Pěší spojení Palmovka - Kaufland

Nejkratší spojnice mezi zastávkami tramvají a metrem Palmovka a Kauflandem ve Voctářově ulici vede po panelové cestě a poté přeš bývalý židovský hřbitov či volné prostranství u bývalého nádraží. Nevyužité prostranství, hezký menší park by tu mohl být. Lidí tudy chodí dost. S těžkými taškami je každý ušetřený metr dobrý.

Cesta je neosvětlená, tedy po večerech vylučuje použití pro některé skupiny lidí. Část cesty je za mokra blátivá, tedy odrazuje další. Před několika měsíci byly demontovány dřevěné schody, což znemožnilo chůzi dalším lidem. Okolo schodů se dokonce ocitly krátké zábrany.

Pozemky zřejmě vlastní developer, který se zdá se chce používané cesty zbavit a lidi vyhnat. V území však nemají vznikat nové bariéry pro chůzi a město se má starat o zachování průchodnosti území. (Viz Integrovaný krajský program snižování emisí schválený radou HMP http://www.praha.eu/public/65/61/22/774095_62687_Aktualizace_Programu.pdf ). Stav podobných průchodů je jednou z odpovědí na otázku proč musíme mít u supermarketů tak velká parkoviště.

Požaduji:
1) vybudovat znovu demontované dřevěné schody
2) spolu s pravděpodobnou budoucí zástavbou území zajistit zachování pěší prostupnosti území. Nedopustit vznik velkého neprůchodného území ohraničeného ulicemi Sokolovská, Švábky, Vojenova, Voctářova, Libeňský most, Zenklova.
3) aktuálně používanou cestu osvětlit, a alespoň provizorně vydláždit.

Děkuji

Zaslal: Václav Kříž, 23.03.2012 v 16:15

Praha 8-
 
 
 

Vojenova, Praha 8

Aktualizace podnětu

08.12.2012

Václav Kříž přidal následující aktualizace podnětu:

Cesta byla u budovy bývalého nádraží zahrazena ohradou firmy Metrostav.

Dle Integrovaného krajského programu snižování emisí (dokument schválený usnesením Rady HMP č. 1854 ze dne 16.11. 2010

"Kapitola Podpora pěší dopravy
- V rámci příslušných povolovacích řízení zamezovat vzniku uzavřených areálů na stávajících trasách pěší dopravy ¨
Zajistí: Odbor stavební MHMP, Odbor ochrany prostředí MHMP, stavební úřady"
http://www.praha.eu/public/65/61/22/774095_62687_Aktualizace_Programu.pdf

Přesně k tomu došlo, vznikl uzavřený areál na pěšími používané trase, cestě plnící komunikační potřebu.

Ptám se tedy ředitele Odboru stavebního MHMP:
Kdy bude ohrada Metrostavu odstraněna?




13.12.2012

Václav Kříž přidal následující aktualizace podnětu:

Ohrada Metrostavu zmizela. Děkuji těm, kdo se o to zasloužili. Odvolávám předchozí otázku na odbor stavební MHMP.

Na cestě stále potkávám lidi, ve sněhu je vyšlapaná pěšinka. V místě zlikvidovaných schodů (při aktuálním počasí spíše skluzavka) si lidé vyšlapali mírnější pěšinku křovím.

Mrzí mne nečinnost naší bohaté městské části. Stále věřím, že se najde někdo, u koho najde zatraktivňování používaných pěších vazeb zastání.



Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 26.03.2012 13:18

Dobrý den,
Jelikož se jedná o komplexní řešení celého území v blízkosti budoucího objektu nové radnice, předávám Váš podnět na oddělení architekta MČ Praha 8.

S pozdravem

Vl. Bezděkovský
vedoucí odboru dopravy MČ Praha 8



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 27.03.2012 15:57

Vážení,

dovoluji si za kancelář starosty MČ Prahy 8 reagovat na Váš podnět, týkající se pěší prostupnosti území mezi tramvajovými stanicemi a metrem Palmovka a Kauflandem. Ujišťujeme Vás, že Městská část Praha 8 si je důležitosti pěších vazeb v území vědoma a při projednávání studií a projektů jsou pěší vazby jedním z posuzovaných kritérií.

Městská část Praha 8 Vám však nemůže pomoci s Vašimi aktuálními požadavky na vybudování nových dřevěných schodů, nového osvětlení a alespoň provizorního vydláždění na Vámi užívaném stávajícím pěším propojení. Pozemky, na nichž pěší propojení leží, nejsou svěřeny do správy Městské části Praha 8. Městská část Praha 8 nemůže vkládat finanční prostředky, s nimiž hospodaří, do pozemků a staveb ve vlastnictví jiných subjektů.

S pozdravem
Ing. Renáta Markytánová
pověřená vedením odboru kancelář starosty



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 25.04.2012 15:36

Dobrý den,

reaguji na zaslaný komentář a pro doplnění uvádím.
Židovská obec v Praze, na jejímž pozemku se schody nacházely, nepovažuje z důvodu pietního místa žádné provádění úprav za vhodné. Proto TSK hl. m. Prahy, která v minulosti schody opravovala a udržovala v přijatelném stavu na vlastní náklady, sdělila, že je na základě požadavku Židovské obce v Praze již neobnoví.
Pro úplnost ještě připomínám stávající existující pěší propojení obou lokalit Palmovka – Kaufland: chodník Libeňského mostu a schody do Voctářovy ulice.

S pozdravem
Ing. Renáta Markytánová
pověřená vedením odboru kancelář starosty



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 30.01.2013 21:12

Přeji hezký den,
omlouvám se, že jsem se k zodpovězení dotazu nedostala dříve. Vzhledem k tomu, že pan Kříž aktualizoval dne 13.12.2012 svůj dotaz "Odvolávám předchozí otázku na odbor stavební MHMP", domnívám se, že je již odpověď bezpředmětná.

S pozdravem

Ing. Helebrantová
Odbor stavební MHMP



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Jan Drda: Pan Kříž, vaše starosti jsou někdy vážně úsměvné (mírně řečeno). Pouhým kouknutím na mapu jsem zkistil, že Kaufland je zcela bezproblémově dostupný z Palmovky po chodníku směrem k Libeňskému mostu a následně po schodech do Voctářovy ulice. Ano, cesta je o něco málo delší než procházka bahnem "nejkratší spojnicí", ale co byste za jogurt v akci neudělal, ne?
29.03.2012 v 09:31    

Václav Kříž: Vážená paní Markytánová,
Pozemky, přes které používaná cesta vede, patří dle katastru http://nahlizenidokn.cuzk.cz z části Židovské obci Praha (starý hřbitov). Z větší části (na sever od bývalého nádraží) Dopravnímu podniku. Nakonec zanedbaný prostor mezi hřbitovem a Kauflandem patří Hlavnímu městu Praze. Na tomto pozemku byly zároveň loni na podzim nejprve umístěny krátké zábrany (dvě plotové tyče a mezi nimi kartonová deska). Lidé je obcházeli, tudíž do několika měsíců byly demontovány schody zřejmě s účelem lidi vyhnat. Proč magistrát demontoval schody na veřejností používané cestě na svém pozemku?

Provizorní řešení současně používané cesty berte prosím jako podnět radnici, jak se starat o své občany. Vyjednáte s magistrátem, aby obnovil dřevěné schody na svém pozemku, přes který chodí obyvatelé vaší městské části? Investici do dřevěných schůdků by jistě Praha mohla zvládnout, když přispěla stovky milionů na dostavbu Šutky.

K jakému zlepšení dojde v rámci realizace nové radnice? Povede podél její jižní fasády od metra ke Kauflandu chodník? Víte jaké plány má Dopravní podnik a Hlavní město Praha se svými pozemky? Jak je v rámci jejich plánů řešena pěší prostupnost území?

„Ujišťujeme Vás, že Městská část Praha 8 si je důležitosti pěších vazeb v území vědoma a při projednávání studií a projektů jsou pěší vazby jedním z posuzovaných kritérií. „

Věřím tedy, že řešení této problematiky budete brát vážně. Bohužel v Praze existuje mnoho případů, kdy se s výstavbou nových obytných komplexů vytvořily nové bariéry, zapomnělo na výstavbu chodníků a byly postaveny ulice bez přístupu veřejnosti (některé na místě dříve používaných cest).

Předem děkuji za zodpovězení všech otázek
S pozdravem
Václav Kříž
05.04.2012 v 11:25    

Václav Kříž: Pane Drda:
Ano, existuje. Také jsou jí starší lidé po demontáži schodů a dívky za tmy nuceny používat. Cesta tudy ale také není žádná výhra. Chodník na Libeňském mostě úzký s loužemi a vzrostlým křovím ze strany. Navíc večer opuštěný s často vykradenými auty podél. Starší lidi jistě potěší delší schody, zkratka má na rozdíl od chodníku pozvolnější spád. S těžkými taškami potěší i nutné čekání na zelenou.

Dostupnost obchodů jednotlivými druhy dopravy ovlivňuje, ať chceme nebo nechceme, dopravní chování lidí. Máme-li supermarketů více a menších přímo v blokové zástavbě, lidé spíše nakoupí po cestě od zastávky domů. Pokud máme obchody podél silnic na volných plochách mezi čtvrtěmi, lidé spíše zajedou na nákup autem. Máme přísné normy OTP na výstavbu minimálního počtu parkovacích míst v jakékoliv nové stavbě, ale zapomínáme na návazná řešení pro pěší. Stavíme zkratku pro auta za 40 miliard, ale nemáme na chybějící chodníky. Já abychom se pak nedivili, že máme zase o něco víc aut a dopravní problémy města nikdy nevyřešíme.
Prababička říkala: Není člověk ten, aby se zavděčil všem. Mějte se hezky.
05.04.2012 v 11:30    

Jan Drda: Jistě, dívky za tmy půjdou zajisté celé nadšené po vaší zkratce :-)

Tenhle obchodní dům je jednoznačně vhodnější pro nákupy za pomocí automobilu, chodci to k němu mají zkrátka dál. Nikdo nenutí staré důchodce, aby tam chodili - na Palmovce mají bezproblémově dostupnou Billu, nebo co tam teď je. Nechápu, proč by se měly městské peníze využívat na vámi navrhovanou zbytečnou cestu. Řešíte nesmysly.
09.05.2012 v 13:14    

Václav Kříž: Na té zkratce potkávám lidi každý týden. Zřejmě pro ně tedy má smysl. Tento podnět beru jako neřešený. Úřady se jím nechtějí zabývat, rýpalové si zarýpali a lidé si zatím v místě chybějících schodů vyšlapali pěšinku s mírnějším spádem. Znovu připomínám, že rezignovat na pěší na lokální úrovni znamená více zbytečných jízd autem.
13.05.2012 v 09:29    

Jan Drda: Úřady vám přímo na těchto stránkách odpověděly, proč není váš návrh reálný, domnívám se že vysvětlení je víc než rozumné a pochopitelné (pro někoho). V místě nikdo na pěší vazby nerezignuje, ta pěší vazba tam je - akorát o pár desítek metrů delší. Pokud by příslušné úřady reagovaly a potažmo vynakládaly prostředky na každou podobnou ptákovinu, byla by na tom městská pokladna brzo velmi, velmi špatně.
16.05.2012 v 14:00    

Václav Kříž: Kdyby o to radnici šlo, tak lze udělat i levnou variantu. Prkna, kůly, štěrk a jejich instalace do podoby schůdků se musí vejít do několika tisíc. Skauti by jistě to rádi postavili jako tréning na táborovou stavbu. Ale levné věci jsou pod rozlišovací schopnost.

Dobrá tedy. Neřešme malá lokální pěší spojení a mějme na silnicích zas o trochu více aut.
16.05.2012 v 19:42    

Jan Drda: Tak ještě jednou, ale už naposledy. Z odpovědí příslušných veřejných orgánů jasně vyplývá, proč do této akce nebude investována byť jedna jediná koruna. Připadá mi, že záměrně tato sdělení ignorujete a neustále opakujete svou. Čím dříve pochopíte, že chodníček-krátíček nebude, tím lépe pro vás ;-)

Malé lokální pěší spojení v tomto případě existuje. Kdo chce jít pěšky, může. Kdo chce jet autem, pojede s ním i za existence zkratky.
21.05.2012 v 13:42    

František Dobrota: Měřeno exaktně na mapách Seznamu:

výlez z metra Palmovka - Libeňský most - Voctářova ulice - vchod Kaufland = 430 metrů

výlez z metra Palmovka - blátozkratka - vchod Kaufland = 410 metrů

co víc dodat?
21.05.2012 v 13:45    

Vratislav Filler: Pěší spojení tam bylo historicky, jediné, co p. Kříž chtěl, je jeho úprava na běžný standard. Zdá se, že problém celé, zvolna zarůstající cesty, bylo právě vybudování Kauflandu, které cestu zatraktivnilo natolik, že její používání začalo vadit a proto byly schody demontovány.

Argumenty zdejších pochybovačů o významu cesty staví na hlavu už to, že se po otevření Kauflandu cesta používáním samovolně obnovila. Právě pěší doprava je nejcitlivější na zacházky a zajížďky, pár desítek metrů může znamenat rozdíl mezi rozhodnutím pro chůzi a jiný dopravní prostředek. To, že v širším centru Prahy vznikají obchodní centra zaměřená primárně na obsluhu automobily, je další, zcela neomluvitelné selhání pražského územního plánování. Pro širší centrum je přirozená bloková zástavba v rastru cca 150-200 metrů, umělá tvorba větších bloků je nežádoucí.

Zkrátka a dobře, poažuji tento požadavek za zcela legitimní, odpovězeno bylo tak, že MČ a majitel části pozemku cestu nechtějí, a tím je to prakticky vzato vyřízeno, pokud žadatel neprovede další kroky, například žádost u silničního správního úřadu o rozhodnutí, zda se jedná či nejedná o veřejně přístupnou komunikaci. Nic z toho ale neopravňuje zdejší remcaly pochybovat o tom, že ta cesta měla smysl. Pěší cesty v širším centru města bychom si měli hlídat jako oko v hlavě, snažit se je chránit a pokud možno rozšiřovat možnosti chůze, ne pěším podmínky zhoršovat.
29.05.2012 v 17:35    

Jan Drda: Za remcaly považuji takové, pro které je 20 (slovy dvacet) metrů navíc natolik komplikovaná zacházka, že kvůli své pohodlnosti (v tomto případě spíš hlouposti) obtěžují úřady nesmyslnými požadavky na ještě nesmyslnější výdaje z městské kasy.

Pane Filler, že vy budete patřit mezi lidi, kteří na sídlištích tak rádi vyšlapávají zkratky po travičce, aby si zkrátili ve finále cestu o dva tři kroky? Lidská blbost je obludně rozšířená, nedělejme z ní však hladinu normálu. Rozumný člověk v případě Kaufland zcela bez potíží využije existující cestu po chodníku, pitomec se bude blátit "zkratkou" a ještě při tom nadávat.
30.05.2012 v 10:37    

Radek: Jana Drdy bych se chtěl zeptat: zda-li chodí pěšky a kde bydlí.
Já bydlím nedaleko Kauflandu, a když jdu s nákupem domů, tak chodím různými cestami (s ohledem na situaci), ale nejraději jdu přes park i když je to pro mne delší cesta.
Úřadů bych se chtěl zeptat: z výše uvedených odpovědí usuzuji, že TSK hl. m. Prahy má na starosti i pěší komunikace, když "v minulosti schody opravovala a udržovala v přijatelném stavu na vlastní náklady".
Bylo by možné, aby místo budování nových schodů, provedla odklonění chodníku asi o cca 20 metrů, čímž by cesta minula pozemek v majetku Židovské obce v Praze?
19.10.2012 v 18:09    

Jan Drda: Pane Kříž, na některé notorické zkratkovače platí jenom plot :-) Ostatně divím se, že vzhledem k současnému rázu počasí nepožadujete po TSK vyhřívání a vysoušení tohoto báječného "bláto-chodníčku".
13.12.2012 v 11:10    

Milivoj Rébus: Včera sem na cestě domu z práce u keříčku na rohu Bolzanovi a Opletalovi ulice vyděl lejno. Žádám v místě o vybudování latrýny, protože tam lidi evidentně vykonávají potřebu.
07.01.2013 v 14:49    

Václav Kříž: Vážená paní Helebrantová,

ano, je to přesně jak říkáte. Omlouvám se, situace se rychle měnila. Děkuji Vám za reakci a Váš čas. Kéž by takto reagovaly i jiné odbory MHMP, například ten dopravní dluží odpověď na mnoha podnětech na tomto webu.

S pozdravem
Václav Kříž
30.01.2013 v 21:21    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Vojenova, Praha 8

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty

Zničený odpadkový kôš

Praha 8, 05. říjen 2022 Vyřešený

Nerovný chodník v ulici Novákových

Praha 8, 25. září 2014 Vyřešený

Nepořádek v zeleni na okraji Malešického parku (Praha 10)

Praha 10, 03. červenec 2018 Vyřešený


Zobrazit všechny podněty