Nebezpečný přechod přes Bělehradskou ulici

Na přechodu přes Bělehradskou ulici na křižovatce s Bruselskou, Šafaříkovou a Koubkovou je v dopravní špičce tak silný provoz, že je zde velmi těžké najít skulinu mezi auty, aby člověk mohl přejít. V okolí se nacházejí základní školy (ZŠ Londýnská, Lauderovy školy v Belgické ul.), pro děti je toto místo nepřehledné a tudíž obzvláště nebezpečné, bojí se vstoupit do vozovky. Navrhuji proto zřídit na přechodu světelnou signalizaci, která přecházení usnadní.

Zaslal: Kristina Dienstbierová, 08.02.2012 v 14:56

Praha 2-

Bělehradská, Praha 2

Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 08.02.2012 16:38

Vážená paní Dienestbierová, děkuji Vám za Váš podnět. Souhlasím s Vámi, že tato křižovatka je dopravně velmi zatížená a překonat ji bezpečně je pro chodce často nesnadné. MČ Praha 2 o této situaci ví a již déle požaduje pro křižovatku instalaci světelného signalizačního zařízení. V minulosti jsme nechali na TSK Praha - ÚDI zpracovat dopravní studii, požadavek na SSZ byl podán na TSK i na MHMP, ale dosud mu nebylo vyhověno. V současné době se věc znovu projednává a bylo dosaženo souhlasu s Dopravním podnikem.
Mělo by dojít i k dalším úpravám: zjednosměrnění Bruselské ul. směrem k Bělehradské a Šafaříkovy ul. ve směru od Bělehradské.

S pozdravem

Ing. arch. Václav Vondrášek
zástupce starosty



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 29.04.2013 10:34

K dotazu v komentáři z 28. 4. 2013:

Dobrý den,
Počítá se s celkovou rekonstrukcí včetně zastávek tramvají v ul. Bělehradská v roce 2014-15 a nyní se prověřuje osazení křižovatky Bruselská, Bělehradská, Koubkova světelným signalizačním zařízením.
S pozdravem

Josef Gál
vedoucí odboru
dopravy a územního rozvoje ÚMČ Praha 2



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Martin Šubrt: Na téhle křižovatce je situace složitější. Semafor v místě již do počátku 90. let byl. Byl mírně odsunutý dovnitř Bělehradské ulice a chodci jej bohužel nevyužívali. Tak byl zrušen. Přecházeli totiž jak v prostoru zastávek Bruselská, tak v křižovatce.

Odsun přechodu ale měl důvod. Samostatně řízený přechod u křižovatky totiž nešlo udělat tak, aby bylo jasně možné řídit směry jízdy vozidel a tramvají do Nuslí i do Šafaříkovy ulice a vyřešit přednosti v jízdě. Řidiči by projeli přechod a mysleli by si, že měli volno na průjezd i křižovatkou a docházelo by k nehodám. Tj. přechod se odšoupnul od křižovatky, aby si to řidiči uvědomili. Jenže pak ho zase nepoužívali chodci na pěší trase z Koubkovy do Bruselské.

Řešení se hledalo v letech 2000, 2005, 2007, 2009 i loni. A pořád vychází stejný závěr. Bylo by vhodné rozšířit chodníky a přidat ostrůvky, ale křižovatku nechat neřízenou. K tomu doplnění na východě toho, co psal pan Vondrášek, tj. vjezd jen Bruselskou, nikoli Šafaříkovou (špatný rozhled) a výjezd jen Šafaříkovou.

Také se samozřejmě prověřovalo řízení celé křižovatky, ale tady je velký problém v tom, že nejvíce aut a tramvají jezdí Bělehradskou. ostatní pohyby v křižovatce jsou marginální. Uřídit všechna ta odbočení je pak velmi složité, protože pro každý směr aut i chodců je potřeba počítat vyklizovací časy, tj. křižovatka téměř pořád mění fáze a je srašně málo produktivní. Vypadá to, že by se vytvořily velmi dlouhé kolony aut a tramvají až na Tylovo nám. a někam k Nuselským schodům a zdržení tramvajových linek 6 a 11 by se pohybovalo okolo 5 minut. Proto zatím není odvaha semafor zřídit, protože pozitiva jsou vyvážena jinými negativy pro širší území Prahy 2.

