Krátka zelená pro chodce na křižovatce Veletržní a Strojnická

Přechod je přes tři jízdní pruhy a délka zelené tomu možná podle normy odpovídá, ale rozhodně není tato délka dostatečná pro pohodlné přejití. Rád bych se zeptal, zda když už je zprovozněn tunel Blanka a klesl zde provoz, mohlo by dojít i k prodloužení zelené pro chodce a tím i jejich pohodlí.

Zaslal: Čeněk Kožnar, 12.10.2015 v 01:11

Praha 7-

Veletržní, Praha 7

Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 13.10.2015 16:35

Dobrý den pane Kožnare,
odbor dopravy na podnět pana zástupce starosty Mgr. Ondřeje Mirovského chystá schůzku na magistrátu hl. m. Prahy. Předmětem jednání bude právě přečasování světelných signalizačních zařízení mimo jiné i ve Vámi zmiňované lokalitě. Doufáme, že se nám podaří obhájit delší intervaly ve prospěch chodců.

S pozdravem

Martin Hally
vedoucí odboru dopravy
ÚMČ Praha 7



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Tomáš z chodci proti sobě: přečasování... není nad to, když svému oboru pan vedoucí opravdu "rozumí" :-D
15.10.2015 v 08:14    

Lukas Fritz: Podle mne by mělo existovat pravidlo, že semafor na přechodu musí být nastavený tak, že celou šíři vozovky lze přejít na zelenou volnou chůzí. Starší lidé a pomaleji se pohybující by pak teprve docházeli na červenou.
26.10.2015 v 13:57    

Jenda: Lukas Fritz: Tak se nad tím zamyslete - zelená pro chodce musí někdy skončit, takže vždycky bude možné vejít do silnice v poslední sekundě jejího svitu. A pak jaksi nebude možné zařídit, abych stihl přejít na zelenou. Jak byste si to představoval?

> Starší lidé a pomaleji se pohybující by pak teprve docházeli na červenou.

Samozřejmě, to je přece naprosto normální stav. Chodec vchází do silnice kdykoli kdy svítí zelená, nikoli jen v okamžiku změny z červené na zelenou.
19.12.2015 v 02:35    

Lukas: Jenda: Tak to jste mne asi nepochopil – určení minimálního času po jaký musí chodcům svítit zelená by se určila tak, že na začátek konkrétního přechodu postavím chodce, spustim stopky a necham ho přejít – ve chvíli kdy dojde na protější chodník stopky zastavím. To se dá smozřejmě převest do jednoduchého výpočtu kde figuruje délka přechodu a rychlost chůze. Pak ještě jde o to, určit jak rychle by tento vzorový chodec měl jít – počítat, že jde rychlostí 4,6 m/s jak to teď TSK dělá je poněkud nadsazené. Kdo nevyjde ihned po rozsvícení zelené, samozřejmě dochází na červenou, ale určitě nesmí (při chůzi danou rychlostí) být před auty, která už dostávají zelenou – i takové přechody v Praze, bohužel, jsou.
23.05.2018 v 13:16    

Jenda: Lukas: Pochopil jsem, co chcete, ale nepochopil jsem, proč to chcete. Pro zabránění kolizí stačí to druhé pravidlo (po zhasnutí zelené se musí čekat danou dobu než se pustí doprava z kolizních směrů), samotná délka zelené je celkem fuk.

(btw. neříkejte věci jako "před auty, která už dostávají zelenou", vypadá to, jako kdyby po silnici směla jezdit pouze auta)
23.05.2018 v 14:06    

Lukas: Chci to proto, že zelená by měla svítit po nějakou rozumnou dobu – a tu bych stanovil takto. Už jste někde viděl semafor – dobře tedy – pro vozidla, který by svítil zeleně 4 sekundy aby se to vozidlo stihlo tak akorát rozjet (a to nezapomeňte, že narozdíl od chodce má řidič i znamení "připrav se")? Bez ohledu na to, jak dlouhá doba pak bude na projetí křižovatky...
23.05.2018 v 14:35    

Tomáš z chodciprotisobě.cz: Koukám, obnovená diskuse o ničem. Minimum je 5 sekund a věřte tomu, že pro auta i chodce bez ohledu na to, jak dlouze vyklizuje křižovatku či přechod. K oddělení slouží právě mezičas, který se počítá jak píšete z délky vyklizující dráhy.
Věřte tomu, že pětisekundových zelených je v Praze dost, a to jak na přechodech, tak na křižovatkách.

