Pod Paťankou - nebezpečný přechod

Upozorňujeme na nepřehledný a nebezpečný přechod v ul. Pod Paťankou, kde jsou problémem zejména nesprávně parkující auta a auta, která si hlavně v ranní špičce touto ulicí zkracují cestu, jejichž spěchající řidiči se často chovají v rozporu s dopravními předpisy.
Přechod pro chodce je pod mírným horizontem, v blízkosti křižovatky, označen je pouze běžným vodorovným značením na vozovce, takže již sám o sobě není za všech okolností dobře vidět. Přehlednost ale komplikují hlavně nesprávně zaparkovaná auta, přes která chodci (zejména děti, ale v případě dodávky, jako na přiložené fotografii, ani dospělí) nevidí na přijíždějící auta a přijíždějící auta nevidí chodce. Problém je největší v ranních hodinách, kdy tudy děti z přilehlé rezidenční čtvrti Sladovny chodí do školy (a další obyvatelé do práce), prakticky jediná legální cesta k zastávkám MHD vede právě přes tento přechod. Zároveň ulice Pod Paťankou bývá v tuto dobu obvykle zaplněna auty, která si tudy zkracují cestu, aby nestála v koloně v Podbabské. Stojící kolona aut (čekající na zelenou na semaforech na křižovatce ul. Pod Paťankou, Podbabské a Ve Struhách) situaci na přechodu ještě více znepřehledňuje, navíc další řidiči ještě často kolonu předjíždí protisměrem, aby se rychleji dostali do levého pruhu u semaforů, který v ranní špičce bývá méně používaný než pruh pro odbočení doprava - zpět do Podbabské směrem k Vítěznému nám.
Podle dřívějšího vyjádření Městské Policie HMP a odboru dopravy OÚ v Praze 6 v této ulici parkování není možné, vzhledem k její šířce, proto byl odmítnut návrh na osazení značky zákaz zastavení. Parkující vozidla jsou nicméně každodenní realitou, městská policie na místě přiliš často vidět není.
Navrhovaná řešení:
1. Zvýraznění přechodu a jeho označení (např. blikající světla, zvýraznění vodorovného značení, svislá dopravní značka se žlutým orámováním, aj.)
2. Umístění značky 'zákaz zastavení' do ul. Pod Paťankou (minimálně) v úseku mezi ulicemi Paťanka a Podbabská.
3. Změna dopravního režimu v ul. Pod Paťankou v celém úseku mezi severní odbočkou z Podbabské u Hydrologického ústavu a odbočkou ke OC Kaufland: zřízení neprůjezdné zóny s dopravní značkou 'Průjezd zakázán' s cílem uzavřít ulici Pod Paťankou pro tranzitní dopravu.

Zaslal: Pavel Šarf, 02.12.2014 v 11:15

Praha 6-
 
 
 

Pod Paťankou, Praha 6

Aktualizace podnětu

02.12.2014

Pavel Šarf přidal následující aktualizace podnětu:

Umístění značky "zákaz zastavení" byl již dříve přislíben, ale nikdy k němu nedošlo. Viz email citovaný níže:

From: msachl@praha6.cz[mailto:msachl@praha6.cz]
Sent: Friday, February 01, 2013 1:31 PM
To: ..........
Subject: Odp: 2686_Osazení dopravní značky B28_SVJ Podbaba

Vážená paní .....,

faktem je, že Vámi poptávané dopravní značení jde nad rámec požadavků plynoucích ze zákona č.361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Zde je totiž zcela jasně parkování korigováno a nutno říci, že v tomto konkrétním případě zakázáno.

Bohužel je však skutečností, že příslušné složky policie si příslušná ustanovení vykládají mnohdy poněkud problematicky a nejednoznačně. Proto tedy dopravní značení B28 (Zákaz zastavení) v tomto případě necháme (po dohodě s ředitelem MP Praha 6) instalovat. Realizaci provede Technická správa komunikacíhl. m. Prahy, předpokládám snad do konce března t. r.

S pozdravem

Bc. Miroslav Sachl
Úřad městské části Praha 6
Odbor dopravy a životního prostředí
Čs. armády 23
160 52 PRAHA 6

Tel.: 220 189 609
E-mail: msachl@praha6.cz



20.01.2015

Pavel Šarf přidal následující aktualizace podnětu:

Odbor dopravy ÚMČ Praha 6 jsem po odpovědi kontaktoval znovu přímo emailem, zde pro informaci uvádím to nejpodstatnější:

... ne zcela souhlasím s Vaší informací o tom, že přechod je standardně označen ... naprostá většina přechodů je označena alespoň také svislou značkou "přechod pro chodce", což ten v ulici Pod Paťankou není. Problém, a to zcela zásadní, je také ten, že přechod je při příjezdu od autoservisu skryt za horizontem tak, že vodorovné značení ("zebra") není z automobilu včas vidět. Odhaduji, že pruhy může řidič vidět teprve ze vzdálenosti 20-25 m před přechodem, pokud je světlo a suchá silnice. I to se mi zdá pozdě, situace je podstatně horší za šera - v této části roku běžně i kolem 7:30 ráno, kdy jdou děti do školy, při mokré vozovce, apod. Za šera a tmy je viditelnost přechodu dále zhoršena poměrně slabým veřejným osvětlením v místě, které je pouze na jedné straně ulice.