Proto se stále řešitelé přiklánějí k neřízené křižovatce, ale s rozsáhlými stavebními úpravami. Rekonstrukce křižovatky asi závisí na penězích, které na ní dostane DP, Bělehradská by to určitě prioritně potřebovala. Nejpozději v roce 2014.
18.02.2012 v 11:47    

Roman M.: Aktuálně mě při pohledu na toto místo napadá zejména posunutí přechodu, stejně je umístěn chybně. Další regulace v podobě semaforu nedávají smysl.
19.02.2012 v 01:28    

Martin Šubrt: Posun 5 metrů do Bělehradské znamená přechod na hrotech výhybek, což by být němelo, posun 10-15 metrů znamená, že chodci začnou na nároží přebíhat mimo přechod z důvodu "významného" odsuhu pěší trasy... Nicméně souhlasím, že směrem k mírému odsunu neřízeného přechodu směřuje řada úvah o nejvhodnějším řešení pro toto místo.
22.02.2012 v 21:28    

Viktor: Pokud začnou chodci přebíhat 10 metrů od přechodu, je to dost zásadní důvod pro vyslání PČR a sankcionování neukázněných jedinců za velmi vážný přestupek.
A věřte, že by stačilo pár dní s rozdáváním pokut 500-1000 CZK a problémy by skončily.
23.02.2012 v 22:53    

Martin Šubrt: Viktor: Pokutovalo se např. na Hradčanské chození na červenou...Výsledek? Chodec se rozhlédne, zda v okolí není policajt a v souhrnu chodců, a ještě naštvaných, přechází na červenou více..

Mimochodem, podle naší podivné legislativy přecházení vedle přechodu ve vzdálenosti třeba 10 metrů vlastně není přestupek... Protože máme v zákoně, že chodec musí použít k přecházení podchod, přechod nebo místo pro přecházení, jsou-li do 50 metrů. Ovšem to místo pro přecházení se v téhle větě zapomnělo vymazat a jinde v zákoně ani vyhlášce ho chodec ani policista definované nemá. Není pro něj ani značka. Tj. vzhledem k významu slov místo pro přecházení může každý chodec říci, že přechází na "svém místě pro přecházení" a má téměř 100% šanci u soudu uspět a pokutu nedostat...
24.02.2012 v 17:02    

Viktor: Vyhl. MD 30/2001 Sb, §19 jasně stanoví, že místo pro přecházení je to, které je označeno vodorovným značením V7 - tedy známými pruhy. Je to podivné, ale povinnost je jasná.
Rezignovat na kontrolu dodržování zákona se zdůvodněním, že lidé by byli naštvaní (a porušovali by o to víc) je poněkud šílené, nemyslíte?

A na zatvrzelé jedince odolávající pokutám by možná pomohlo důsledné prosazování výhradní odpovědnosti chodce porušujícího zákon za veškeré způsobené následky.
24.02.2012 v 19:51    

Martin Šubrt: Viktor: V tom paragrafu je skutečně napsáno, že značka V7 vyznačuje místo, které je určeno pro přecházení chodců. Ano, přechod pro chodce je jedním z míst, které je určeno pro přecházení. Ale termín "místo pro přecházení" je něco jiného. Znají ho technické normy, tj. musí tam být snížené obruby, varovný a přerušený signální pás pro nevidomé atd. Ostatně v republice se taková "místa pro přecházení" masově realizují (i bez těch značek, které nemáme). Také pro to je v zákoně napsáno, že chodec musí do 50 metrů použít přechod pro chodce, či místo pro přecházení, či podchod, tj, zákon jasně odděluje tyto významy a přechod pro chodce je sice místem, které je určeno pro přecházení, ale ne fakticky "místem pro přecházení", protože ta svůj význam mají, ovšem jen pro projektanty, nikoli pro chodce, řidiče a policii.

Jsou to samozřejmě jen právní hrátky. Obecně máte samozřejmě pravdu. Tu situaci jsem zmínil jen pro ilustraci častého většího či menšího nesouladu norem a zákonů.
25.02.2012 v 10:52    

Miroslav Ottomanský: Je smutné sledovat, jak si na tomhle portálu notují zaměstnanci TSK a motoristé. Podnět se týkal nebezpečného přechodu, nikoli pokutování chodců za přecházení mimo přechod. Tuto otázku můžete diskutovat na celé řadě motoristických webů. TSK není schopna vyřešit dopravní problémy v Praze, protože je pod kontrolou motoristické mafie. Zrušme TSK a nahraďme ji institucí, která bude pod přímou kontrolou občanů a neziskových organizací. Nebo alespoň oddělme TSK a Ústav dopravního inženýrství, který by měl nezávisle posuzovat otázky funkčnosti a ekologické únosnosti silniční dopravy.
12.05.2012 v 16:11    

Viktor: Jak vypadá instituce kontrolovaná občany a neziskovými organizacemi? Tím míníte, že do její činnosti smí žvanit kdekdo a aktivisté dvojnásob?
---
(A tenhle prostor je nebezpečný mj. proto, že tam lidé přecházejí často mimo přechody.)
18.05.2012 v 00:12    

