Krátká zelená u přechodu U Bulhara

Zelená asi dvě sekundy a navíc chodce ohrožují auta, které si zkracují cestu magistrálou (místo aby jeli vpravo nebo vlevo jak mají přikázáno jezdí rovně)- Z pohledu obrázku jsou to auta přijíždějící zprava (sjezd magistrály).

Zaslal: Peter Ondruška, 12.03.2012 v 18:26

Praha 1-

U Bulhara, Praha 1

Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 03.04.2012 09:25

Přeji dobrý den.

Křižovatka U Bulhara patří do tzv.vybrané komunikační sítě (též hlavní komunikační síť), která patří pod státní správu přímo Odboru dopravy MHMP. Proto si tento podnět dovolujeme postoupit k řešení na Odbor dopravy MHMP.

S pozdravem

Ludvík Czital
vedoucí odboru dopravy MČ Praha 1



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Jan Drda: Zase a znovu pro dalšího pitomce. Minimální zelená je ze zákona o provozu na pozemních komunikacích 5 vteřin. Když už píšu podnět, tak nelžu. Jako úředník bych se z principu podobnými bláboly odmítl zabývat.
15.03.2012 v 15:52    

Pather: No šel jsem přes tento přechod dnes ráno a pět vteřin to neni ani omylem. Jdu opravdu rychle a nestihnu přejít. Až půjdu večer zpátky, schválně interval stopnu.
20.03.2012 v 10:47    

Honza: Tak ja dopadlo měření ? 2 s je naprosto nemožné. Řadič, který křižovatku řídí je nastaven tak, aby vždy, a v jakékoliv situaci zajistil dodržení minimální zelené na všech návěstidlech podle zákona 5 s. Přes to vlak nejede. A jestli došlo k chybě což je velmi nepravděpodobné, protože je na tuto činnost několikanásobné jištění, byla to velmi neštastná náhoda. Avšak i tyto situace upravuje byť ne explicitně, zákon.

Délka zelené na přechodu dle příslušných norem, musí být tak dlouhá, aby chodec přešel na tuto zelenou do 1/2 až 2/3 přechodu. Pokud takto přejde a blikne mu červená tak má dle zákona právo dojít. Aby nedošlo ke srážce s chodcem je mezi každými proudy vozidel/chodců/cyklistů takzvaný mezičas, který zajistí to, že chodec i když by vešel bezprostředně po konci zelené na přechod, přejde tento přechod aniž by ho ohrozilo nějakého vozidlo.

Rozdíl je ale když vozidla mají zelenou se souběžným proudem chodců. I toto upravuje zákon. Takovýto řidič musí dát přednost chodci na přechodu, reps. musí ho nechat bezpečně přejít, i když má v okamžiku přecházení chodec červenou, čímž se opět vracíme na začátek a to ten, že chodec když vejde na zelenou a běhěm přecházení mu blikne červená, může (musí, měl by :) ) dojít na konec přechodu.

Toť naše legislativa

Poslední otázkou je jestli 5 s pro chodce je přiměřené. Já myslím, že někde ano a někde ne. Je zřejmé, že nejkratší zelená zvyšuje kapacitu křižovatky pro vozidla, címž se základá k jakémusi precedentu, že chodec je něco méně. Podívejte se na přechod, který navazuje na Karlův most, kde je více chodců než vozidel, ale zelenou mají chodci něco kolem 6-8 s (nevím přesnou hodnotu). Pak se divme, že lidé čím dál tím méně chodí pěsky v centru, tyto bariéry jim velmi znepříjemňují život a pak chodí na červenou. Dle mého názoru by měla být zelená tak dlouhá, aby chodec přešel alespoň 4/5 nebo celý přechod. Bezpečnost především, kapacita jako druhá.
23.03.2012 v 08:57    

Jan Drda: Měření dopadlo jak se dalo očekávat, zelená pochopitelně minimálně 5 vteřin a pán se stydí přiznat omyl :-)

