Přechody: Vinohradská - Italská

Na obou přechodech pro chodce na Vinohradské ulici ve směru Italská jsou již cca půl roku umístěny tlačítka pro chodce, která pokud nejsou zmáčknuta, chodcům se nerozsvítí zelená. Jedná se o jeden z nejfrekventovanějších přechodů na Vinohradské a pokládám to za nesmyslnou šikanu chodců na úkor aut. Stále totiž dochází k situacím, kdy lidé především staršího věku tlačítko nezmáčknou a vy když dorazíte a auta ve směru Vinohradská mají červenou, přesto nemůžete přejít a čekáte další minuty. Tento přechod fungoval bez problémů bez šikanózního tlačítka desítky let a nyní je na úkor několika málo aut, která odbočují, utlačován občan - chodec. A ti by přece měli mít přednost před automobilovou dopravou a ne naopak. Rád bych se tedy tázal, jestli by šlo tlačítko zrušit a tím by byla situace vyřešena,

Zaslal: Anonymní uživatel, 15.03.2012 v 13:55

Praha 2-

Italská, Praha 2

Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 15.03.2012 15:05

Předáváme OD MHMP, protože tato křižovatka spadá do jejich kompetence a zároveň žádáme o odpověď přímo na info@chodcisobe.cz

S pozdravem

Josef Gál
vedoucí odboru
dopravy a územního rozvoje MČ Praha 2



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 11.05.2012 09:58

Dobrý den,
níže posílám vysvětlení ohledně tlačítek pro chodce. Berte ho prosím jako reakci na podněty, které se této problematiky týkají.

S pozdravem

Světlana Švábová
vedoucí odd. dopravy
odbor dopravy a územního rozvoje MČ Praha 2
---------------------------------------------------------

Dobrý den, na základě Vašeho dotazu sděluji:

1. V současné době se při výstavbě nového semaforu či při rekonstrukci stávajícího semaforu zavádí tzv. dynamické řízení, t.j. řízení, při kterém je možné zajistit přerozdělování volna (ať prodlužování tak i zkracování) jednotlivých účastníků silničního provozu (tedy prostředků MHD, chodců, IAD a pod.) v závislosti na celé řadě faktorů. Pro zajištění tohoto řízení je nezbytné detekovat přítomnost jednotlivých účastníků a u chodců se pro tento účel využívají právě "chodecká tlačítka".
2. Dynamické řízení se na rozdíl od předchozího pevného řízení používá zejména proto, že při něm lze snižovat ztrátové časy a tím zajistit časovou úsporu účastníků provozu (a tím i chodců), lze zajistit preferování prostředků MHD a tím zlepšení komfortu jízdy cestujících, lze minimalizovat délky vzdutí vozidel a tím snížení množství emisí a hluku a pod.
3. Stiskem chodeckého tlačítka dochází k zaregistrování chodce do světelné signalizace a ta podle určitých pravidel zařadí tomuto chodci zelený signál. Je tak například možno zařadit toto chodecké volno i dříve, než by bylo zařazeno při pevném řízení, je možno regulovat délku chodeckého volna, je možné pozdržet odbočující vozidlo a tím zajistit chodcům vstup do vozovky ještě před příjezdem tohoto vozidla (v případě, že by nebyl registrován chodec a chodecké volno by nebylo vybráno, v kontextu bodu 2 by nebylo vozidlo uměle zdržováno). Pro upřesnění ještě uvádím, že v rámci jedné křižovatky (jednoho SSZ) mohou být určité chodecké přechody tlačítky vybavené a určité nikoliv.
4. Chodecká tlačítka mají dále určitá specifická použití, např pro zvukovou signalizaci nevidomých, kterou zde asi nebudu více popisovat.

V každém případě instalace tlačítek není žádná snaha o šikanování chodců, ale vlastně o zlepšení jejich situace a zvýšení jejich bezpečnosti. Bohužel žádným nastavením světelné signalizace nelze vyhovět všem požadavkům všech účastníků silničního provozu.

Přeji hezký den
Ing. Pavel Dražek - MHMP, ODA



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Jan Drda: Nebylo by lepší naučit chodce mačkat tlačítko?? Pláčete na špatném hrobě, vážený pane.
19.03.2012 v 11:26    

Martin Šubrt: V loňském roce bylo na křižovatku po obnově instalováno dynamické řízení, které mimo jiné obsahuje preferenci tramvají (linka 11) a autobusů (linka 135). Nejde tedy o šikanování chodců, jak by se mohlo zdát. Křižovatka by měla co nejrychleji zareagovat na blížící se tramvaj třeba od Muzea a dát jí volno. Pokud by v každém "kolečku řízení" (odborně cyklu) padalo volno pro chodce přes Vinohradskou, aniž by tam chodec byl, křižovatka by sice třeba zkrátila volno autům z Italské, aby mohla tramvaj jet, ale pak by musela čekat ještě cca 14 sekund (teď hádám od oka), než by chodec, co tam není, jakoby přešel tu ulici a bezpečně došel na druhou stranu. A o to by se například ta tramvaj zdržela. Přechod je dlouhý, ostrůvek se tam nevešel, tj. "vyklizovací čas" pro chodce je také dlouhý. A s tím se musí počítat vždy, i když by tam chodec nebyl. Stejně tak shora by pak projelo méně aut směrem k Muzeu, která pak tramvaji nahoře stojí třeba na kolejích.

Samotnému je mi také nepříjemné, když si zapomenu zmáčknout tlačítko a volno nedostanu. Ale rozhodně nejde o šikanování chodců, prosím naučme se tlačítka mačkat. Ve špičce je pravda, že tu přechází skoro pořád někdo, ale křižovatka si teď skládá volna podle poptávky a prostě stejně jako se přihlásí tramvaj brnknutím si o kontakt na troleji, autobus průjezdem okolo inframajáku, auto, které přijede pod videodetektor, tak se stejně hlásí o svůj nárok i chodec. I dvakrát za hodinu, kdy chodec nejde, to kolikrát křižovatce a plynulosti provozu pomůže.
19.03.2012 v 22:23    

Marek Turnovec: Taky mi původní dotaz přijde jako zbytečný. Když se pohybuji po Praze, jsem zvyklý se dívat kolem sebe, zvláště při přecházení. Křižovatek s tlačítky je už dnes všude docela dost.

Občas se setkávám s tím, že přijdu na přechod, kde už někdo stojí, ale vidím, že tlačítko si nezmáčknul. Tak ho zmáčknu a když jsem zrovna v dobrém rozpoložení, nějak diplomaticky se pokusím dříve přítomnému (někdy je jich i víc) sdělit, že si měl to tlačítko zmáčknout, že kdybych nepřišel, tak by tam asi čekal hodně dlouho. :-)
24.05.2012 v 09:20    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Italská, Praha 2

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty