Nevhodný režim signalizace na přechodu pro chodce

V případě uplatnění preference tramvaje nastává na semaforech pro chodce přes Evropskou ulici nebezpečná situace, kdy oba přechody přes vozovku mají zelenou, zatímco na přechodu přes samotné tramvajové koleje je červená. Tramvaj přitom od města přijíždí po zatravněném pásu a není slyšet - ale reálně není v hluku křižovatky slyšet ani tramvaj jedoucí směrem k Vítěznému náměstí. Pokud se tramvaj ke křižovatce neblíží, tak je zelená na všech třech sekcích přechodu, nebo dokonce je naopak nejdříve na kolejích. Tramvaj směrem od Vítězného náměstí přitom přijíždí většinou značnou rychlostí, protože má zastávku až za křižovatkou.
I když z čistě technického a právního hlediska je vše v pořádku, chodci často situaci, kdy je červená přes koleje, přehlédnou a vcházejí přímo před tramvaj. Přes přechod chodím několikrát v týdnu a od otevření metra jsem již dvakrát zažil situaci, kdy chodec na poslední chvíli před tramvají vyděšeně uskakoval.
Navrhuji změnit režim tak, aby zelená pro chodce přes vozovku byla proti současné situaci opožděna tak, aby chodec nemohl dojít ke kolejím dříve, než tramvaj projede. Zejména by toto opatření bylo vhodné ze severního chodníku Evropské, protože chodci stejně musí čekat na zelenou přes koleje na úzkém pruhu přechodu mezi vozovkou a tramvajovými kolejemi.

Zaslal: Jiří Dlouhý, 14.09.2015 v 17:00

Praha 6-
 
 
 

Veleslavínská, Praha 6

Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 25.09.2015 10:15

Podnět jako takový nespadá do kompetence odvětvového odboru městské části, proto jej postupujeme na příslušné pracoviště odboru dopravních agend MHMP k příménu vyřízení.

K meritu věci si dovolujeme, nicméně, poznamenat:
V současné době se na komunikacích uvedeného typu běžně používají tzv. dělené přechody, a to z toho důvodu, aby byl optimálně využit čas pro průjezd vozidel, příp. tramvají. Cílem je tedy zvýšit propustnost křižovatek a zabránit, dle možností, vzniku dopravních komplikací. Je realitou, že pěší účastník silničního provozu se pohybuje na přechodu relativně pomalu. Při víceproudých komunikacích s tram. tělesem v ose komunikace je proto výhodné řídit křižovatku dynamicky a co nejlépe využít možností, které současná technika umožňuje (čidla na různém principu, apod.). Je nesporné, že tento postup vyžaduje od pěšího účastníka zvýšenou pozornost, tak, aby se řídil vždy tím světelným signálem, který je pro daný úsek přechodu příslušný. Bohužel, pěší účastníci silničního provozu si zvykli v posledních letech světelná návěští spíše nerespektovat a časté nehody i s tragickými následky jdou pak na jejich vrub.

ODŽP ÚMČ 6/Fi



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Jiří Dlouhý: Jak jsem již napsal - s ohledem na právní stav věci i na technické normy je vše v pořádku - přesto si myslím, že v dnešní době, kdy je světelná signalizace řízená inteligentním systémem je třeba při programování také přemýšlet a nenavozovat nebezpečné situace zbytečně - pokud pustím chodce přes vozovku a vím, že pak budou muset čekat na úzkém pruhu u tramvajových kolejí, je to zcela zbytečné - to už je lepší, když mají červenou a ti, co ji nerespektují přecházejí alespoň se zvýšenou opatrností.
Dvě nebezpečné situace, které jsem na přechodu zažil byly právě v případě chodců, kteří poctivě čekali na první úsek na zelenou, ale pak nepostřehli červenou na druhém úseku.
25.09.2015 v 10:31    

Josef Schmidt: A co když někdo nechce přecházet celou silnici, ale chce třeba na tramvajovej ostrůvek, protože... no protože chce jít na tramvaj? :) Tak mu tam plácnem červenou, ať mu to ujede, protože někdo jinej nerozliší červenou od zelený? Nebo jsem podnět špatně pochopil?
30.09.2015 v 12:14    

Jan Novák: Taky správný postřeh. Ale: cituji:
"v případě chodců, kteří poctivě čekali na první úsek na zelenou, ale pak nepostřehli červenou na druhém úseku".
Nechci si ani představit dítě, které učíme, že má přejít až "na zelenou", že udělá tuto chybu - půjde na zelenou a té druhé -červené- si nevšimne.
Měli by se vyjádřit odborníci, co s tímto stavem.
Fakt je tento: chodců sražených tramvají stále přibývá.... ukazuje se, že holt nejsme stroje a děláme chyby.
09.11.2015 v 22:37    

Jiří Dlouhý: K připomínce pana Schmidta - v případě, že přecházejí lidé ze severního chodníku, tedy toho vzdáleného od metra, tak tohle nepřichází v úvahu. Tam se na tu první zelenou dostane jen do úzkého proužku mezi vozovku a tramvaj. Ano, v případě jižního chodníku to může chodci zabránit stihnout tramvaj (i když, pro mne je méně nebezpečné, když na tu tramvaj půjde s rozmyslem na červenou, než když půjde na zelenou a vběhne pod tramvaj).
Nevím, zda ty situace přitahuji, chodím tamtudy 2 x denně a od napsání připomínky jsem tam už viděl znovu situace, kdy chodci šli slepě pod tramvaj - ta je naštěstí vždy vyzvonila, takže se vrátili.
10.11.2015 v 05:19    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Veleslavínská, Praha 6

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty

Nevzhledná trafo-stanice v ulici 8. listopadu

Praha 6, 22. listopad 2013 S odpovědí

Přechod Vinoř

Praha - Vinoř, 08. srpen 2013 Vyřešený


Zobrazit všechny podněty