MÁLO ČASU NA PŘEJITÍ NA PŘECHODU V OLŠINÁCH X PRŮBĚŽNÁ

ZDRAVÍM! V ULICI PRŮBĚŽNÁ NA KŘIŽOVATCE S ULICÍ V OLŠINÁCH JE SVĚTELNÝ PŘECHOD. NA TOMTO PŘECHODU JE VYSOKÁ FREKVENCE DOPRAVY. JE NAPROSTO NEDOSTATEČNÝ LIMIT PRO JEJÍ PŘECHOD. MNĚ JE 40 LET A KDYŽ JSEM VE TŘECH ČTVRTINÁCH PŘECHODU, JIŽ JE ČERVENÁ. AUTA ZAHÝBAJÍCÍ Z ULICE V OLŠINÁCH TO VŮBEC NEZAJÍMÁ, PROTOŽE MAJÍ STALE ZELENOU A VIDÍ, ŽE JDU UŽ NA ČERVENOU A OHROŽUJÍ MĚ. PŘES TENTO PŘECHOD CHODÍ MOJE 80 LET STARÁ MATKA , TA NEMÁ VŮBEC ŠANCI SE DOSTAT NA DRUHOU STRANU. JEZDÍ TAM MATKY S KOČÁRKY A DĚTI .UVÍTALI BYCHOM PRODLOUŽENÍ ZELENÉ PRO CHODCE NEBO ZASTAVENÍ SMĚRU Z OLŠIN S REZERVOU NA DOJITÍ. DĚKUJI. S POZDRAVEM JIŘÍ JIRÁSEK Z PRŮBĚŽNÉ UL. Č 4.

Zaslal: JIŘÍ JIRÁSEK, 21.05.2012 v 23:38

Praha 10-

Průběžná, Praha 10

Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 23.05.2012 02:09

Vzhledem ke skutečnosti, že se jedná o místní komunikace I.třídy, navíc o světelnou signalizaci, příslušným silničním správním úřadem je odbor dopravních agend Magistrátu hl. m. Prahy, konkrétním pracovníkem je Ing. Pavel Dražek - specialista silničního správního úřadu-telematické systémy, 236 00 4241, Pavel.Drazek@praha.eu .

Pouze tento úřad může správci komunikace nařídit úpravu cyklu, a to výhradně na základě zpracované projektové dokumentace (přepočítání celé křižovatky), je proto nutno obrátit se s námětem tam.

I my váš podnět příslušnému pracovníkovi magistrátu zasíláme, přestože dle našeho platí pravidla provozu, která má každý řidič znát a která říkají: "Signál pro chodce se znamením Volno" znamená, že chodec může přecházet vozovku; rozsvítí-li se poté "Signál pro chodce se znamením Stůj!", smí chodec dokončit přecházení k světelnému signalizačnímu zařízení s tímto signálem.

Je zcela běžné, že v jednom směru svítí současně signál pro chodce i pro vozidla. Je zřejmé, že při této délce přechodu nemůže zelený signál svítit po celou dobu přecházení, navíc méně pohyblivé osoby, neboť po celou tu dobu by mohli na začátku vstupovat další – a třeba také méně pohybliví chodci, a i ti by potřebovali dle vašeho návrhu dobu na vyklizení. Proto u takto dlouhých přechodů zelený signál vesměs pouze umožní vstoupit chodcům do vozovky, ale pak už musí dojít k rozsvícení signálu stůj, při kterém chodci dokončují přecházení.

Ing. Daniel Čech
Vedoucí oddělení státní správy - životní prostředí a doprava
Odbor životního prostředí, dopravy a rozvoje



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 21.06.2012 10:29

Pozn. admin: Omlouvám se za menší nedorozumění s umísťováním této odpovědi, napravuji.

Vážený pane Jirásku,
na základě Vašeho podnětu uveřejněném na portálu www.chodcisobe.cz pod číslem 272 jsme prověřili na žádost ODA MHMP Vámi popisovanou situaci na řízené křižovatce V Olšinách – Průběžná. Délka přechodu přes Průběžnou ulici je 23 m, neboť je přechod umístěn v přímé pěší vazbě, která vede přes kolejové rozvětvení. Křižovatka je řízena dvěma signálními programy o délce cyklu 80 a 60 sekund, přičemž kratší délka cyklu se uplatňuje v době slabšího provozu (pracovní dny po 17 h, víkend). Při kratší délce cyklu je kratší čekací doba na signál volno, ale zároveň i kratší délka volna pro všechny účastníky provozu, tedy i pro chodce. Délka chodeckého volna na tomto přechodu je 14 sekund při délce cyklu 80 sekund a 9 sekund při délce cyklu 60 sekund. Po volnu následuje tzv. vyklizovací čas, který zohledňuje délku přechodu, rychlost přecházejících chodců a zajišťuje chodcům bezpečné vyklizení celého přechodu, než začne volno kolizních směrů (volno vlevo odbočujících vozidel a tramvají z ulice V Olšinách a vpravo odbočujících tramvají z Průběžné ulice). Vyklizovací čas chodců je vzhledem k délce přechodu pro všechny programy 16,5 sekundy, což je v souladu s platnou legislativou.

Souhlasíme s Vámi, že chodec, který vstoupí na začátku svého volna do vozovky, dojde v době zelené při běžné rychlosti chůze přibližně do 3/4 respektive 1/2 délky přechodu. Dle Zákona o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb., § 74, odst. 1), zelená pro chodce neslouží k přejití celého přechodu, nýbrž pouze ke vstupu chodce do vozovky. Pokud chodec vstoupil do vozovky na zelenou a poté se rozsvítí červená, smí chodec během této červené dokončit přecházení až ke světelnému signalizačnímu zařízení s tímto signálem a odbočující řidiči musí dát přednost chodcům přecházejícím po přechodu pro chodce (a to bez ohledu, svítí-li na přechodu zelená či červená). Při neporušování tohoto zákona všemi účastníky provozu vytváří světelná signalizace podmínky pro bezpečný provoz chodců (a to i v případě minimální délky chodeckého volna, která je 5 sekund) i vozidel na křižovatce.