Miroslav Ottomanský: Technická správa komunikací je příspěvková organizace zřízená Hl. m. Praha. Účelem její činnosti je dle zřizovací listiny ve znění účinném od 1.1. 2008 rozvoj, výstavba, správa, údržba a opravy pozemních komunikací, jejich součástí a příslušenství včetně pozemků a dalšího nemovitého majetku na území hlavního města a dále konzultační a návrhová činnost při optimalizaci a objektivizaci komplexního řešení dopravy se zvláštním zaměřením na organizaci a řízení dopravy na komunikační síti a na problematiku komplexního rozvoje dopravy. Statutárním orgánem TSK je ředitel, kterého jmenuje a odvolává Rada hl. m. Prahy. TSK spravuje majetek, jehož celková hodnota přesahuje 100 milionů Kč. TSK by mělo provádět řadu činností včetně navrhování opatření ke zlepšení dopravních poměrů. Skutečnost je taková, že TSK je organickou součástí korupčního prostředí vytvořeného a nadále kontrolovaného organizovaným zločinem. TSK slouží výhradně motoristům. Provozuje 2 webové portály, na nichž poskytuje informace pro motoristy a nabízí jim doplňkové služby. TSK dlouhodobě neřeší problematiku znečištění ovzduší, problém hluku a vibrací, kongescí, dopravních nehod ani záboru obrovských ploch pro účely silniční dopravy. TSK používá nešetrné metody údržby silničních komunikací (zejména v zimním období), podílí se na likvidaci zeleně (např. v Thákurově ulici) a ve svých ročenkách pravidelně informuje veřejnost o prudkém nárůstu automobilového provozu. Opatření zajišťující bezpečnost chodců a dalších nemotorizovaných účastníků silničního provozu byla vždy na okraji zájmu, neboť nebyla komerčně zajímavá. Až pod tlakem veřejnosti se začaly zřizovat zóny Tempo 30 (v německých městech byly již v 90-tých letech tyto zóny zavedeny na větší části jejich území) a v důsledku kolapsů MHD v rámci pravidlených kongescí se velmi velmi pomalu zavádí preference vozidel MHD na světelné signalizaci. Ani ta ale nestačí, neboť motoristé svým chováním blokují MHD i nadále a jediným účinným řešením jsou tak zvláštní pruhy pro autobusy a koridory pro tramvaje. Ovšem v DP hl, m. Prahy jde také o velké peníze a velké peníze se dají odklonit také při stavbě cyklostezek, takže v tomto ohledu se situace bude jistě pozvolna zlepšovat. Také nízkoemisní zóny budou po vzoru německých měst zavedeny, zejména ve čtvrtích, kde bydlí radní a jejich příbuzní, kteří již vlastní vozidla splňující emisní limity EURO 5. Proč by se ale TSK mělo zabývat chodci, kteří jsou pro ni něco jako otravný hmyz přelétávající neukázněně všudypřítomné silničniční komunikace? Jedině neziskové organizace, kde je korupční chování téměř vyloučeno a kde není cílem činnosti odklon veřejných prostředků ani profit lobbyistů, mohou částečně zajistit, že podobná organizace bude fungovat v zájmu města a jeho obyvatel.
20.05.2012 v 14:55    

Martin Šubrt: Miroslav Ottomanský: Budu se věnovat věci. Této konkrétní křižovatce se ÚDI Praha a následně TSK-ÚDI věnuje nejméně 10 let. V minulosti už tam byl světelně řízený přechod, který byl vnořen do Bělehradské ulice a nakonec byl z důvodu nepoužívání chodci a přebíhání všude okolo zrušen.

To bylo už před 20 lety. To, že se nedaří toto místo vyřešit, není snahou nějaké mafie, ale prostě tím, že to není jednoduché. Mám asi pět variant řešení, mnohokrát jsme je dávali do modelu a vždycky to dopadlo v souhrnu hůře, než při současném stavu.

Nikoli hůře pro auta, ale např. pro MHD. Problém je dvojího druhu. Jednak je křižovatka pětiraměnná a je tam tramvajové odbočení. Velmi špatně lze udělat samostatný řízený přechod a odlišit ho od křižovatky, stejně jako je složité osignalizovat celou křižovatku. Pak zase nastává problém, že poměrně malý počet vozidel z okolních ulic a chodci přes Bělehradskou, velmi omezí hlavní směr. na tramvajových linkách 6 a 11 tam rázem vznikají zpoždění vyšší než 5 minut a na bělehradské je bez kompletní rekonstrukce ulice složité od sebe tramvaje a auta segregovat.

