Nekontrastní barva sloupků dopravních značek na území hl. m. Phy

Vzhledem k tomu, že jsem slabozraký, světloplachý, tíží mě problém. že se v Praze (14, 9 ... určitě i jinde) rozmohlo obarvit sloupky dopravních značek na tmavě šedou barvu. Tato barva poměrně dost splývá buď s barvou vozovky nebo i chodníku, takže se dle mého nejen mě může snadno stát, že si sloupku nevšimnu a narazím do něho. Myslím si, že to může vadit i řidičům automobilů, např. při rychlé jízdě a nutnosti rychle zastavit. Tyto tmavě šedé sloupky nejvíce vadí např. když jsou umístěny dál od vozovky v chodníku nebo u přechodů pro chodce, pokud si cestu mírně nakrátíte. Bývaly doby, kdy byly sloupky s dopravními značkami obarvené bíle a tak kontrastovaly s okolím - chodníkem i silnicí. Neznám důvod, proč se to změnilo. Nevím, na koho se s tímto problémem obrátit, aby se tento problém vyřešil globálněji, nejen třeba na jednom místě nebo v jednom obvodě městského úřadu, ale třeba po celé Praze nebo i po celé republice. Pomůžete mi, prosím. Děkuji.

Aktualizace k 12. 2. 2020:
Dobrý den, chtěl bych tuto žádost na zviditelnění šedých sloupků dopravních značek a jiných trochu oprášit, pokud to půjde. Napadla mě totiž myšlenka - zachovat nátěr a udělat na něm dva pruhy reflexní barvou (žlutá apod.) ve výši očí, dva se dělávají i na prosklených dveřích podle stavebních norem v řešení bariér. Bylo by to možné to někam popostrčit? Děkuji.

Zaslal: Miloš Šmíd, 11.03.2014 v 15:23

Praha 14-

V chaloupkách, Praha 14

Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 13.05.2014 11:39

Dobrý den,

podnět předávám dle dohody na ORFD MHMP.
Smluvní dodavatel dopravního značení pro Prahu 14 instalované sloupky k dopravnímu značení má ošetřeny povrchovou úpravou „pozink“, což je z hlediska trvanlivosti a ceny sloupku optimální. Předpokládám, že i v ostatních částech Prahy je to stejné, pokud sloupek SDZ nevyžaduje zvýraznění červeno bílými pásy.

Ing. Josef Morávek
vedoucí oddělení
Odbor dopravy a ochrany prostředí
oddělení dopravy
Úřad městské části Praha 14



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 20.05.2014 21:09

Sídlo: M ariánské nám. 2, 110 01 Praha 1
Pracovišt ě: Jungmannov a 35/29, 110 00 Praha 1
t el. 236 00 4332, fax 236 007 044
e-mail: jan.marek@praha.eu
Vážený pane Šmíde,

k Vašemu dotazu, který jste uveřejnil dne 11. 3. 2014 na portále www.chodcisobe.cz pod číslem
č. 1049 Vám sdělujeme následující:

Úvodem bychom rádi zmínili, že TSK hl. m. Prahy jako pověřený správce komunikací
včetně součástí a příslušenství používá pro osazování dopravních značek výhradně
pozinkované sloupky. Tyto sloupky jsou z hlediska povrchové úpravy bezúdržbové, a proto
nejsou opatřovány dodatečným nátěrem, jak to bylo dříve nutné u sloupků ocelových, které
nátěr (bílý) chránil před korozí. Pokud by se měly všechny sloupky opatřovat nějakým
kontrastním nátěrem, bylo by potřeba takto opatřit cca 50 000 kusů sloupků, které má TSK
hl. města Prahy ve své správě. Při ceně za 1 sloupek přibližně 300,- Kč (materiál, práce,
doprava) jde o částku cca 15 000 000,- Kč a následná údržba těchto nátěrů by každoročně
významně zatížila rozpočet hl. m. Prahy.

Domníváme se, že takto vynaložené finanční prostředky by rozhodně nepřinesly adekvátní
efekt. Nehledě na skutečnost, že pokud by byly veškeré sloupky dopravních značek opatřovány
kontrastním nátěrem, nebyla by tato skutečnost akceptovatelná z hlediska urbanizmu města. Dále
by kontrastní nátěr snižoval vnímání dopravního značení, což by vedlo ke snížení bezpečnosti v
dopravě. Sloupek dopravního značení pouze nese důležitou informaci o dopravním značení, a
proto je zcela záměrně a z provozních důvodů realizován ve stávající podobě.

Náš odbor z hlediska odstraňování bariér na území hl. m. Prahy spolupracuje s organizacemi
např. Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR a nikdy Vámi uvedená
problematika nebyla identifikována jako prioritní. Nevidomý či slabozraký se při pohybu po
městě převážně orientuje pomocí přirozených či umělých vodicích linií (např. dle hrany budov či
plotů) do jejichž blízkosti se sloupky neumisťují.

Jelikož chápeme Vaši problematiku, nabízíme Vám možnost, že pokud nám sdělíte konkrétní
lokalitu ve vaší pěší trase, kde je umístěno dopravní značení při hraně budov či plotů, pokusíme
se dojednat s příslušnými silničními správními úřady přemístění tohoto dopravního značení.

S pozdravem

Ing. Monika Mandová v.r.
ředitelka odboru rozvoje a financování dopravy MHMP



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 26.02.2020 15:11

Odpověď z MHMP po prosbě o nové informace k této problematice:

Dobrý den,

po komunikaci s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy se bude problematika barevnosti prvků ve veřejném prostoru řešit jako celek, a to včetně případných reflexních doplňků, aby byly obecně viditelnější. Vzhledem k množství správců v rámci infrastruktury bude nutné nastavit jednotná pravidla, která budou pro všechny akceptovatelná. V tuto chvíli nejsme schopni říct, kdy se to v praxi projeví.

S pozdravem

Martin Havelka
oddělení rozvoje dopravy
odbor dopravy MHMP



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 20.03.2020 09:05

Vyjádření Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy:

"Dobrý den,

S IPR Praha – KVP byla již odpověď na tento dotaz konzultována a ztotožňujeme se s odpovědí, která byla tazateli poskytnuta od ODO MHMP, panem Havelkou.

Pokud budete potřebovat něco dalšího nebo jiného, prosím upřesněte, co konkrétně."



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Miloš Šmíd: Dobrý den, děkuji za odpověď - Vaše zkratky mi bohužel nic moc neříkají a vlastně jsem se jen dověděl, že až si příště rozbiju hlavu o sloupek dopravní značky, je to proto, že nějaký úředník chce, aby se ty sloupky nemuseli bílou barvou tak často natírat - bezvadný ..., aby se ušetřilo na barvě a mzdě natěrače. Ještě by mě zajímalo, které sloupky SDZ (?) či čím si jiné sloupky zaslouží, aby byly zvýrazněny červenobílou barvou, neb dopravní značky mně přijdou jako velmi důležité, ještě důležitější než dopravní značky jsou snad zábradlí a červenobílé hole, které používají hluchoslepí pro orientaci a jako signalizační upozornění. Nepopírám jejich důležitost, ale divím se ... Nechci, aby byly sloupky značek červenobílé, ale jen bílé, jako dříve, když býval svět normální. Neexistuje nějaká odolná a přitom bílá či jaká jiná kontrastní pozinková barva? Nemohl by být alespoň vymyšlen předpis, podle kterého by ve výši očí byl sloupek označen třeba reflexní žlutou barvou? pruhem nebo dvěma pruhy? Možná by to stačilo a ušetřili bychom jak barvu na sloupky, tak i rozbité hlavy a možná by bylo i méně dopravních nehod. Děkuju, pokud se nad tím ještě někdo zamyslí.
13.05.2014 v 12:24    

Miloš Šmíd: Dobrý den, vážená paní Mandová, za odpověď.
Chápu finanční důvody - ostatní uváděné důvody však chápu jako zástupné až demagogické, chápu, že jste placena za to, abyste obhajovala status quo:
- akceptovatelnost z hlediska urbanizace města (a když bývaly bílé sloupky, tak to narušovalo urbanistický vzhled města? Pak by musely narušovat tento vágní pojem i všechny bílé pruhy na silnici, označení přechodů ... - zrušme je proto!)
"Dále by kontrastní nátěr snižoval vnímání dopravního značení," - domnívám se, že to ječ právě naopak - značka "visící jakoby ve vzduchu", protože barva sloupku splývá s barvou silnice, není zárukou větší bezpečnosti. To spíše bezpečnost odvádí plno povolených reklam vedle vozovky, ale chápu - to je jiný problém.
"Náš odbor z hlediska odstraňování bariér na území hl. m. Prahy spolupracuje s organizacemi např. Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR a nikdy Vámi uvedená problematika nebyla identifikována jako prioritní. Nevidomý či slabozraký se při pohybu po městě převážně orientuje pomocí přirozených či umělých vodicích linií (např. dle hrany budov či
plotů) do jejichž blízkosti se sloupky neumisťují."
Je tu několik problémů: odlišujte prosím nevidomé a slabozraké: slabozraký nemusí chodit s bílou holí a držet se přirozených vodících linií jako nevidomí a právě proto, že bílou hůl nenosí, je pro něho bezpečnější a správnější, když chodí po chodníku vpravo tak, jak se má. Na Bariéry SONS jsem tuto připomínku už dvakrát psal - zatím bez jakékoli odezvy. Problém je i v tom, aniž bych snižoval odbornost pracovníků Bariér, jsou to nevidomí lidé, kteří vidí problémy především ze svého hlediska, věřím však, že přece jen se mým podnětem budou zabývat.
Děkuji za nabídku přemístění značek - pravda mohl bych Vám jmenovat některá místa, o kterých vím, že si na ně mám dávat pozor, ale právě proto, že o nich vím, tak si na ně pamatuji a pokud nejsem zamyšlen, tak do nich nenarazím. Taky je dobré si nezkracovat přecházení po přechodech - uznávám, před přechody bývají sloupky dopravního značení upozorňující řidiče právě na přechod (ale když spěcháte ..., každý metr dobrý).
Děkuji ještě jednou, chtěl jsem se dovědět důvody, proč jsou sloupky natřeny na šedo, zčásti jsem se je dověděl, zčásti si o tom myslím své, zčásti jsem chtěl upozornit i na problémy i slabozrakých, které v některých situacích mohou být jiné, než problémy nevidomých. Budu doufat, že podobných překážek nebude přibývat.
21.05.2014 v 10:23    

Miloš Šmíd: Musím opravit, že už jsem získal stanovisko oddělení Bariér SONS, za které děkuji panu Dudrovi a které mě daleko více uspokojilo svou odpovědí, než odpovědi kompetentních úředníků, kteří sem napsali - cituji podstatnou část: "Naší (SONS Bariéry, pozn. pisatele) již více než dvacetiletou snahou je dostat potřeby zrakově znevýhodněných lidí v uživatelsky co nejvhodnější podobě do příslušných předpisů co největší právní síly. problém nekontrastních sloupků (čehokoli), umísťovaných na chodníku, je nám pochopitelně dávno znám. Do vyhl. tehdejšího ministerstva hospodářství č. 174/1994 Sb., která se týkala bezbariérového užívání staveb, se tehdy úplně nová a tedy neznámá, problematika bezbariérových úprav pro zrakově znevýhodněné prakticky nedostala. Z iniciativy SONS byla nahrazena vyhláškou MMR č. 369/2001 Sb., která již pro nové stavby a přestavby ukládala realizaci hmatových, akustických, kontrastních i informačních opatření pro zrakově znevýhodněné osoby. Praxe ukázala, že správné, ale příliš obecné formulace, požadavků v této vyhlášce, týkajících se právě úprav pro zrakově znevýhodněné, nejsou příslušnou zúčastněnou odbornou veřejností dostatečně chápány. Proto Metodické centrum odstraňování bariér SONS prosadilo do vyhl. č. 398/2009 Sb. formulace konkrétnější, tedy například výslovný požadavek na kontrastní provedení oněch sloupků."
Cituji ještě z článku časopisu Stavebně správní praxe:
"Vyhláška č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích
zabezpečujících bezbariérové užívání staveb (dále též „bezbariérová
vyhláška“) v bodu 1.2.11 přílohy č. 1 stanoví:
„Dodržen musí být vizuální kontrast sloupů veřejného osvětlení,
světelného signalizačního zařízení pro chodce, svislého dopravního
značení, celoskleněných ploch, nástupního a výstupního
stupně každého schodišťového ramene, dveří do výtahu
i do místností, zařizovacích předmětů jako je umyvadlo a záchodová
mísa a jejich ovládacích prvků, madel a klik vůči okolí. Zásadní
je umístění nápisů a jejich osvětlení. Pro grafi cké značky
platí příslušné normové hodnoty.“
Barevný kontrast předmětů se posuzuje vůči jejich okolí, popř.
vůči pozadí. Ke každému konkrétnímu řešení je nutné přistupovat
individuálně.
Návod na vzorovou aplikaci obsahuje publikace Informačního
centra ČKAIT, s. r. o., s názvem „Bezbariérové užívání staveb –
Metodika k vyhlášce č. 398/2009 Sb., o obecných technických
požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb“,
která v komentáři k tomuto bodu uvádí, že „Vizuální kontrast
sloupů veřejného osvětlení atd. se provádí kontrastním pruhem
ve výšce 1 400–1 600 mm (obr. 57).“
Chápu, že to stojí velké peníze, ale budeme vděčni za to, že nebudeme mít rozbité hlavy.
21.05.2014 v 17:26    

Miloš Šmíd: Dobrý den, chtěl bych tuto žádost na zviditelnění šedých sloupků dopravních značek a jiných trochu oprášit, pokud to půjde. Napadla mě totiž myšlenka - zachovat nátěr a udělat na něm dva pruhy reflexní barvou (žlutá apod.) ve výši očí, dva se dělávají i na prosklených dveřích podle stavebních norem v řešení bariér. Bylo by to možné to někam popostrčit? Děkuji.
11.02.2020 v 13:20    

Chodci Sobě: Váš dotaz jsme opět zaslali na MHMP k reakci. Děkujeme a přejeme hezký den.
12.02.2020 v 07:01    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



V chaloupkách, Praha 14

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty

Rozježděná cesta pro pěší

Praha 14, 22. duben 2012 S odpovědí

Neexistující přechod - Broumarská

Praha 14, 06. únor 2018 S odpovědí


Zobrazit všechny podněty