Minimální délka zelené je podle zákona 5 sekund, neslouží k přejití vozovky, nýbrž pouze ke VSTUPU na přechod. Řadič (počítač na křižovatce) bez výjimky zajišťuje, aby to minimálně 5 sekund bylo. Netvrdím, že je to ideální stav, ale co byste doporučil? Prodloužit na 20 sekund? Co ten chudák, který vstoupí na přechod v poslední sekundě zelené? Zase bude mít málo času, tak mu přidáme? S kočárkem chodím a problém přejít nemám, starého pomalého člověka na přechodu snad v Praze nikdo nikdy nepřejel (vyjma opilců, kteří barvy nerozlišují), naopak jsem mnohokrát viděl, jak řidič dává přednost i té babce, která tam vlezla už na červenou.
Takže bych doporučil spíš naštudovat platné zákony a vadu hledat jinde...
05.08.2015 v 12:46
05.08.2015 v 16:51
Zároveň připomínám, že stále nijak nerozporuji, že prodloužení zelené by zřejmě bylo vhodné (nikoliv však na vašich více než 20 sekund).
05.08.2015 v 17:39
Vy tento čas nevidíte, ale na takto dlouhém přechodu je právě ten vyklizovací čas dlouhý cca 15 sekund, tj na tomto přechodu je doba na přecházení nastavena na 5+15 sekund, tedy 5 sekund zelené (3 sekundy to být nemohou, v tom je váš podnět zjevně chybný) a 15 sekund na přejití na druhou stranu už v době červené, tedy celkem nejméně 20 sekund.
Po tuto dobu se do prostoru přechodu nesmí rozjet tramvaje, ani auta z Olšanské, tedy z kolizního směru. Mohou ale směrem do přechodu odbočovat auta z ulice Jana Želivského, to i v době zelené na přechodu, která je souběžná s přechodem, tj. volno na souběžné ulici musí padat ve stejné době, jako rovnoběžný přechod. Odbočování do přechodu je pak ošetřeno v zákoně, že Vám VŽDY takový odbočující řidič MUSÍ dát přednost a nesmí Vás ohrozit.
Vy požadujete, aby byla zelená prodloužena na těch třeba 20 sekund, abyste bezpečně došel na druhou stranu, Pokud by se tak stalo, tak by ale stále bylo nutné k takovému času přidat ten čas vyklizovací, tedy opět těch 15 sekund. Jakobyste na přechod vstoupil na jeho začátek teprve v momentě poslední 20. sekundy té Vaší prodloužené zelené. I v tom okamžiku musíte bezpečně dojít na druhou stranu tohoto přechodu a křižovatka Vám to musí zaručit. Budete pak opět požadovat prodloužení o 20 sekund?
Situace se přitom pak nijak neliší od dnešní. Auta směrem do přechodu budou odbočovat tak jako tak i v době vaší prodloužené zelené, akorát křižovatce vezmete téměř třetinu produktivního času a zpozdíte zde zejména provoz tramvajových linek, kterým výrazně ubude času na průjezd. Bude nutné zkrátit délku volna i pro chodce přes sousední ulici a auta zablokují celé okolí. Čas bude navíc přidělen jen jednomu směru, téměř na dvojnásobek potřebného času.
Právě proto musí být ve městech volno na takto dlouhých přechodech krátké, aby chodec, který je na chodníku, využil volna ke vstupu do vozovky a za ním už nevstupoval chodec další, proto musí volno rychle skončit, ale ta první skupina chodců musí bezpečně dojít na druhou stranu. Je to princip, který se používá všude ve světě a nemá žádnou jinou možnost řešení.
07.08.2015 v 20:02
14.08.2015 v 08:44
Navíc přes tento přechod vedou koleje, které chodce zpomalují. Je tedy nesmysl, aby zelená, včetně ochranné doby, svítila takto krátce a měla by se v zájmu prevence nehod prodloužit.
Nebo Vám je milejší plynulá doprava, než životy lidí? Již jsem tam viděl několik velmi nebezpečných situací, kdy auta skoro přejely maminku s kočárkem. Kdyby přes tento přechod chodila Vaše manželka s dítětem v kočárku, asi byste hovořil jinak...
16.08.2015 v 03:26
Během dne i prověřením na místě bylo zjištěno, že těch 5 sekund tam svítí ve výrazné menšině cyklů křižovatky, daleko běžnější jsou tam délky zelené pro chodce o délce vyšší než 20 a 30 sekund, dokonce přes 40, 50 a dokonce i 60 sekund. Taková délka zelené snad není na žádném semaforu v Praze.
Je to dáno tím, že souběžně s přechodem pro chodce vede silný směr pro automobily a také si tam tramvaje prodlužují své volno pro směr přímo, kdy tedy souběžný přechod může mít volno. K těm 30-60 sekundám vždy ještě patří dalších 22 sekund vyklizovacího času pro chodce, takže v některých okamžicích tam má chodec na přejití dokonce celkem až 82 sekund.
Pokud se vyskytne zelená jen v délce 5 sekund, spolu s vyklizovacím časem je doba na přejití dlouhá 27 sekund. Dnes tam kolega zaznamenal přecházení s kočárky i starších lidí. Situace je v době zelené i po skončení zelené pro chodce shodná. V době té zelené pro chodce i po ní do přechodu odbočují vozidla, která mají volno současně. Ta musí dát chodcům přednost jak v době jejich zelené tak po ní, záleží, jak umí řidiči dodržovat pravidla. Délka zelené pro toto chování nemá v tomto místě žádný vliv, řidiči dnes dávali přednost i chodcům docházejícím na červenou. Prostě šlo o chodce, kteří na přechod vstoupili třeba ve 30. sekundě zelené a proto také nedošli do konce zelené na druhou stranu.
Nepochybně se najdou řidiči, kteří přednost nedávají, ale na tento fakt nebude mít vliv jakékoli nastavení režimu na křižovatce.
Minimální délka zelené 3 sekundy a na místě ani 4 sekundy zjištěna nebyla, semafor tedy nejeví znaky, že by byl rozbitý. Zelené v délce 5 sekund se po sobě opakují zcela výjimečně, tato situace téměř nenastává, délka dalšího volna bývá často podstatně delší, a to v řádu desítek sekund.
Pokud je volno pro chodce dlouhé jen těch 5 sekund, jedná se o situaci, kdy si předvybírá nebo dovybírá volno plná odbočující tramvaj a pak na chodce zbude někdy právě jen tento minimální čas. Přesto jde o čas i v tomto případě dostatečný, na přejití je těch 5+22 sekund, tedy 27 sekund. Pokud nenastane kombinace preference jízdy tramvají z Olšanské, naopak tramvaje po ulici Jana Želivského chodců volno prodlužují.
Někdy se může stát, že pomalu odbočují tramvaj jede vlivem stavu kolejové konstrukce tak pomalu, že zastíní počátek zelené, tj. může se jevit, že byla kratší, než tomu bylo ve skutečnosti. Pak je možné, že to vypadá, že byla dlouhá třeba jen 3 sekundy. To je jediná věc, která byla na místě identifikována jako problematická a vyklizovací doby tramvají budou určitě předmětem řešení.
21.08.2015 v 18:12
I kdyby nastal hypoteticky ten popisovaný případ se třema sekundama (blbost), tak v dalších cyklech tam prostě svítí mnohonásobně víc, případné zkrácení je kvůli ostatním účastníkům provozu (MHD).
To se pak není co divit, že město staví Blanku 10 let, když mezitím musí "vyšetřovat" i udání každého trouby, který nezná pravidla, a stěžuje si na základě jedné náhodné zkušenosti, aniž by prověřil "závadu" opakovaně (a se stopkama)...
Jedno vysvětlení pro ty Alešovy tři sekundy se nabízí (viz Wikipedie):
U řidičů se do reakční doby započítává optická, psychická i svalová reakce. Celková reakční doba pak závisí na úhlu zaměření pohledu a pohybuje se od zhruba 0,4 do 1,5 s. U trénovaných řidičů může být nižší a naopak u rozptylovaných řidičů vyšší.
21.08.2015 v 22:43
06.08.2015 v 03:03