07.08.2018 v 10:28
Paní Pokorná - odpověď a velice smysluplnou od pana Čecha jste dostala, chápu, že nebylo vyhověno vaší nesmyslné žádosti, ale proboha, to se má dávat světelná signalizace ke každému přechodu? Navíc autobus zde dlouho předem signalizuje, že jede po pruhu pro tram.
08.08.2018 v 11:00
Raději se bude čekat, až jednou řidiči autobusů nedají chodcům na přechodu přednost a nějaké dítě přejedou.
08.08.2018 v 13:39
08.08.2018 v 13:49
V každém případě můj názor považujte s ohledem na příslušnost za zcela nedůležitý.
09.08.2018 v 13:46
jenže realita je taková, že autíčkářští agresivní bezmozci jezdí k přechodům na plný plyn a doufají, že chodce tak odradí před vstoupením na přechod, protože, ač mají chodci přednost, dobře vědí, že by srážku nepřežili. Málo který chodec si svou "naprostou přednost " opravdu vynutí.
Mám za to, že svůj příspěvek jste napsal schválně, při vědomí, že semafory bývají nastaveny, aby preferovaly všechno, jen ne chodce, těm jednou za dvě až tři minuty krátce, tak maximálně na tři vteřiny bliknou zelenou.
Takže žádám pro ty malé děti světelné signalizační zařízení s poptávkou, která okamžitě zareaguje na stisknutí, maximálně do tří vteřin, tedy aby auta zastavila a pak, aby zelená svítila minimálně 10 vteřin. A poptávku aby aby šlo zadat znovu a znovu kdykoliv, ne po pěti minutové pauze. A zvažte prosím ještě postavení příčného zpomalovacího pruhu pod ten přechod. Karel Kučera taková řešení prý zbožňuje.
12.08.2018 v 15:17
Pro všechny co chtějí tady nějaké světla:
Nebude Vám vyhověno. Máte smůlu. Jak bylo psáno, zastávka byla v minulých letech rekonstruována a sahat se zde do ničeho rozhodně nebude...
15.08.2018 v 07:14
2) zelená ihned je nesmysl, přinejmenším musíte počítat s oranžovou a krátkou pauzou
3) na křižovatkách se zavádí preference MHD, ve Strašnicích zavedeme preferenci chodců před MHD?
4) i kdyby zelená pro chodce trvala jen tři vteřiny, na vstoupení na přechod je to dost a dost času
15.08.2018 v 15:15
17.08.2018 v 08:29
- minimální délka (jakéhokoliv) signálu Volno (zelená) je 5 sekund
- maximální délka cyklu v Praze je 120 s, obvyklá délka cyklu je 60-80 s
- preference vozidel MHD je naštěstí vcelku vnímána jako standard, zde by nebyl důvod neuplatnit absolutní prefernci (tedy všichni chodci čekají, až mezi přihlášenými vozidly MHD vznikne odpovídající mezera)
- je obecnou zásadou se snažit Volno pro chodce realizovat tak, aby chodci mohli na jedno Volno překonat celou šířku komunikace a to i v případě, že je přechod rozdělen na více nezávisle signalizovaných úseků - při šířce ulice Průběžné 18 m a rychlosti vyklízení chodců 1,4 m/s by byly proudy vozidel (v obou směrech) přerušeny na cca 20 s) a chodci by mohli přecházet jen při Volnu cca 1x za 60 s.
- projektování světelných signalizací se řídí Technickými podmínkami 81 (http://www.pjpk.cz/technicke-podminky-tp/)
Celkově by případné signalizování přechodu / přechodů u zastávek Na Hroudě znamenalo nepřiměřené finanční náklady na realizaci a správu, komplikace pro všechny účastníky (výrazné prodloužení zdržení na legální možnost přejít / projet), i při snaze o preferenci zdržení vozidel MHD (je jich moc, takže některá by se již mezi nároky chodců nevešla) a radikální zvýšení porušování pravidel (v Praze existují místa, kde chodci porušují signály z více než 50%, protože se jim nehodí čekat - např. tramvajové zastávky Hradčanská, Dvorce nebo křižovatka Strossmayerovo náměstí...).
23.08.2018 v 12:50
Hlavní problém je ale jiný. Pokud někde vznikly světelně řízené přechody na podobných místech, kdy třeba mezi ostrůvkem a zastávkou je jen jeden pruh, je to násobně nebezpečnější stav než stav neřízený.