Na takovou rekonstrukci zatím nebyly peníze, ale v dohledné době se blíží. Proto je snaha všechny dopravní požadavky z okolí do téhle akce zapojit. Jsou v tom i zastávkové mysy v zastávce Bruselská, které mohou vzniknout, až od sebe odsuneme obě tramvajové koleje apod.

I řízení křižovatky poté bude ale stejně složité, velké problémy s psychologickou předností dělá ta hlavní ulice do oblouku a pak ta Šafaříkova ulice přímo. I při řízení tam hrozí nehody z nepochopení vzhledu křižovatky a špatný výklad signálů. I proto se ve variantách doporučovalo snížit počet vjezdů do křižovatky a hlavně změnšit plochu křižovatky. Ovšem takové věci se jen tak z voleje udělat nedají a souvisí to s tou rekonstrukcí ulice.

Jinak vás mohu ujistit, že zbytky ÚDI v TSK se dříve než se to tady objevilo zabývaly téměř všemi místy, kde chodci postrádají přechody. Ať už je to Letenské nám., Jiřího z Poděbrad, Vinohradská-Legerova, průchod k Hlavnímu nádraží pro pěší apod. Není v tom žádná mafie, ale spousta těch míst je složitých. Tu je nějaký pozemek mimo vlastnictví města a nejda tam udělat přechod čic chodník, když se neodkoupí, někde jsou inženýrské sítě, které nelze přesunout a nad nimi zas nemohou vést posunuté koleje, které by umožnily udlěat vhodnou zastávku. A téměř na nic nedostaneme peníze, i když řešení vymyslíme. Protože většina ulic je rozbitá a pořád se čeká na velké opravy.

Takže nesouhlasím, že TSK-ÚDI nedělá nic pro chodce. Také nesouhlasím, že preference se rozvíjí pomalu. 158 semaforů s preferencí tramvají a 144 s preferencí autobusů, 16 kilometrů vyhrazených pruhů pro autobusy a 11 kilometrů ochráněných tramvajových tratí zvýšenými tvarovkami je za 10 let práce slušný výsledek. Někde uuž vzájemné preference busů a tramvají ovlivňují samy sebe...dokonce už je dynamického řízení tolik, že by možná bylo vhodné trošku ubrat, protože se nestíhá udržet funkční detekce... To je ale daleko složitější problém.

Jinak v souhrnu mám pocit, že TSK sotva stíhá udržovat to, co udržovat má, protože ani na to už skoro peníze nedostane.
31.05.2012 v 18:32    

Miroslav Ottomanský: Vážený pane Šubrte. Vy za to jistě nemůžete, ale reakce na prudký nárůst IAD je na evropské poměry v Praze neskutečně pomalá. Viděl jste výstavu velkoformátových fotografií z Kodaně na piazzettě u Národního divadla? Praha je pro Evropu dopravním "mementem" a to se situace nadále zhoršuje, Nestačí dělat "něco pro chodce", je naprosto nezbytně nutné přijmout opatření proti IAD a proti silniční nákladní dopravě. Je to otázka života a smrti. A nechcete-li být stále ukrutně pozadu za severozápadní Evropou, s IAD ve svých plánech vůbec nepočítejte. Do moderního velkoměsta motorová vozidla se spalovacími motory nepatří (a to ani jednostopá). Nahradit je částečně mohou vozidla s alternativními pohony (čistá elektřina, vodík, palivové články), ale i jejich provoz, parkování a vjezd do města by měl být zpoplatněn tak výrazně, aby náklady pro jejich majitele či provozovatele několikanásobně převyšovaly ceny veřejné dopravy. Jinak počítejte s tím, že to generace narozené po roce 2000 současným dopravním inženýrům jaksepatří spočítají (pokud ovšem přežijí)...
31.05.2012 v 23:16    

Zuzana : Dobrý den, jak to vypadá s chystanu rekonstrukcí (tj. vyřešením nevyhovující situace) na této křižovatce? Chodím tudy denně, jekékoliv zlepšení uvítám. Bruselská ulice je od loňska opravdu jednosměrná, se Šafaříkovou se již nepočítá? (jak bylo uvedeno v odpovědi z 8.2.2012)
27.04.2013 v 21:57    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Bělehradská, Praha 2

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty

Zatopené rabátko na Vinohradské

Praha 2, 07. květen 2013 Vyřešený

Díra v chodníku

Praha 2, 03. červenec 2012 Vyřešený

Ohrožování chodců najížděním vozidel na chodník

Praha - Kunratice, 15. duben 2013 Vyřešený

Mizející přechod pro chodce

Praha 1, 01. listopad 2012 Vyřešený


Zobrazit všechny podněty