Cyklisté jezdí rychle Žižkovským tunelem

Žižkovským tunelem smí jezdit kola, což je fajn. Problém je, že mnoho cyklistů při cestě dolů nepoužívá brzdy a jedou 'co to dá'. I když mají situaci pod kontrolou a chodcům se vyhnou, je to pro pěší nepříjemná situace. Člověk jdoucí dolů vnímá potenciální ohrožení blížící se zezadu a nemá žádný vliv na to, zda se mu vyhne.

Myslím, že by pomohlo nainstalovat nějaké zpomalovače, které by cyklisty donutily každých pár desítek metrů přibrzdit a dávat víc pozor.

Podotýkám, že podnět hlásím jako člověk, který tunelem převážně jezdí na kole. Snažím se kolem chodců projíždět pomalu, ale jsem spíš v menšině.

Zaslal: Adam Fendrych, 03.08.2016 v 23:00

Praha 3-

Pražačka, Praha 3

Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 10.08.2016 17:24

Dobrý den,

podnět jsem předala na Odbor dopravy Prahy 3, protože Žižkovský tunel spadá již pod jejich území.

S pozdravem

Hana Tischerová
vedoucí oddělení
Oddělení bezmotorové dopravy a bezpečnosti provozu
Odbor dopravy (OD)
ÚMČ Praha 8



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 20.08.2016 10:46

Dobrý den,

Vytvářet bariér v tunelu není dle našeho názoru vhodné a neuvažujeme o nich a to z následujících důvodů:
Komunikace v Žižkovském tunelu je „pěší zónou" s možností pohybu cyklistů. Primárním uživatelem je tedy chodec. Cyklista by se v tomto úseku měl pohybovat vysoce ohleduplně přiměřenou rychlostí (max. nejvýše 20 km/h). Stejně tak chodec by se měl, i přes svoji přednost, v tomto prostoru chovat předvídatelně a brát v potaz možnost setkání s jedoucím jízdním kolem. Dále je třeba konstatovat, že uspořádání pěší zóny musí zajišťovat bezpečný a samostatný pohyb osob s omezenou schopností pohybu a orientace. Jakékoliv bariéry umístěné do tohoto prostoru by byly v rozporu s touto zásadou a tvořily by ne bezpečnostní opatření pro snížení rychlosti, ale naopak nebezpečná místa, která by zvyšovala riziko úrazu pro cyklisty i pro pěší a dále znesnadňovala pohyb i při jízdě do kopce nebo omezovala průchodnost tunelu např. pro kočárky a osoby s omezenou schopností pohybu a orientace Stejně tak by znesnadňovala údržbu tunelu. Při délce tunelu více než 300 m a jeho sklonu by se navíc muselo jednat o několik míst. Lze konstatovat, že takovéto opatření by byla téměř naroveň zákazu vjezd cyklistů do tunelu. Závěrem bych chtěl konstatovat, že dle mých zkušeností často umocňuje pocit „řítícího se cyklisty" i akustika (povrch komunikace z kostek) a prostor tunelu.

S pozdravem

Ing. Milan Kepka
vedoucí odboru dopravy
MĚSTSKÁ ČÁST PRAHA 3



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Jirka Svatoš: Souhlas, je to přesně jak popisuje autor.
04.08.2016 v 23:14    

Kučera: nesouhlasím. nikoho tam rychle jezdit nevídám...
06.08.2016 v 20:24    

růžena: no myslím si, že ten pomníček na konci tunelu do Karlína mluví za vše
09.08.2016 v 13:00    

Josef Schmidt: Jet tam "co to dá" by znamenalo jet asi tak 50 km/h, jelikož je to opravdu dost z kopce. To si troufnu říct, že tam nikdo nejezdí. Tunel má prostě takovou akustiku, že i když jedete 20 km/h, tak hluk je jako když jedete mnohem rychlejc... Navíc příčný prahy nic nevyřeší, jelikož: a) na kole se daj přejíždět bez velkýho zpomalení, b) sklon je tam takový, že za pár metrů za prahem máte zpátky rychlost jako před ním...
11.08.2016 v 13:28    

Evžen Nárožník: Tunel byl vybudován pro pěší. cyklostezka byly přidána v dobré víře a s předpokladem slušnosti.
Jestliže cyklisti chtějí adrenalin, pak ať jdou na cyklostezku bez chodců.
Svištící cyklista v zádech, to jsem zažil několikrát, , v tunelu je to moc příjemné, hlavně když jdete za ruku s dítětem....
Je čas na nápravu a ta se jistě najde..
Není problém instalovat dva prahy rychle za sebou a uvidíme, kterej frajer si to "dá".
Když nepomohou, nastoupí příčná zábradlí ve sestavě "esíčka" ke zklidnění jízdy.

