Délka volna pro chodce nesmí být nikde v Praze kratší než 5 sekund, tj. 2 sekundy opravdu volno pro chodce trvat nemůže. Pokud by tomu tak bylo, tak jde o poruchu, nikoli záměr.
Jinak na každém semaforu je dopravní řešení uděláno tak, že doba pro přecházení chodců se rovná součtu délky jejich zelené a takzvané vyklizovací doby. Tj. chodec má i po naskočení červené dost času, aby došel na druhou stranu ulice.
Samozřejmě odbočující auta mu musí dát vždy přednost, ale jiný směr (tramvaje auta křížem) do doby, než dojde, volno nedostane.
Ano, docházet na červenou je nepříjemné, ale je třeba si uvědomit, že po naskočení červené pro toho chodce ještě celá křižovatka čeká v tomto případě odhadem tak 17 sekund, jakoby v posledním okamžiku zelené do vozovky vkročil poslední chodec. Ten chodec musí dostat šanci běžnou rychlostí dojít na druhou stranu.
Tj, když se zelená pro chodce prodlouží, stejně se pak nic nemění. Po naskočení červené musí pořád ta křižovatka čekat dalších 17 sekund, kdyby zase v poslední vteřině své zelené vkročil do vozovky poslední chodec. Tj. když padne zelená, je to signál na takto zatížených křižovatkách hlavně k tomu, aby chodci vykročili. Kvůli tomu vyklizovacímu času se pak bohužel jde už většinu času na tu červenou.
V tomto místě bude tedy přechod rozdělen, ale obecně by pomohla legislativní úprava, aby o tom, že běží interval, kdy chodec dochází a kdy je chráněn, byl jasně srozumitelný i řidičům.
Protože je moc semaforů a chodci chodí masově na červenou, řidiči už chodce nerespektují ani při tomto docházení. Kdyby po volnu na přechodu například červený panáček blikal, tj. další chodec už by nesměl do vozovky vkročit, ale všichni by věděli, že ostatní docházejí po svém volnu, bylo by to srozumitelné i pro řidiče. Případně jsou varianty žlutého panáčka apod... Obecně jde o to nějak sdělit chodci i řidiči, že už sice nemá chodec zelenou, ale nejde na červenou, jen přechod vyklizuje a má být chráněn.
18.02.2012 v 13:18
1) doba, po kterou chodcům svítí zelená, nestačí k bezpečnému přechodu, neboť autům svítí zelená ve chvíli, kdy jsou ještě chodci, kteří VYŠLI NA ZELENOU, stále ve vozovce, obzvláště pokud jde o lidi starší, matky s dětmi apod. Chodec NEMÁ šanci, ani když jde běžnou rychlostí, pokud nestojí v první řadě a nevyrazí v té sekundě, kdy padne zelená;
2) intervaly jsou nekonečně dlouhé, přitom např. v noci nebo o víkendu jsou ulice pusté a není důvod čekat několik minut na zelenou (osobně mimo špičku přecházím na červenou, u tohoto konkrétního přechodu se za to nestydím a považuji to za rozumné řešení)
20.02.2012 v 15:45
Princip návrhu řízení křižovatky je takový, že VŽDY musí chodec vstoupící do vozovky v poslední sekundě svého volna běžnou rychlostí dojít na druhý konec přechodu, aniž by dostala volno auta. Výjimkou jsou auta, co do přechodu odbočují, protože ta mají volno současně s chodcem a musí mu dát přednost. Samozřejmě na této křižovatce není oproti těmto normovým hodnotám žádná rezerva a kdokoli starší a pomalejší už skutečně má problém dojít na drhou stranu. A právě proto je připraveno nové řešení všech tří přechodů, které by mělo situaci alespoň částečně zlepšit, byť ani v novém stavu to asi úplně ideální nebude.
Uvědomte si jednu věc. Když prodloužím volno pro chodce třeba o 10 sekund, pořád budou chodci, i starší, kteří vkročí do vozovky v poslední sekundě tohoto volna. A pak se jim stane opět totéž, půjdou-li běžnou rychlostí, dojdou, půjdou-li pomalu, opět do nich auta budou najíždět. Tady je řešení nikoli v prodloužení volna pro chodce, ale spíše v prodloužení tzv. mezičasů do volna pro auta. To je ale postup, který se zatím moc neuplatňuje a to je možná škoda.
20.02.2012 v 20:07
http://www.praha7.cz/doprava/vizualizace-uprav-letenskeho-namesti.html
Také můžete využívat "bezpečnější" přechod u ulice Šmeralova :)
10.02.2012 v 22:08