Pro ilustraci připojuji 2 fotografie z 20.1.2015, kolem 10 hod. - na jedné, pořízené cca 20 m od přechodu, je již vodorovné značení alespoň trochu vidět, na druhé, pořízené ve vzdálenosti cca 30 m od přechodu, vodorovné značení a tedy ani přechod není vidět naprosto vůbec. Obě fotografie zároveň ilustrují to, že řidič nevidí ani to, že travnatá plocha po jeho levé straně je v místě přechodu přerušena stezkou pro chodce, to, že se blíží k přechodu tedy zjistí řidič skutečně na poslední chvíli, pravděpodobně v době, kdy se již také soustředí na křižovatku, která ihned za přechodem následuje. Navíc obě fotografie jsou pořízeny ve stoje na obrubníku, v jedoucím osobním autě je tedy výhled zhoršen tím, že řidič sedí.

Z toho důvodu bychom Vás chtěli požádat o opětovné posouzení návrhu na zvýraznění přechodu, jednak označením svislou dopravní značkou "přechod pro chodce", jak je tomu běžné na většině přechodů mimo světelné křižovatky v Dejvicích a Bubenči, ideálně i zvýrazněním vodorovného značení, např. nápisem na vozovce, barevným zvýrazněním, apod. Zcela určitě by pomohlo i lepší osvětlení přechodu, podobně, jako jsou silnými lampami osvětleny přechody přes ulici Jugoslávských partyzánů. Nedávná realizace bezpečnostních opatření na přechodech v oblasti pod Juliskou nás vede k přesvědčení, že problematika bezpečnosti chodců je jednou z priorit ÚMČ Praha 6, proto věříme, že i tomuto velmi frekventovanému přechodu budete věnovat více pozornosti.


 
 


Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 16.01.2015 08:34

Vážený pane Šarfe,

předmětný přechod je standardně vyznačen, vyznačení je bez zjevných vad (viz foto), z tohoto pohledu není důvod pro jeho úpravy. Nepovolené parkování vozidel na této komunikaci bude nově zakázáno svislým dopravním značením „zákaz zastavení", přesto však bude nutný dohled Policie ČR a městské policie nad respektováním předmětných značek. Jiné změny v organizaci dopravy, např. navrhované osazení značek „průjezd zakázán", nepředpokládáme, ostatně po opětovném zprůjezdnění ul. Papírenská dopravní zatížení ulice Pod Paťankou výrazně kleslo.

S pozdravem

Jiří Hardt
referent odboru dopravy a životního prostředí
ÚMČ Praha 6



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Jirka Chajda, Podbaba: Dobrý den,
z mého pohledu není řešení zakazovat zastavení v tomto úseku, pokud tak bych umístil vodorovné žluté značení na obrubník před přechod pro chodce, tak abych přechod pro chodce vyniknul a nezakryla jej např. vyobrazená dodávka.
Zákazem zastavení například způsobíte to, že nám na našich etapách v budou parkovat dojíždějící řidiči z okolí Prahy a přestupovat na tramvaj. Chceme snad něco takového? Již se tak v současnosti dělo. Máme to vypozorováno v ulici Heinemannova. Ano při jednání s panem Hartem na odboru dopravy mě tento odkázal na parkoviště před Hydrologickým ústavem, ale toto parkoviště je vzdáleno od zastávky tramvaje a pro řidiče je pohodlnější zastavit u naší rezidence.
Myslím si, že i vzhledem k situaci a dopravním kolapsům i zatížení již tak zničené komunikace Pod Paťankou k viaduktu u Hydrologického ústavu je tedy přijatelným řešením bod tři, tedy umístění značky průjezd zakázán, ale vzhledem k tomu, že je ulice obousměrně téměř neprůjezdná a dvě auta se v ní velmi špatně vyhýbají, myslím si, že by nebylo od věci tuto ulici orientovat jedním směrem, tedy od křižovatky Paťanka směrem k viaduktu u Hydrologického ústavu jedním směrem. Do auto Podbabská, jak jsem zaznamenal, jezdí nejvíce aut právě tímto směrem.
Snížení provozu by mělo snížit riziko kolizí a kolon v této dá se říci uličce.
05.12.2014 v 16:55    

Pavel Šarf: Dobrý den, to sice máte pravdu, ale problém parkování je trochu jiná věc. Obtěžuje, nicméně není bezprostředně nebezpečná. A zaplnění Podbaby auty dojíždějících řidičů se nejspíš se nevyhneme tak jako tak, jakmile budou zřízeny v Praze 6 parkovací zóny. I když stále platí to, že v obytné zóně, kterou je většina ulic uvnitř rezidenční čtvrti, je parkování povoleno pouze na vyznačených parkovištích - již dnes je poměrně vzácné najít volné místo na parkování ...

Nicméně zpět k ulici Pod Paťankou: již nyní se tu podle vyhlášky parkovat nesmí, protože tato ulice není dostatečně široká, aby to umožňovala. To si ale každý řidič neuvědomí nebo se o to ani nesnaží - neodhadne, zda zbývající šířka ulice vyhovuje vyhlášce nebo ne. Takže návrh na umístění značky "zákaz zastavení" je vlastně jen požadavkem na zvýraznění stávajícího stavu. To, že se už nyní Pod Paťankou parkovat nesmí, máme opakovaně potvrzeno jak od městské policie, tak od odboru dopravy - viz citovaný e-mail p. Sachla.
05.12.2014 v 17:23    

Jirka Chajda Podbaba: Odpověď pana Hardta skoro neni ani česky, nicméne po asi 4 přečteních jsem porozumněl tomu, co chtěl vůbec napsat. Docela mě rozladilo, že má na starosti i životní prostředí. Dosud jsem měl za to, že má na starosti pouze dopravu.
16.01.2015 v 08:56    

Jirka Chajda Podbaba: Ještě zpět k bezpečnosti... docela značný problém v krátkých dnech vidím v mnoha nesvítících pouličních lamp v ulicích Lindleyova, Heinemannova, Paťanka, Pod Paťankou, na koho se v tomto obracet v případě prvních dvou ulic p. Kvoch nereaguje a zbytek má na starosti patrně město?
16.01.2015 v 09:00    

Pavel Šarf: Z mého pohledu je neodpovídající zejména tvrzení, že přechod je "standardně vyznačen". Podle mě není - je vyznačen pouze vodorovným značením na vozovce, zatímco jinde v Praze 6 je naprosto běžné značení alespoň také svislou dopravní značkou. Což tento není a navíc vzhledem k mírnému horizontu, přes který se kousek před přechodem přejíždí ve směru od autoservisu jsou pruhy na silnici vidět až na poslední chvíli. A to vše tím spíš v kontextu toho, že v oblasti ulic mezi Zelenou, Juliskou, Čínskou a Koulovou byly nedávno vybudovány ostrůvky a retardéry uprostřed vozovek, všude byla zřízena zóna 30 km, atd. Přitom kromě Koulovy a Zelené se rozhodně jedná o velmi klidné ulice, kde žádný tranzitní provoz není. Zcela jistě budeme zvažovat další kroky.
16.01.2015 v 09:06    

Jaroslav Mach: Lokalitu sice osobně neznám, ale z toho co se v popisu problému i v diskusi objevuje je zřejmé, že hlavním problémem je parkování před přechodem. To je jasné porušení zákona a žádná další značka na tom nic nezmění. Otázka spíš je, co v tomto případě dělá policie, protože ta jediná s tím může něco udělat. Bohužel dnes velká část řidičů pravidka ignoruje a jediné co na ně platí je pokuta, pokuta a zase pokuta.
Policie tam nemůže stát trvale, ale kdykoliv lze zavolat na 156 a nahlásit jim přestupek. Nikdo nemá rád bonzování, ale pokud nelegální stání vytváří nebezpečné situace, je to jediné řešení. Ulici totiž nelze postavit tak, aby byla bezpečná pokud lidé nedodržují základní pravidla.
20.01.2015 v 12:08    

Pavel Šarf: Pane Machu, tady je problém v tom, že na komunikaci by se nemělo parkovat vůbec (není dostatečně široká) a pak to, že přechod je velmi špatně vidět - viz moje aktualizace podnětu výše. Parkující vozidla většinou určitý odstup od přechodu udržují, ale v tomto místě nám to příliš nepomůže. Proto by snad pomohlo systémové řešení, než ad hoc volání policie - to bychom ji museli volat denně ...
20.01.2015 v 15:53    

Chodci Sobě: Jirka Chajda Podbaba: Prosíme, ve věci nesvítících lamp se zkuste obrátit na ELTODO: http://www.eltodo.cz/hlaseni-poruch.html. Díky.
20.01.2015 v 22:27    

J.Chajda Podbaba: Nahlaseno
21.01.2015 v 12:39    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Pod Paťankou, Praha 6

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty

Chybějící přechod pro chodce Na Petynce x Na Zástřelu

Praha 6, 10. červen 2018 S odpovědí

Bariérové schody

Praha 6, 01. červen 2015 S odpovědí

Nepřehledný vstup do vozovky

Praha 5, 25. červenec 2013 Vyřešený

Nesmyslný přechod

Praha 1, 14. únor 2012 S odpovědí


Zobrazit všechny podněty