Odpoveď: 11.05.2012 09:58
Dobrý den,
níže posílám vysvětlení ohledně tlačítek pro chodce. Berte ho prosím jako reakci na podněty, které se této problematiky týkají.
S pozdravem
Světlana Švábová
vedoucí odd. dopravy
odbor dopravy a územního rozvoje MČ Praha 2
---------------------------------------------------------
Dobrý den, na základě Vašeho dotazu sděluji:
1. V současné době se při výstavbě nového semaforu či při rekonstrukci stávajícího semaforu zavádí tzv. dynamické řízení, t.j. řízení, při kterém je možné zajistit přerozdělování volna (ať prodlužování tak i zkracování) jednotlivých účastníků silničního provozu (tedy prostředků MHD, chodců, IAD a pod.) v závislosti na celé řadě faktorů. Pro zajištění tohoto řízení je nezbytné detekovat přítomnost jednotlivých účastníků a u chodců se pro tento účel využívají právě "chodecká tlačítka".
2. Dynamické řízení se na rozdíl od předchozího pevného řízení používá zejména proto, že při něm lze snižovat ztrátové časy a tím zajistit časovou úsporu účastníků provozu (a tím i chodců), lze zajistit preferování prostředků MHD a tím zlepšení komfortu jízdy cestujících, lze minimalizovat délky vzdutí vozidel a tím snížení množství emisí a hluku a pod.
3. Stiskem chodeckého tlačítka dochází k zaregistrování chodce do světelné signalizace a ta podle určitých pravidel zařadí tomuto chodci zelený signál. Je tak například možno zařadit toto chodecké volno i dříve, než by bylo zařazeno při pevném řízení, je možno regulovat délku chodeckého volna, je možné pozdržet odbočující vozidlo a tím zajistit chodcům vstup do vozovky ještě před příjezdem tohoto vozidla (v případě, že by nebyl registrován chodec a chodecké volno by nebylo vybráno, v kontextu bodu 2 by nebylo vozidlo uměle zdržováno). Pro upřesnění ještě uvádím, že v rámci jedné křižovatky (jednoho SSZ) mohou být určité chodecké přechody tlačítky vybavené a určité nikoliv.
4. Chodecká tlačítka mají dále určitá specifická použití, např pro zvukovou signalizaci nevidomých, kterou zde asi nebudu více popisovat.
V každém případě instalace tlačítek není žádná snaha o šikanování chodců, ale vlastně o zlepšení jejich situace a zvýšení jejich bezpečnosti. Bohužel žádným nastavením světelné signalizace nelze vyhovět všem požadavkům všech účastníků silničního provozu.
Přeji hezký den
Ing. Pavel Dražek - MHMP, ODA
Považujete odpověď za dostačující?
19.03.2012 v 11:26