Já samozřejmě nečekám, že mi bude "padat" zelená jako závory, to ani náhodou.
Jen si pamatuju, že v jiných zemích (např. Francie, Německo....) ta zelená pro chodce při zmáčknutí tlačítka "padá" o něco rychleji než tady v Praze.
A myslím, že to není o "chytrosti" semaforů, semafor není ani chytrý ani hloupý, semafor dělá přesně to, co mu někdo "řekne" (naprogramuje apod.) a jak tu "chytrost" někdo nastaví. I Vaše popisy toho, jak to funguje (nebo kde musí auto zastavit, aby to fungovalo), svědčí o otm, že ty semafory až tak chytré nejsou.
Ale i tak díky moc za užitečné informace, budu ty semafory sledovat s o to větším zájmem. I s mým dvouletým synem..."kvůli" němu to vlastně píšu, sám jsem "chytřejší" a přejdu ulici, když nic nejede.
06.05.2014 v 16:15
při intenzitách dopravy, jaké v centru Prahy jsou, je bohužel pozice chodce trošku jiná, než si představujete. Třeba zrovna na Smíchově je ještě něco jiného než preference, na křižovatkách na celém tzv. Smíchovském okruhu je nasazen systém Motion, který hlídá, aby doprava fungovala na ploše celého Smíchova. Tj. aby auta odjížděla plynule z Jiráskova mostu do Kartouzské a v tu chvíli musí stát Štefánikova a rozjíždí se tzv. zelená vlna ve Zborovské, tj. musí stát tramvaje a chodci v lidické apod. Je tam hodně křižovatek a jejich řízení je koordinačně provázané. Jak na ulici za sebou, tak v celé ploše. Každá křižovatka má nějaký cyklus řízení, řekněme, že třeba za 80 sekund se všechna volna "otočí". A všechno se to kreslí do diagramů, že když auta odněkud vyjedou, tak musí projet ještě tudy a tudy, protože kdyby neprojela, tak by konec kolony třeba zůstal v Lidické na kolejích. A do toho systému se musí namalovat samozřejmě i volna chodců a tramvají.
No a u chodců to spíše funguje tak, že vy přijdete a stisknete tlačítko. Ale křižovatka vám nedá volno hned nebo brzo, křižovatka si zapamatuje, že jste vyslal požadavek. A když v tom celém schématu řízení oblasti dojde do stavu, kdy mají jet třeba tramvaje ve vašem směru, zařadí i vaše chodecké volno. Ne dřív, jen tam, kam v tom systému vždy patří. Když si nezmáčknete, tak ho nezařadí vůbec a pustí o pět aut víc. Problém chodeckého volna je v tom, že kdyby padalo vždy, tak se musí počítat s časem, za který první chodec vozovku přejde a pak ještě s časem, který by potřeboval další chodec, který vstoupil do vozovky v poslední sekundě své zelené. I toho je třeba ještě chránit. No a pokud tam chodec není, tak by celý ten systém třeba stál i o 15 sekund zbytečně déle. A postupně by se načítala zdržení tramvají, autobusů i dalších vozidel. Tj. tlačítka chodců jsou tu spíše od toho, aby o sobě dal chodec vědět, jinak ale ten systém chce ušetřit každou vteřinu.
Na řadě dalších křižovatek křižovatky běžně čekají na tramvaj. Když už vyjíždí z blízké zastávky, brnkne si pantografem na troleji a křižovatka na ní s jejím volnem počká. Když jdete podél tramvaje, počká i vaše chodecké volno. Když jdete napříč, čekáte déle a pak se váš směr naopak kvůli té tramvaji může z hlediska volna pro auta a někdy i chodce krátit. Semafory ve měst jsou věda o sekundách. Někdy se handluje o každou sekundu, aby se to někde nezaseklo.
07.05.2014 v 20:25
děkuju za další várku informací, opravdu to je zajímavé a určitě musí být zajímavé takový systém vymýšlet a potom ho různě dolaďovat, tomu rozumím, sám jsme stavební inženýr, takže chápu, že tohle je práce, která má smysl.
Berte to ale tak, že ode mě je to něco jako feedback, já jsem "pouze" prostý uživatel toho systému. A čistě náhodou ho využívám pouze jako chodec (nemám auto). Možná, že takových lidí jako já je víc, nebo možná většina....já nevím.
Vy sám píšete, že "při intenzitách dopravy, jaké v centru Prahy jsou, je bohužel pozice chodce trošku jiná, než si představujete". Jenže to je přesně to, co chci komentovat, kritizovat nebo jak to chcete nazvat. Podle mě je problém už ta intenzita dopravy, třeba na Smíchově. Většina ulic na Smíchově (a v Praze vůbec, speciálně v centru) vznikla v době, kdy byla doprava ve srovnání s dneškem minimální. Při dnešní intenzitě je prostě nemožné vymyslet systém tak, aby byli všichni spokojení. Vždycky bude mít někdo přednost, ale o tom nerozhodují tvůrci systému semaforů. O tom rozhodne ten, kdo řekne, jaká intenzita dopravy je na daném místě "žádoucí"...můžu tam postavit "dálnice" bez semaforů, kde budou pro chodce jen podchody nebo nadchody, stejně tak můžu vybudovat pěší zóny, kde žádná auta jezdit nebudou....a spoustu věcí mezi tím.
Jak to popisujete Vy, tak mám dojem, že zadání je co nejrychlejší provoz při stávající intenzitě. Otázka je, zdali má snaha ušetřit každou vteřinu smysl.
Já často čekám na zelenou pro chodce a potom přecházím ulici. Často se mi stane, že červená mi padne tak rychle, že nestačím ulici ani přejít, a to jdu jako první, okamžitě co naskočí zelená. Takže potom mají možná auta zelenou, ale stejně musí stát a počkat až já přejdu (už na červenou).
Když o tom tak přemýšlím, tak mi pořád vychází, že nejracionálnější je opravdu ta tlačítka pro chodce ignorovat a přejít ulici prostě v tom okamžiku, kdy nic nejede, ať je na semaforu zelená nebo červená, případně přecházet ulici tam, kde nejsou semafory. To je nejrychlejší i s mým dvouletým synem i na Smíchově i při stávající intenzitě dopravy. Takže já bych ta tlačítka opravdu zrušil, ale samozřejmě třeba maminka s kočárkem takové možnosti jako já nemá a prostě musí počkat a to tlačítko tedy potřebuje. Otázka je kdo je "důležitější"? Maminka s kočárkem nebo 5 osobních aut s jedním řidičem? Kdo má přednost a kdo musí čekat? A proč?
Nicméně Vám děkuju za Vaše informace, po pravdě jsem čekal spíš nějaké "oficiální" stanovisko nějakého úřadu ve smyslu, že "Váš názor nás zajímá, ale nic s tím nemůžeme dělat". Tohle co píšete má smysl. Ale spokojený není skoro nikdo. Řidiči nadávají, chodec jako já nadává...možná je problém ta "intenzita dopravy"??? Ale co s tím? Skoro každý řekne, že bez auta se nedá žít.......
Určitě je to stres
15.05.2014 v 15:09
Ono dobrovolně na sebe prozradit, že "nejracionálnější" je ignorovat semafory a přebíhat na červenou, nejlépe s dvouletým synem za ruku, je hodné skutečně duševního giganta.
K vaší poznámce o "důležitosti" účastníků provozu - jako stavební inženýr byste měl zapojit i širší souvislosti. Každým zastavením a následným rozjetím automobilů se mnohonásobně zvyšují exhalace v ovzduší - a na Smíchově taky žijí lidé.
19.05.2014 v 10:28
děkuju za Váš příspěvek.
Nicméně ještě jednou zde na sebe dobrovolně prozradím, že opravdu přecházím ulici pouze pokud nic nejede. A opravdu mi to přijde bezpečné, rychlé a racionální. Pokud máte jiný návrh, tak mi ho, prosím, napište.
