Odpoveď: 07.03.2012 21:43
Dobrý den,
níže uvedený podnět pana Koldy jsme předali na Technickou správu komunikací, jako správce světelných signalizačních zařízení v Praze, k prověření a zajištění případné úpravy světelné signalizace.
Děkuji za podnět a přeji hezký den, Pavel Dražek - DOP MHMP
Považujete odpověď za dostačující?
Odpoveď: 15.03.2012 14:23
Vážený pane Koldo,
dne 7. 3. 2012 jsme obdrželi od odboru dopravy MHMP k vyřízení Váš podnět z portálu www.chodcisobe.cz na krátkou dobu volna pro chodce na obou částech děleného přechodu přes severní rameno řízené křižovatky Ohrada (přes ulici Pod Krejcárkem). Dne 9.3.2012 jsme provedli místní šetření na předmětné křižovatce
v odpolední dopravní špičce.
K Vašemu podnětu Vám sdělujeme:
Předmětná křižovatka je velmi rozlehlá s tramvajovým trojúhelníkem pojížděným ve všech směrech pravidelnými linkami tramvají. Křižovatka je řízena dynamickým programem, který má v denních hodinách pracovního dne délku cyklu 100 sekund. Na přechodu přes vozidlové jízdní pruhy (ulice Pod Krejcárkem ve směru od Palmovky) se v závislosti na realizovaném sledu fází a jejich prodlužování (v závislosti na aktuálních nárocích) realizuje délka chodeckého volna v rozmezí od 9 do 25 sekund, na přechodu přes pojížděné tramvajové rozvětvení (ulice Pod Krejcárkem ve směru na Palmovku) se realizuje délka chodeckého volna v rozmezí od 6 do 25 sekund. Vzhledem k vysokým intenzitám vozidel i na levém odbočení z Koněvovy ulice do ulice Pod Krejcárkem se realizují ve většině případů délky volen obou přechodů odpovídající nižším hodnotám uvedeného rozpětí, vždy však minimálně 6 resp. 10 sekund. Tyto délky mají za následek nemožnost přejití obou částí děleného přechodu v jednom cyklu řízení pouze ve směru od východu na západ. Opačným směrem lze přejít oba přechody v jednom cyklu řízení (lze vstoupit na druhou část děleného přechodu v okamžiku volna na tomto přechodu, pokud chodec začal přecházet první část děleného přechodu na začátku volna).
Při návrhu světelného signalizačního zařízení (SSZ) na křižovatce jsou vždy respektovány platné předpisy a zákony ČR. Znalost zákonů a jejich respektování je potřebná u všech účastníků provozu, tedy chodců, cyklistů i řidičů. Dovolujeme si zmínit některá ustanovení platných předpisů a zákonů:
1) Dle Technických podmínek 81 – Navrhování světelných signalizačních zařízení pro řízení provozu na pozemních komunikacích, schválených ministerstvem dopravy pod č.j. 243/2006-120-STSP/2 s účinností od 15.4.2006, článku 3.3.8, je nejnižší hodnota signálu volno (zelená) pro vozidla, chodce, cyklisty i tramvaje 5 sekund. Dodržování nejnižší hodnoty je bez výjimky zajištěno řadičem každého SSZ v Praze.
2) Dle Zákona o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb., § 74, odst. 1), zelená pro chodce neslouží k přejití celého přechodu, nýbrž pouze ke vstupu chodce do vozovky. Pokud chodec vstoupil do vozovky na zelenou a poté se rozsvítí červená, smí chodec během této červené dokončit přecházení až ke světelnému signalizačnímu zařízení s tímto signálem. Světelná signalizace s tímto ustanovením zákona počítá. To znamená, že po skončení zelené pro chodce následuje před rozsvícením zelené pro kolizní vozidla vjíždějící na přechod tzv. vyklizovací čas, během kterého stačí chodec běžnou rychlostí chůze (5 km/h) dokončit přecházení přes vozovku. To platí i pro chodce, který vstoupil do vozovky v poslední sekundě své zelené a přechází tak již téměř celý přechod na červenou. Signál pro chodce se znamením Stůj (červená) znamená, že chodec nesmí vstupovat do vozovky, nikoli dokončovat přecházení.
Z výše uvedených důvodů nesouhlasíme s Vaší interpretací situace na předmětné křižovatce. Jako ne zcela optimální shledáváme nemožnost přejít celé rameno křižovatky v jednom cyklu řízení i ve směru od východu na západ. Taková řešení jsou v praxi přijímána pouze výjimečně na silně zatížených křižovatkách a jsou nutným kompromisem požadavků jednotlivých účastníků provozu. V souvislosti s připravovanou obnovou SSZ na této křižovatce dojde k mírnému rozšíření středního dělicího ostrůvku (cca o 0,5 m na celkových 2,25 m).
S pozdravem Ing. Eva Kosteasová, TSK hl.m.Prahy
Považujete odpověď za dostačující?
Panu Jiřímu Koldovi - ale zdaleka ne jen jemu- bych doporučil opakované čtení §74. Dozvěděl by se něco o přecházení a nepsal by nesmysly jako v tomhle "podnětu".
29.02.2012 v 22:26