Zúžení chodníku sloupy i zábradlím

Chodník přilehlý ulici Jana Želivského směrem k Vinohradské ulici je silně zůžen sloupy i zábradlím. Kolo se tam stěží protáhne, o kočárku ani nemluvě. Chodník samotný by šířkou stačil, ale sloup lampy je umístěn nevhodně skoro uprostřed. Železné zábradlí by rovněž mohlo být posunuto více k vozovce.

Zaslal: František Vnouček, 24.05.2012 v 11:57

Praha 3-

Jana Želivského, Praha 3

Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 01.06.2012 10:39

Dobrý den.

Situace na popisovaném místě rozhodně není ideální, nicméně je třeba vycházet z existujícího stavebního uspořádání - malá šířka chodníku, nutná existence veřejného osvětlení, nezbytné umístění sloupů trakčního vedení. Ani zábradlí není možno přemístit blíže k vozovce, neboť musí být zachována odstupová vzdálenost 0,5m.
Bez značných investic a zásadních stavebních úprav, tj. rozšíření chodníku na úkor jízdních resp. řadících pruhů, přemístění sloupů veřejného osvětlení a trakčního vedení nelze situaci řešit. Obávám se, že finanční prostředky na takovou úpravu nebudou v nejbližší době k dispozici.
Ve vztahu k rodičům s kočárky, příp. osob ze zdravotním postižením nás to velmi mrzí.

S pozdravem

Ing. Martin Vančura
odbor dopravy ÚMČ Praha 3



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 01.06.2012 16:22

Reakce na dotaz v komentáři, pozn. admin.:

Dobrý den.
Odstupová vzdálenost - přesný termín je bezpečnostní odstup - je řešena normou ČSN 736110 - projektování místních komunikací - bod 6.2. Zde je stanoveno jaké bezpečnostní odstupy musí být mezi jednotlivými prvky v rámci šířkového uspořádání komunikací. Obecně platí že odstup jízdního pruhu a pevné překážky má být 0,5m. Je pravda, že v případě zábradlí se může snížit na 0,25m. To je v popsaném případě bezesporu dodrženo. Existují samozřejmě i místa kde je aplikován větší bezpečnostní odstup - zasílám např. foto z ulice Slezská.
Z výše uvedených informaci vyplývá, že přesunutí zábradlí směrem k vozovce skutečně není v daném případě možné.

S pozdravem
Ing. Martin Vančura
OD ÚMČ Praha 2



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Eva Šuchmanová: Hmmm. To je opravdu síla. Ulice Jana Želivského by se měla zrušit a udělat zgruntu znova a lépe... Podle mě je to jedna z dopravně nejhorších a nejodpudivějších pražských komunikací, atraktivita pro chodce je opravdu nulová... Toto hovoří za vše...
01.06.2012 v 10:48    

František Vnouček: Vážený pane Vančuro můžete mi prosim sdělit odkud čerpáte termín "odstupová vzdálenost 0,5m" ? Zajímá mě nejen právní výklad ale i pár praktických příkladů kde je odstup 50cm. Osobně se mi vybavuje pouze Nuselký most. Na výše zmíněném místě je to zhruba 30cm a to jen proto že stavebni firma nezvladla technologii zasazení ocelových tyčí do kamene.
děkuji za odpověd.
01.06.2012 v 11:04    

Matyáš Rak: Toto místo mě, jakožto chodce často tlačícího kočárek, také velmi trápí. Dovedu si představit řešení bez úpravy jízdních pruhů - například přesunutím sloupů "za zeď".

Také by mě zajímalo, jestli existuje, podobně jako norma na velikost odstupu, nějaká norma na minimální šířku chodníku.

Jinak samozřejmě souhlas s Evou, že celá ulice Jana Želivského je z pohledu civilisty - chodce dost tragická a rozhodně by si například zasloužila třeba cyklopruh (jakožto propojení hned asi 4 cyklostezek, které z ní vedou)
07.04.2013 v 23:56    

Jiří Králík: O šířce chodníku se cosi píše třeba zde: http://www.czrso.cz/clanky/opakovane-se-vyskytujici-zavady-v-projektovani-komunikaci-zejmena-pro-chodce/

"V příloze 2 vyhlášky č. 398/2009 Sb. je uvedeno, že komunikace pro chodce musí mít šířku nejméně 1500 mm (1 pruh pro chodce 0,75 m + 0,5 m bezpečnostní odstup od vozovky a 0,25 m na druhé straně bezpečnostní odstup od pevné překážky – zdi, plotu apod.), příčný sklon nejvýše 2 % a podélný sklon nejvýše 8,33 %. Z přílohy 1 téže vyhlášky vyplývá, že nejmenší šířka průchozího profilu pro vozíčkáře je 900 mm."

"V ČSN 73 610 Projektování místních komunikací (leden 2006) se celá kapitola 10 zabývá návrhem komunikací pro chodce. ... Dále jsou jsou v kapitole uvedeny různé šířkové možnosti návrhu chodníků a další parametry, ze kterých vyplývá taktéž, že nejmenší šířka chodníků je 1,5 m – bodově 0,9 m (čl. 10.1.2.2) , příčný sklon se navrhuje nejméně 0,5% a nejvíce 2 % (čl. 9.5.5)."
12.01.2016 v 20:29    

Karel Vondrák: Pokud se na to místo podíváte, tak je zřejmé že celkového prostoru je tam dost i pro široký chodník. Jen by vedle tramvaje nesměl být jeden pruh elegantně vyšrafovaný, takže nyní slouží ničemu. Tyhle změny se udály potom, co se rekonstruoval přechod pro chodce a postavil se nový ostrůvek se semaforem uprostřed silnice. Ostrůvek sice nikdo nevyužije, ale chodník byl ponechán ve stejném stavu. Ach jo, který diletant v Praze tyhle věci plánuje?!!! Tak tam rovnou celý zavřete, ať tam ty lidi neotravují chozením
Náhled zde: https://www.google.cz/maps/@50.078925,14.4727479,3a,75y,159.31h,56.73t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQFEZ3SEDCcUe8geKvyGX1w!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1?hl=cs
25.01.2016 v 12:14    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Jana Želivského, Praha 3

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty