Chybějící světelný přechod u stanice Na Hroudě

V Průběžné ulici, přímo u zastávky tramvají a autobusu Na Hroudě, mezi ulicemi Na Hroudě a Gutova, je v této chvíli velmi komplikovaný přechod po čtyřproudé silnici. Hlavním důvodem, proč tuto situaci chceme řešit, že tento přechod používá velké množství dětí při cestě do ZŠ Gutova a v neposlední řadě i při cestě do areálu Gutovka. Jsou zde totiž dva směry tramvají a dva směry automobilového provozu. Velmi nebezpečná je i skutečnost, že autobus od ulice V Olšinách k zastávce přijíždí po silnici a těsně před přechodem přejíždí na tramvajové koleje, aby se dostal na zastávku. Navíc ještě tramvajová zastávka ve směru k ulici V Olšinách je postavena tak, že pokud chce chodec přecházet, projíždějící auto jej téměř nevidí a proto často dochází k velmi nebezpečným situacím. Věříme, že instalace světelného přechodu by situaci značně zpřehlednila a zajistila bezpečnou cestu do školy pro velkou část dětí navštěvujících ZŠ Gutova a návštěvníky areálu Gutovka.

Zaslal: Věra Pokorná, 04.08.2018 v 22:12

Praha 10-

Průběžná, Praha 10

Aktualizace podnětu

06.08.2018

Chodci Sobě přidal následující aktualizace podnětu:

Zde ještě fotky od Ing. Čecha k jeho odpovědi.


 
 


Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 06.08.2018 10:09

Dobrý den,

příslušným drážním správním úřadem a silničním správním úřadem pro SSZ a místní komunikaci I. třídy Průběžná je odbor dopravních agend MHMP, tam se prosím se svým podnětem obraťte (pozn. Chodci sobě – podnět zasíláme na MHMP).

Zastávka je nedávno zrekonstruovaná, vybudovaná dle příslušných norem. Dle mého názoru je přecházení v daném místě bezpečné, chodcům stačí překonat vždy pouze jeden jízdní pruh vozovky, široký cca 3,5 m. Při přecházení tramvajové trati je samozřejmě nezbytné se přesvědčit, že nejede tramvaj, řidič autobusu je povinen chodci umožnit přecházení. Instalace SSZ by mj. způsobila, že spoustě cestujícím by ujel spoj, nebo by dobíhali na červenou, dnes mají před vozidly přednost.

Ing. Daniel Čech
Vedoucí oddělení státní správy - životní prostředí a doprava
Odbor životního prostředí, dopravy a rozvoje
Úřad městské části Praha 10



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 07.08.2018 20:58

Odpověď z MHMP:

Dobrý den,

děkujeme za zaslaný podnět. Ten byl naším prostřednictvím předán k vyjádření na příslušnou instituci.
Jakmile odpověď obdržíme, budeme Vás obratem kontaktovat.

S pozdravem

za tým zmente.to
Renata



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 10.09.2018 22:32

Vyjádření příslušného oddělení Magistrátu hl. m. Prahy, Odboru dopravních agend:

"Přechod přes jeden jízdní pruh v jednom směru jízdy je vzhledem ke skutečnosti, že řidič motorového vozidla přijíždějícího k přechodu pro chodce musí dát chodci přednost naprosto dostačující, není nutné zřizovat světelný přechod. "



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Věra Pokorná: Dobrý den, odpověď pana Čecha je dle mého názoru naprosto absurdní. V první řadě v reálu řidiči autobusů nedávají chodcům na přechodu přednost. Navíc do zastávky najíždí velkou rychlostí. Většina chodců rovněž nečeká, že autobus, který jede po silnici najednou zahne na tramvajové koleje. SZZ řešíme hlavně z toho důvodu, že se jedná o přechod, který z velké části používají děti při cestě do školy a do sportovního areálu Gutova a mohu z vlastní zkušenosti říci, že i děti ve věku 10 - 11 let mají na tomto přechodu problém si vše uhlídat. Argument pana Čecha, že by SSZ způsobil spoustě cestujícím problém, protože by jim ujel spoj, nebo by dobíhali na červenou je doufám vtip.
07.08.2018 v 08:58    