S tím zastavováním a rozjížděním automobilů máte samozřejmě pravdu. Máte nějaké řešení? Já za stávající intenzity dopravy žádné nevidím, na každém semaforu nejen tady na Smíchově stojí ( a poté se rozjíždí) tisíce aut, den co den. Co to udělat třeba jako v Londýně, kde se za vjezd do centra města platí?
Nebo máte nějaké lepší řešení? Napište mi ho, prosím. A potom ho prosaďte.
Já jsem totiž také jeden z těch, o kterých píšete v poslední větě...."a na Smíchově taky žijí lidé".
Já žiju na Smíchově. Vy také?
19.05.2014 v 15:30
shodou okolností se stěhujeme pryč z Prahy 5, takže poslední poznámka o semaforech na Praze 5, časem možná napíšu o mých zkušenostech na Praze 9.
Shodou okolností jsme byli na dovolené, takže mám pár poznámek k tomu, jak fungují semafory v New Yorku a v Gainesvillu.
Gainesville je na Floridě, kdo tam nemá auto, ten neexistuje, buď je bezdomovec nebo něco horšího. Já tam chodil pěšky a většinou jsem byl jediný chodec, takže na všech semaforech jsem musel čekat, a to dlouho. A je to OK. 99 % lidí jezdí autem, tak je systém nastaven tak, je auta jedou a ostatní musí počkat. Pro Prahu to nemá žádný význam.
V New Yorku je to úplně jinak, většina lidí tam nemá auto, nebo ho ve městě nepoužívá. Chodců je tam spousta a všichni někam spěchají.
Funguje to tam nějak takhle: většina ulic je široká, minimálně dva jízdní pruhy, často víc. Většina ulic jsou jednosměrky, takže pro chodce je snadné mít přehled o tom, jestli něco jede nebo ne. Neboť v New Yorku chodci zásadně přecházejí ulici, pokud nic nejede. Na semafory chodci kašlou, na červenou přecházejí ulice i důchodci nebo maminky s kočárky. A funguje to.
Podle mého názoru by se tam dalo leccos okoukat. Třeba ty jednosměrky, původně byly všechny ulice obousměrné, teď díky jednosměrce (ale jen jeden jízdní pruh, max. dva) je tam najednou víc místa, např. na parkování nebo na pruhy pro cyklisty.
V Praze je to samozřejmě mnohem komplikovanější. New York je "projektovaný" pro auta, Praha ne. A nikdy nebude (pokud se nebude bourat, viz. magistrála...).
Počet chodců se v Praze nikdy moc nezmění. Zato počet aut, autobusů, tramvají, kol, segwayů a dalších dopravních prostředků se měnit bude.
Jak? To záleží na těch, kteří o tom můžou rozhodovat. O těch, kteří můžou rozhodovat může (částečně) rozhodnout každý z nás.
Volby a tak...Občanská sdružení a tak...Napište svému poslanci, starostovi, radnímu a tak...
22.07.2014 v 11:39
16.09.2014 v 11:08
Semafory jsou dnes skutečně daleko chytřejší, než staré mechanické "orchestriony" a nepracují v "tvrdém" cyklu.
Slyšel jste (a viděl) jak funguje preference MHD?
Podívejte se třeba u tanku, nebo na Palackého nám. jak nejen chodci, ale i auta třeba několik cyklů čekají a projíždějí tramvaje ( které se semaforu zdálky hlásí).
Semafor je chytrý, ale např. nahoře v Holečkově musí auto zastavit u stopčáry, aby ho semafor " viděl" (má ve vozovce indukční smyčku) a zařadil mu zelenou. Někdy hned - někdy čeká na autobus od Strahova. A chodci taky.
Chodce semafor "nevidí" jinak, než zmáčknutím tlačítka. A jak z předchozího vyplývá, neskočí mu zelená hned, ani vždy stejně, ale podle celkové situace v dopravě. Časem určitě.
Nejsem specialista přes semafory, ale tak to chápu jako člověk, co se zajímá proč.
06.05.2014 v 11:44