Nebezpečné přechody

Přechody přes ulici Ke stáčírně z ulice Donovalská považuji za velmi nebezpečné už z důvodu, že můj syn zde byl pře dvěma lety sražen autem. V ulici Ke stáčírně jsou po obou stranách zastávky autobusu Donovalská, které jsou velmi využívány celým sídlištěm i vilovou čtvrtí k dopravě do zaměstnání. Taktéž tento přechod slouží jako hlavní tepna celého sídliště k cestě do hostivařského lesoparku. Tedy matky s kočárky, děti na kolech, pejskaři atd. Tento přechod je ovšem obtížný přejít i pro dospělého. Silnice je z kopce. V ulici je sice nařízeno 30Km/hod, bohužel auta jezdí dost často i přes 50Km/hod a více. Kolikrát se chtějí vyhnout autobusům v zastávce, a lidé na přechodu poté nestačí uskakovat. Ve dne je silnice velmi frekventovaná. Taktéž pohyb chodců cestujících do a nebo ze zaměstnání.Počet dětí jdoucích do školy v Donovalské také není zanedbatelný. Z těchto důvodů navrhuji v tomto místě zřídit semafor, či alespoň zpomalovací pruhy. Děkuji Petr Horák

Zaslal: Petr Horák, 12.02.2012 v 21:30

Praha 11-

Donovalská, Praha 11

Aktualizace podnětu

03.12.2018

Petr Hroák přidal následující aktualizace podnětu:

Dobrý den,

dnes ráno v cca. 7:15 opět nehoda na tomto místě.
Obávám se, že tentokrát smrtelná. Zájezdový autobus versus chodec.
Celé jsem pozoroval z okna mého domu....velká dutá rána.....urřitě nejl 30 ani 50, ale mnohem více.
Chlapa vytahovali z pod zadních kol autobusu. Půlhodiny ho zkoušeli oživovat. Myslím, že bezvýsledně.
Prosím zkuste se někdo zamyslet, jak toto místo více zabezpečit. Každý den tudy chodí děti do školy, lidé do práce a z práce
a auta tu často lítají jak na závodní dráze......

Děkuji Petr Horák



03.12.2018

Petr Horák přidal následující aktualizace podnětu:

Ano, jak jsem psal níže.....tentokrát smrtelná nehoda viz.
https://praha.idnes.cz/praha-senior-chodci-nehoda-dest-policie-d9z-/praha-zpravy.aspx?c=A181203_085330_praha-zpravy_nuc
Kolik lidí to tady ještě bude muset odskákat, aby někdo něco udělal?

Petr Horák



11.12.2018

Petr Horák přidal následující aktualizace podnětu:

Dnes ráno po týdnu po tragické smrtelné nehodě, opět nehoda.
Bohudík ne tak tragická. Chodce ochránil sloup. Viz. zaslané foto.......




Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 27.02.2012 11:10

Vážený pane Horáku,

u přechodů pro chodce přes ulici Ke Stáčírně (u křižovatky s ulicí Donovalskou) MČ Praha 11 v minulosti navrhla a zrealizovala několik opatření vedoucích ke zvýšení bezpečnosti chodců: přechody byly opatřeny retroreflexními svislými dopravními značkami IP6 (přechod pro chodce), přechody byly přisvíceny, rychlost vozidel je omezena na max. 30 km/h a v ulici Ke Stáčírně je instalován informativní radar měření rychlosti vozidel. Vzhledem k tomu, že zde řidiči velmi často nerespektují dopravní značení, předáváme upozornění Policii ČR a Městské policii k provádění kontrol.
Na těchto přechodech také navrhujeme další úpravu: vodorovné zvýraznění přechodů červenou barvou.

S pozdravem

Ing. arch. Jan Kábrt
vedoucí odboru územního rozvoje MČ Praha 11



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Václav Římal: Jen ne další semafor! Rozvážné, účelně a účinně umístěné retardéry ano, pokud to nelze jinak. Kromě těch přechodů je to křižovatka naprosto bezvýznamná, semafory jsou tady zbytečné. Stačí zaručit pomalou jízdu aut - co takhle zóna Tempo 30?
16.02.2012 v 17:00    

Petr Horák: Petr Horák: Ano, souhlasím, že by stačily retardéry. Znám, ale spoustu míst které jsou mnohem méně frekventované a semafor mají. Např. starý Spořilov Severozápadní I. Bydlím zde v Donovalské přímo naproti a na této křižovatce se každou chvilku něco semele. Auta jsou tu v sobě každou chvilku. Co je to zóna Tempo 30?
16.02.2012 v 18:02    

Václav Římal: No právě - i málo frekventovaná místa mají semafor, aby byly ty křižovatky tzv. bezpečné. Což vede k tomu, že zbytečně svítí červená, když by se dalo volně přejít, protože široko daleko nic nejede.