Karel Kučera: Věra Pokorná: Děti se mají naučit se rozhlížet, ne z nich dělat retardované ovce, co spoléhají při přecházení komunikace na dvě barevná světýlka.
07.08.2018 v 10:28    

bobísek: Kučera - +1.
Paní Pokorná - odpověď a velice smysluplnou od pana Čecha jste dostala, chápu, že nebylo vyhověno vaší nesmyslné žádosti, ale proboha, to se má dávat světelná signalizace ke každému přechodu? Navíc autobus zde dlouho předem signalizuje, že jede po pruhu pro tram.
08.08.2018 v 11:00    

Ivana Krausová: Opět podpora agresivních bezohledných autíčkářů, kteří by museli bezpodmínečně na červenou zastavit. Chudinky malé autíčkářské, deset vteřin by se zpozdily!!!

Raději se bude čekat, až jednou řidiči autobusů nedají chodcům na přechodu přednost a nějaké dítě přejedou.
08.08.2018 v 13:39    

Karel Kučera: Ivana Krausová: Tady nejde o jakousi podporu IAD kterou jste si vycucala bůh ví odkud. Tady jde o selský rozum. Nešlo by jen o brzdu pro IAD ale hlavně MHD. Navíc jak mezi pruhy jak MHD tak IAD jsou ostrůvky, kde si v klidu počkáte než vše odjede. Mě to jako chodci nevadí. Auto nevlastním aby bylo jasno.
08.08.2018 v 13:49    

Daniel Čech: O jaké podpoře autíčkářů a o jakém vtipu je tu řeč? Dnes má každý jednotlivý chodec před vozidly přednost, pokud budou chodci přicházet v 3vteřinovém intervalu, jsou schopni úplně (a legálně) zablokovat provoz na vozovce. V případě SSZ by naopak každý chodec, bez ohledu na to zda zrovna jede auto, tramvaj, autobus či nikoli, musel zmáčknout tlačítko a čekat, čekání by jim ještě prodloužila preferovaná MHD, která si automaticky dává volno, a možná i koordinace s křižovatkou Průběžná x V Olšinách. Nevidím jako chodec jediný důvod stát před červeným panáčkem a koukat, jak mi ujíždí např. 188, když další jede za 10-15 min, a to dokonce i za situace, kdy nejede auto (nebo spáchat přestupek). Takovou situaci opravdu za podporu chodců nepovažuji.
V každém případě můj názor považujte s ohledem na příslušnost za zcela nedůležitý.
09.08.2018 v 13:46    

Petr Kárský: Vážený pane Čechu,
jenže realita je taková, že autíčkářští agresivní bezmozci jezdí k přechodům na plný plyn a doufají, že chodce tak odradí před vstoupením na přechod, protože, ač mají chodci přednost, dobře vědí, že by srážku nepřežili. Málo který chodec si svou "naprostou přednost " opravdu vynutí.
Mám za to, že svůj příspěvek jste napsal schválně, při vědomí, že semafory bývají nastaveny, aby preferovaly všechno, jen ne chodce, těm jednou za dvě až tři minuty krátce, tak maximálně na tři vteřiny bliknou zelenou.

Takže žádám pro ty malé děti světelné signalizační zařízení s poptávkou, která okamžitě zareaguje na stisknutí, maximálně do tří vteřin, tedy aby auta zastavila a pak, aby zelená svítila minimálně 10 vteřin. A poptávku aby aby šlo zadat znovu a znovu kdykoliv, ne po pěti minutové pauze. A zvažte prosím ještě postavení příčného zpomalovacího pruhu pod ten přechod. Karel Kučera taková řešení prý zbožňuje.
12.08.2018 v 15:17    

Karel Kučera: Petr Kárský: 1. jmenuje se to zpomalovací práh, ne pruh. Rozdíl se učí již na základní škole. 2. proti zpomalovacímu prahu bych nic neměl. To je šok co?

