Přístup ze severní strany na nově zbudovanou tramvajovou zastávku Zelená v ulici Jugoslávských partyzánů v Praze 6 je řešen nebezpečným a nepřehledným způsobem a problém je na obou stranách ulice. Je zde sice snížený obrubník a vodící znaky pro slepce, avšak chybí dopravní značení. Při přístupu na zastávku jsou chodci nuceni vcházet do rušné vozovky v situaci, kdy to řidiči nečekají. Přístupu na zastávku také často brání zaparkovaná auta, takže bývá problematické projít například s kočárkem a velmi to zhoršuje viditelnost jak chodců tak řidičů.
Pakliže bylo rozhodnuto, že zastávka bude postavena právě zde, musí na ni být umožněn bezpečný přístup všech cestujících. Z jižní strany vede k zastávce přechod se semafory, ale je absurdní, aby chodci museli zastávku obcházet. Zejména pokud, jak je vidno z fotografie, bylo na severní straně vše připraveno tak, aby se k zastávce cestující dostali bezbariérově.
Odpoveď: 29.03.2012 09:14
Vážená paní, vážený pane,
objekt zachycený na Vašem snímku není přechodem pro chodce, ale místem pro přecházení. Toto místo umožňuje alternativní přístup na zastávku pro osoby, které nechtějí využít signalizovaného přechodu pro chodce na jejím druhém konci. Tomu odpovídá i provedení hmatových úprav pro slabozraké. vzhledem k tomu, že MČ Praha 6 není zmocněna k výkonu státní správy na této komunikaci, bylo Vaše upozornění předáno Magistrátu hl.m. Prahy k podání zevrubnější odpovědi.
S pozdravem
Jíří Hardt
referent odboru dopavy a životního prostředí
ÚMČ Praha 6
Považujete odpověď za dostačující?
V souhrnu je pro bezpečný přístup na zastávku skutečně navržen pouze řízený přechod, kde má každý zajištěnu 100% ochranu při přecházení. Toto místo na druhé straně zastávky je pouze doplněk pro lidi, kteří emají problém proběhnout mezi auty a chtějí tudy přecházet.
Obecně se v Praze v drtivé většině případů nevyznačují 2 přechody na obou koncích zastávky, nicméně toto řešení zde je bohužel z hlediska zoufale nedostatečné osvěty pro veřejnost také velmi nešťatné. Přinejmenším by mělo být ošetřeno tak, že by u chodníku byla vyznačena žlutá čára se zákazem stání a zároveň by nejméně 5 metrů před tímto místem neměla parkovat vozidla, aby řidič na chodce vstupujícího do vozovky viděl. Byť by mu zde nedával přednost, ale nesměl by jej ohrozit, když už by chodec přecházel. Ovšem taková opatření nejsou standardní a ani popsaná v normě, jen suplují současný nedostatek v legislativě.
U Národního divadla byl na takové "místo pro přecházení" dodatečně domalován přechod a také to není úplně vhodné řešení. Pak jsou totiž přechody u zastávky 60 metrů od sebe a řidič by měl rozpoznat přechod nejméně 100 metrů, než k němu přijede. Na Jugoslávských partyzánech u Zelené by např. při jízdě k Vítěznému nám. mohl řidič už koukat na semafory u Zelené a tento přechod přehlédnout... I proto se přechody na obě strany zastávek moc nedávají, protože větší počet přechodů těsně za sebou vytváří nebezpečné situce...
22.03.2012 v 23:42