Ona ta kapacita ale dost úzce souvisí s bezpečností. Když budou řidiči aut zdržováni v kolonách, roste jejich agrese a to má pochopitelně zpětnou vazbu na jejich chování při řízení. Stání v kolonách má dále za důsledek růst exhalací v ovzduší, hluku apod. Tedy faktory, které mají přímý dopad na obyvatele měst. Zamysleme se nad tím, zda (pseudo)bezpečnost chodců má být za každou cenu prioritou číslo jedna.
23.03.2012 v 09:12    

Honza: Ano, máte pravdu v poslední větě, ale pokud se řidičům neukáže, že oni nejsou numero uno ve městě, že město je i pro chodce a sníží se tím kapacita a je dost pravděpodobné, že někteří přesedlají mimo svůj vůz. Apelovat by mělo i město. Pokud budeme pořád zvyšovat kapacitu křižovatek pro auta výsledkem bude pořád více a více aut, chce to kompromis. Exhalace a hluk jsou sice dobrý argument, ale možné zranění chodce, případně jeho smrt je mnohem horší. Címž samozřejmě nějak neupozaďuji fakt, že externality v dopravě mají vliv na populaci, to ano. Ale chce to najít kompromis (i když kompromis není vždy to nejlepší řešení a nemám ho moc rád v těchto věcech).
23.03.2012 v 09:25    

pather: Měřil jsem, a je to opravdu přesně 5 vteřin. Každopádně jsem zdravý a chodím rychle a stejně přejít nestihnu. Jak říka Honza, není to přiměřené.
23.03.2012 v 11:13    

Jan Drda: Zaznělo to zde asi již stokrát, zelená není koncipovaná tak, abyste na ní přešel celý přechod. Logicky to ani není možné, pokud vstoupíte v poslední vteřině chodeckého volna, je vám jedno jak dlouho svítilo předtím. Pro bezpečné vyklizení přechodu jste chráněn mezičasem. Bohužel vidím jako chybu, že tento fakt není mezi veřejností příliš znám, jinak by těch podnětů byla tak desetina.
30.03.2012 v 09:40    

Honza: Je to otázkou priorit města, co bude více podporovat.Jestli vozidla nebo chodce. Já osobně se stavím za prodloužení zelené alespoň o 2-3 s. Ze znalosti této křižovatky vím, že vozidla jedoucí na tuto rampu, při které je nutné křižovat tento přechod už zelenou na chodeckém návěstidle nevidí, protože je velmi krátká a vznikají tak nebezpečné situace, kde si řidič myslí, že chodec chodí na červenou, troubí a je nervózní a to jen díky tomu, že při svém příjezdu neviděl na chodeckém návěstidle, které křižuje zelený signál. Navíc je velmi špatná viditelnost chodců co jdou z pod estakády. Mizerné vodorovné značení je další věc.
Křižovatka také tvoří jakousi liniovou bariéru při cestách z prostoru Masaryčky na Žižkov. Vím, že je tu snaha udělat vše pro to, aby vozidla nestála. Ale proboha co chodci ? Ti nemají nárok? Kdo by ve městě dříve ? Chodec nebo vozidlo ?
Proč podporovat dále IAD, když každý jezdí v autě sám ? Bylo by dobré alespoň trochu snižovat kapacitu pro vozidla a zvyšovat pro chodce. Pak by si řidiči mohli uvědomit, když budou stát v koloně jestli to příště nejde MHD + Pešky.
30.03.2012 v 10:00    

Honza: Ještě doplním, s tím mezičasem to je pravda a chtělo by to trochu osvětu. Ale nejlépe už od autoškoly, kde by se měly brát jakési základy dopravního inženýrství. Ale spíše obecně. Například co je mezičas, jak se zhruba navrhují křižovatky, co je to kapacita, co jí ovlivňuje atd...
30.03.2012 v 10:03    