Pro všechny co chtějí tady nějaké světla:
Nebude Vám vyhověno. Máte smůlu. Jak bylo psáno, zastávka byla v minulých letech rekonstruována a sahat se zde do ničeho rozhodně nebude...
15.08.2018 v 07:14    

Viktor Š. : 1) chodci na přechodu přednost nemají, tím spíš nemají nějakou absolutní přednost, nešiřte smrtící bludy
2) zelená ihned je nesmysl, přinejmenším musíte počítat s oranžovou a krátkou pauzou
3) na křižovatkách se zavádí preference MHD, ve Strašnicích zavedeme preferenci chodců před MHD?
4) i kdyby zelená pro chodce trvala jen tři vteřiny, na vstoupení na přechod je to dost a dost času
15.08.2018 v 15:15    

Patrik: Souhlas s Viktorem Š., spíše bychom měli děti učit, že ačkoli mají na přechodu před autobusem v zastávce přednost, je slušností naopak tu přednost mu dát (ukázat mu, ať jede) a tu chvilku počkat, protože v něm cestuje obvykle rozhodně více lidí, než jeden (a často to mohou být i spolužáci dětí ze školy, o kterých je tady řeč, a starší lidé), a ti všichni rozhodně nemusí v tom autobusu padat na hubu jen proto, aby jeden náhle se rozhodnuvší a do vozovky stoupivší sólo chodec na přechodu dosáhl té své neochvějné a "absolutní" přednosti. Pokud jde o přecházení po přechodu mezi chodníkem a ostrůvkem, tak v přejití jednoho jediného nevidím žádný problém. Světla v tomto místě by ve výsledku zbytečně zdržovala úplně všechny - auta v jízdním pruhu, autobusy a tramvaje na kolejovém pásu, i chodce chtějící použít přechod.
17.08.2018 v 08:29    

prt: Zejména pro pana Kárského pár upřesnění:
- minimální délka (jakéhokoliv) signálu Volno (zelená) je 5 sekund
- maximální délka cyklu v Praze je 120 s, obvyklá délka cyklu je 60-80 s
- preference vozidel MHD je naštěstí vcelku vnímána jako standard, zde by nebyl důvod neuplatnit absolutní prefernci (tedy všichni chodci čekají, až mezi přihlášenými vozidly MHD vznikne odpovídající mezera)
- je obecnou zásadou se snažit Volno pro chodce realizovat tak, aby chodci mohli na jedno Volno překonat celou šířku komunikace a to i v případě, že je přechod rozdělen na více nezávisle signalizovaných úseků - při šířce ulice Průběžné 18 m a rychlosti vyklízení chodců 1,4 m/s by byly proudy vozidel (v obou směrech) přerušeny na cca 20 s) a chodci by mohli přecházet jen při Volnu cca 1x za 60 s.
- projektování světelných signalizací se řídí Technickými podmínkami 81 (http://www.pjpk.cz/technicke-podminky-tp/)

Celkově by případné signalizování přechodu / přechodů u zastávek Na Hroudě znamenalo nepřiměřené finanční náklady na realizaci a správu, komplikace pro všechny účastníky (výrazné prodloužení zdržení na legální možnost přejít / projet), i při snaze o preferenci zdržení vozidel MHD (je jich moc, takže některá by se již mezi nároky chodců nevešla) a radikální zvýšení porušování pravidel (v Praze existují místa, kde chodci porušují signály z více než 50%, protože se jim nehodí čekat - např. tramvajové zastávky Hradčanská, Dvorce nebo křižovatka Strossmayerovo náměstí...).
23.08.2018 v 12:50    

Martin: Pokud by mělo fungovat něco jako okamžité volno pro chodce, jelikož jsou všechny přechody přes boční vozovku i koleje v zákrytu, muselo by vždy padat volno přes celou vozovku. Včetně času na přecházení a vždy nutného času na vyklizení přechodu (kdyby vstoupil do vozovky chodec v poslední sekundě zelené), by to znamenalo vlastně trvalou zelenou pro chodce. Protože do 25 sekund, než by proběhlo první volno pro chodce, by se přihlásil další chodec, takže by místem už nikdy neprojela žádná tramvaj ani autobus.

Hlavní problém je ale jiný. Pokud někde vznikly světelně řízené přechody na podobných místech, kdy třeba mezi ostrůvkem a zastávkou je jen jeden pruh, je to násobně nebezpečnější stav než stav neřízený.

Jelikož je to z chodníku na ostrůvek tak 3,5 metru, okamžitě většina chodců začne přecházet na červenou. Protože zrovna jede jejich tramvaj či autobus a přece nebudou čekat na zelenou. Na drtivé většině semaforů v Praze (mimo velmi velkých křižovatek) chodec dostane volno do 60 sekund. Většinou má ale pocit, že to byly třeba ty 3 minuty, přitom reálně už po cca 20 sekundách čekání chodci začnou vyhlížet možnost přejití na červenou, protože prostě čekat nechtějí. A pak neexistuje žádná síla, jak je donutit signalizaci respektovat. Většinou signalizace pro bezpečnost chodců vede k naštvání chodců a vlivem přecházení na červenou ke zvýšení nebezpečnosti.

Ano, každou věc někdo porušuje, ale pokud jí poruší 15-20 % lidí, je to chyba těch lidí. Pokud něco porušuje 75-80% chodců, je na místě signalizace chybně. Protože pokud dokáže 80% lidí přejít i na červenou, signalizace tam logicky nemá co řídit. Ta vznikla proto, aby zajistila vykřížení směrů, které to bez ní nedokáží.

Nejhorší je, že taková signalizace je doslova smrtelnou pastí, protože pokud se u ní vyskytuje více dětí, od ostatních chodců jim zvyk přecházet na červenou přechází do krve. A ani nemusí, stačí, když se dítě zamyslí a vykročí do vozovky s chodcem, který se rozhodl přeběhnout na červenou. Ten si to vypočítal, dítě ale nepočítalo nic a o přijíždějícím autu vůbec nic neví. A to auto jede na zelenou, takže opravdu 50 km/h, neprobíhá žádný oční kontakt, přibrzdění u přechodu, nic. Následky takovýchto střetů jsou většinou fatální, s mnohem horšími dopady, než mají střety na neřízených přechodech. Není divu, že třeba více lidí přejely tramvaje na řízených přechodech, zatímco na pěších zónách u Anděla, či na Nám. Republiky problémy s nehodami s chodci nejsou.

Pokud je řízený přechod krátký, vůbec nepřispívá k bezpečnosti, ale k opaku. Byla natočena neuvěřitelná videa třeba na Hradčanské, kde by se chodci bez semaforu prostě rozhlédli a podle toho, jestli jede tramvaj či ne šli či nešli. Při funkčním semaforu se chodci rozhodují mnohem více zmatečně. Nakročí na červenou, dívají se, zda okolo není policista, nohu vrátí, protože se blíží tramvaj. Najednou se rozhodují i o tom, zda na červenou jít či nejít a změny signálu jim spíše narušují povědomí o tom, zda něco jede či ne. Takže nakonec vykročí i před jedoucí tramvaj. To i právě na Hradčanské vedlo k řadě poražení chodce tramvají.

Svět není černobílý a semafor není zeď. Má své zákonitosti. Spousta nápadů na bezpečnější provoz končí opakem poptávaného. Zvýrazníte přechod blikáním značky a řidič se zaujetím kouká na to blikání a chodce přejede. Varujete blikáním chodce před tramvají a chodec kouká na blikač na zemi, ale tramvaj nevnímá.

To vůbec není o tom, jestli mají přednost ve městě auta či chodci. Je to o tom, že při nějakém způsobu řízení se oba nějak chovají. A je mnohem cennější naučit se oční kontakt a holt občas nechat neurvalého řidiče projet, než spoléhat na absolutní přednost (což je obecně mýtus - platí jen za určitých splněných podmínek) nebo na semafor, který v podobných místech vždy z principu podmínky přecházení chodcům zhorší.
23.08.2018 v 22:57    

Daniel Čech: Pár konkrétních čísel z místa:
Dne 6. 9. 2018 v době od 7:35 do 8:00 hod proběhlo 98 přejití přechodu přes jízdní pruh do centra nebo z centra jednotlivým chodcem nebo skupinou chodců. Z toho ve 43 případech vozidlo vůbec nejelo nebo bylo tak daleko a jelo tak rychle, že se chodec a řidič vzájemně neovlivnili, v dalších 40 případech přecházení umožnil hned první řidič, v 8 případech druhý řidič. V 6 případech třetí řidič a v jednom případě čtvrtý řidič, tam ale chodci přistupovali k přechodu v okamžiku projíždějící skupiny aut a minimálně ve dvou případech dávali najevo, že "nespěchají".
06.09.2018 v 09:00    

Karel Kučera: Děkuji panu Čechovi za průzkum na místě. Ani v čase školní docházky zde tedy není světelná signalizace třeba.

Požádal bych proto tento poněkud hloupý podnět označit za vyřešený.
Děkuji.
06.09.2018 v 09:04    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Průběžná, Praha 10

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty