30.03.2015 v 01:38
Nefunkčnost časové zastávky pro autobus
Poblíž křižovatky ulic Jana Masaryka Francouzská a Budečská je zřízena 'časová zastávka' Jana Masaryka. Zastavují zde tramvaje 22, 4 a autobus 135. Časová zastávka by měla umožnit bezproblémový nástup a výstup z prostředků MHD a zároveň možnost čekání na chodníku třeba i pod stříškou. Idea nádherná, ale v tomto konkrétním provedení bezpečně nefunkční. Z ostrůvku více jak 60m dlouhého není vyznačen jediný přechod. Ten je až za křižovatkou cca 50m.
Na zastávce často dochází k nebezpečným situacím, kdy autobus vjede do zastávky a nezafunguje elektronická signalizace a auta dále projíždějí. Což jsem vypozoroval, že se již tolik nestává s nasazením kloubových autobusů. Stává se ale situace, že autobus vjede do zastávky, nastaví se červená na vjezd, ale díky situaci za křižovatkou (situace se nejčastěji objevuje směrem z centra) vyvolanou odbočujícím vozidlem vlevo do Budečské nebo vpravo do ulice Jana Masaryka vozidla projíždějí celou dobu trvání zastávkování autobusu. Situace se ještě často komplikuje s odstaveným vozidlem na chodníku v místě zastávky. V okolí je několik základních škol v ulici Sázavská a Jana Masaryka, jejichž děti hromadnou dopravu denně využívají. Jednoduchým řešením by bylo vydat pokyn řidičům autobusů, že vjet do zastávky mohou, až je zastávka prázdná, vjezd je zablokován signalizací a zároveň prázdná od jiných aut vyznačit přechody pro chodce. Je kolikrát komické, kdy Městská policie hlídá prázdný přechod pro chodce Francouzská Sázavská a zároveň děti přebíhají „chytrou zastávku“ mezi auty. Na zastávce také chybí možnost rozumného přejití mezi směry tzn. Ten kdo přijede směrem do centra nepřejde do ulice Jana Masaryka přes vyznačený přechod. Na zastávce dochází k situacím, kdy do autobusu za celu dobu jeho stání nejde nastoupit a je třeba čekat na další spoj. Čekání na ostrůvku taktéž není nijak příjemné v těsné blízkosti projíždějících aut a za občasného rychlého projetí vozidla po kolejích.
Zaslal: Martin Sedlák, 19.03.2015 v 15:09

Francouzská, Praha 2
Komunikace o řešení podnětu
Diskuze
30.03.2015 v 01:38
A pak by byly problémem situace, kdy by po signálu stůj pro auta naskočil čevenožlutý signál, na nějž se řidiči povětšinou už rozjíždějí. Tady sice nenásleduje signál zelený a žlutá jen bliká, ale řidiči se stejně už rozjíždějí. Pokud by při takové situaci současně na přechod před takovouto signalizací vstupoval chodec, řidič jej může ohrozit protože si myslí, že se právě může rozjet, ale současně zase musí stát a dát přednost chodci. Konflikt informací, které řidič dostane by chodce mohl výrazně ohrožovat právě na těch "bezpečných" přechodech.
Pak by tedy musely být světelně řízeny i ty přechody, ale to zase nebylo možné, protože se sloupy signalizace nevešly na úzké ostrůvky. A ty přechody by musely být rozděleny podle směrů, aby při zastavení jednoho směru ve všech případech semafor nezastavil i ten druhý směr. To by projela jen polovina aut a v kolonách těch aut by stály tramvaje i autobusy na celé Francouzské.
Přesto odpovědné orgány preferovaly instalaci světelného ostrůvku, tj. pak nezbývalo než nemít přechody. Domnívám se, že daleko vhodnějším řešením by byly přechody na obou stranách zastávek a vše bez světelné signalizace.
24.03.2015 v 21:05