Nebezpečné přecházení na zastávce Sparta ve směru na Letenské náměstí

Dobrý den,

chtěli bychom upozornit na každodenní nebezpečné situace, které vznikají na tramvajové zastávce Sparta ve směru na Letenské náměstí. V zadní části dlouhé zastávky je umístěn světelně řízený přechod, který nepoužívá téměř nikdo, kdo má namířeno do centrální části Letenských sadů, na Ministerstvo vnitra či Gymnázium Nad Štolou. Úprava přední části zastávky navíc budí dojem přechodu, kterému chybí pouze zebra, a chodci, mezi kterými je mnoho studentů nedalekého gymnázia, jej využívají.

Žádáme Vás proto o zajištění bezpečného přecházení v místě, které logicky využívá většina chodců vystupujících na této zastávce. Přechod, byť signalizovaný, který nerespektuje přirozený pohyb pěších, není bezpečným řešením této situace.

Velice děkujeme za Vaši pomoc a zdravíme.

Za rodiče studentů Gymnázia Nad Štolou Petra Syrová

Zaslal: Petra Syrová, 20.04.2017 v 16:14

Praha 7-
 
 

Milady Horákové, Praha 7

Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 24.07.2017 23:02

Dobrý den,

velice Vám děkujeme za zaslaný podnět, který se týká nebezpečného přecházení. Tento podnět byl naším prostřednictvím předán na příslušný odbor Magistrátu hl. m. Prahy k vyjádření. Jakmile obdržíme odpověď, budeme Vás ihned kontaktovat.

S přáním pěkného dne
tým zmente.to
MHMP



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 09.08.2017 11:14

Odpověď z MHMP (zmente.to), kam jsme podnět také zaslali:

Děkujeme za podnět. Argumenty, proč zde má či nemá vzniknout přechod jsou probrány v diskuzi na chodcisobe.cz vyčerpávajícím způsobem. Návrh Ing. Syrového probereme s kolegy s ODA MHMP, příp. se zástupci Policie. Jejich vyjádření bude v celé záležitosti klíčové.

Děkujeme a přejeme krásný zbytek dne
Za tým zmente.to
David



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Tomáš Svoboda: MČ Praha 7, 1.9.2016: ... Nicméně stavební úprava ulice Milady Horákové je v pořádku a je jen na jejích uživatelích, zda dokáží bezpečnostní prvky této nedávno rekonstruované ulice (v mezích zákona) dobře využívat. ...

Co řešíte, je to podle předpisů, i když blbě! Rozum a předpisy opačné strany téže mince jsou.
:-) TS
28.04.2017 v 12:23    

Martin Šubrt: Toto místo se řešilo již v době přípravy rekonstrukce ulice Milady Horákové. Přechod pro chodce bez světelného řízení zde nebylo možné realizovat, protože zde jsou vedeny dva jízdní pruhy v jednom směru. Přechod se světelnou signalizací zde nebyl instalován proto, že by následoval do 100 metrů po signalizaci předchozí. To je tak blízko, že se v některých případech stává, že se řidič při průjezdu první křižovatkou zaměří již na světla na křižovatce další a může tak ohrozit chodce, co přecházejí u stadionu Sparty. Navíc tramvaj jede ve směru od Hradčanské logicky s auty, tj. cestující, co na zastávce vystoupí by pak museli u nového druhého semaforu poměrně dlouho čekat. Protože respektování semaforů na podobných místech, zejména v případě studentů, je často méně než poloviční, paradoxně by zde instalací signalizace začaly vznikat ještě nebezpečnější situace. Pokud někdo vběhne pod auto, které má zelenou, následky takových střetů jsou daleko závažnější, než ty, které mohou nastat v případech, kdy je v určitém místě umožněno přejití, ale chodec se o jeho bezpečnosti či nebezpečnosti rozhoduje sám.
13.05.2017 v 22:28    

Tomáš Svoboda: Přechod na Letné ke školám a k MV je praktickou ukázkou toho, jak přemíra předpisů a regulací neumožní jednoduché řešení. Bohužel těch různých hovadin všude přibývá. Věřím tomu, že úředníci i projektanti nemohou jinak, aby se nevystavili žalobě, kdyby se něco stalo. Přechod přes dva pruhy bez světel je např. v Praze 10 u tramvajové zastávky Zahradní Město na Švehlově ulici a funguje dobře. Každý ví, že tam nejsou světla, že auta jedou od nedaleké křižovatky už docela rychle, tak si počká, až někdo zpomalí a pustí ho. Lidi si už také zvykli, že přednost na přechodu je dobrá jen do doby, než Vás v druhém pruhu porazí auto, jehož řidič si nevšiml, neviděl, že někdo přechází, a berou ji s rezervou. "Chodec by se na místě bez přechodu měl o svou bezpečnost postarat sám." To platí to té míry, pokud do něj nějaký idiot nezačne úmyslně najíždět nebo zrychlí, protože ho chce vyškolit, aby nepřecházel na nevyznačeném místě. To je praktická zkušenost našeho syna. Je mezi námi dost blbů, kteří si myslí, že předpisy jsou vrcholem morálky a přitom jim schází rozum a obyčejná lidská slušnost a ohleduplnost. Na Hradě mají v současnosti svůj nejlepší vzor - svého sprostého guru.
15.05.2017 v 11:23    

Martin Šubrt: Souhlas, že přibývá věcí, které mají vést k bezpečnosti, ale ve výsledku vedou k řešením ještě nebezpečnějším.

Legislativa je taková, že neřízený přechod přes dva pruhy v jednom směru může existovat, pokud již existuje, ale nesmí takto vzniknout jako nový. Takže v tomto místě jedině další semafor, přičemž jeho respektovanost chodci bude hodně hodně mizerná...
15.05.2017 v 19:35    

Květoslav Syrový: Vážení, bohužel jsem se zúčastnil několika projednání projektu ul. Milady Horákové, která dle investora i projektanta měla být při otevření Blanky tzv. „humanizována“. Zda se to podařilo, ponechám na uvážení každého, ale osobně jsem zklamán (přesto mohlo být i mnohem hůře). Přístup ve věci nápravy něčeho podceněného či ignorovaného může být dvojí: ryze úřední (oni nám ti lidé nechodí tudy, kudy jsme jim to naplánovali, a tak se zlobíme a budeme je trestat), anebo praktický. První přístup je známkou plánování od stolu s určitou dávkou arogance. Ten druhý bude znamenat „vyvinout určitou aktivitu“. Náš syn tudy chodí od tramvaje také. Snažil jsem se (úmyslně dle rady MČ Prahy 7) o jakousi domluvu. Na otázku „proč nejezdíte až na Letenské náměstí“, jsem se dozvěděl, „nejsem blázen, je to přece blíž, ne?“. A má pravdu. Je to blíž, především na čas (nestojí se někdy v tramvaji na světlech a pak se člověk nevrací zpět). Ruku na srdce, kdo z nás si kvůli „bezpečnějšímu“ řešení zajde, či zajede. Zkuste třeba chvíli stát někde na křižovatce a říkat lidem, proč jdou tudy, když támhle to sice mají delší ale přeci bezpečnější. Vysmějí se vám, možná vynadají. Asi je tam ale něco špatně. A tak se nabízí dvě řešení, buď to zůstane tak, jaké je to dnes (s tisíci důvody, proč neudělat nic než něco) a časem možná přibude i blbuvzdorné zábradlí, které budou studenti i dospělí přeskakovat jako se to děje např. před arcibiskupským gymnáziem na nám. Míru. Úředně splněno: chodec je blbec. Anebo lze problém řešit druhým - také jednoduchým způsobem. Světla budou nefunkční nesmysl, přechod přes dva pruhy ještě větší, o to nebezpečnější. Nabízí se zúžit v tomto místě M. Horákovou na jeden pruh avšak tak, aby se vedle sebe v případě potřeby fyzicky vešla 2 vozidla (sanitka, hasiči, policie…), tj. třeba na 4,75 m (namalované pruhy nechť zůstanou 3,5 či 3,75 m). Není třeba zde dále debatovat nad přesnou formou provedení, ale jde o principiální řešení. Může to být zrealizováno nyní dočasně ve zkušebním režimu, jen značením a „oblíbenými“ zelenými či bílými plastovými sloupky zvaných balista s reflexní úpravou. Hotovo za pár hodin. Stačí stanovení odp. silničního správního úřadu (ODA MHMP) s razítkem PČR. A co říkají intenzity? Není třeba složitě počítat, zda to vyhovuje či ne. Podíváme-li se o 500 m dříve ke Špejcharu (vjezd do Blanky) a posléze o 200 m dále (křižovatka M. Horákové x Korunovační), najdeme zde vždy pro přímý směr jen jeden pruh. Dle čísel od správce komunikace zde v tomto směru projede cca 11.600 vozidel / 24 hod. (pro srovnání: v Blance je to 3x tolik). Stejné intenzity (11.900) již dnes v jednom pruhu jsou třeba u Malovanky (M. Horákové – Patočkova), dále třeba po Vrchlického v Praze 5 jezdí dokonce 23.000 vozidel též v jednom pruhu atp. Můžeme si dát soutěž, kdo najde vytíženější jednopruh (pozor, zde to bude jen v délce cca 20 m). Proč prostě hledat složitosti, když se nabízí takto jednoduché a levné řešení! Praha to přeci PROSTĚ zařídí :)
22.05.2017 v 22:31    