Dodám k tomu svůj pohled na věc - já jako chodec bych na Veletržní naopak uvítal co nejkratší délku volna, která ale bude nastávat častěji. Tedy 5 sekund a třeba jednou za 50 sekund. Jenže díky lidem, jako jste Vy, jsou odborníci nuceni zbytečně délky volna pro chodce prodlužovat a tím není možné zkrátit cyklus, což byste ve výsledku nakonec ocenil i Vy, kdyby se tak stalo.
23.05.2018 v 14:40    

Jenda: > Chci to proto, že zelená by měla svítit po nějakou rozumnou dobu – a tu bych stanovil takto.

Proč? Třeba v místech, kde přejde jeden chodec za hodinu, to nedává smysl, a jak píše Tomáš, může být lepší, když se cyklus křižovatky zrychlí a i ten chodec potom čeká průměrně kratší dobu.

> který by svítil zeleně 4 sekundy aby se to vozidlo stihlo tak akorát rozjet

U Nákladového nádraží x Jana Želivského, Sdružení x Nad Studánkou, Hvězdova x Na Pankráci. (vše v noci, přes den je to řízeno nějak dynamicky)
23.05.2018 v 15:03    

Lukas: Trochu si protiřečíte – proč by měl být cyklus častější tam, kde přejde jeden chodec za hodinu? Tam má smysl tlačítko pro chodce aby si zvolil zelenou když přijde. Zkusili jste si spočítat proti čemu tady protestujete? Například přechod dlouhý 15 metrů – TSK používá pro výpočet rychlost chůze 4,6 m/s, tedy podle mého návrhu vychází čas 3,25 sekundy – takže by byl podle minimální délky 5 – žádná změna... Rychlost pro tento výpočet se ve světě používa 2–3 m/s, takže pak by to bylo 5–7,5 sekundy – to mi stále nepřipadá moc. Ale mělo by to platit pro celou vozovku, ne že se zbytečně utratí za instalaci semaforu pro chodce na středovém ostrůvku a vyklízecí čas se tak zkrátí na polovinu. Poslední chodci pak zůstanou trčet mezi vozidly na ostrůvku a čekají tam na další zelenou, a Eltodo si vydělalo za 2 semafory a tlačítka navíc, které to jen komplikují. Je taky potřeba vzít v úvahu přechody, které křižují odbočující vozidla – tam se stává, že jejich řidiči si neuvědomí, že i když na semaforu pro chodce vidí červenou, přechází chodec oprávněně – už několik takových konfliktů jsem zažil.

Teorii o vyklízecím čase taky moc neodpovídají odpočítavací displeje, kterých v Praze pár je – ty odpočítávají čas zelené (který by měl být tedy pro chodce irelevantní) a ne vyklízecí čas, který je pro chodce důležitý.

Nejlepší mi připadá řešení, kdy po dobu vyklízecího času bliká na semaforu pro chodce zelená – chodec ví, že už běží vyklízecí čas a nemá začít přecházet, řidiči odbočujících vozidel vidí, že chodci jsou na přechodu oprávněně.

Tomáši, myslíte, že důchodce o holi, matka s kočárkem a druhým dítětem poskakujícím vedle ní a podobně, přejdou Veletržní za 5 sekund? Nebo tady prostě budem spoléhat na to, že pokud se v té chvíli bude blížit rozjeté auto a řidič uvidí, že mu skáče zelená, si těch pomalejších chodců určitě všimne a zastaví? Nebo by ti chodci měli radši zůstat zalezlí doma a nekomplikovat dopravu?
24.05.2018 v 09:44    

Tomáš z chodciprotisobě.cz: Je to s Vámi marné, počítat neumíte, navíc lžete. Rychlost vyklizení chodců dle TSK 4,6 m/s??? To ti chodci snad běhají ne? Rychlost vyklizení chodců ve světě 2-3 m/s ??? Zbláznil jste se? Nepletete si trochu jednotky pane?

Kdybyste znal české předpisy (TP81), tam se píše 5 km/h, to jest cca 1,4 m/s.
Kdybyste znal německé předpisy (RiLSA), tam se píše 1,2 m/s.
Kdybyste znal americké předpisy (HCM), tam se píše 4,4 stopy/s (1,35 m/s).

Co je pro Vás "ve světě" chlape? Jste jen obyčejný tlučhuba, se kterým nemá smysl se bavit.

Nevím, co sem pletete odpočty, ale jeden takový, který ukazuje vyklizovací čas v Praze je - na nám. J. Palacha. Myslíte, že to chodci a hlavně řidiči chápou? Víte vůbec, že to tam je?

Blikající zelená - zkoušeli to před lety v Berlíně - na výjimku ze zákona, protože to ani Němci nemají. Zdemontovali to, bylo to vyhodnoceno jako k prdu. Přečtěte si něco o té problematice, než se budete pouštět do takových diskusí.

