Přechod pro chodce V Korytech - Praha 10

Dobrý den, prosím o seřízení přechodu pro chodce křižvatka V Korytech x Jabloňová x Na Vinobraní.
Pokud po velmi dlouhé době zelená chodcům naskočí, je za dvě vteřiny pryč, křižovatku nelze na zelenou přejít. Mnohdy auta mají červenou a chodcům zelená nenaskočí vůbec.
Děkuji za řešení

Zaslal: Jana Lišková, 04.01.2014 v 20:30

Praha 10-

V korytech, Praha 10

Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 09.01.2014 00:04

Dobrý den,

kontrolou na místě bylo zjištěno, že SSZ je v pořádku, funguje standardně. Zelená pro chodce na vámi označeném přechodu naskočí pouze na výzvu, která musí být provedena ještě v předchozí fázi cyklu, kdy vozidlům na ulici V Korytech svítí zelená. Pokud je volba provedena později, padne chodcům zelená až v příštím cyklu. S ohledem na silný provoz na komunikaci V Korytech a nutnost umožnit výjezd převážně odbočujícím vozidlům z Jabloňové (musí dát chodcům přecházejícím ulici V Korytech přednost) je doba zelené pouze 5 sekund. To je sice minimální normou požadovaná hodnota, přesto však dostatečná ke vstupu chodců do vozovky a překonání alespoň její poloviny. Dokončit přecházení lze samozřejmě i na červenou, vozidlům V Korytech padne zelená až po uplynutí vyklizovací doby pro chodce, která musí být zajištěna vždy bez ohledu na délku zelené.

S pozdravem

Ing. Daniel Čech
Vedoucí oddělení státní správy - životní prostředí a doprava
Odbor životního prostředí, dopravy a rozvoje
Úřad městské části Praha 10



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Jana Lišková: Dobrý den, děkuji za odpověď. Vzhledem k tomu, že je poblíž poliklinika a škola nepovažuji dobu 5 s za nedostatečnou. Se třídou dětí není možné přejít a také staří lidé, kteří chodí na polikliniku nemají šanci přejít. Prosím, zda by bylo možné interval zelené probloužit.

Děkuji Lišková
10.01.2014 v 19:20    

Martin Šubrt: Doba na přecházení se nikde v Praze nerovná jenom délce zelené, kterou vidíte. Zelená svítí povětšinou jen proto, aby vám sdělila, že máte do vozovky vstoupit. Když zhasne, tak na každém přechodu je ještě nastavena doba, kterou máte na dojití na druhou stranu. Po tuto dobu nejsou puštěna žádná auta, kromě těch, která jedou v souběžném směru s přechodem a případně do něho odbočují. Řidiči vám pak samozřejmě musí dát přednost. Prodloužením zelené se většinou nevyřeší problém s tím, že nestíháte za dobu zelené přejít, protože děti i starší lidé pak běžně vstupují do vozovky i třeba v páté sekundě zelené a znovu se jim stane to, co popisujete. Po zhasnutí zelené nedojdou na druhou stranu.

Zhasnutí zelené je samozřejmě psychologicky nešťastné a proto řešíme na TSK teď možnosti doplnit na signalizace odpočítávání právě toho času, který máte na dojití po naskočení červené. Něco podobného mají ve světě na mnoha místech a právě to řeší tyto situace, kdy máte po zhasnutí zelené strach, že už něco pojede. V praxi na vašem přechodu by to vypadalo tak, že by po 5 sekundách zelené a jejím zhasnutí naskočila vedle např. číslice 7 a ta by se odpočítávala směrem k nule. Na semaforu by už svítila červená, ale vy byste věděla, že na přecházení máte 5 sekund zelené a ještě dalších 7 sekund na dojití, kdy vás nesmí nikdo ohrozit.

Pokud by se toto rozšířilo, brzy byste viděla, kolik je ten "vyklizovací čas" nastaven na různých přechodech a že je kolikrát dlouhý i více než 10 sekund.

