Nebezpečný přechod u tramvajové zastávky Zelená, Praha 6

Přístup ze severní strany na nově zbudovanou tramvajovou zastávku Zelená v ulici Jugoslávských partyzánů v Praze 6 je řešen nebezpečným a nepřehledným způsobem a problém je na obou stranách ulice. Je zde sice snížený obrubník a vodící znaky pro slepce, avšak chybí dopravní značení. Při přístupu na zastávku jsou chodci nuceni vcházet do rušné vozovky v situaci, kdy to řidiči nečekají. Přístupu na zastávku také často brání zaparkovaná auta, takže bývá problematické projít například s kočárkem a velmi to zhoršuje viditelnost jak chodců tak řidičů.
Pakliže bylo rozhodnuto, že zastávka bude postavena právě zde, musí na ni být umožněn bezpečný přístup všech cestujících. Z jižní strany vede k zastávce přechod se semafory, ale je absurdní, aby chodci museli zastávku obcházet. Zejména pokud, jak je vidno z fotografie, bylo na severní straně vše připraveno tak, aby se k zastávce cestující dostali bezbariérově.

Zaslal: Anonymní uživatel, 20.03.2012 v 21:49

Praha 6-

Jugoslávských partyzánů, Praha 6

Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 29.03.2012 09:14

Vážená paní, vážený pane,

objekt zachycený na Vašem snímku není přechodem pro chodce, ale místem pro přecházení. Toto místo umožňuje alternativní přístup na zastávku pro osoby, které nechtějí využít signalizovaného přechodu pro chodce na jejím druhém konci. Tomu odpovídá i provedení hmatových úprav pro slabozraké. vzhledem k tomu, že MČ Praha 6 není zmocněna k výkonu státní správy na této komunikaci, bylo Vaše upozornění předáno Magistrátu hl.m. Prahy k podání zevrubnější odpovědi.

S pozdravem

Jíří Hardt
referent odboru dopavy a životního prostředí
ÚMČ Praha 6



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Martin Šubrt: Na místě je zřízeno tzv. místo pro přecházení, tj. pouze je bezbariérovou úpravou umožněn přístup na zastávku. Tj. z hlediska pravidel provozu to není nic, jen snížený obrubník. Bohužel, protože takové místo je známo pouze v normě, nikoli ve vyhlášce a nemá tedy značení, které by zakazovalo stání autům, stojí na něm auta. Vodící znaky pro slepce jsou zde provedeny bohužel dle vývoje názoru SONSu nejednoznačně. Na chodníku je pouze varovný pás, tj. nikoli navádění, od tramvaje je i přerušený signální pás, který nevidomí začali chtít v poslední době i pro navádění k těmto místům, která nejsou přechodem.

V souhrnu je pro bezpečný přístup na zastávku skutečně navržen pouze řízený přechod, kde má každý zajištěnu 100% ochranu při přecházení. Toto místo na druhé straně zastávky je pouze doplněk pro lidi, kteří emají problém proběhnout mezi auty a chtějí tudy přecházet.

Obecně se v Praze v drtivé většině případů nevyznačují 2 přechody na obou koncích zastávky, nicméně toto řešení zde je bohužel z hlediska zoufale nedostatečné osvěty pro veřejnost také velmi nešťatné. Přinejmenším by mělo být ošetřeno tak, že by u chodníku byla vyznačena žlutá čára se zákazem stání a zároveň by nejméně 5 metrů před tímto místem neměla parkovat vozidla, aby řidič na chodce vstupujícího do vozovky viděl. Byť by mu zde nedával přednost, ale nesměl by jej ohrozit, když už by chodec přecházel. Ovšem taková opatření nejsou standardní a ani popsaná v normě, jen suplují současný nedostatek v legislativě.

U Národního divadla byl na takové "místo pro přecházení" dodatečně domalován přechod a také to není úplně vhodné řešení. Pak jsou totiž přechody u zastávky 60 metrů od sebe a řidič by měl rozpoznat přechod nejméně 100 metrů, než k němu přijede. Na Jugoslávských partyzánech u Zelené by např. při jízdě k Vítěznému nám. mohl řidič už koukat na semafory u Zelené a tento přechod přehlédnout... I proto se přechody na obě strany zastávek moc nedávají, protože větší počet přechodů těsně za sebou vytváří nebezpečné situce...
22.03.2012 v 23:42    

Jan Blažek: Jen ať se sem přechod domaluje nebo se čeká na první smrťák ? Když už se muselo za každou cenu při rekonstrukci přesunovat zastávky do nesmyslných pozic a vzdáleností tak se snad jistě počítalo, že toto nastane. Je snad logické, že k zastávce vede nějaká přímá cesta a občan se nechce prodírat zaparkovanými automobily nebo něco zbytečně dlouhosáze obcházet. Nebo mají opět přednost "plechovky" nad chodci ? Bohužel žlutá čára v naší zemi, kde nikdo nic nerespektuje neřeší nic. To chce sloupek a regulérní přechod.
05.04.2012 v 08:13    

Martin Šubrt: Jan Blažek: Ze zkušeností vyplývá, že je smrťák pravděpodobnější, pokud se tam přechod namaluje (a budou tak 2 přechody po 60 metrech), než v případě, že tam není nic a každý chodec si proto dává na ty rychlé plechovky větší pozor. Když vezmete směr do centra, řidič by se na semafor u Zelené běžně podíval cca ve vzdálenosti 100 metrů od křižovatky, může jej pak zaujmout změna signálu a úplně přehlédne, že má před sebou 30 metrů přechod pro chodce. Pak už kolikrát ani brzdná dráha není dostatečná...a chodec si myslel, že jde po bezpečném přechodu. Bezpečí na komunikacích se neskládá z míry a počtu vyznačených značek a zeber, ale z celkových parametrů celého místa...někdy méně je více... Zákon reálně auto nezastaví, pořád je to stroj, kterému chodec může při střetu čelit jen těžko...někdy je přechod vhodným řešením, někdy v souvislostech zdaleka ne.
12.04.2012 v 15:02    

Jan Blažek: :Martin Šubrt. Jaké řešení v tomto problému navrhujete ?
Jde jen o to, aby se člověk bezproblémově dostal k tramvajovému ostrůvku.
Aby zde neparkovala auta a chodec měl dostatečnou možnost se rozhlédnout do komunikace.
Navíc dle vyhlášky je chodec povinen přecházet právě zde na místě k přecházení, ale v současné době mu je v tom stále bráněno bezohledně parkujícími automobily.
27.06.2012 v 06:14    

Darja: Update: Tak na vyfoceném místě je už přimalována žlutá čára. Ovšem místo je obsazené neustále. Na místě na druhé straně ulice ovšem žádná čára není.
19.07.2012 v 18:28    

Darja: Update: Tak na vyfoceném místě je už přimalována žlutá čára. Ovšem místo je obsazené neustále. Na místě na druhé straně ulice ovšem žádná čára není.
19.07.2012 v 18:28    

BJ: Místo pro přecházení, to je zase pecka. Tak buď udělám předchod, nebo ne. Tohle je jako můžeš tam přecházet, ale neměl bys. A pokud není zakázáno u chodníku parkovat, místo k přecházení (!!!) mi tedy rozhodně takové parkování nezakazuje!
11.12.2012 v 12:19    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Jugoslávských partyzánů, Praha 6

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty

Doliny na chodníku u Technické knihovny

Praha 6, 28. květen 2012 Vyřešený

Rozbitý chodník u stanice Ořechovka

Praha 6, 17. duben 2018 Vyřešený

BEZPEČNĚ DO ŠKOLY - TUPOLEVOVKA

Praha 18, 11. březen 2021 S odpovědí


Zobrazit všechny podněty