetření nestálo žádné mimo dopravním značením vymezený prostor. I z pořízené fotodokumentace vyplývá, že auta nebrání výhledu při přecházení vjezdu do zásobovacího prostoru. Rozhled ani nijak neomezují kontejnery na tříděný odpad - pokud se chodec chystá přejít Vyžlovskou od metra, tak cca 1 m před obrubou už vidí až na SSZ. Ve směru opačném, tedy od Jevanské k metru je rozhled vynikající.

Nerozumím formulacím "... tyto přechody jsou...", "...chodce na přechodu přehlédl..." - na inkriminovaném místě přeci přechod není! Prosím, opravdu si nepleťme dojmy a pojmy. Hovoříme o místech, kde chodci přechází, nikoliv o značených přechodech, kde by řidiči měli umožnit bezpečné přejití. Nelze tedy argumentovat slovy, že "... chodce na přechodu přehlédl a málem srazil...", "...problémem je nerespektování možnosti přechodu...". Odpovědnost za vstup do vozovky je zde na chodci. Jde o společně sdílený prostor, kde by chodci, přecházející mimo přechod měli dbát zvýšené pozornosti, důkladně se rozhlédnout a případně zvážit nutnost vstoupit do vozovky zrovna tuto vteřinu nebo počkat 1-2 až přejede blížící se vozidlo a teprve pak vstoupit zcela bezpečně. Znovu zopakuji: když už prostě musí přecházet v místě pouhých 30 m od světelného přechodu, po kterém jsou povinni jít, tak musí dbát zvýšené pozornosti. Opravdu není nutno přechody zřizovat tam, kde intenzita provozu vozidel umožňuje bezpečný přechod komunikace v odstupech mezi jedoucími vozidly.

Ve svém prvém příspěvku jste požadoval zřízení 4 přechodů. Nyní jen přes zásobovací vjezd do Alberta. I kdybychom intenzitami chodců a vozidel zjistili, že je zde přechod nutný či alespoň vhodný, nelze přechod pouze vyznačit. Veškeré nové přechody po prvotním projednání s Policií ČR je nutno dle platných právních předpisů nejprve opatřit bezbariérovou úpravou obrubníků včetně zřízení hmatových prvků pro osoby se sníženou schopností pohybu nebo orientace. To si vyžaduje zpracování projektové dokumentace s geodetickým zaměřením stávajícího stavu, zjištěním inženýrských sítí včetně zajištění souhlasů správců sítí atd., a to vše v souladu s ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací a v souladu s dopravními předpisy. Veškeré stavební úpravy navíc podléhají i stavebnímu povolení dle stavebního zákona a zákona o pozemních komunikacích. Není to proces krátkodobý a ani levný. Zásobovací vjezd je ve vlastnictví Hlavního města Prahy (nikoliv Prahy 10), záleží jen na tomto vlastníkovi, jak by posoudil jednotlivé lokality v celé Praze, stanovil si priority dle frekvence pěších a projíždějících vozidel, kdy by uvolnil finanční prostředky a najmul dodavatelskou firmu na realizaci. Dle našich zkušeností je výstavba nových přechodů otázkou několika let. Zásadní však v tomto případě je i to, že díky stávajícímu stavebnímu uspořádání by délka přechodu odporovala normovým hodnotám. Vjezd by si tak vyžadoval další stavební úpravy, avšak se zohledněním nutnosti zachovat dostatečné možnosti pro zásobování. Projektant by musel velmi obezřetně prověřit TP 171 - "Vlečné křivky pro ověřování průjezdnosti směrových prvků pozemních komunikací". Zkrácení přechodu by totiž mohlo zcela zamezit zásobování obchodů.

Vážený pane, na místě provedl místní šetření i zástupce příslušné Policie ČR, jehož písemné stanovisko je zákonným podkladem pro změny v dopravním značení. Jeho názor je totožný s naším. I ve věci osazení dopravního zrcadla máme stejný názor: Jevanská je jednosměrná od Vyžlovské, a proto osazovat zrcadlo není účelné (nehrozí střet s vozidlem přijíždějícím v protisměru).

S pozdravem

Jitka Čuřínová
vedoucí referátu dopravy a speciálního stavebního úřadu Odbor životního prostředí, dopravy a rozvoje

Úřad městské části Praha 10



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Antonín Moravec: Vážená paní Čuřínová,


děkuji za Vaši odpověď, ale předně je potřeba si vyjasnit pojmy a dojmy!

Světelný přechod je ve směru ulice Na padesátém. Můj podnět je ale směřován hlavně opačně - ve směru ulicí Vyžlovskou, popř. i Jevanskou, kam směřuje i vyústění z metra odkud lidé do sídliště nejčastěji logicky chodí. Bavit se o něčem jiném nemá tedy pro vyřešení věci valný smysl a hartusit tím, že cituji: ...přecházející jsou ze zákona povinni přecházet po tomto přechodu... popř. i cituji: ... z hlediska dostupnosti a následných pěších vazeb žádnou zacházkou užití přechodu... nemá žádnou logiku a vyznívá poněkud neochotně.

Konstatace, že rozhledová situace je dobrá, také není přesné, jelikož zde často parkují různá vozidla nerespektující značení, která ve výhledu brání. Přehlednosti ani nepomáhají kontejnery na recyklovaný odpad. Také se zde často auta různě otáčí a dochází k dalším logickým střetům s chodci, kteří nemají jinou volbu (leda snad, že by obcházeli Alberta... ;-/

Jak jsem ale uváděl - opakovaně se mi stalo (a viděl jsem i další případy), že řidič jedoucí do Alberta chodce na přechodu přehlédl a málem porazil s komentářem, že tam není přechod (jen pro úplnost za sebe uvedu, že jsem se před přechodem rozhlédl). Řidiči nikdy pomalu rozhodně nejeli (alespoň ne tak, aby případně nezpůsobili nějakou zdravotní újmu). Do Jevanské musí řidič skutečně velmi zpomalit, ale zde zase za roh nevidí vůbec (alespoň zrcadlo by tak pomohlo).

Hlavním problémem je ale nerespektování možnosti přechodu chodců řidiči z důvodu absence přechodu. Proto Vás žádám o přehodnocení a žádám o zřízení vyznačení přechodu alespoň ve směru ulicí Vyžlovskou (u podjezdu do Alberta).

Děkuji a přeji pěkný den


Antonín Moravec
04.10.2016 v 16:53    

nováček: Bohužel, někteří lidé tento server používají jako "one man show". Vy, vážený, patříte mezi ně- svými, naprosto nesmyslnými požadavky ( viz. zbudování chodníku na soukromém pozemku ). Pomalu se to tu stává opravdu jen odkladiště nesmyslů a ne web, který má skutečně pomoci.
05.10.2016 v 14:56    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Vyžlovská, Praha 10

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty

Vytížený přechod a semafor na vyžádání

Praha 10, 04. červenec 2022 S odpovědí

Nebezpečné schody

Praha 10, 11. srpen 2012 Vyřešený

Nový přechod - Matúšková - bezpečná cesta do školy

Praha 11, 05. říjen 2023 Bez odpovědi

Nebezpecna krizovatka u LIDLu | Sturova Praha 4

Praha 4, 30. březen 2023 Bez odpovědi


Zobrazit všechny podněty