Odpoveď: 17.05.2015 21:24
K předloženému podnětu si dovolujeme uvést:
Ul. Keplerova leží již mimo území městské části Prahy 6 (MČ Praha 1)(Pozn. CHS: Předáváme). Krom toho, jedná se o místní komunikaci I. třídy, kde stanovení dopravního režimu je ve výhradní pravomoci hlavního města, resp. odboru dopravních agend MHMP. Pokud uvedený útvar, ve funkci příslušného silničního správního úřadu, o věci rozhodl ve smyslu zřízení tzv. místa pro přecházení (nikoliv přechodu), není v pravomoci městské části toto rozhodnutí měnit. Tzv. místo pro přecházení je místo zpravidla stavebně upravené pro přecházení, kde ovšem nejsou uplatněna příslušná ustanovení zákona (zákon č. 361/2000 Sb.), upravující na přechodu pro chodce vztah mezi pěším a řidičem (řidič není povinen umožnit pěšímu přejít, tak, jako na přechodu, vyznačeném dopravní značkou IP 6, resp. V7).
11.5.2015 (ODŽP ÚMČ 6/Fi)
Považujete odpověď za dostačující?
Odpoveď: 16.06.2015 15:35
Dobrý den,
Vámi popisované místo není nedoznačený přechod, ale místo pro přecházení.
Přechod pro chodce je místo na pozemní komunikaci určené pro přecházení chodců a označené příslušnou dopravní značkou. Je určen pro přecházení vozovky, případně i jiných jízdních pásů. Každý přechod pro chodce musí být na vozovce vyznačen vodorovným dopravním značením (zebrou). Na přechodu má chodec přednost před auty.
Místa pro přecházení jsou stavebně upravené úseky místní komunikace, které usnadňují přecházení chodců přes komunikaci. Místa pro přecházení vytvářejí pro chodce častější možnost přechodu přes komunikaci, nenahrazují ale přechody pro chodce, říká norma ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací.
Místa na přecházení nejsou označená a chodci na nich přednost nemají. Slouží pouze pro snadnější překonání silnice a mívají podobu ostrůvku nebo bezbariérového sníženého okraje chodníku.
Na některých místech je užití místa pro přecházení bezpečnější variantou. Na tomto místě je to podloženo i historickou zkušeností kolegů, kteří se právě vlivem okolností (stížností na nebezpečné místo v případě vyznačeného klasického přechodu z pohledu řidičů i pěších, např. je zde změna povrchů a ona "přednost na přechodu" zde nebyla bezpečná především za mokra) rozhodli přechod změnit na místo pro přecházení a posléze ještě doplnění ostrůvku jako vyčkávacího prostoru při překonávání vozovky a kolejí tram.
S pozdravem
Ing. Lukáš Pirkl
specialista silničního správního úřadu
oddělení silničního správního úřadu
odbor dopravních agend
Magistrát hl. m. Prahy
Považujete odpověď za dostačující?
11.05.2015 v 15:46