Doba limitu pro chodce při přecházení na světelných přechodech

Chodci mají na většině přechodů zelenou někilik vteřinnež padne červená a automobily několik desítek vteřin až minut. Proč, když se magistrát holedbá, jak podporuje chodce a cyklisty? Mluvím především za Prahu 8 (Kobylisy, Libeň, Bohnice), ale dle mých zkušeností je to všude podobné. Já to za těch pár vteřin rychle přeběhnu, ale většina starších seniorů nikoliv. Jestli to nebude tím, že to má na starosti dopravní policie a tu jsem pęšky nebo na nakole v podstatě nezaznamenal. Děkuji za podporu chodců.

Zaslal: Zdeněk Svoboda, 21.02.2022 v 15:17

Praha 8-

Lodžská, Praha 8

Aktualizace podnětu

24.03.2022

Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s., přidal následující aktualizace podnětu:

děkujeme Vám za obecný podnět týkající se délek chodeckého volna a konkrétně za podnět ke světelně řízené křižovatce Čimická – Ústavní. Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s. prověřila Váš podnět s následujícím stanoviskem:

Na většině semaforů (cca 95 %) v Praze je použito dynamické řízení, které umí reagovat na aktuální dopravní situaci. Tento způsob řízení se vyznačuje tím, že křižovatka vybavená různými typy detektorů (pro vozidla, prostředky MHD, chodce a cyklisty) v reálném čase reaguje na aktuální požadavky jednotlivých účastníků provozu. V každém cyklu řízení tak může být realizován jiný sled a počet fází, jiné délky volna a stůj jednotlivých vozidlových signálů dle aktuálních nároků. Délky volna se pohybují od zadaných minimálních hodnot po maximální hodnoty, které se liší v jednotlivých programech. Maximální délky volna jsou projektanty zadány v závislosti na intenzitách provozu dle kapacitních výpočtů (např. odlišné pro ranní a odpolední špičku, pro sedlové denní období či pro noční provoz). Takové řízení, které volí příslušné programy v průběhu dne a mění délky volna v jednotlivých cyklech řízení dle aktuálních nároků, není po doladění na základě sledování v reálném provozu potřeba upravovat, pokud nedojde ke změnám organizace dopravy či zásadním změnám intenzit dopravy.

Zároveň uvádíme, že dle Zákona o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb., § 74, odst. 1), zelená pro chodce neslouží k přejití celého přechodu, nýbrž pouze ke vstupu chodce do vozovky. Pokud chodec vstoupil do vozovky na zelenou a poté se rozsvítí červená, smí chodec během této červené dokončit přecházení až ke světelnému signalizačnímu zařízení s tímto signálem. Světelná signalizace s tímto ustanovením zákona počítá. To znamená, že po skončení zelené pro chodce následuje před rozsvícením zelené pro kolizní vozidla vjíždějící na přechod tzv. vyklizovací čas, během kterého stačí chodec běžnou rychlostí chůze dokončit přecházení přes vozovku. To platí i pro chodce, který vstoupil do vozovky v poslední sekundě své zelené a přechází tak již téměř celý přechod (resp. téměř celou část přechodu) na červenou. Signál pro chodce se znamením Stůj (červená) znamená, že chodec nesmí vstupovat do vozovky, nikoli dokončovat přecházení.

Obecně k délkám chodeckého volna sdělujeme, že je podstatný rozdíl, zda se jedná o přechody souběžné s dopravně silně zatíženým směrem, či o přechody s ním kolizní. Přechody přes dopravně silně zatíženou komunikaci mají kratší volno, než přechody s ním souběžné, ale pro zvýhodnění chodců je volno tak dlouhé, aby chodec, který vstoupí na přechod na začátku volna, přešel běžnou rychlostí chůze alespoň jeho polovinu. V případě dělených přechodů jsou délky volna obvykle takové, aby zajistily chodcům vycházejícím na začátku volna plynulé přejití celého děleného přechodu.

K přecházení přechodu přes Čimickou ulici na křižovatce s Ústavní ulicí rozděleného na dvě části sdělujeme, že délka chodeckého volna závisí na místě nároku (stisku) chodeckého tlačítka. V případě, že přecházíte ze západu na východ a je uplatněn nárok na chodeckém tlačítku na západní straně přechodu, tak je realizována střední délka chodeckého volna (12 s), aby chodec běžnou rychlostí chůze došel alespoň do ½ druhé části děleného přechodu. Po nároku pouze na chodecké tlačítko na dělícím ostrůvku ve směru východ je realizováno nejkratší chodecké volno (7 s), neboť chodec přechází pouze jednu část děleného přechodu. Pokud chodec přechází z východu na západ, tak je po nároku na chodeckém tlačítku na východní straně přechodu realizováno nejdelší chodecké volno (20 s.). Toto chodecké volno je realizováno z důvodu zajištění návaznosti pěších vazeb, aby chodec v jednom cyklu řízení přešel přes Čimickou ulici, ale taky odsazený přechod přes Ústavní ulici směr Lidl. Ze stejného důvodu je realizována střední délka chodeckého volna (12 s) při nároku pouze na chodeckém tlačítku z dělícího ostrůvku ve směru západ.

Světelná signalizace na křižovatce Čimická - Ústavní funguje dle platného a schváleného dopravního řešení a vzhledem k výše uvedenému nepovažujeme za nutné na ní provádět úpravy.“



Komunikace o řešení podnětu

Podnět byl odeslán. Poté, co obdržíme odpověď od příslušné městské části nebo jiné odpovědné instituce, které bude podnět předán, zveřejníme ji na tomto místě.

Diskuze

Žádné komentáře

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Lodžská, Praha 8

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty

Silně zvlněná asfaltová cesta

Praha 8, 03. červenec 2012 Vyřešený

Bujná vegetace v S.K. Neumanna

Praha 8, 06. leden 2013 Vyřešený

Nebezpečné přechody pro chodce v ulici V Olšinách

Praha 10, 20. říjen 2016 Vyřešený


Zobrazit všechny podněty