Odpoveď: 23.05.2012 02:09
Vzhledem ke skutečnosti, že se jedná o místní komunikace I.třídy, navíc o světelnou signalizaci, příslušným silničním správním úřadem je odbor dopravních agend Magistrátu hl. m. Prahy, konkrétním pracovníkem je Ing. Pavel Dražek - specialista silničního správního úřadu-telematické systémy, 236 00 4241, Pavel.Drazek@praha.eu .
Pouze tento úřad může správci komunikace nařídit úpravu cyklu, a to výhradně na základě zpracované projektové dokumentace (přepočítání celé křižovatky), je proto nutno obrátit se s námětem tam.
I my váš podnět příslušnému pracovníkovi magistrátu zasíláme, přestože dle našeho platí pravidla provozu, která má každý řidič znát a která říkají: "Signál pro chodce se znamením Volno" znamená, že chodec může přecházet vozovku; rozsvítí-li se poté "Signál pro chodce se znamením Stůj!", smí chodec dokončit přecházení k světelnému signalizačnímu zařízení s tímto signálem.
Je zcela běžné, že v jednom směru svítí současně signál pro chodce i pro vozidla. Je zřejmé, že při této délce přechodu nemůže zelený signál svítit po celou dobu přecházení, navíc méně pohyblivé osoby, neboť po celou tu dobu by mohli na začátku vstupovat další – a třeba také méně pohybliví chodci, a i ti by potřebovali dle vašeho návrhu dobu na vyklizení. Proto u takto dlouhých přechodů zelený signál vesměs pouze umožní vstoupit chodcům do vozovky, ale pak už musí dojít k rozsvícení signálu stůj, při kterém chodci dokončují přecházení.
Ing. Daniel Čech
Vedoucí oddělení státní správy - životní prostředí a doprava
Odbor životního prostředí, dopravy a rozvoje
Považujete odpověď za dostačující?
Odpoveď: 21.06.2012 10:29
Pozn. admin: Omlouvám se za menší nedorozumění s umísťováním této odpovědi, napravuji.
Vážený pane Jirásku,
na základě Vašeho podnětu uveřejněném na portálu www.chodcisobe.cz pod číslem 272 jsme prověřili na žádost ODA MHMP Vámi popisovanou situaci na řízené křižovatce V Olšinách – Průběžná. Délka přechodu přes Průběžnou ulici je 23 m, neboť je přechod umístěn v přímé pěší vazbě, která vede přes kolejové rozvětvení. Křižovatka je řízena dvěma signálními programy o délce cyklu 80 a 60 sekund, přičemž kratší délka cyklu se uplatňuje v době slabšího provozu (pracovní dny po 17 h, víkend). Při kratší délce cyklu je kratší čekací doba na signál volno, ale zároveň i kratší délka volna pro všechny účastníky provozu, tedy i pro chodce. Délka chodeckého volna na tomto přechodu je 14 sekund při délce cyklu 80 sekund a 9 sekund při délce cyklu 60 sekund. Po volnu následuje tzv. vyklizovací čas, který zohledňuje délku přechodu, rychlost přecházejících chodců a zajišťuje chodcům bezpečné vyklizení celého přechodu, než začne volno kolizních směrů (volno vlevo odbočujících vozidel a tramvají z ulice V Olšinách a vpravo odbočujících tramvají z Průběžné ulice). Vyklizovací čas chodců je vzhledem k délce přechodu pro všechny programy 16,5 sekundy, což je v souladu s platnou legislativou.
Souhlasíme s Vámi, že chodec, který vstoupí na začátku svého volna do vozovky, dojde v době zelené při běžné rychlosti chůze přibližně do 3/4 respektive 1/2 délky přechodu. Dle Zákona o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb., § 74, odst. 1), zelená pro chodce neslouží k přejití celého přechodu, nýbrž pouze ke vstupu chodce do vozovky. Pokud chodec vstoupil do vozovky na zelenou a poté se rozsvítí červená, smí chodec během této červené dokončit přecházení až ke světelnému signalizačnímu zařízení s tímto signálem a odbočující řidiči musí dát přednost chodcům přecházejícím po přechodu pro chodce (a to bez ohledu, svítí-li na přechodu zelená či červená). Při neporušování tohoto zákona všemi účastníky provozu vytváří světelná signalizace podmínky pro bezpečný provoz chodců (a to i v případě minimální délky chodeckého volna, která je 5 sekund) i vozidel na křižovatce.
Vzhledem k celkové době, po kterou je přechod blokován pro kolizní směry (14 resp. 9 sekund volna + 15 sekund mezičas) nepovažujeme za vhodné dále prodlužovat délku chodeckého volna. Souhlasíme s vyjádřením Ing. Daniela Čecha, vedoucího oddělení státní správy - životní prostředí a doprava na ÚMČ Praha 10, zveřejněném na portálu u Vašeho podnětu. Při řešení výše popisované situace je třeba brát v úvahu potřeby všech účastníků provozu, tedy nejen chodců a motorových vozidel, ale i vozidel MHD přepravujících mnohem větší počet lidí. Za stávajícího stavebního stavu křižovatky by Vámi navrhované prodloužení délky chodeckého volna mělo za následek blokování vjezdu z Průběžné ulice po dobu blížící se téměř polovině délky cyklu (v obou signálních programech), což je vzhledem k nárokům dalších účastníků provozu nevhodné.
Navrhneme úpravu časového nastavení programů tak, aby program s délkou cyklu 80 sekund byl v provozu na křižovatce v pracovních dnech do 18 hodin. Dále na základě pozorování při místním šetření navrhneme úpravu spočívající ve zkrácení volna doplňkové šipky pro odbočení vpravo z ulice V Olšinách do Průběžné ulice o 3 sekundy v obou signálních programech z důvodu komfortnějšího vstupu chodců na začátku volna na přechod přes Průběžnou ulici.
Dovolujeme si Vás informovat, že světelné signalizační zařízení na předmětné křižovatce je zařazeno do plánu obnovy pro rok 2013 a již v letošním roce bude zahájena projekční příprava. Při obnově budeme požadovat zkrácení předmětného přechodu (např. jeho odsunutím dále od hranice křižovatky mimo kolejové větvení), což se pozitivně projeví zkrácením délky přechodu a tím i vyklizovacího času. V rámci projednávání projektové dokumentace se budeme Vaším podnětem dále zabývat.
S pozdravem
Ing. Eva Kosteasová,
vedoucí oddělení 7400
ÚDI - úsek dopravního inženýrství
Technická správa komunikací hl. m. Prahy
110 15 Praha 1, Řásnovka 8
eva.kosteasova@tskpraha.cz
Považujete odpověď za dostačující?
To s tím umožněním dojití potom co zelená skončí, to jsem např. já dlouho nevěděl, že je to tak v zákoně. A ani v autoškole mě to nenaučili. Domnívám se, že může být dost řidičů, kteří o tom taky nemají povědomí. Stejně jako dost chodců, kteří o tom neví, a nadávají kvůli tomu na krátkou zelenou. Současně se dost často může stát, že odbočující řidič neviděl, že před chvílí byla zelená a neočekává tak chodce ve vozovce nebo si myslí že chodci přecházejí na červenou. Na některých tímto neduhem postižených křižovatkách by to občas (nebo spíš často) chtělo dohled policisty.
25.05.2012 v 08:17