já se také připojuji k autorovi příspěvku a klidně přiznám, že když je volno, tak tam nečekám, nejsem ovce a umím používat jak rozum, tak oči.
Dokud byla tato komunikace frekventovaná, tak semafor smysl měl, o tom není diskuze, taky na něj lidé čekali. Ale za současné situace, kdy tu většinu dne je prázdno, je to pouze zdržení. Lidé, kteří večer spěchají na tramvaj, rozhodně nebudou minutu tvrdnout na semaforu přes prázdnou silnici, aby jim ta ujela a oni pak mrzli dalších 15 minut na zastávce. Podívejte se třeba na Hradčanskou, kde jsou semafory navrženy stejně nevhodně.
Tato lokalita dříve fungovala bez problému bez jediného semaforu, ale najednou to bez toho nejde. Mám pocit, že v Praze již už ani neumíme přejít silnici bez toho, aby nás přitom řídil červený nebo zelený panáček. Už se těším, až se dostaneme do stavu jako je v Londýně, kdy je na každém přechodu na začátku napsáno, na jakou stranu se má chodec rozhlédnout. Nepřejte si vidět, co se děje na přechodech kde toto označení není. Přílišná regulace na místech kde to není třeba (což je zde ukázkový příklad) vede akorát k otupování lidí...
Pazdera
13.02.2012 v 10:38
Také například parkování by se nemuselo řídit nějakými hloupými značkami, každý vidí, jestli bude překážet nebo ne.
Ani projíždění jednosměrek v protisměru by nemuselo zůstat doménou progresivních cyklistů, i řidič motorového vozidla by ve snaze po minimalizaci emisí mohl takto snižovat ujetou vzdálenost. Jestli jede něco proti, to přeci pozná, ne?
---
Tak co, které pravidlo ještě prohlásíme za zbytečné, protože se Vám ho nechce dodržovat?
13.02.2012 v 11:11
16.02.2012 v 16:55
Podívejte se někdy na ten přechod a zvažte:
- který provoz převažuje, zda pěší nebo automobilový
- zda je na energii, hluk, emise "levnější", když pár vteřin počká chodec nebo auto či tramvaj
19.02.2012 v 10:24
20.02.2012 v 08:59
Semafor kdysi vznikl proto, aby přiděloval volno střídavě směrům, které neměly jinak šanci se vykřížit samy o sobě. Takovou úlou už ovšem nejméně na 75% míst v Praze neplní, Stejně tak už nám pozvolna v okrajových částech narůstají i jízdy řidičů na červenou. Zatím třeba pravá odbočení, ale i tam se už projevuje, že skutečně chodci i řidiči už začínají semafory vnímat pouze jako doporučení, protože v řadě okamžiků nechápou, proč se jimi musí řídit, když by se "vykřížili" zcela bez problémů, ba bezpečněji bez semaforů.
20.02.2012 v 19:37
21.02.2012 v 13:06
Pokud se nezačneme zamýšlet nad tím, jak nevhodné přechody přispívají ke změnám chování účastníků provozu, bude fatálních nehod pozvolna, ale stále, přibývat.
Ještě doplním, že Praha je s trvalým provozem více než 85% semaforů naprostou světovou anomálií. Dokonce i ve stejných dopravních poměrech v Plzni, Brně i Ostravě na komunikacích se srovnatelnými intenzitami je v provozu ve dne v noci pouze 5-15% signalizací.
22.02.2012 v 09:28
Pan Blažek vlastně hořekuje nad tím, že chodci pádící přes ulici na červenou jsou ohrožováni auty. Pan Blažek se v jádru domnívá, že chodec porušující základní pravidlo bezpečného provozu se nemusí rozhlídnout, nemusí dávat pozor. To učiní až tehdy, pokud bude přechod neřízený. Cítíte v tom tu absurditu?
Tento názor je neobhajitelný, i kdyby červená pro chodce svítila 59 minut v hodině. Nehledě na to, že tato křižovatka je pomocí SSZ řízena zcela oprávněně. S podobnou filosofií jako zastává pan Blažek by se dalo „argumentovat“ u každého druhého SSZ – protože i tam může v průběhu dne nastat situace, kdy je chodec nucen čekat na červenou, ač není v dohledu jediné auto.
22.02.2012 v 10:09
22.02.2012 v 11:24
Problém netrpělivého chodce bohužel nemá rozumné řešení v atmosféře ochrany všech před všemi možnými i nemožnými riziky. A koneckonců dobíhání tramvaje přes rušnou komunikaci je hazard vždycky, bez ohledu na technické provedení přechodů či zastávek, už jen proto, že podobný chodec (spíše běžec) často nerespektuje přechod jako jediné přípustné místo k překonání vozovky, nepřechází kolmo, nerozhlíží se dostatečně, objevuje se nečekaně, . . .
22.02.2012 v 11:55
Chodci se skutečně chovají přesně tak, jako pan Blažek. Na místech s intenzitami provozu jako na té Malovance nyní, již chodí v některých obdobích 30-80% chodců na červenou. A je jich stále víc. Dokonce tolik, že své ohrožení při chůzi na červenou už vnímají "absurdně" jako nebezpečné. A bohužel situací, kdy člověk může přejít a svítí červená, je v Praze už mimo centrum nadpoloviční většina. A skutečně, jak píše pan Blažek, střety jsou pak daleko s fatálnějšími následky a v mnoha případech by rozhodně pro plynulost obou druhů dopravy bylo vhodnější křižovatku neřídit.
Já uznávám váš pohled na věc, ale jako dopravák musím nějak řešit, že mi 85% lidí chodí na červenou ve městě, kde je zapojeno zbytečně trvale 85% semaforů, ač jinde jich trvale funguje 10% a takové počty lidí na červenou prostě nechodí. Systémová chyba nemůže být u chodců. to by něco porušovalo standardních 10-15% lidí, jako třeba jezdí na černo, ale jak je to 30%, 50%, či 85%, tak je chyba na straně projektanta, policie, odboru dopravy... Bohužel. Semafor pak neslouží k tomu, k čemu byl vynalezen.
Viktor: Až třeba na té Jeremenkově by zúžení problém nebyl, na Jugoslávských partyzánů to je jednoznačná příčina kolon a následného přelití automobilů do obytných území Prahy 6, tj, tam to opravdu vhodné nebylo. Protože tam to má přímý vliv na kapacitu vjezdu do křižovatky.
22.02.2012 v 21:22
Má smysl respektovat takhle stupidní doporučení?
22.02.2012 v 23:26
23.02.2012 v 09:35
...a v posledních příspěvkách už je za démona, co naschvál skáče autům do cesty a kdoví co :D:D Dyť v tom prvnim příspěvku nic takového neni, jne názor že je to SSZ zbytečný. Chlapi, zkuste bejt trochu na nad věcí, dyť jste to překroutili do uplně jiný roviny a vyhrotili na maximum. Si přečtěte ještě jednou první příspěvek a pak třeba to poslední od Jan Drdy..dyť ten mluví o něčem o čem se tu vůbec původně nediskutovalo :D
23.02.2012 v 23:28
Ohledně těch nablblých keců o používání rozumu při přecházení na červenou - tito omezenci by si měli uvědomit, že mnohdy jsou svědky jejich chování třeba děti, které bohužel občas rády napodobují chování dospělých - a na malér je zaděláno. Použil-li bych analogicky chování chodců na řidiče, tak potom každý druhý začne "používat rozum" a nečekat na zelenou - vždyť nic nejede, co bych tu stál?? A za chvíli tu máme luxusní anarchii alá Vietnam apod. Výstižně to vyjádřil ve svém názoru ze 13.2. Viktor.
24.02.2012 v 10:30
V tom podnětu pan Blažek zdůrazňuje zejména to, že řidič, když jede na zelenou, nevnímá (já podotýkám, že logicky) cokoli se okolo toho přechodu děje, tj. jede vyšší rychlostí a případný střet je pak závažnější. To je obecný fakt, ke kterému stále častěji dochází.
Pak pan Blažek píše, že by si při neřízeném přechodu chodec i řidič dávali větší pozor. Nedomnívám se, že to bylo myšleno tak, že chodec si pozor při přecházení nedává, nebo že by si ten pozor nechtěl dávat pan Blažek. Většinou si dává pozor větší, zejména když přechází na tu prázdnou zastávku. Zejména u zastávek ale je bohužel opět objektivní skutečností, že když tam chodci stojí tramvaj, která jede třeba o víkendu jednou za 15 či 20 minut (na Malovance třeba linka 25), tak chodec k přecházení přijme daleko kratší mezeru mezi vozidly, než při které přechází normálně a to bohužel platí pro okamžik, kdy je přechod neřízen i řízen. S tímhle chováním se opravdu nedá nic dělat, tudíž se na váhu dá rychlost a pozornost přijíždějícícho vozidla. No a rychlost je při neřízeném provozu nižší a pozornost řidiče vyšší.
