Průchod Hlavní nádraží - Kunětická (VŠE a Riegrovy sady)

Už kdysi se mluvilo o propojení podchodu, resp. prodloužení podchodu z Hlavního nádraží směrem k Riegrovým sadům. Jednoduše by stačilo postavit schody a napojit je na podchody pod vlaky na Hlavním nádraží. Do dnes nebylo provedeno nic. Do VŠE i Riegrových sadů míří denně tisíce lidí a takhle by mohli pro dopravu využívat Metro a vlak místo autobusu 135 který jezdí dlouho, málo a často se zpožděním.
Je vidět že spousta lidí do těchto míst chodí tak že jde na 5. nebo 7. nástupiště na nádraží a pak přeskakují koleje. Potkáte tu stovky lidí za hodinu. Cesta je tak sice delší než by byla podchodem a navíc nebezpečná ale pořád se vyplatí.

Zaslal: Anonymní uživatel, 12.03.2012 v 10:26

Praha 2-

Kunětická, Praha 2

Aktualizace podnětu

18.04.2022

Martin Šemík přidal následující aktualizace podnětu:

Dobrý den,

v roce 2021 bylo otevřeno propojení severního podchodu pražského hlavního nádraží s náměstím Winstona Churchilla, kde spojnice ústí před budovu VŠE a autobusovou zastávku linky 135 Náměstí W. Churchilla.


 
 
 
 
 


Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 13.03.2012 10:28

Dobrý den,
to, že by propojení pro pěší z Hlavního nádraží směrem na východ bylo potřeba, není sporu. Problém je v tom, že prodloužení podchodu pod nástupišti a vybudování výtahu přijde na desítky milionů Kč (i více). Podle současných předpisů musí být stavba bezbariérová a nemohou to být jen schody. Na to MČ Praha 2 ani Praha 3 rozhodně nemá prostředky. Navíc jde o stavbu na dráze (pozemku dráhy), kterou může provádět jen ČD resp. SŽDC a povolovat jen Drážní úřad. V minulosti věc kolabovala především na neujasněnosti majetkových vztahů mezi ČD a SŽDC. Situaci rovněž komplikovala neujasněnost řešení i termínu trasy D metra, která má pěší propojení v tomto místě zajistit. Ve hře je i investor Rezidence Riegrovy sady, který dříve přislíbil věc řešit a nyní žádá o územní rozhodnutí na dostavbu v území v kontaktu s nádražím směrem k Seifertově ul.
V současné době hl. m. Praha a MČ Praha 2 kontaktovala Ministerstvo dopravy, kde se věc předběžně konzultovala. Existuje snaha po řešení této záležitosti. Praha 2 vyzvala ke spolupráci Prahu 3 s cílem navrhnout co nejlevnější řešení, které by vyhovovalo oběma MČ a odhadlo reálné náklady na stavbu. Čeká se na odezvu. Následně by mělo jít o zařazení stavby do rozpočtu státu (SŽDC) a případně částečně hl. m. Prahy. V době krize se však prostředky budou hledat jen velmi těžko. Praha 2, na jejímž území Hlavní nádraží leží a která v důsledku stavby SJM přišla o pěší spojení svého území s nádražím, se bude snažit věc prosadit.

Václav Vondrášek
zástupce starosty MČ Praha 2



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Viktor: " Jednoduše by stačilo postavit schody" - tomu se říká "představuje si to jak Hurvínek válku"
16.03.2012 v 23:40    

Antonín Lipold: Na hromadě míst v Praze jsou schody a žádný nesmyslný výtah! Mezi metrem Vyšehrad a tramvají pod Nuselským mostem, Nuselské schody a desítky dalších. Kdyby se všude čekalo na výtah tak se z toho všichni zblázníme. Přijde mi to jako výmluva a předražený nesmysl. Vám přijde lepší přebíhat přes koleje kde jezdí vlaky než podpořit schody?

Kdy se tedy začne výtah stavět?
18.03.2012 v 19:23    

Viktor: Chápete, co znamená věta:
" Podle současných předpisů musí být stavba bezbariérová a nemohou to být jen schody. " ?
-
Řešením je samozřejmě také postavit kvalitní plot. Nikdo nemá ze zákona nárok chodit tou nejkratší cestou, která by se mu hodila. Zvláště, když nemá k dotčeným pozemkům žádná práva.
18.03.2012 v 23:11    

Antonín Lipold: Samozřejmě že chápu a samozřejmě se mi to nelíbí. Holt předpisy EU. Tam kde schody jsou to nevadí ale nové jsou problém. Jde mi o to aby řešení přišlo v řádu měsíců a ne jako se vším v řádu let. O podchodu už jsem ale četl před tolika lety že to asi další roky potrvá. Jinak plot by byl už fakt vrchol.
18.03.2012 v 23:54    

A Lipold: Dál se mi samozřejmě nelíbí že by výtah měl stát desítky milionů nebo dokonce snad více. Určitě by to šlo za částku výrazně nižší jen chtít:-(
18.03.2012 v 23:57    

Václav Kříž: Vážený pane Vondrášek,

děkuji MČ za snahu. Věřím, že schody se jednou povedou. Nicméně bych velmi rád viděl i krátkodobé, dočasné řešení. Věřím, že by se šlo s ČD/SŽDC nějak dohodnout, aby byl průchod legálně možný. Přes poslední kolej ze sedmého nástupiště lze přeci umístit nějaké signalizační zařízení, které zabliká, než bude projíždět vlak. Co tomu případně brání?

Velmi rád bych, aby byly zrušeny občasné kontroly průchodů policií. Žádného studenta VŠE občasná kontrola od průchodu neodradí. Jem mu kvůli ní ujede vlak či zamešká hodinu a bude o to víc naštvaný na policii a úrady. Já klidně strážníkovi zaplatím, protože věřím, že postupně vybere těch možná sto tisíc potřebných na instalaci "signalizovaného přechodu". Přeji hodně štěstí.
19.03.2012 v 14:58    

Martin Šubrt: Byl jsem se tam znovu podívat. Domnívám se, že by bylo možné zcela legálně zajistit, aby přes poslední dvě koleje (objízdnou a poslední u 7. nástupiště) byly směrem k VŠE instalovány závory pro chodce. Současně by k těmto závorám mohla vést legální pěší trasa z cyklostezky směrem na Krejcárek. Obdobné závory máme zcela bez problémů např. na hlavní trati na Benešov ve stanici Praha-Kolovraty.

Provoz na posledních dvou kolejích opravdu není tak výrazný, aby nešlo přístup k podchodům na 7. nástupišti zajistit. Pokud by byl zajištěn, pak bych ovšem již striktně pokutoval přechod přes koleje směrem k dalším nástupištím, kde je již provoz vlaků podstatně větší.

Samozřejmě podobné zabezpečení také není zrovna levné a ještě by bylo potřeba pořešit přebíhání přes zadní odstavné koleje, kde už ale nejezdí téměř vůbec nic, ale i to je, myslím, řešitelné. Byť drážní zákon v tomhle bude klást značné překážky. Nicméně počet lidí, co by tento legální přístup na nádraží uvítali, by za to si sednout se SŽDC e stolu určitě stál.
19.03.2012 v 22:46    

Honza: Vymlouvání na krizi je evropským folklórem. Je to jen vytvoření alibi k tomu, aby se některé stavby nemuseli vůbec realizovat, zatímco na stavby nepotřebné se vždy peníze najdou. Příklady netřeba uvádět, každý si může udělat názor sám, co se v praze postavilo za poslední dobu a nemuselo a co se nepostavilo a přitom je to potřebné, proto hodnotím odpověd pana místostarosty záporně. Pan místostarosta nám udělal akorát hezkou rešerši, která je lidem vesměs známá.
23.03.2012 v 09:02    

Ondřej: Směrem na Žižkov k VŠE to není takové převýšení, aby se musel budovat drahý výtah. A tudy chodí opravdu hodně lidí.
Směrem na Vinohrady je to horší. Ale možná by se to dalo vyřešit pomocí nějaké rampy - ta je přeci také bezbariérová, ne? Podle mě by se dala zavěsit jakoby nad koleje a to buď ze strany Nového města (kde by nahadila ten úzký nebezpečný chodníček podél magistrály, kudy si někteří zkracují cestu), anebo i ze strany Vinohrad odněkud ze Španělské ulice k sedmému nástupišti.
Hlavák (na to, že je to hlavní železniční uzel v Praze) je v současnoti strašně špatně dostupný - je vlastně ze tří stran uzavřený. Sám pracuji dole na Vinohradské a svého času jsem dojížděl vlakem. Ten stavěl právě na tom sedmém nástupišti, takže vzdušnou čarou jsem to měl slabých 300 metrů - ovšem oklikou kolem Mueza je to asi kilometr.
Průchod od Vinohrad by měl být konec konců v zájmu všech stran - radnici by přinesl spokojené obyvatele a drahám více potenciálních zákazníků.
29.03.2012 v 03:09    

Jakub Kočí: Dobrý den,

tématika všech možností pěšího spojení Hlavního nádraží a VŠE byla už mnohokrát profesionálně zpracována studenty VŠE v rámci přemětu "Teorie a praxe informačních systémů" - 4SA312.

Stačí kontaktovat vedoucího předmětu, pana Rosického
http://isis.vse.cz/katalog/syllabus.pl?zpet=/katalog/index.pl?vzorek=teorie%20a%20praxe%20informa%E8n%EDch%20syst%E9m%F9,Dohledat=Dohledat,obdobi=101,jak=dle_jmena;predmet=82308

Možností je ohromná spousta a to i po zapracování stanice metra D. Hluboce nevěřím tomu, že by řešení musela stát desítky milionů Kč. I současné řešení je bezbariérové, jen člověk porušuje předpisy přecházením přes přechod (!) posledních kolejí z posledního nástupiště a hrozí mu pokuta.

JK
30.03.2012 v 15:48    

Petr: Podle mě by bohatě stačilo prokopat podchod za sedmou kolej - s rampou jako mají všechna ostatní nástupiště a udělat přístupovou cestu k té brance, kterou se teď stejně všichni špacírujou... Opravdu nechápu, co je na tom tak těžkého, dohodnout se na tom - je to v zájmu ČD/SŽDC, aby se tam něco nestalo, a Prahy, aby lidi kvůli pár metrům nemuseli obcházet/objíždět pomalu půlku centra...
31.03.2012 v 11:58    

xx: Jak píše jakub kočí - bebariérový přechod přes poslední kolej je i v současné době hotový. Takových přechodů (přejezdů) je po republice x a je na nich jen výstražný kříž... jen v praze se za to dává pokuta.
03.04.2012 v 10:19    

Jan Kaczor: "Podle současných předpisů musí být stavba bezbariérová a nemohou to být jen schody. Na to MČ Praha 2 ani Praha 3 rozhodně nemá prostředky."

Problém České republiky je, že se předpisů často drží "evropštěji než EU" - ano, jsou zde nějaké předpisy, ovšem podíváme-li se do zemí na západ od nás, ne vždy se takto "strojově" aplikují. I dodržování evropských předpisy totiž vymáhají národní orgány, a to si např. ve Francii moc dobře uvědomují a předpisů se proto tam, kde je to zbytečné, nedrží tak striktně.

Nemá-li město peníze na bezbariérový podchod, nemůže tedy dočasně odstoupit od bezbariérovosti a vybudovat schody?
30.05.2012 v 17:50    

Ondra S: Ale vzdyt bezbarierove se tam da dostat tak jako tak, tak co s tim ma spolecneho, jestli tam jsou nebo nejsou jedny schody. Proste jen ten bezbarierovej pristup zustane ten soucasnej a pribyde jeden novy barierovy pristup. Ve stanicich metra to maji otci s kocarky taky casto o dost delsi, nez matky bez kocarku.
Jak tohle muze neprojit?
A odkdy bezbarierovy = vytah? Jaktoze tedy na 5.,6., ani 7. nastupisti zadny neni?
Kdo chce hleda zpusoby, kdo nechce hleda duvody.
23.07.2012 v 18:35    

PB: Souhlasím s Václav Kříž a Martin Šubrt z 19.03.2012, ale také s Petr 31.03.2012. I s ostatními co mají +.
Co je na tom těžkého? Proč to tak dlouho trvá? Kdy to bude? Jak se chodí na nádražích bez podchodů??? Jakto, že jinde podobná výše navrhovaná řešení normálně fungují?

Vždyť se problém dočasně vyřeší. A včetně toho bezbariérového přístupu. Rychle a "za pár šupů". Pak si můžete plánovat velkolepé projekty třeba roky a shánět na to někde peníze. A rovnou alespoň dvakrát tolik. Rozpočet se stejně, jak je v ČR zvykem, během realizace několikrát navýší.

Jezdím vlakem do práce denně a touto cestou (tam, zpátky) ušetřím cca 40min života/den . A jestliže na jiných místech ČR chodím přes koleje normálně, nechápu proč bych se měl kvůli 5m legalizovat průkazkou. Jako třeba amatérský fotograf se zájmem o železnici. A za peníze a čas se nechat vyšetřit, proškolit a získat povolení.

Viz http://www.szdc.cz/dalsi-informace/povoleni-pro-vstup-na-zdc.html
05.12.2012 v 16:45    

Petr: Za ty pokuty co se tam už vybraly by se mohlo postavit 10 přístupů dlážděných zlatem! A klidně i bezbariérových...kam jdou peníze z pokut?
01.01.2013 v 00:57    

jan jírava: S podnětem souhladím,a to bez výhrad.
Ale tato diskuze mi připadá jako s méně chápajícími.
Když zákon vyžaduje aby NOVĚ stavěné schody byly bezbariérové (tedy měly výtah) tak to tak prostě je. To není důvod k výlevům jak by to šlo nebo nešlo, to je naprosto o ničem.
Filozofování o tom je k ničemu, radši sepisujte např. petici a nepolemizujte s fakty; ty nezměníte.
jinak držím palce.
29.08.2014 v 16:45    

Alena: Připojení Vinohrad a HN sice vypadá dobře, ale bude to znamenat nárust kriminality a špíny na Vinohradech, až se tam budou potloukat "cestující".
04.08.2015 v 10:32    

AlCapone: Jj, uz se tam na vas do vinohrad chystam!:-)
07.02.2016 v 17:15    

cliff: to je zvlastni zákon. takze když nejsou peníze na bezbarierovy pristup, ale na několikanasobne levnejsi schody by se nasly, bude 99% cestujících, kteří by je mohli používat, muset stále volit delší trasu, protože když nemůžou všichni, tak tedy nikdo.
29.05.2016 v 01:00    

Pavel: Copak je nového v tomto případu po osmi letech?
Nic !???!
No to se dalo čekat.
Ale hlavně, že Praha měla peníze a tedy dnes má báječnou studii, jak by mohl jezdit ulicemi města závod Formule 1.
Děkujeme vám pane bývalý primátore!
06.01.2019 v 20:56    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Kunětická, Praha 2

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty