Chybějící přechod na nástupní ostrůvek Olšanská

Na nástupní ostrůvek tram stanice Olšanská ve směru Nákladové nádraží vede přechod pouze z jedné strany vozovky. Ze strany od MTU je teorericky nutné dojít na křižovatku a po druhém chodníku se vrátit a přes ostrůvek v protisměru teprve na tento. Případně po přechodu opodál a kus po trati, což už moc regulérní není. Nikdo to nedělá a raději skáče do mezer mezi auty. Proč přechod z jedné strany vozovky přes koleje nepokračuje až na druhý chodník?

Zaslal: Josef Zeman, 02.05.2014 v 21:11

Praha 3-
 
 

Olšanská, Praha 3

Aktualizace podnětu

18.04.2022

Martin Šemík přidal následující aktualizace podnětu:

Dobrý den,

na konci roku 2021 byl požadovaný přechod dočasně zřízen vyznačením žlutou barvou. Napomohl tomu zřejmě i fakt, že ulice Olšanská byla v jeho místě zúžena na požadovaný jeden jízdní pruh pro auta.

Prosím o opětovné zaslání podnětu na úřad MČ Prahy 3 se žádostí o jeho budoucí zachování za osazení příslušné svislé dopravní značky IP6 a za přemalování zebry bílou barvou.
Předem děkuji


 
 


03.05.2022

Městská část P-3 přidal následující aktualizace podnětu:

Dobrý den,
V této věci se rýsuje řešení. Dopravní podnik projednává stavební povolení k rekonstrukci této zastávky, jehož součástí má být i přechod pro chodce. Snažíme se v tomto na MČ Praha 3 poskytnout veškerou součinnost, ale primárně urychlení věci není v naší moci. Zastávka si rekonstrukci zaslouží – potřebuje zásadně rozšířit. Pokusím se zjistit aktuální stav projednání a v případě, že by realizace měla vzdálenější horizont, nabízí se stanovení dočasného přechodu – nově je to vzhledem k místnímu zúžení do jednoho jízdního pruhu možné.

Ondřej Rut
místostarosta Praha 3



Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 05.05.2014 21:19

Dobrý den,

Jedná se o historický stav, proč nebyl v minulosti přechod dokončen i na druhou stranu Olšanské, nedokážu přesně sdělit. Výstavba a rekonstrukce nástupních ostrůvků a jejich napojení je v režii vlastníka, tedy Dopravního podniku.

Pokud se jedná o zřízení dalšího (prodlouženého) přechodu, nelze to bohužel provést pouhým domalováním zebry. Podle stanoviska silničního správního úřadu, odboru dopravy ÚMČ Praha 3, to není možné bez zásadnějších stavebních úprav a omezení počtu jízdních pruhů na komunikaci Olšanská.
Přechody pro chodce lze v současné době zřizovat pouze v souladu s ČSN 736110. Zásadním problémem je čl. 10.1.3.3 uvedené normy – „Přechody pro chodce bez řízení světelnou signalizací se mohou navrhovat jen přes dva protisměrné jízdní pruhy“. Není tedy možno zřídit přechod přes komunikaci s dvěma jízdními pruhy v jednom směru, což je právě případ popisovaného místa. Napadne Vás zřejmě otázka, proč je to možné na druhé straně ve směru na Olšanské náměstí? Jde o historicky zřízený přechod podle tehdejších norem, nově zřizované přechody už podléhají jiné normě. Pokud by zde měl přechod zřídit, muselo by dojít ke stažení dopravy do jednoho jízdního pruhu. Toto opatření je podle mého názoru žádoucí, ale vyžádá si poměrně velké investice a náročné projednání. Městská část se momentálně věnuje jiným místům, které mají z hlediska zajištění bezpečnosti, zlepšení pěší prostupnosti, bezbariérovosti a kvality veřejného prostranství vyšší prioritu (zklidnění před ZŠ Lupáčova a v okolí zastávek Olšanské nám.; nový přechod na křižovatce Ondříčkova – Bořivojova apod.). Ve střednědobém horizontu je třeba řešit zklidnění (zúžení) Olšanské ulice v celé její délce na jeden jízdní pruh.

S pozdravem,

Ondřej Rut
zástupce starosty
MĚSTSKÁ ČÁST PRAHA 3



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Josef Zeman: Dobrý den,

chápu, že dle platných norem je "naprosto v pořádku", že přes dva jízdní pruhy nesmí, zřejmě z důvodu bezpečnosti, vést přechod pro chodce. V této souvislosti mi ale uniká logika věci, kdy přes totéž místo přecházejí lidé, kteří potřebují nastoupit do tramvaje, bez podpory toho třechodu. Také přes dva jízdní pruhy. Logika je zde zřejmě věc podružná, stejně jako u více jiných zákonů, které u nás platí. Snad i tuto normu někdo někdy novelizuje a nebude nutné, aby se tak stalo až po smrtelné nehodě v tomto místě.