Vzhledem k celkové době, po kterou je přechod blokován pro kolizní směry (14 resp. 9 sekund volna + 15 sekund mezičas) nepovažujeme za vhodné dále prodlužovat délku chodeckého volna. Souhlasíme s vyjádřením Ing. Daniela Čecha, vedoucího oddělení státní správy - životní prostředí a doprava na ÚMČ Praha 10, zveřejněném na portálu u Vašeho podnětu. Při řešení výše popisované situace je třeba brát v úvahu potřeby všech účastníků provozu, tedy nejen chodců a motorových vozidel, ale i vozidel MHD přepravujících mnohem větší počet lidí. Za stávajícího stavebního stavu křižovatky by Vámi navrhované prodloužení délky chodeckého volna mělo za následek blokování vjezdu z Průběžné ulice po dobu blížící se téměř polovině délky cyklu (v obou signálních programech), což je vzhledem k nárokům dalších účastníků provozu nevhodné.

Navrhneme úpravu časového nastavení programů tak, aby program s délkou cyklu 80 sekund byl v provozu na křižovatce v pracovních dnech do 18 hodin. Dále na základě pozorování při místním šetření navrhneme úpravu spočívající ve zkrácení volna doplňkové šipky pro odbočení vpravo z ulice V Olšinách do Průběžné ulice o 3 sekundy v obou signálních programech z důvodu komfortnějšího vstupu chodců na začátku volna na přechod přes Průběžnou ulici.

Dovolujeme si Vás informovat, že světelné signalizační zařízení na předmětné křižovatce je zařazeno do plánu obnovy pro rok 2013 a již v letošním roce bude zahájena projekční příprava. Při obnově budeme požadovat zkrácení předmětného přechodu (např. jeho odsunutím dále od hranice křižovatky mimo kolejové větvení), což se pozitivně projeví zkrácením délky přechodu a tím i vyklizovacího času. V rámci projednávání projektové dokumentace se budeme Vaším podnětem dále zabývat.

S pozdravem

Ing. Eva Kosteasová,
vedoucí oddělení 7400
ÚDI - úsek dopravního inženýrství
Technická správa komunikací hl. m. Prahy
110 15 Praha 1, Řásnovka 8
eva.kosteasova@tskpraha.cz



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

thriller: Bohužel je to tak. Není možné, aby trvala zelená dost dlouho pro všechny chodce, protože někteří vstoupí do vozovky až těsně před jejím koncem a jim už ji nejde prodlužovat. Jen by to chtělo, aby zelená a samotná možnost pro přecházení trvala dostatečně dlouho aspoň pro ty, kdo vstoupí ihned po signálu.

To s tím umožněním dojití potom co zelená skončí, to jsem např. já dlouho nevěděl, že je to tak v zákoně. A ani v autoškole mě to nenaučili. Domnívám se, že může být dost řidičů, kteří o tom taky nemají povědomí. Stejně jako dost chodců, kteří o tom neví, a nadávají kvůli tomu na krátkou zelenou. Současně se dost často může stát, že odbočující řidič neviděl, že před chvílí byla zelená a neočekává tak chodce ve vozovce nebo si myslí že chodci přecházejí na červenou. Na některých tímto neduhem postižených křižovatkách by to občas (nebo spíš často) chtělo dohled policisty.
25.05.2012 v 08:17    

Honza: Minimální zelená je dle příslušných technických podmínek pro všechny účastníky silničního provozu 5 s. Zelená má sloužit především ke vstoupení do vozovky ne na přejití celého přechodu. Kdo tedy vkročí v poslední vteřině zelené na přechod měl by dojít na konec přechodu dříve než projede 1.auto křižující tento přechod (rychlostí 5 km/h). K tomu, aby chodec došel na konec přechodu slouží tzv. "mezičas", tedy doba od začátka zelené pro jeden směr (např. zde vozidla) a začátku zelené pro druhý směr (zde např. chodci).

Nicméně fakt, že se všude dává jen potřebné minimum bez bližší znalosti lokality není příliš vhodné a alespoň na některých přechodech, tedy těch, kde lze očekávat vyšší věkový průměr nebo tam, kde je velká frekvence přecházení případně v blízkosti škol a jiných problematických případech, by se dalo uvažovat o jejich prodloužení.

Na to však uslyšíte většinou odpověď, že to chodcům stačí a že by pak zbytečně stála auta. Ano stála. Ale nemají chodci stejné právo na to, aby měli i oni "kapacitní přechod" ???
28.05.2012 v 07:44    

Daniel Čech: Odbor dopravních agend MHMP odeslal na TSK žádost o prověření, zda-li není možné zajistit prodloužení délky zeleného chodeckého signálu s ohledem na aktuální intenzity, případně navrhnout jiné opatření vedoucí ke zdůraznění vyklizování chodců.
30.05.2012 v 07:47    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Průběžná, Praha 10

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty

Chodník v Žitomírské

Praha 10, 06. srpen 2012 Vyřešený

Rozbitý chodník v ulici Šrobárova 6 - 10

Praha 10, 26. leden 2014 Vyřešený

Koridor na pruchod chodcu

Praha 3, 20. listopad 2023 S odpovědí

Propadlý a zvlněný chodník - Tilleho nám., Praha 5

Praha 5, 22. listopad 2021 Bez odpovědi


Zobrazit všechny podněty