Jan Drda: Honzo, opakujete neustále to samé dokola. Pochopte, že prodloužení zelené neřeší problém, jak ho nastínil pisatel.
03.04.2012 v 19:42    

Honza: Jan Drda: A můžete mi tedy říci co ho řeší ? Otázka délky zelené pro chodce není otázkou co je dobře a co je špatně, nýbrž otázkou priorit každého z nás. Já chodce podporuji a tohle je jedno z opatření, které bych prosazoval.
To že auta jezdí rovně místo vpravo a vlevo je pouze občasný jev. A navíc ta auta, která jedou rovně často jedou do ulice U Bulhara k Hlavnímu nádraží. Zákážeme ho snad ? Pokud ano obrátíme snad směrovost ulice U Bulhara ? Jak by se to pak dotklo křižovatky ? Ja byste to řešil Vy ? Zatím žádný nápad od Vás nezazněl....
04.04.2012 v 07:41    

Jan Drda: Dle mého ho neřeší nic, nepovažuji situaci za problém. Při stávající délce zelené dojde chodec do poloviny přechodu, což je na tak nevýznamné a nezatížené komunikaci postačující.
04.04.2012 v 21:43    

Grossák: Zelená je na vstoupení, červená na dojití. Učili nás to někdy v první třídě... Jinak to nejde.

V poslední době se chodecké zelené prodlužují (často s nepříznivými dopady na zdržení všech účastníků provozu) a jako by tím přibylo případů, kdy si lidé stěžují na zelené, které zůstávají krátké. Je k zamyšlení, čeho jsme dosáhli. Neměli by chodci i motoristi být zvyklí na docházení chodce na červenou? Nemělo by to být běžné, aby tyto situace osvojili a chovali se v nich korektně a ohleduplně? Starého člověka, který nestihne přejít ani při dlouhé zelené, snad také nepřejedeme, protože už mu svítí červená.

Kdybychom raději hledali problémy v sobě než v bedně na křižovatce, naučili se trochu lépe sdílet prostor a lépe se k sobě chovali, všichni na tom vyděláme. Bude méně zdržení, hluku, exhalací... A bezpečněji.
05.04.2012 v 01:00    

Peter Ondruška: Zřejmě buď nechodíte přes tento přechod a/nebo nejste řidič. A) chodí tudy hodně lidí (zřejmě studenti z VŠE) k hlavnímu nádraží, takže aby se dostali na přechod, musí na něj velmi rychle skočit když budeme brát přístup p. Drdy). B) auta tudy projíždí i když mají chodci zelenou, i když nesmí, viz původní příspěvěk.
11.05.2012 v 19:00    

Grossák: A) nevím,chodím zde a nikdy jsem neskákal. B) Pokud je problém na straně řidičů, je třeba řešit problém na straně řidičů. Semafor za to nemůže.
11.05.2012 v 20:46    

Grossák: A) nevím,chodím zde a nikdy jsem neskákal. B) Pokud je problém na straně řidičů, je třeba řešit problém na straně řidičů. Semafor za to nemůže.
11.05.2012 v 22:56    

Jan Drda: Pan Drda nechápe. Jak rychle skočit?? Souhlas s příspěvkem nade mnou. Pokud problém vychází z jiné podstaty než je délka zelené, je nutno řešit tuto podstatu, nikoliv délku zelené.
16.05.2012 v 14:06    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



U Bulhara, Praha 1

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty

Nefunkční nejezdící schody z metra č. 156 na Můstku

Praha 1, 06. březen 2012 S odpovědí

Propadlý chodník v ulici Štěpánská

Praha 1, 06. květen 2014 Vyřešený

Dokončení opravy na Koněvově

Praha 3, 25. březen 2015 S odpovědí

Barierovy prechod a zastavka Sidliste Zahradni Mesto

Praha 10, 19. prosinec 2013 Vyřešený


Zobrazit všechny podněty