Souhlasím ale s tím, že ty přechody Donovalská x Ke Stáčírně jsou rizikové. Ta třicítka má v tomhle případě smysl a řidiči by ji měli dodržovat. Retardéry jen, nepůjde-li to jinak, ty jen každého naštvou - a myslím, že cestující v autobusech více, než řidiče osobních aut, kteří to umí obvykle přejet dost rychle.

Tempo 30 jsou zóny s omezením rychlosti na 30 km/h a předností zprava, které by se měly vytvářet v obytných zástavbách právě kvůli bezpečnosti chodců. Bohužel ale žijeme v době, kdy auta jsou zatím ještě prioritou, a tak je jejich zavádění u nás velmi pomalé. Více např. na http://www.prahounakole.cz/2012/01/tempo-30/
16.02.2012 v 18:38    

Petr Horák: Děkuji za odkaz. Nicméně si myslím, že ulice ke Stáčirně opravdu není vhodný adept na zónu. Je to spíše frekventovaná ulice, která dvě obytné zóny odděluje. Tedy sídliště a vilovou čtvrť. Krom toho značením je třicítka nakázaná už teď a nic to neřeší. Ze spodu od křižovatky s ulicí Mírové hnutí až nahoru po Květnové vítězství je jedna 30 za druhou. Myslím, že minimálně tak 6 x. Na druhou stranu to samé. Nad zastávkou autobusu je dokonce i takový ten informativní radar. Nicméně auta tu běžně lítají i 70.

Co se týká semaforu. Mě osobně nevadí vyměnit to občasné čekání za bezpečnost. Život ve městě je holt jeden velký kompromis. Raději si někdy počkám i když nic nejede, než se budu strachovat poslat děti do školy či obchodu.

Spíš mě zaráží, že policie měří rychlost na kdejakém pro mne zbytečném místě a zde jsem je viděl snad jednou v životě. Možná, že i instalace stacionárního radaru by mohla trochu pomoci.

Myslím si ovšem, že jediné řešení jsou ty raterdéry a občasný výskyt policie či semafor. Samozřejmě, že by asi stačil takový ten pro chodce, kterým si může zastavit auta a přejít. Nevím ovšem zda se to v tomto místě dá udělat. A taky jsem někde v cizině viděl semafor pro chodce, který má jen zelenu a pro auta jen červenou. Normálně se dá přecházet bez semaforu a když člověk potřebuje zastavit auta při větším provozu, tak to prostě zmáčne a chvilku počká. Autům skočí červená, jemu zelená. Přejde a vše zhasne. Pak se chodí a jezdí jakoby semafor nebyl do té doby než ho někdo opět aktivuje.
17.02.2012 v 08:12    

Václav Římal: Zrovna ulice Ke Stáčírně má velký podíl transitní dopravy, takže přímo v ní by Tempo 30 asi být nemělo. Chtěl jsem jen poukázat na tu možnost (a využití retardérů jako nástroje ne jen k otravování řidičů, nýbrž i k tomu, aby si uvědomili, že vjíždějí do oblasti se zvýšeným pohybem chodců).

Měření rychlosti naší policií je samostatná otázka. Raději měří vždy tam, kde je ta třicítka nebo jiné omezení nesmyslné a řidiče logicky svádí to porušovat. Nebo i ta padesátka je leckde zybtečně pomalu a jen dráždí - např. K Horkám v úseku, kde chodce ani zástavbu široko daleko nezahlédnete a ulice svým charakterem připomíná spíše mimoměstskou silnici I. třídy. A tam se, co já vím, také měří (nebo aspoň měřívalo).

To nejpodstatnější jste zmínil v posledním odstavci: takový systém by byl určitě namístě, a to na spoustě pražských přechodů. Bohužel jsem to ještě neviděl a naši politici k tomu svolní nejsou. Zvykem jsou spíše semafory se stálou zelenou pro auta a chodec si musí zmáčknout tlačítko, aby legálně přešel, i když nic nejede. Zatím tedy utopická představa.
17.02.2012 v 09:51    

Roman M.: Já například navrhuji, aby se chodci vrátili ke zdravému rozumu. Nás odmalička učili, že se máme na silnici rozhlédnout a jen, když můžeme bezpečně přejít, máme vstoupit do vozovky. Teď zjevně rodiče místo této osvěty tráví čas na internetu vymýšlením retardérů, semaforů a podobných kravin, protože zapomněli, že tuto výchovu, kterou velká část ještě zažila, by měla také předat dál. Uvědomme si prosím, že požadovat po státu, aby se staral o každého jedince je nejen blbost, ale zároveň - pokud se něčeho podobného domůžete - i zcela jasně dalším okleštěním svobody nás všech, včetně těch, kteří v dobré víře něco podobného požadovali. Naučme tedy především své děti, ale i sebe, jak se máme na silnici chovat (tím mám na mysli chodce i řidiče).
Ad. retardéry - nikoli, retardér není upozorněním na větší výskyt chodců. Tím je pohled řidiče i jinam než pouze na svůj tachometr ve snaze udržet nesmyslně zregulovanou rychlost. Vy snad při pohledu na chodník nevidíte, že je tam víc chodců než jinde? Vám nestačí značka "Škola", abyste začali více koukat na cestu a předvídat?
19.02.2012 v 00:42    

Viktor: Romane, Vy se snažíte brát kšeft "aktivistům". Fuj.
19.02.2012 v 10:16    

Petr Horák: Pane M kdybychom byli všichni tak uvědomělí a správní nemusela by nakonec být ani policie ani vláda ani zákony. Všichni bychom byli tak moudří, že by se ohleduplně jezdilo, přecházelo, nekradlo a nevraždilo. Trochu utopie.... Za okleštění svobody považuji něco úplně jiného než zastavení na červenou a nebo zpomalení přes retardér. Nevím který jste ročník, ale opravdu si myslíte, že současní rodiče neříkají dětem, že se mají rozhlédnout a tvrdí jim snad, že na přechodu jsou nezranitelní? Můj syn měl 3/4 roku šrouby v noze. Šel přes tento přechod a auto, které ho porazilo, nebylo z jeho levé strany, ale až z protisměru a dokonce ještě svojí pravou částí, tedy až ve chvíli kdy byl skorem na druhém chodníku. A ten řidič rozhodně nebyl, žádný kriminálník či pirát silnic. Byl to docela pohodový taťka od rodiny, který se bohužel na chvíli nevěnoval řízení tak jak měl a jel trochu rychleji. Člověk nebude nikdy dokonalý a chyby se prostě stávají. Žiji zde zhruba od roku 1980. V té době zde projelo pár aut a naše ulice v Donovalské, byla jen nezpevněná štěrková cesta až do 90 let. Od té doby zde však přibylo jak lidí tak aut. A protože je člověk proti autu menší a zranitelnější, je potřeba dělat vše pro to, aby byl před nebezpečím střetu ochráněn. A jak jsem již psal víše. Netýká se to jen dětí.......chodím přes tento přechod deně a zároveň ho znám i z pozice řidiče, takže opravdu vím o čem mluvím. Konstatování, že budeme všichni zodpovědní a správní a budeme dávat více pozor je sice krásné, ale situaci neřeší.
19.02.2012 v 10:20    

Martin Hessler: Pane Horák: Co se dopravní výchovy týče, si zajděte popovídat s lidmi od Besipu a nebo zkuste zavzpomínat, kolik dopravních hřišť se za polsední léta zrušilo (aby se zase začaly pomalu obnovovat). To, že jste v vztahu doprava&vaše ratolest(i) osvícený ještě nic nemění na tom, jak to vypadá realita. Není to tak dlouho, co všude kolem poletoval termín "absolutní přednost chodců"... který se nám tak trochu snažil lživě tvrdit, že jsme nezranitelní (nebo že by nás nikdo zranit neměl".
Také si dovolím nesouhlasit s "A protože je člověk proti autu menší a zranitelnější, je potřeba dělat vše pro to, aby byl před nebezpečím střetu ochráněn. " Tohle končí u úvah, dát chodci "přednost" před tramvají... Díky Alláhovi, že to neprošlo.
Co se týče návrhu na Zónu tempo 30, tak ta si myslím není vhodná z pohledu pohybu MHD (zejména pokud by byla v zóně zavedena přednost zprava).
Příčné prahy mi nesedí dohromady s kloubovými autobusy. Ty by navíc dnes měly být provedené stavebně (plast už má být používán jen provizorně) a tudíž by to zase stálo nejednu kačku. To už radši vlžit středový ostrůvek, nevím, jestli tam nejsou nějaké povrchové znaky IS, ale s šířkou 8,3 m mezi obrubníky by se ty 2 m (nebo 1,8 m) na ostrůvek vyšetřit daly.
A nevím, jaké tam jsou intenzity, ale SSZ nezmiňujte ani v žertu, jinak se o tom doslechne ELTODO.
20.02.2012 v 01:22    