Mimochodem taky jezdím na kole, i rychlost mám rád... ale bezohlednost některých kolegů cyklistů začíná vadit už i mě, zejména když jezdí jako prasata a přitom jsou okolo chodci, nejlíp na chodníku, kde nemají co dělat.
13.08.2016 v 21:50    

Kučera: Hele Evžene.. nemáš pravdu.. :D :D a tímto nezastupuji tu verbeš cyklistickou
13.08.2016 v 22:14    

Marek Turnovec: Hlavně proboha ne nějaké retardéry, ono stačí už to, že je tam dlažba. A kde je jako dáno, že tunel byl "vybudován pro pěší"? Pokud vím, byl zprovozněn v roce 1951. Tehdy jako nebyla kola či co? Právě naopak, bylo méně auta a spousta lidí i v Praze používala kolo jako dopravní prostředek, dost možná i víc, než ta 2 % dnes...

Sám tam na kole nejezdím tak často, snažím se jezdit ohleduplně (tzn . jedu jak jedu, ale víc než těch 20 to asi nebude, ale když vidím nějaké lidi, tak se snažím raději ještě zpomalit, abych je moc neděsil). A ne, o adrenalinu to fakt není. Když tam jedu, je to proto, že je to dobrá zkratka do Karlína a vyhnu se tím třeba křižovatce u Bulhara...

Ale přimlouval bych se také za tu lepší předvídatelnost chování chodců. Není třeba dobrý nápad tam jít se psem na dlouhém vodítku (=přes celou šířku tunelu). Pokud máte to dítě, držte ho opravdu za ruku, aby jen tak zničehonic nevybíhalo najednou do strany (zrovna v momentě, kdy se Vás nějaký cyklista snaží minout). Prostě ohleduplnost to chce na obou stranách.
21.09.2016 v 20:44    

kučera: chce to prostě respekt z obou stran a ne že se nějaký chodec bude považovat za boha a to samý některý matky který jsou totál na hlavu...
21.09.2016 v 21:12    

Adam Fendrych: Chápu, že instalace bariér není vhodná. Nebylo by možné alespoň u vjezdu umístit ceduli s prosbou o ohleduplné chování a pomalou jízdu? Jako je například na náplavce.
07.11.2016 v 08:46    

Adam Fendrych: Situace stále stejná.

Bylo by možné tento podnět znovu poslat na MČ? Praha 3 má nového radního pro dopravu, který by mohl být víc nakloněn problém řešit.

Pomoci by mohlo i jen postavit u vjezdu ceduli vyzývající k opatrné jízdě a přikázanou rychlost 10 km / h.

Věřím v dobro v lidech a myslím, že část cyklistů to z kopce pustí, protože to prostě jde, a neuvědomí si, že pro ostatní uživatele tunelu je jejich jízda nepříjemná.
12.06.2019 v 09:33    

Marek Turnovec: Tak těch 10 km/hod, to už je trochu extrém, ne? To snad i když tím tunelem jedu nahoru, tak asi jedu o něco rychleji...

Jak jsem psal už před lety - slušnější cyklisté při míjení chodců zpomalí. Třeba i na těch 10 km/hod. Nebo ještě i na méně. Ale když zrovna tunel bude skoro prázdný, tak prjíždět ho celý rychlostí 10 km/hod, to je fakt hodně smysluplné. Ten tunel se podle mě nekroutí tak, aby byl natolik nepřehledný, aby se třeba z těch 20 km/hod nedalo zpomalit v případě, že se blížím k nějakým lidem.

A ono je to často i nezbytné, když tam musí jít třeba čtyři lidé vedle sebe...
15.06.2019 v 22:39    

Adam Fendrych: OK, Marku, vaše argumenty beru. Máte nějaký návrh, jak zařídit, aby se více cyklistů chovalo v tunelu ohleduplně?
17.06.2019 v 09:13    

Marek Turnovec: No, nějaké cedule "Cyklisté, chovejte se ohleduplně" by asi neuškodily (třeba v Radotíně a na pár místech v Praze jsem je už viděl). Také by mohlo pomoci, kdyby se tam občas v rámci pochůzkové činnosti podívali strážníci MP a v případě, že by tam zrovna někdo takhle profrčel, tak ho i zastavit... Pokud tu nebude ten problém, že se tam nebude chtít ani těm z Karlína, ani těm ze Žižkova...

Pokud jde o ty retardéry, tak z těch bych také moc nadšený nebyl (ale někdo by mohl říct, že jsem zaujatý). Proto mě docela překvapilo, že je k nim taková nevole i kvůli kočárkům, nevidomým, údržbě...
17.06.2019 v 16:50    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Pražačka, Praha 3

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty

Tankodrom v Bořivojově ulici

Praha 3, 05. srpen 2012 Vyřešený

Rozbitá dlažba před OC Atrium Flora

Praha 3, 01. listopad 2015 Vyřešený

Špatně průchozí chodník v Kolodějské

Praha 10, 06. duben 2015 S odpovědí

Chybějící osvětlení přechod pro chodce ulice Kutnohorská a Přátelství

Praha - Dolní Měcholupy, 15. leden 2019 S odpovědí


Zobrazit všechny podněty