25.02.2012 v 10:37
Souhlasím s argumentací v druhém odstavci, od toho tam ten semafor je - zejména pro řidiče zpohodlňuje jízdu a chrání všechny účastníky silničního provozu před nehodami s fatálními následky. Při respektování pravidel silničního provozu je pak teoreticky nehoda vyloučena.
Nemyslím si že by to pan Blažek viděl jako vy. Spíš jsem blíže k tomu domnívat se, že pan Blažek je typickým představitelem chodce - vola, který touží po absolutní přednosti a veškerou odpovědnost háže na záda řidičů. Tady jsem já chodec, pán komunikace, chci do ní vstoupit kdekoliv a kdekoliv bez jakýchkoliv omezení, s rozhlížením nedejbože čekáním nemíním ztrácet čas. Ty řidiči měj oči na stopkách, nohu na brzdě a pokud to na 2 metrech nezabrzdíš, vším jsi vinen ty. Takových chodců jsou plné ulice, stačí se rozhlédnout.
27.02.2012 v 17:06
Takže mělo být řečeno, že semafor se má používat, když je potřeba. Na Malovance, když tam nevede objízdná trasa, potřeba opravdu není a svým působením ty "voly" prostě vychovává.
01.03.2012 v 22:37
Vzhledem k narůstajícím nehodám na neřízených přechodech by jste možná měl přehodnotit svojí teorii o větší potřebě volnosti chodců. Já zastávám opačný názor - chodci se chovají v provozu jako tupé stádo, které je třeba usměrnit, a to i za cenu občas zbytečného čekání.
05.03.2012 v 16:33
Zase jste obrátil význam sdělení. Nikdo netvrdí, že chodec bude při neřízeném přechodu opatrnější. Tvrdím zejména, že bud eopatrnější řidič a to je důležitější, on má v ruce věc, které chodec jaksi čelit nedokáže.
Souhlasím, že "budou stále chodci, kteří se bez rozhlédnutí doslova vrhnou pod kola autům". No a protože před neřízeným přechodem drtivá většina řidičů vnímá situaci a před řízeným jen svou zelenou, z vašeho tvrzení též vyplývají horší následky... Nehod bude na místě se semaforem náhodně, jako jsou zatím naštěstí nehody chodců náhodně v celém městě. Ale, pokud se stanou, budou mít závažnější následky.
Jak si vysvětlíte, že na pěší zóně s provozem tramvají (Anděl, Nám. Republiky) jsou střety s tramvají spíše náhodné, tak jeden ročně. A na Hradčanské se semafory první rok hned tři střety...
Semafory z chodců skutečně dělají tupé stádo. Já bych byl raději, kdyby jak chodci, tak řidiči měli více možnosti se chovat dle pravidel, uměli odhadovat vzdálenost, uměli se prostě na ulici respektovat vzájemně, ne jen spoléhat na panáčky a když se jim přestanou líbit, začali je porušovat.
Primitivismus házím na existenci SSZ proto, protože prostě to chování s nevhodným provozem SSZ do prahy přišlo. Byly doby, kdy semafory běžely jen v čas, kdy byly potřeba a mimo pár primitivů by na červenou nešel fakt nikdo. Dnes jsou období, kdy tak jde 85% lidí... To nesouvisí s předpisy, to je prostě psychologie.
Stejná jak u řidičů. Když je na semaforu červená 2 minuty, první řidič začne zvažovat jízdu na červnou, protože si myslí, že je to porucha. Po 10 minutách jedou na červenou všichni. Každý se najde někde v tomto rozmezí. U chodců tento jev dosud tolik známý nebyl, ale princip je úplně stejný.
Jako dopravák mám prostě davy chodců na červenou ve vozovce...musím to nějak řešit a obuškem a pokutou to fakt nejde.
05.03.2012 v 20:32
01.11.2012 v 14:17
09.01.2013 v 19:16
Proti lidské blbosti totiž obrana není.
12.01.2013 v 16:41
No a také je problém ve Vás, když jste schopen napsat "vzhledem k volnosti silnic přechází 80% lidí na červenou, protože logicky nevidí důvod čekat"
13.02.2012 v 00:52