Samozřejmě každý chápe, že chodci požadují delší délky zeleného signálu, ale jeho prodlužování není řešením. Je zajímavé, že v Londýně dokonce po instalaci tohoto odpočítávání zkrátili dobu zelených i těch vyklizovacích časů a lidem, ani starším a dětem, to vůbec nevadilo. Najednou totiž mají k původním 5 sekundám ještě 7 sekund navíc a s takovými přechody jsou výrazně spokojenější. Zároveň takové řešení nesnižuje kapacitu ostatní dopravy, urychluje MHD apod., takže jsou spokojení všichni.
11.01.2014 v 22:47    

Jan Drda: Ptejte se sama sebe, jak často se třídou dětí přes přechod jdete a jak často tam přejde starý člověk k poliklinice. Rozumím vašemu zájmu stran bezpečnosti, ale v provozu je třeba skloubit mnoho zájmů. Lidé bydlící v okolí by asi nebyli nadšeni ze stojící kolony aut před přechodem, kde už dávno žádný chodec není.
14.01.2014 v 10:06    

Lišková: Dobrý den, pane Drdo,
lidé v okolí nejsou nadšení, když auto stojí na červenou a jim nesvítí zelená a není zde ani žádný zvukový signál, a oni nemohou bezpečně přecházet. Problém této křižovatky ze strany chodců je právě takový, že i když mají auta červenou, chodcům zelená nenaskočí anebo naskočí jen na 5 sekund. Až bude semafor vybaven zvukovým signálem, který bude nastaven na delší čas než 5 sekund, budeme my chodci ze Zahraďáku spokojeni. A mimochodem se třídami tudy chodíme často, MŠ chodí několikrát týdně do Astry a děti ze ZŠ mají také dost akcí, kdy využívají MHD, děti chodí do Sokola a do Astry. A starých lidí všude přibývá.
19.01.2014 v 16:33    

Martin Šubrt: Paní Lišková, mohla byste prosím upřesnit, jaký zvukový signál máte na mysli? Sice nemám u sebe dokumentaci, ale je to poměrně nový semafor, takže má pravděpodobně dvě základní věci. Zvukový signál pro nevidomé (klapátko) si může aktivovat pouze nevidomý, pokud má zájem přejít. To je obecný trend, protože se často stává, že neustálé klapání obtěžuje lidi v celém okolí. Např. zde by bylo pravděpodobně slyšet až do úrovně druhého patra blízkého paneláku.

Druhá věc je, že takový semafor skutečně nemusí dát zelenou chodcům, pokud auta zastaví. Protože je vybaven tlačítkem pro chodce. Pokud tlačítko nikdo nezmáčkne do okamžiku, kdy se "křižovatka rozhoduje, jaké signály rozsvítí dál", tak skutečně chodci v tomto směru volno nedostanou. Je to stejné, jako když z boční ulice někde nenajede auto na detektor, tak odtud křižovatka volno také autům nedá.

Ano, je to někdy nepříjemné, když tam přijdete těsně okolo toho rozhodovacího okamžiku nebo tlačítko zapomenete zmáčknout, nicméně je to tak nastaveno proto, aby na křižovatce nebylo volno každou minutu i v případě, že tam není žádný chodec. Využívá se tak času, kdy tam chodci nejsou, aby projelo víc vozidel.

Zpět k tomu zvukovému signálu. Delší zvukový signál než je délka zelené pro volno chodců nasazen být nemůže. Klapátko rychle klapá pouze v okamžiku zelené, pak klapá pomalu. Pokud chcete klapání aktivovat v tomto režimu, je třeba si pořídit zařízení, které mají nevidomí většinou zabudované na slepecké holi.
19.01.2014 v 22:21    

Lišková: Dobrý den, pane Šubrte,
měla jsem na mysli ono odpočítávání, o kterém jste psal. Špatně jsem se vyjádřila, to s tím zvukovým signálem chápu. Jen jsem chtěla vysvětlit panu Drdovi, že to o co jde, není v prodloužení čekání aut.
Lišková
20.01.2014 v 09:51    

Martin Šubrt: Na odpočítávání doby na bezpečné dojití chodců pracujeme, snad se jej podaří certifikovat na MD ČR. Jako pilotní projekt se pokusím prosazovat váš přechod, ale ještě neslibuji, zda se to opravdu podaří.
12.04.2014 v 22:37    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



V korytech, Praha 10

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty

Nebezpecny prechod

Praha 10, 05. prosinec 2024 Bez odpovědi

Vyježděné koleje na chodníku (28. pluku)

Praha 10, 20. duben 2021 S odpovědí

Chybí vyznačení přechodu Vysočanská

Praha 9, 18. leden 2015 Vyřešený


Zobrazit všechny podněty