Samozřejmě, že pro pohybově omezené jedince je tato rychlost nedostatečná, proto se dělají dělicí ostrůvky a takový člověk to potom holt přechází nadvakrát, ale je tam aspoň chráněn. Proč byste měl přejít Veletržní za 5 sekund, když máte k této zelené ještě ten chránící mezičas, celkem máte minimálně 12 sekund, než se auta rozjedou. Buď tomu nerozumíte, nebo záměrně uvádíte nepravdy.
24.05.2018 v 10:33    

Jenda: > Tam má smysl tlačítko pro chodce aby si zvolil zelenou když přijde.

No dobře, a když mu pak ta zelená na tlačítko padne, proč by měla svítit celou dobu přecházení + potom být stejnou dobu křižovatka blokována (musí se počítat s tím, že za ním jde druhý chodec, který tam vstoupí přesně v okamžiku přepnutí zelené v červenou), když může svítit jenom požadovaných 5 sekund + tuto dobu?

> Teorii o vyklízecím čase taky moc neodpovídají odpočítavací displeje, kterých v Praze pár je – ty odpočítávají čas zelené (který by měl být tedy pro chodce irelevantní)

Čas zelené není pro chodce irelevantní, protože když to vidí, tak ví, jestli má cenu popoběhnout. Osobně bych něco podobného uvítal u silničních semaforů, abych věděl, jestli má cenu přidávat, nebo mám dojet setrvačností a stejně budu čekat. (raději preventivně dodávám, že jezdím na kole, protože někdo by si to mohl vyložit jako že bych chtěl projíždět semafory na poslední chvíli osmdesátkou)

> Nejlepší mi připadá řešení, kdy po dobu vyklízecího času bliká na semaforu pro chodce zelená – chodec ví, že už běží vyklízecí čas a nemá začít přecházet

Zato _tahle_ informace je pro chodce irelevantní…

> Tomáši, myslíte, že důchodce o holi, matka s kočárkem a druhým dítětem poskakujícím vedle ní a podobně, přejdou Veletržní za 5 sekund?

Takže na jednu stranu máme neznalé řidiče, kteří si myslí, že červená na semaforu → chodec je ve vozovce neoprávněně (nechtělo by to tento problém řešit nějak jinak než instalací další signalizace?), a na druhou stranu máme uvědomělé matky a důchodce, kteří budou vstupovat do silnice pouze v okamžiku začátku zelené?
24.05.2018 v 13:31    

Lukas: Ano Tomasi tak teď jste mě nachytal na švestkach, jak jsem pospichal, špatně jsem hledal a počítal a omlouvám se. Ale pakliže chcete být moderátorem tohoto fóra, asi není vhodné mi kvůli tomu nadávat do tlučhubů – pokud se se mnou nechcete bavit, nemusíte. Ve světě – ano třeba tak jak jste to napsal, například v USA ale zvažují snížení.

Odpočty s tím samozřejmě souvisí. Jak je to na Palačáku nevím – ale to neznamená, že nemohu napsat co jsem napsal – jinde (např. u Bílé labutě – víte že tam je?) odpočítavá zelenou (pokud to tedy nebylo někdy nedávno všude změněno).

Co se týče té Veletržní – to vy jste napsal, že stačí 5 s a já to po vás zopakoval, buď to napište tak jak to myslíte (včetně vyklizovacího času) nebo ten příklad nepoužívejte. Nemá smysl se dohadovat o konkrétní křižovatce, kterou zná jen jedna strana.

A k těm dělícím ostrůvkům – já například znám přechod, kde prostě po té, co vyjdete hned na zelenou a ještě stihnete vkročit na zelenou do druhé části, kde jsou koleje oběma směry a pak jeden odbočovací a druhý přímý pruh, tak jako pomalejší chodec jste před vozidly, která už dostávají signál k jízdě. Vyklízecí čas tam ale údajně odpovídá pravidlům.
24.05.2018 v 13:50    

Jenda: Reality check:

- Tomáš z chodci*proti*sobě.cz asi nebude moderátor

- o tom že by mělo stačit na přejití 5 sekund tu nikdo nic nepsal, psal o tom, že stačí 5 sekund zelené

¯\_(ツ)_/¯
24.05.2018 v 14:41    

Tomáš z chodciprotisobě.cz: Pán si jen plete pojmy a dojmy a když mu někdo zboří jeho domeček z karet, tak to nelibě nese. Viz záměna m/s za km/h, Palachova náměstí za Palačák apod. :-)

A taky si myslí, že Veletržní zná asi pouze on. Ten přechod na fotce má cca 10 metrů a 8 sekund zelené. Běžně to člověk stihne přejít celé, odpovídá to rychlosti chůze 1,25 m/s...
25.05.2018 v 12:37    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Veletržní, Praha 7

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty

Zvlněný chodník

Praha 7, 12. březen 2013 Vyřešený

Nesmyslná tlačítka pro chodce na semaforu

Praha 5, 04. duben 2012 S odpovědí


Zobrazit všechny podněty