Rumunská

V Rumunské ulici jsou nejméně čtyři přechody, kde jsou zvýhodněna auta proti chodcům. Jakmile chodec opomene zmáčknout tlačítko pro chodce, zůstává do další zelené na chodníku. Podle mne by tlačítko pro chodce mělo znamenat jen a pouze to, že při jeho zmáčknutí ovlivním světelnou signalizaci na té které křižovatce.

Zaslal: Petr Tomíšek, 21.03.2012 v 14:21

Praha 2-
 
 

Rumunská, Praha 2

Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 22.03.2012 09:36

Váš podnět předáváme Eltodu, které za světelné signalizace zodpovídá.
S pozdravem

Josef Gál
vedoucí odboru dopravy a územního rozvoje MČ Praha 2



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 11.05.2012 09:57

Dobrý den,
níže posílám vysvětlení ohledně tlačítek pro chodce. Berte ho prosím jako reakci na podněty, které se této problematiky týkají.

S pozdravem

Světlana Švábová
vedoucí odd. dopravy
odbor dopravy a územního rozvoje MČ Praha 2
---------------------------------------------------------

Dobrý den, na základě Vašeho dotazu sděluji:

1. V současné době se při výstavbě nového semaforu či při rekonstrukci stávajícího semaforu zavádí tzv. dynamické řízení, t.j. řízení, při kterém je možné zajistit přerozdělování volna (ať prodlužování tak i zkracování) jednotlivých účastníků silničního provozu (tedy prostředků MHD, chodců, IAD a pod.) v závislosti na celé řadě faktorů. Pro zajištění tohoto řízení je nezbytné detekovat přítomnost jednotlivých účastníků a u chodců se pro tento účel využívají právě "chodecká tlačítka".
2. Dynamické řízení se na rozdíl od předchozího pevného řízení používá zejména proto, že při něm lze snižovat ztrátové časy a tím zajistit časovou úsporu účastníků provozu (a tím i chodců), lze zajistit preferování prostředků MHD a tím zlepšení komfortu jízdy cestujících, lze minimalizovat délky vzdutí vozidel a tím snížení množství emisí a hluku a pod.
3. Stiskem chodeckého tlačítka dochází k zaregistrování chodce do světelné signalizace a ta podle určitých pravidel zařadí tomuto chodci zelený signál. Je tak například možno zařadit toto chodecké volno i dříve, než by bylo zařazeno při pevném řízení, je možno regulovat délku chodeckého volna, je možné pozdržet odbočující vozidlo a tím zajistit chodcům vstup do vozovky ještě před příjezdem tohoto vozidla (v případě, že by nebyl registrován chodec a chodecké volno by nebylo vybráno, v kontextu bodu 2 by nebylo vozidlo uměle zdržováno). Pro upřesnění ještě uvádím, že v rámci jedné křižovatky (jednoho SSZ) mohou být určité chodecké přechody tlačítky vybavené a určité nikoliv.
4. Chodecká tlačítka mají dále určitá specifická použití, např pro zvukovou signalizaci nevidomých, kterou zde asi nebudu více popisovat.

V každém případě instalace tlačítek není žádná snaha o šikanování chodců, ale vlastně o zlepšení jejich situace a zvýšení jejich bezpečnosti. Bohužel žádným nastavením světelné signalizace nelze vyhovět všem požadavkům všech účastníků silničního provozu.

Přeji hezký den
Ing. Pavel Dražek - MHMP, ODA



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Martin Šubrt: Viz můj komentář ke stejné situaci na křižovatce Vinohradská - Italská. Je zde nově preference tramvají. Volno pro chodce v každém cyklu, i když chodec zrovna není, může zdržet tramvaj, protože semafor pak musí čekat, až chodec, který tam ani není, dojde na druhou stranu. Zatímco souběžná auta zastavím do 3 sekund a vyklidí za další 2 sekundy, chodec vyklizuje třeba i 12 sekund... Proto se prostě stává standardem, že si chodec mačká tlačítko, stejně jako si auto projede pod videodetektorem, tramvaj brnkne pantografem svůj příjezd na troleji a autobus projede kolem inframajáku. Není to šikana, jen dynamické řízení křižovatky. Nicméně, protože je to semafor nejblíž místu, kde bydlím, souhlasím, že alespoň ve směru podél kolejí by pěší volno mohlo být automaticky v každém cyklu. Nicméně tuším, že v tomto směru už tomu tak možná je.
22.03.2012 v 23:50    

Viktor: Tlačítko pro přechod znamená přesně to, čeho se dožadujete - v nejbližší cyklu dostanete zelenou. Co chcete dalšího?

(Fakt nelze zavést filtrování nesmyslných požadavků?)
22.03.2012 v 23:50    

Jan Drda: Dobrej trapas. Nevím na co a komu si vlastně "stěžovatel" stěžuje. Spíš to vypadá, že nenašel jiný způsob, než dát na oddiv svojí hloupost. Nechápu, proč mu pan Šubrt odpovídá sáhodlouhým odstavcem, Pisatel ho evidentně stejně nepochopí ;-)
23.03.2012 v 10:12    

Petr Tomíšek: Chytrý pan Viktor a ještě chytřejší pan Jan Drda: Opravdu potřebujete vysvětlit to, že v případě, kdy na křižovatce padá zelená a chodec je metr od tlačítka a nestihne je zmáčknout a musí počkat - ne může, musí - na další zelenou, je to podpora autodopravy a ne chodců? Nejsem žádný ekologický aktivista, ale poměrně často se pohybuji pěšky a věřte mi to nebo ne, opravdu mě to zdržuje. A malá poznámka: nikdo vás nenutí, abyste to četli. Zřejmě budete taxikáři nebo vytížení a vystresovaní řidiči.
Pan Šubrt: Tato křižovatka má s tramvají společný pouze jeden přechod, na straně okraje Tylova náměstí tlačítko není. Chápu, že tramvaj jako součást městské dopravy může ovlivňovat dynamiku křižovatky. Vinohradská je o hodně širší a rozlehlejší křižovatka, než Rumunská, spěchající chodec to tam prostě přejde na červenou. To je důvod, proč jsem to sem vložil.
23.03.2012 v 10:41    

Martin Šubrt: Petr Tomíšek: Máte pravdu, tlačítka přes koleje zde ani nejsou, také přecházím spíš podél kolejí a tohle jsem si neuvědomil, takže je to trošku jiný případ než Vinohradská. Nejsem si jistý, že bych teď anšel platnou dokumentaci, ale myslím, že je to tam teď nastavené tak, že pokud jde chodec po přechodech podél tramvaje, měl by dostat volno už v každém normálním cyklu automaticky. Výjimkou asi budou některé fáze, kdy třeba rychle po prvním volnu přijede druhá tramvaj, dostane volno a projede, zatímco chodec podél by procházel a vyklízel daleko pomaleji. Tzn., když nemá zmáčknuto, volno nedostane. Tam je trošku snaha, aby se při častějších výběrech volna pro tramvaje )když jich třeba jede po nějaké nehodě víc za sebou), tak aby v každém tom volnu na Bělehradské nemuseli jít chodci, protože v součtu by to vyvolalo kolonu aut zasahující třeba až na předchozí přechod u Lublaňaské apod.

Mrknu se tam večer. Ale z běžného přecházení daným místem jsem měl skutečně pocit, že už si mačkat nemusím, byť po obnově křižovatky předloni tomu zpočátku tak bylo. Takže jsem měl za to, že se to už ve smyslu vaší připomínky zlepšilo. Upřímně, nemačkám si tam nikdy a chodím na červenou... Respektivě přecházím Rumunskou raději v místech mimo přechody, proto si to teď aktuálně moc nevybavuji.
23.03.2012 v 12:45    

Martin Šubrt: Máte pravdu podruhé :-). Ověřil jsem si na místě v sobotním provozu. Opravdu oba přechody bez zmáčknutí volno nedají. Pokud je to ve špičce lehce odůvodněno tím, že od Bruselské občas auta při odbočování nemusí dávat přednost přecházejícím chodcům a nestojí jich tak pak více na kolejích, tak v obdobích nižších intenzit provozu se zdá, že nic nebrání, aby v každém cyklu (v případě vložených fází, alespoň na 5 sekund) bylo volno pro chodce na obou přechodech podél kolejí poskytnuto.
25.03.2012 v 10:33    

Jan Drda: Pane Tomíšku, nejsem ani taxikář či vystresovaný řidič. Ale zároveň nejsem ani militantní chodec, kterými se tento portál jen hemží. Respektuji každého účastníka provozu a narozdíl od vás chápu, že ani jedna skupina by neměla být protěžována na úkor druhých. Pokud vám připadá minutové čekání na další cyklus jako nepřekonatelný problém, tak vás celkem lituji. Musíte žít v neskutečném stresu.
30.03.2012 v 09:34    

PT: Jakozto chodec i motorista tlacitka velmi ocenuji. Ma zkusenost z jineho mesta je veskrze pozitivni, ostatne co je tak tezkeho na tom zmacknout tlacitko? Priorita muze byt pridelena rychleji, zejmena pak v noci v nizkem provozu, kdy se muze chodec preferovat takrka okamzite.
Vic chodeckych tlacitek po Praze.
03.01.2013 v 11:56    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Rumunská, Praha 2

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty

Dvojice prázdných rabátek v ulici Šafaříkova

Praha 2, 24. květen 2022 Vyřešený

Zanedbaný chodník u hřiště na ul. U Vodárny

Praha 2, 28. červenec 2016 Vyřešený

Nastavení semaforu na Malešickém náměstí

Praha 10, 09. únor 2015 Vyřešený

Prosíme si zelenou pro chodce

Praha 4, 10. březen 2012 S odpovědí


Zobrazit všechny podněty