Petr Horák: Když vidím kam se stáčí diksuze, musím souhlasit s tím co mě řekli dvě příjemné policistky, které nehodu mého syna vyšetřovali. Nezmění se nic do té doby než tu někoho nezabijou. Do té doby bude každý vykřikovat, jak je to tu v pohodě, změna by stála spoustu peněz a chudáci auta by byla omezená. Takže asi budeme muset počkat na první smrťák a pak se začne možná něco dít. Mimochodem tak jako na jiných místech v Praze............smutné.
20.02.2012 v 08:04    

Martin Hessler: Pane Horák, doufám, že se vás nedotkul můj příspěvek, tak rozhodně neměl být myšlen, jen jsem zkrátka chtěl naznačit, že dopravní výchova u nás upadla. A přispívá tomu i stav a uspořádání našich komunikací a dopravního značení. Když budu mít takřka všude přechody, chodci se budou obtížně vyrovnávat se situací, že někde přechody zkrátka z toho či onoho důvodu nejsou. S tím, jak rychle roste po Praze množství semaforů, začnou mít lidé problémy přecházet, pokud signalizaci na přechodu nemají.
Na druhou stanu řidiči jsou na tom podobně. Množství přechodů, kde musí chodcům umožnit přejít je vede k tomu, že málokdy nechávají přecházet chodce jinde... Podobně se chováme značením přednosti v jízdě, kde vše má být řízeno SSZ, na všechno je upozorněno výstražnými značkami. Vrcholem pak je upozorňovat řidiče na jedno ze základních pravidel silničního provozu - přednost zprava.
Pokud jde o Zónu tempo 30 a příčné prahy, ty bych zavrhl z pohledu na projíždějící MHD. Světelná signalizace by s ohledem na blízkost křižovatky musela být vyznačena na všech 4 ramenech, což by nebylo vhodné zejména s ohledem na místní kasu... Čili alespoň mnou (navíc já s tím opravdu nic dělat asi nebudu :-) nebylo nic zavrženo kvůli "chudáků autům" a osobně toho ani nemám zapotřebí, protože za volantem sedím 2x za rok.
Co se týče smrťáků, tak máte bohužel pravdu - ty řešení problémových míst obvykle urychlují... bohužel.
20.02.2012 v 08:29    

Petr Horák: Pane Hessler, příspěvek se mne rozhodně nedotkl. :o) Vlastně skorem se vším co píšte souhlasím. Až tedy na ten Besip. Za 60 tisíc za měsíc za kterých si jako mediální tvář najali pana Lopraise bych byl schopen ke všem nebezpečným přechodům na Praze 11 postavit bezdomovce, kteří by zde s plácačkou v ruce 24 hodin převáděli chodce. A za ty peníze které Besip utratil za spoty od pana Renče by šlo asi postavit nespočet dopravních hřišť...atd. Já spíše nechápu proč je zde nějaká diskuze? Abych řekl pravdu, žádnou jsem nečekal. Myslím si, že tento web má sloužit lidem k tomu, aby nahlásili místo, které jim přijde nebezpečné. Tento podnět bude zaslán do rukou lidí, konkrétní městské části, která to má na starost a ti to budou konzultovat s odborníky a poté sem dají nějakou odpověď či návrh. Já sám odborníkem na tuto problematiku nejsem a myslím si, že ani nikdo z výše diskutujících. Jenom mne prostě trápí, že na tomto místě každou chvilku uskakuji před auty a nebo je vidím v sobě. Řešení nechávám na těch, kteří jsou kompetentní a znalí.....
20.02.2012 v 15:51    

Viktor: Smrťáky nepochybně řešení urychlují - i tam, kde se jen "něco udělá", aby byly body před obecními volbami atp.
On totiž smrťák rozhodně automaticky neznamená, že jde o nebezpečné místo. A že se případné stavební úpravy vyplatí.
22.02.2012 v 23:34    

Vratislav: Kolik mrtvol za rok potřebuje Viktor, aby nějaké místo uznal za nebezpečné? Jestli je mu jeden smrťák málo, ať nechá přes místa, která považuje za OK, přecházet pravidelně svoje příbuzné.
03.03.2012 v 15:38    

Martin Hessler: Pane Vratislave, zkuste se zamyslet nad příčinami dopravních nehod... alkohol, špatný styl jízdy, rychlá jízda, špatné rozhledové podmínky, oblíbené nepřizpůsobení jízdy aktuálnímu stavu počasí, vozovky, technická závada na motorovém vozidle, stav komunikace, srážka se zvěří, atd. Je toho spousta a pokud někdo srazí chodce proto, že zrovna lovil mobil pod sedačkou, tak je to jednoznačně příčina, kterou těžko vyřešíte dopravním značením, stavebními úpravami, atd. Zkuste se nad tím v tichosti a bez komentářů zamyslet a třeba dojdete k tomu, že jeden smrťák ještě nedělá nebezpečné místo.
03.03.2012 v 16:07    

Vratislav: MH: K důkladnému zamyšlení nad příčinami nehod doporučuji publikaci Advancing Sustainable Safety od nizozemského SWOV. Tam se o příčinách nehod dočtete dost a dost na to, abyste pochopil, že nehoda má zpravidla několik příčin a charakter infrastruktury nepodpovídající dané lokalitě mezi ně zcela jednoznačně patří.
30.05.2012 v 13:58    

Martin Hessler: Priznam se ze na cteni doporucene literatury cas nenajdu, nicmene o dopravnich nehodach a jejich pricinach jsem neco pochytil jak na studiich, tak v praxi. Priznam se, ze danou lokalitu neznam detailne, moje reakce spis smerovala k forme vaseho prispevku - za nebezpecnou se da povazovat lokalita, protze tam ridici prekarcuji rychlost (a pak se ptejme, z jakych duvodu), ale argumentovat nehodou s osobni zainteresovanosti mi v prvni chvili prislo, jako neobjektivni argument (i kdyz mozna neopravdnene, tak se omlouvam). Kazdopodne pro bezpecnost chodcu je v rozumne mire udelano pomerne dost v rozumne mire investic (viz. odpoved samospravy). Realne si dovedu predstavit investici do SSZ - v praze uz rozumna mista, kam je umistit dosla, bohuzel smlouva s ELTODEM stale trva. Takze se treba dockate. Podle satelitni fotky na googlu tam jezdiu kloubove busy (nevim, zda to jeste plati) a tem nedelaji dobre pricne prahy. Nemluve o jejich zdrzovani na svetlech... pak si lidi zacnou stezovat na hluk, smrad z aut atd... Znam to z praxe : (
Jeste bych dodal, ze umisteni znacky pro prechod pro chodce a hlavni silnici je v rozporu s TP 65, ale co uz. Stejne tak i spolecne umisteni znacky s RR olemováním a bez něho.
12.06.2012 v 19:22    

Viktor: Jedna nehoda neznamená vůbec nic, a je jedno jestli je to chodec v ulici Ke stáčírně nebo cyklista na Dukelských hrdinů.
Tohle je statistika a patlat do ní emoce je holý nesmysl. Nebo spíš podpásovka.

(Charakter infrastruktury může být velmi často jednou z příčin nehody - ovšem o tomto konkrétním místě to vůbec platit nemusí, i kdybyste znal publikací milion.)
18.06.2012 v 00:05    

Čenda: Byly zde provedeny malé úpravy (přidání optických prvků) vodorovného značení. Při případné rekonstrukci vozovky, by stál za zvážení dělící ostrůvek.
22.06.2013 v 01:19    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Donovalská, Praha 11

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty

Chybějící chodník a přechod v ulici K Horkám

Praha 11, 23. listopad 2016 S odpovědí

Nedostatek přechodu pro chodce křižovatka Donovalská

Praha 11, 11. prosinec 2020 Bez odpovědi

Chybějící přechody přes Koněvovu ulici

Praha 3, 13. únor 2012 Vyřešený

Nepřehledný přechod

Praha - Zbraslav, 25. květen 2012 S odpovědí


Zobrazit všechny podněty