Parkovací zóny před přechody pro chodce

Na Praze 1 léta trvá stav, kdy jsou modré i návštěvnické parkovací zóny vyznačeny těsně před přechody pro chodce, problém se týká většiny parkovacích zón na Praze 1. Ač Zákon o provozu na pozemních komunikacích říká, že 'řidič nesmí zastavit a stát na přechodu pro chodce a ve vzdálenosti kratší než 5 m před ním', jsou tyto parkovací zóny legalizovány místní úpravou. Díky tomu Praha 1 získala odhadem několik desítek parkovacích míst navíc, nicméně cenou za to jsou horší rozhledové poměry pro řidiče i chodce na přechodech, tím i menší komfort a bezpečnost chodců (zejména pak malých dětí nebo rodičů s kočárky).
Zajímal by mě proto postoj Prahy 1 k této věci:
Je Praha 1 spokojena se současným stavem a proč?
Má Praha 1 zmapované a vytipované přechody na svém území, kde zkrácené rozhledové poměry představují největší problém z hlediska komfortu a bezpečnosti chodců?
Má Praha 1 v plánu provádět přeznačení parkovacích zón a případně přestavby přechodů pro chodce s vysazením chodníkové plochy tak, aby se zlepšily rozhledové poměry a přechody se délkově zkrátily? Pokud ano, v jakém časovém horizontu?

Zaslal: David Goliáš, 19.03.2015 v 09:48

Praha 1-
 
 
 
 

Veleslavínova, Praha 1

Aktualizace podnětu

13.07.2023

Václav Kříž přidal následující aktualizace podnětu:

I sem dávám návod k umístění stojanů na kola: https://www.cistoustopou.cz/knihovna/parkovani-jizdnich-kol-255 ,
na metodiku parkování jízdních kol na vozovce a na chodníku: https://www.cistoustopou.cz/sites/default/files/archive/pages/files/2019-12/parkovani-jizdnich-kol.pdf ,
a mně známá vytipovaná místa: https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1LZU6CqihOOHcMN2KKqAQPQ704xL7pVss&usp=sharing



Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 22.04.2015 18:37

Ze zkušenosti víme, že tento stav neplatí výhradně pro území Prahy 1, ale je rozšířen i na jiných městských částech s historickou zástavbou. Pravdou je, že zavádění parkovacích zón probíhalo postupně a vycházelo ve svém řešení převážně z předchozího zavedeného způsobu parkování. Cílem zavádění vyhrazených stání nebylo snižování počtu parkovacích míst pro obyvatele, ale jejich ochrana před živelným parkováním kohokoliv v atraktivním území města. Stejně tak je pravda, že i přes tento převzatý model řešení parkování jsou střety mezi vozidlem a chodcem na našem území spíše výjimečné. Místa střetů se pak nacházejí povětšinou mimo přechody a kolize velmi často bývají spojeny s předchozí konzumací alkoholu u chodce. Vzhledem k výše uvedenému tedy prozatím považujeme zavedený stav za vyhovující místním potřebám. Je, samozřejmě, nezbytné zdůraznit, že tento stav nezavádíme u nově budovaných přechodů a odstraňujeme jej v blízkosti škol a školních zařízení či v jiných místech, kde je takové řešení vyhodnoceno jako nezbytné.


Ludvík Czital
vedoucí odboru dopravy ÚMČ Praha 1



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Martin Tyburec: Dobrý den,
zaujal mě Váš příspěvek, protože bychom se v ČT rádi v neděli věnovali podobnému tématu. Například ve Vinohradské ulici jsou totiž modré zóny zase tak blízko tramvajovému pásu, že tu tramvaje často nemohou projet.

Moc by mi pomohlo, kdybyste se mi ozval, rád bych se Vás zeptal ještě na pár podrobností.
Když tak kdykoli volejte nebo pište

Děkuji!

Martin Tyburec
redaktor Události v regionech - ČT
732 670 960
19.03.2015 v 22:26    

David Goliáš: Děkuji Martinu Tyburcovi za zpracování reportáže, ke zhlédnutí je zde http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1178166846-zpravy/215411017000322/ v čase 14:50, rovněž Marku Bělorovi, který problém popsal.
Ze slov mluvčí Prahy 1 mi vyplývá, že i několik desítek z tisíců parkovacích míst na ulicích Prahy 1 má vyšší prioritu než bezpečnost a komfort chodců. Raději si ale počkám na vyjádření odporu dopravy.
Co se týká tlaku na parkovací místa na Praze 1, nachází se zde mnoho tisíc parkovacích míst v garážích, které jsou často poloprázdné. A dalším faktorem je abonentní parkování, ve vyspělejších městech (Vídeň, Mnichov, Curych, Berlín) jsou parkovací karty abonentům vydávány pouze na výjimky v případech, kdy lidé dojíždějící za prací prokáží, že se nemohou dopravovat jinak než autem nebo že auto potřebují k práci. V Praze se naproti tomu vydávají abonentní karty (tedy slevy na parkování v modých zónách) automaticky každému, kdo splňuje podmínky. Parkovací systém je věcí magistrátu, ale Praha 1 o něm může jednat, což pokud vím se neděje.
24.03.2015 v 08:59    

Chodci Sobě: Děkujeme též!
24.03.2015 v 20:12    

novák: David Goliáš- odpověď odboru dopravy bude dost podobný, zpracovává odpověď pro tiskového mluvčího, který vám ji přednesl. Takže změnu postoje nečekejte.
Každopádně, parkovací zony spadaj zcela do kompetence magistrátu a městská část v tuto chvíli nemá ani podporadní hlas, takže jaképak vyjednávání?
Navíc, na většině míst Prahy 1 se jezdí tak pomalu, že i vámi "utiskovaní" mají dost času přejít bezpečně. A poloprázdné garáže? Patří soukromníkům a nelze jako za socíku nařídit, že musí být plná ( dost lidí zaměstnaných na praze 1 si je opravdu dovolit nemůže ), navíc dost pochybuju o vašem argumentu, že jsou zpola prázdné.
25.03.2015 v 14:59    

David Goliáš: Novák: Jiné městské části, např. Praha 2, některá parkovací stání na kritických místech před přechody zrušila a přechody i stavebně upravila, takže předpokládám, že totéž by mohla udělat Praha 1, pokud by chtěla. Systém ZPS je v kompetenci magistrátu, ale do konkrétního vyznačení parkovací zóny může MČ minimálně mluvit. Pokud by to tak nebylo, jistě by se o tom paní mluvčí zmínila.
Jestli mohou lidé přecházet bezpečně a jak se přitom cítí bych nechal na nich, pro malé děti, maminky s kočárky nebo méně pohyblivé lidi (včetně vozíčkářů apod.) jsou tyto přechody utopené mezi auty rozhodně problém. Určitě ale existují horší a lepší místa, proto kladu ten dotaz, abych se dozvěděl, jak se na to Praha 1 dívá a zdá má přechody nějak zmapované.
Odkazem na poloprázdné garáže v centru (ano, opravdu jsou poloprázdné i v pracovních dnech, stačí nějaké navštívit) pouze poukazuji na to, že Praha 1 rozhodně netrpí nedostakem parkovacích míst a zrušení několika desítek parkovacích míst před přechody z mnoha tisíců dostupných by těžko někdo poznal.
25.03.2015 v 15:28    

novák: Jen bych se chtěl ještě optat, na co je " minimálně do toho mluvit", když se tím nic nezmění? Na rovinu- naprd, pokud rozhoduje někdo, kdo rozhodne od stolu je to špatně a řeči typu- může do toho mluvit, jsou naprosto mimo ( to je jako tvrdit, že můžeme mluvit do sestavy na MS v hokeji- rozhoduje a nese za to odpovědnost tým lidí - v případě parkovacích zon- MAGISTRÁT ). Nechci, aby to vyznělo, že jsem pro, ale je blbost "křičet" na někoho, kdo má pouze malou a teoretickou šanci něco pozměnit.
A správně, rozhodnutí o bezpečném přecházení bych nechal na lidech- buď zaparkovat či naprosto podle předpisů- obalové křivky, bezbariérové přechody, hmatové prvky a pod., přecházet ( každej myslící člověk se umí rozhlédnout, navíc, komunikace nejsou na tento provoz stavěny ani projektovány, takže podle vašeho je asi zbouráme, protože nesplňují normu ČSN ). Taky mě to osobně vadí, ale jak jsem napsal výše, rychle jedoucí auto bych na komunikacích prahy 1 pohledal lupou a tudíž to jako problém nevnímám tak palčivě jako vy.
Nedostatek parkovacích míst je všude a Praha 1 není vyjímkou, jak znovu opakuji, soukromé garáže nejsou řešením a prázdnotou rozhodně netrpí.
25.03.2015 v 17:06    

Larisa: Nelogické je, že v jedné ulici strážník vozidlo zaparkované v délce kratším 5ti metrů vozidlo odtahuje, protože tvoří překážku silničního provozu a v sousední ulici úředník magistrátu „maluje“ modrou čáru povolující rezidentům stání až k přechodu a tudíž pomyslnou překážku silničního provozu legalizuje - vytváří. A smutné je to, že takto mi odtáhli vozidlo označené jako vozidlo přepravující osobu těžce tělesně postiženou :-( A toto necitlivé jednání placené z daní je dle vedení MP v pořádku. Obrázek si udělejte sami :-(
24.09.2015 v 17:57    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Veleslavínova, Praha 1

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty

Vypadané kostky na Dražického náměstí

Praha 1, 01. leden 2018 Vyřešený

Špatně viditelný přechod v Maiselově

Praha 1, 27. únor 2014 S odpovědí

Parkování na trávníku Služská P8

Praha 8, 13. květen 2013 S odpovědí


Zobrazit všechny podněty