S díky

Zeman
06.05.2014 v 08:53    

Martin Šubrt: Dobrý den,
pokusím se vysvětlit onu "logiku". Pravidlo, že se nesmí zřizovat semafory neřízený přechod přes dva a více pruhů v jednom směru vzešlo právě z řady smrtelných nehod na takových přechodech pro chodce. Zákonodárce a normotvůrce se pokusili nějak "logicky" vyřešit situaci, kdy jeden řidič zastaví a druhý v souběžném pruhu chodce přejede. Problém takových míst tkví v tom, že chodec vejde do vozovky a často si už neuvědomí, že se musí ještě přesvědčit, že stojí i druhé vozidlo. Navíc to druhé vozidlo často chodce na začátku přecházení nevidí a když se to spojí s nerespektováním pravidel, že musí zastavit vedle vozidla, které také zastavilo, tak je neštěstí na světě. Navíc běžným chování je, že jeden řidič zastaví a druhý to vezme jako výzvu k předjíždění a ještě zrychlí. Proto se v roce 2000 zdálo "logické", že by bylo nejlepší, aby přechody tohoto typu vůbec nevznikaly, nebo rovnou měly semafor. Zde v blízkosti dalšího semaforu je zřízení dalšího nevhodné, řidiči by mohli zaměnit barvy na blízkém a vzdáleném a rovněž by hrozily vážné nehody.

"Logika" je v tuto chvíli spíše absurdní a spočívá v tom, že chodec bez vyznačeného přechodu si prostě musí dát větší pozor, tj. bude přecházet jen ve chvíli, kdy si je zcela jistý, že nejede auto v žádném pruhu. Samozřejmě, jak píšete, nemá žádnou "podporu" pro toto své přecházení.

Toto místo je hodně nešťastné a jak píše pan Rut, jeho uspořádání má kořeny hluboko v minulosti. Možná by stálo za úvahu zastávky přisunout blíže velké křižovatce a zrušit přejezd kolejí do ulice Ke Kapslovně. Ale pak by to bylo v přilehlých ulicích trošku složitější s organizací dopravní obsluhy. Samozřejmě, pak by se zastávka lépe navázala na hlavní řízený přechod u křižovatky.

Druhou možností je skutečně upravit profil Olšanské ulice na 1 pruh. Ale ani to by např. nepomohlo ke zřízení přechodu v místě na východní straně zastávky, kde je paradoxně i zastávkový přístřešek na krajním chodníku. Tam už musí pruhy přibýt v každém případě, aby se auta mohla rozřadit pro jízdu křižovatkou.

Takže zbývá ta poloha proti přechodu na zastávku do centra. I ten by se musel přestavět. Z historických důvodů tam být může, ale i on už nesplňuje žádnou normu. Není bezbariérový, vede do prostoru zastávky, což to vytvoření bezbariérového přístupu komplikuje. Tj. i tento přechod by musel být posunut alespoň o 7 metrů západním směrem.

Ona tam totiž není ve směru z centra ani dostatečně dlouhá ta zastávka, takže i ta by potřebovala prodloužit. No a až pak by se dala zajistit návaznost toho přechodu na druhé straně.

A tam by byly dvě možnosti, buď už mít ulici zúženou na jeden pruh a přes něj ten přechod zřídit, nebo ty dva současné pruhy rozdělit dělícím ostrůvkem, který by byl mezi nimi uprostřed. To by se dalo udělat i pomocí betonových citybloků, ale i to má svá rizika. Chodec by pak přecházel 1 pruh, pak by byl ten ostrůvek a druhý pruh ve stejném směru. Jenže chodec pak má tendenci se podruhé podívat na opačnou stranu, ne na tu stejnou, navíc řidiči by asi ostrůvek uprostřed své komunikace složitě chápali a bohužel se už také stalo, že pak ty betonové bloky naberou a ten odhozený blok zraní toho chodce.

Proto nikdo není nadšen z takových provizorních řešení, která mají i své zápory, a proto se vždycky v takových složitých místech spíše čeká na větší investici v rámci celé ulice, která zohlední dopravní organizaci, parkování, chodce, zastávky, semafory a která umožní postavit chodcům i řidičům přehledné bezpečné řešení např. i s přisvětlením.

Jinak ale samozřejmě chápu, že se vám současný stav nelíbí a že mé vysvětlení logické pro normálního občana být nemůže. Také zastávám názor, že logické je jen to, co pochopí šestileté dítě, všechny další logiky jsou jen berličky, jak vysvětlit, proč něco nejde. Ale zrovna tady vnímám i postoj Prahy 3, že si je vědoma, že to místo není šťastné a že se dlouhodobě snaží o revitalizaci Olšanské ulice. Někdy ale snaha řešit věci pořádně vzhledem k řadě souvislostí vypadá, že se neřeší nějaký čas vůbec...přitom objektivní snaha určitě je.
07.05.2014 v 20:10    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Olšanská, Praha 3

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty

Rozbité chodníky

Praha 3, 06. červenec 2012 Vyřešený

Propadající se chodník na Husinecké

Praha 3, 13. září 2016 Vyřešený

Autobusová zastávka Štěpničná- přechod

Praha 8, 19. červen 2023 S odpovědí

Křižovatka Sdružení - Družstevní ochoz

Praha 4, 21. únor 2022 Bez odpovědi


Zobrazit všechny podněty