Jelikož je to z chodníku na ostrůvek tak 3,5 metru, okamžitě většina chodců začne přecházet na červenou. Protože zrovna jede jejich tramvaj či autobus a přece nebudou čekat na zelenou. Na drtivé většině semaforů v Praze (mimo velmi velkých křižovatek) chodec dostane volno do 60 sekund. Většinou má ale pocit, že to byly třeba ty 3 minuty, přitom reálně už po cca 20 sekundách čekání chodci začnou vyhlížet možnost přejití na červenou, protože prostě čekat nechtějí. A pak neexistuje žádná síla, jak je donutit signalizaci respektovat. Většinou signalizace pro bezpečnost chodců vede k naštvání chodců a vlivem přecházení na červenou ke zvýšení nebezpečnosti.
Ano, každou věc někdo porušuje, ale pokud jí poruší 15-20 % lidí, je to chyba těch lidí. Pokud něco porušuje 75-80% chodců, je na místě signalizace chybně. Protože pokud dokáže 80% lidí přejít i na červenou, signalizace tam logicky nemá co řídit. Ta vznikla proto, aby zajistila vykřížení směrů, které to bez ní nedokáží.
Nejhorší je, že taková signalizace je doslova smrtelnou pastí, protože pokud se u ní vyskytuje více dětí, od ostatních chodců jim zvyk přecházet na červenou přechází do krve. A ani nemusí, stačí, když se dítě zamyslí a vykročí do vozovky s chodcem, který se rozhodl přeběhnout na červenou. Ten si to vypočítal, dítě ale nepočítalo nic a o přijíždějícím autu vůbec nic neví. A to auto jede na zelenou, takže opravdu 50 km/h, neprobíhá žádný oční kontakt, přibrzdění u přechodu, nic. Následky takovýchto střetů jsou většinou fatální, s mnohem horšími dopady, než mají střety na neřízených přechodech. Není divu, že třeba více lidí přejely tramvaje na řízených přechodech, zatímco na pěších zónách u Anděla, či na Nám. Republiky problémy s nehodami s chodci nejsou.
Pokud je řízený přechod krátký, vůbec nepřispívá k bezpečnosti, ale k opaku. Byla natočena neuvěřitelná videa třeba na Hradčanské, kde by se chodci bez semaforu prostě rozhlédli a podle toho, jestli jede tramvaj či ne šli či nešli. Při funkčním semaforu se chodci rozhodují mnohem více zmatečně. Nakročí na červenou, dívají se, zda okolo není policista, nohu vrátí, protože se blíží tramvaj. Najednou se rozhodují i o tom, zda na červenou jít či nejít a změny signálu jim spíše narušují povědomí o tom, zda něco jede či ne. Takže nakonec vykročí i před jedoucí tramvaj. To i právě na Hradčanské vedlo k řadě poražení chodce tramvají.
Svět není černobílý a semafor není zeď. Má své zákonitosti. Spousta nápadů na bezpečnější provoz končí opakem poptávaného. Zvýrazníte přechod blikáním značky a řidič se zaujetím kouká na to blikání a chodce přejede. Varujete blikáním chodce před tramvají a chodec kouká na blikač na zemi, ale tramvaj nevnímá.
To vůbec není o tom, jestli mají přednost ve městě auta či chodci. Je to o tom, že při nějakém způsobu řízení se oba nějak chovají. A je mnohem cennější naučit se oční kontakt a holt občas nechat neurvalého řidiče projet, než spoléhat na absolutní přednost (což je obecně mýtus - platí jen za určitých splněných podmínek) nebo na semafor, který v podobných místech vždy z principu podmínky přecházení chodcům zhorší.
23.08.2018 v 22:57
Dne 6. 9. 2018 v době od 7:35 do 8:00 hod proběhlo 98 přejití přechodu přes jízdní pruh do centra nebo z centra jednotlivým chodcem nebo skupinou chodců. Z toho ve 43 případech vozidlo vůbec nejelo nebo bylo tak daleko a jelo tak rychle, že se chodec a řidič vzájemně neovlivnili, v dalších 40 případech přecházení umožnil hned první řidič, v 8 případech druhý řidič. V 6 případech třetí řidič a v jednom případě čtvrtý řidič, tam ale chodci přistupovali k přechodu v okamžiku projíždějící skupiny aut a minimálně ve dvou případech dávali najevo, že "nespěchají".
06.09.2018 v 09:00
Požádal bych proto tento poněkud hloupý podnět označit za vyřešený.
Děkuji.
06.09.2018 v 09:04
Děkuji za velmi zodpovědný přístup MČ P10 vč. průzkumu pana Čecha.
Přesto se stále (vždy v pozici řidiče přijíždějícího shora) ptám, dle jakých norem je potřeba zaklápět zábradlí před přechodem v plné výšce. To je pro mne stále optická bariéra bránící ve vizuálním kontaktu s chodci přicházejích zprostřed vozovky.
Je to jako mít před přechodem zaparkované auto.
Děkuji za zvážení úpravy (odstranění nebo snížení polykarbonátového záklopu před přechodem v obou směrech).
30.05.2021 v 17:21
07.08.2018 v 08:58