Květoslav Syrový: Pardon, nyní ještě stručné shrnutí : zúžit na jeden pruh a vyznačit přechod pro chodce.
22.05.2017 v 22:39    

Tomáš Svoboda: Dobrý den, mě se ti plastoví panáci a zúžení do jednoho pruhu strašně nelíbí. Plastoví panáci se v Praze rozmohli jako mor, spása něčeho, co se nedá uregulovat jinak. Někde jsou možná ku prospěchu, ale ve většině případů jsou jen ošklivá věc, zbytečný plevel. Lituji, že nejsem jejich výrobce, asi bych si užil dovolených u moře. Nejsem dopravní inženýr, neumím předpisy o komunikacích, tramvajových kolejích, přechodech pro chodce a nevím, kde je jaká intenzita provozu. Jsem stavební ing., stavíme domy, potýkáme se se spoustou jiných zbytečných a blbých předpisů a hlavně s bezbřehou hloupostí některých lidí. Krom toho hodně jezdím autem, milión kilometrů mám určitě najeto, a leccos jsem už viděl a zažil. Za největší chybu považuji snahu o závaznou regulaci všeho, zimních pneumatik, cyklistických helem, reflexních pásků na šatech, povinného měření tepla, štítkování budov, daňových online hlášení, ... Za chvíli se už ani neuprdneme, aniž bychom porušili nějaký předpis. Letos napadlo spoustu sněhu v době, kdy už nebylo povinné zimní obutí. Zimní kola jsem měnil vždycky, letní v zimě kloužou. Teď musím a když nesplním, bude pokuta. Měříme teplo v panelovém domě, kde se z technických důvodů nedá správně měřit. Musíme měřit. V jiném domě jsme jeden rok neocejchovali měřáky a jeden spolubydlící nás okamžitě udal metrologickému úřadu. Neměli jsme jeden koeficient a udal nás na policii pro trestný čin podvodu. Kdyby nebyla povinnost měřit, měřili bychom jen tam, kde to má ekonomicky smysl a soused by ostrouhal. Od toho jsme studovali a máme snad rozum, abychom si dokázali zjistit, co má a nemá smysl. Někdy děláme chyby, ale dlouhodobě se spíše daří.
Panáci se přemnožili v Praze 4 na křižovatce ulic Sinkulova / Na Klikovce / Marie Cibulkové. Jděte se tam podívat, úžasná podívaná, panáčí školka. :-)
Zpomalování do jednoho pruhu zbytečně zdržuje provoz. Češi se nenaučili a nenaučí zip. Pamatuji si z dětství, kdy jsme sledovali kapitalistickou televizi ze západního Německa, jak Němci zavedli zip a učili Němce, jak ho používat. Místo reklamy každou chvíli běžel "System Reißverschluß" a dlouho jim to cpali denně do hlavy, takže každý Němec ví, že mezi auty se v průběžném pruhu musí nechat mezera a do ní patří právě jen jedno auto. To další má svou mezeru o jedno auto vzadu. A v průběžném pruhu šlápněte na plyn. Schválně sledujte, jak u nás funguje systém klín. Nenaučili nás to a sami se nic nenaučíme. Zužovat tedy radši ne.
Jak už jsem uvedl, nejsem dopravák, a proto zde otázka. Proč nemohla a nemůže být pro školáky a MV tramvajová zastávka na křižovatce před Letenským náměstím, resp. proč jsou tramvajové zastávky za a ne před křižovatkou? Leckde jsou před křižovatkou, řidič tramvaje vidí na přechod, chodec na řidiče a řidič auta má v jednom pohledu křižovatku, stanici i přechod.
Naše děti si už na nevyznačený přechod u Sparty zvykly. Opakovaně jim připomínáme, že musí dávat pozor, sledovat auta, a že nějaký blbec nemusí zpomalit, ale může přidat. Jednou tam někoho porazí, ale to by porazili i na vyznačeném přechodu i na světelném. Otázka je, kde častěji.
Navrhuji nechat být, nepřidávat zábradlí, naučili jsme se používat.
:-) Zdraví TS
23.05.2017 v 11:03    

Květoslav Syrový: Rozumím, ale s něčím nesouhlasím. Zip umíme, zúžení nic moc neubere - spíš někdo při řízení konečně přestane koukat do mobilu či telefonovat a začne vnímat okolí. Problém přecházení je však třeba řešit. Ponechání stavu je rozhodně blbé řešení. Zákaz, policajt ani zábradlí nic nevyřeší. Semafor bude funkční jen zčásti (viz přechody Hradčanská) a město ho udělá tak za 3 roky. Přechod či místo pro přecházení přes dva pruhy zvýší "nebezpečnost" a rozumný úředník ho ani neschválí . A dále: zkusit nyní prosadit v této lokalitě takovou zásadní stavební úpravu, jako je přemístění zastávky, je naprosto mimo realitu. Nabízí se dle mého jediné: zúžit na jeden pruh. Však my se v autíčkách už nějak vejdeme, buďte bez obav!
23.05.2017 v 11:19    

Tomáš Svoboda: :-) TS
23.05.2017 v 11:22    

Květoslav Syrový: Po debatách v okolí jsem zaznamenal ještě jedno možné řešení (dokonce z ROPIDU): co takhle zkrátit zastávku směr Letenské nám. na polovinu (tj. jen pro jednu tramvajovou soupravu) a tím odsunout výstup z tramvaje blíže zpět k signalizovanému přechodu. Lze to opět vyzkoušet dočasně - umístěním přenosného označníku. Tramvaje to zřejmě snesou.
Sice se to celé o polovinu přiblíží semaforům (a přístřešek bude tak trochu mimo - zde se ale spíše vystupuje než nastupuje), ale otázkou zůstává, zda to opravdu budou lidé takto používat. Vyzkoušet právě toto bude však nejjednodušší a nejlevnější. A k tomu i zajímavý sociologicko-dopravní průzkum pro všechny, kteří mají co dočinění s tvorbou veřejného prostoru.
09.08.2017 v 11:52    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Milady Horákové, Praha 7

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty