Úprava dopravní situace

Dobrý den
Chtěl bych upozornit na úsek který je celý špatně.
Jedná se o ulici Šlikova v Praze 6.
Tento úsek je obousměrný a s parkováním po obou stranách vozovky.
Na vozovce se ještě k tomu nachází umístění popelnic na třídění odpadů.
Vozovka je pro jedno vozidlo sama osobně úzká. Dvě jedoucí vozidla už vůbec neprojedou.
Tento úsek porušuje všechny pravidla normy.
Několikrát zde byla nehoda.
Neustále dochází k ohrožování chodců u popelnic. A k tomu se neustále jezdí 50 kilometrovou rychlostí.
Žádám o nápravu.
Zrušte parkování z jedné strany a vznikne plnohodnotný jednosměrný provoz nebo odstraňte obě strany parkování a získáte plnohodnotný obousměrný provoz.
A prosím o umístění přechodu od schodů Šlikova k ulici Kochanova,kde chodí opravdu hodně dětí , zejména školky.

Zaslal: Jiří Komórka, 15.09.2025 v 11:57

Praha 6-

Hošťálkova, Praha 6

Aktualizace podnětu

22.09.2025

Ing. Dana Charvátová - vedoucí odboru, odbor dopravy a životního prostředí přidal následující aktualizace podnětu:

Vážený pane Komórku,

z Vašeho textu usuzujeme, že v daném místě nebydlíte, nebo alespoň neparkujete na ulici, jinak byste asi jen stěží navrhoval zrušit v jedné variantě zhruba třetinu parkovacích kapacit v řešeném úseku, ve druhé dokonce všechna místa. Odvoláváte se na nejmenovanou normu, která je údajně porušována. Pokud máte na mysli zákon o silničním provozu - obecnou úpravu, tak sice ano, při stání musí zůstat volný průjezd šíře min. 3 m pro každý směr jízdy, ale nezapomínejme, že místní úprava daná dopravním značením je té obecné nadřazena. To má svůj důvod. Obecná úprava musí řešit pravidla na všech komunikacích bez ohledu na jejich dopravní význam, resp. frekvenci dopravy. Existují však také vedlejší - dopravně méně vytížené komunikace, kde může správní orgán s přihlédnutím k dopravní situaci stanovit místní úpravou (dopravním značením) povinnosti odlišné - kupříkladu povolit parkování, přestože na obousměrné komunikaci nezbývá na průjezd šíře min. 6 m. Ale zmiňoval jste normu, tak se na ni podívejme. ČSN 736110 Projektování místních komunikací jako minimální šíři jízdního pruhu na obslužných komunikacích stanovuje 2,75 m a jako základní šíři parkovacího pruhu (podélné stání) normuje 2,0 m, tudíž 1 jízdní pruh + 2 parkovací pruhy = 2,75 + 2x2,0 = 6,75 m. Dle pasportu je zde vozovka široká 7,0 m, tudíž jízdní pruh je 3,0 m (tedy standardní, nikoliv minimální šíře). Citovaná norma též obsahuje pojem obousměrná jednopruhová komunikace s výhybnami, což je právě ve Vámi popisovaném úseku aplikovaný princip. Ten vychází z předpokladu, že na vedlejších ulicích se nemíjí jednolité protisměrné proudy vozidel, nýbrž jednotlivá vozidla, která musí mít možnost se vzájemně vyhnout a pro tento účel se v určitých vzdálenostech zřizují výhybny (které mohou být přirozené jako křížení s příčnými komunikacemi, širší vjezdy do garáží/na pozemky, nebo umělé, což je případ řešeného úseku Šlikova - na jížní straně ulice se zhruba uprostřed bloku nachází úsek bez parkování, sloužící právě jako výhybna. Stanoviště tříděného odpadu svou šíří nepřesahuje navazující parkovací pruh. Co se týče jeho situování na straně bez obytné zástavby a tedy potřeby přejít komunikaci pro výhoz odpadu, tak jde o kompromis. V drtivé většině případů totiž obyvatelé přilehlých nemovitostí brojí proti umístění kontejnerů "pod okny" (tzv. NIMBY efekt, tedy že něco podporuji, ale nechci být negativně dotčen právě já) zejména kvůli hluku (tříštění skla, sešlapávání plastových lahví), tudíž pokud je možnost umístit stanoviště do méně obtěžujícího místa (a není třeba přecházet velmi frekventovanou komunikaci), volí se rovnou takové umístění. Co se týče nehodovosti, tak dle statistiky Policie ČR došlo v předmětném úseku během posledních 10 let ke 4 nehodám (1x srážka jedoucích vozidel, 3x nabourání zaparkovaného vozidla, což však vůbec nemusí souviset s šíří průjezdu, ale může jít o následek nedostatku řidičských zkušeností při parkovacím manévru). Co se týče potřeby přechodu pro chodce, tak i na toto myslí výše citovaná norma. Ta obsahuje graf, na jehož jednu osu se vynáší maximální hodinová frekvence projíždějících vozidel a na druhou frekvence přecházejících chodců. Průsečík padne do jedné z oblastí (není potřeba přechod, přechod je vhodný, je vhodný dělený přechod, je vhodný světelně řízený přechod). Hraničními hodnotami mezi oblastmi 1 a 2 činí kupříkladu 50 chodců/hod. (1 chodec každých 72 sekund) a 700 voz./hod (1 vozidlo každých cca 5 sekund), kterýchžto hodnot zde zjevně není dosahováno. Místo se nenachází ani u školy, aby byl naplněn požadavek zajištění nadstandardní bezpečnosti i bez dosažení hodnot z grafu. Umístění přechodu se tedy nejeví jako potřebné.
Tedy závěrem - zákon o silničním provozu ve spojení s normou nynější dopravní režim umožňuje a byť vnímáme potencionální přínos zrušení parkování po obou stranách ulice, jež by umožnil komfortní míjení protijedoucích vozidel, vnímáme též poptávku po parkování ze strany místních obyvatel, a proto o Vámi navrhovaných úpravách neuvažujeme (s ohledem na soulad nynějšího stavu s dopravními a technickými předpisy).

S pozdravem

Ing. Dana Charvátová
vedoucí odboru
Odbor dopravy a životního prostředí
Úřad městské části Praha 6
Čs. armády 601/23, Praha 6



Komunikace o řešení podnětu

Podnět byl odeslán. Poté, co obdržíme odpověď od příslušné městské části nebo jiné odpovědné instituce, které bude podnět předán, zveřejníme ji na tomto místě.

Diskuze

Žádné komentáře

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Hošťálkova, Praha 6

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.