Přechod Na Ohradě

Křižovatka Ohrada - ulic Koněvova a Želivského, která pokračuje za křižovatkou jako ulice Pod Krejcárkem.
Na přechod této 'dvojsilnice' máte necelé dvě vteřiny. I zdravý mladý člověk jej (přechod) překoná pouze když běží. Tělesně postižený nebo senior by snad jedině musel zůstat stát uprostřed (na malém ostrůvku). Ale i tam by už došel na červenou...

Zaslal: Jiří Kolda, 28.02.2012 v 12:25

Praha 3-
 
 

Koněvova, Praha 3

Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 05.03.2012 14:56

Dobrý den.
Tento podnět spadá výlučně do kompetence Odboru dopravy Magistrátu hl.m. Prahy. Tomuto orgánu jsme jej také předali.
S pozdravem

Ing. Martin Vančura
vedoucí OD MČ Praha 3



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 07.03.2012 21:43

Dobrý den,

níže uvedený podnět pana Koldy jsme předali na Technickou správu komunikací, jako správce světelných signalizačních zařízení v Praze, k prověření a zajištění případné úpravy světelné signalizace.

Děkuji za podnět a přeji hezký den, Pavel Dražek - DOP MHMP



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 15.03.2012 14:23

Vážený pane Koldo,

dne 7. 3. 2012 jsme obdrželi od odboru dopravy MHMP k vyřízení Váš podnět z portálu www.chodcisobe.cz na krátkou dobu volna pro chodce na obou částech děleného přechodu přes severní rameno řízené křižovatky Ohrada (přes ulici Pod Krejcárkem). Dne 9.3.2012 jsme provedli místní šetření na předmětné křižovatce
v odpolední dopravní špičce.

K Vašemu podnětu Vám sdělujeme:

Předmětná křižovatka je velmi rozlehlá s tramvajovým trojúhelníkem pojížděným ve všech směrech pravidelnými linkami tramvají. Křižovatka je řízena dynamickým programem, který má v denních hodinách pracovního dne délku cyklu 100 sekund. Na přechodu přes vozidlové jízdní pruhy (ulice Pod Krejcárkem ve směru od Palmovky) se v závislosti na realizovaném sledu fází a jejich prodlužování (v závislosti na aktuálních nárocích) realizuje délka chodeckého volna v rozmezí od 9 do 25 sekund, na přechodu přes pojížděné tramvajové rozvětvení (ulice Pod Krejcárkem ve směru na Palmovku) se realizuje délka chodeckého volna v rozmezí od 6 do 25 sekund. Vzhledem k vysokým intenzitám vozidel i na levém odbočení z Koněvovy ulice do ulice Pod Krejcárkem se realizují ve většině případů délky volen obou přechodů odpovídající nižším hodnotám uvedeného rozpětí, vždy však minimálně 6 resp. 10 sekund. Tyto délky mají za následek nemožnost přejití obou částí děleného přechodu v jednom cyklu řízení pouze ve směru od východu na západ. Opačným směrem lze přejít oba přechody v jednom cyklu řízení (lze vstoupit na druhou část děleného přechodu v okamžiku volna na tomto přechodu, pokud chodec začal přecházet první část děleného přechodu na začátku volna).

Při návrhu světelného signalizačního zařízení (SSZ) na křižovatce jsou vždy respektovány platné předpisy a zákony ČR. Znalost zákonů a jejich respektování je potřebná u všech účastníků provozu, tedy chodců, cyklistů i řidičů. Dovolujeme si zmínit některá ustanovení platných předpisů a zákonů:

1) Dle Technických podmínek 81 – Navrhování světelných signalizačních zařízení pro řízení provozu na pozemních komunikacích, schválených ministerstvem dopravy pod č.j. 243/2006-120-STSP/2 s účinností od 15.4.2006, článku 3.3.8, je nejnižší hodnota signálu volno (zelená) pro vozidla, chodce, cyklisty i tramvaje 5 sekund. Dodržování nejnižší hodnoty je bez výjimky zajištěno řadičem každého SSZ v Praze.
2) Dle Zákona o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb., § 74, odst. 1), zelená pro chodce neslouží k přejití celého přechodu, nýbrž pouze ke vstupu chodce do vozovky. Pokud chodec vstoupil do vozovky na zelenou a poté se rozsvítí červená, smí chodec během této červené dokončit přecházení až ke světelnému signalizačnímu zařízení s tímto signálem. Světelná signalizace s tímto ustanovením zákona počítá. To znamená, že po skončení zelené pro chodce následuje před rozsvícením zelené pro kolizní vozidla vjíždějící na přechod tzv. vyklizovací čas, během kterého stačí chodec běžnou rychlostí chůze (5 km/h) dokončit přecházení přes vozovku. To platí i pro chodce, který vstoupil do vozovky v poslední sekundě své zelené a přechází tak již téměř celý přechod na červenou. Signál pro chodce se znamením Stůj (červená) znamená, že chodec nesmí vstupovat do vozovky, nikoli dokončovat přecházení.

Z výše uvedených důvodů nesouhlasíme s Vaší interpretací situace na předmětné křižovatce. Jako ne zcela optimální shledáváme nemožnost přejít celé rameno křižovatky v jednom cyklu řízení i ve směru od východu na západ. Taková řešení jsou v praxi přijímána pouze výjimečně na silně zatížených křižovatkách a jsou nutným kompromisem požadavků jednotlivých účastníků provozu. V souvislosti s připravovanou obnovou SSZ na této křižovatce dojde k mírnému rozšíření středního dělicího ostrůvku (cca o 0,5 m na celkových 2,25 m).

S pozdravem Ing. Eva Kosteasová, TSK hl.m.Prahy



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Viktor: Doporučil bych každému, kdo sem chce přispívat s podněty a vyjadřovat se k dopravním problémům, aby se nejprve seznámil se zákonem č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích.
Panu Jiřímu Koldovi - ale zdaleka ne jen jemu- bych doporučil opakované čtení §74. Dozvěděl by se něco o přecházení a nepsal by nesmysly jako v tomhle "podnětu".
29.02.2012 v 22:26    

Vratislav: Doporučil bych Viktorovi, aby tady v komentáři vysvětlil těm, kdo po něm přecházejí, proč je ten přechod podle něj zcela v pořádku a nevyžaduje naprosto žádnou změnu.
03.03.2012 v 14:44    

Kuba Kutílek: Pro chodce je rozhodující signál, který svítí při jeho vstupu do vozovky. V momentě, kdy se změní signál ze zelené na červenou, začíná běžet vyklizovací čas, který umožňuje chodci, který právě vstoupil na přechod, tento celý přejít rychlostí 5 km/h (1,4 m/s).
Pokud je přechod rozdělen ostrůvkem (na dva zvlášť signalizované), pak pokud na ostrůvek dojdete v momentě, kdy pro další úsek svítí červená, musíte na ostrůvku počkat na zelenou. Tím je zaručena vyšší kapacita pro auta při zachování bezpečnosti pro chodce.
Tedy čas na přejití je zaručen všude. To, že je někde zelená krátká či přecházíte na několikrát, je důsledek bezhlavého ustupování tzv. potřebám automobilové dopravy.
Je to nepřívětivé až nelidské, ale není to technicky nesprávné ani nebezpečné. Čili v tomto případě není na místě tepat technickou správu komunikací, že mají špatně nastavené semafory, ale je třeba urgovat své volené zástupce, že chcete ulice více pro lidi.
04.03.2012 v 16:49    

Viktor: Vratislav
Ano, signál pro chodce znamená, kdy smí VSTOUPIT do vozovky. Takže i dvouvteřinový signál je dostačující pro přechod. Pokud to někdo neví, měl by se doučit zákony předtím, než bude psát nesmyslné příspěvky ne web.

KubaK.
Cykly světelné signalizace jsou navrženy tak, aby se dosáhlo co největší propustnosti křižovatky. Pokud je nějaký přechod rozdělen ostrůvkem, může být výhodné řídit přecházení "nadvakrát".
-
A nechápu, co je na tom "nelidského". Někteří lidé čekají za volanty aut na jednu signalizaci, jiní na přechodu na druhou. Byl bych zvědav, co byste říkal na to, kdyby chodci čekali na přechod několik úplných cyklů - což se osádkám aut běžně stává.
05.03.2012 v 01:05    

Jan Drda: Podnět vypovídá sám o sobě již podstatnou lží (na tomto webu časti opakovanou) ve svém obsahu. Minimální délka volna pro všechny účastníky provozu je 5 s. Jak už bylo nechápajícím a obsedantní poruchou neustále si na něco stěžovat trpícím chodcům vyvětleno, vám se zavděčit z principu ani nelze. Protože ten váš oblíbený senior může do vozovky vstoupit v poslední vteřině volna - a pak má (dle vašeho pomateného rozumu) už jen JEDNU vteřinu na přechod!!! Pokud to dobře chápu, vaše nároky budou uspokojeny pouza za jediného stavu - pokud bude chodcům svítit zelená nonstop.
05.03.2012 v 17:14    

Kamil: Viktor: "Byl bych zvědav, co byste říkal na to, kdyby chodci čekali na přechod několik úplných cyklů - což se osádkám aut běžně stává."
Jo, jo, ještě jste asi zapomněl dodat, že ve vašem světě ty ubohé osádky při tom čekání zlí a zavilí a vůbec zcela pomatení a zákonů všehomíra neznalí chodci (nejlépe senioři s hůlkami) svým průchodem fatálně ohrožují na životě... :-/
04.04.2012 v 02:11    

Viktor: V jakém "vašem světě"? Máme jeden a snažíme se uspořádat jej (i pomocí psaných pravidel) tak, abychom se do něj všichni vešli. Na takové křižovatce chvíli čekají chodci, chvíli řidiči. Čekání trvá pro chodce nejvýše jeden celý cyklus, pro řidiče vozidel na zatížených křižovatkách i cyklů několik.

A co se Vám na tom nezdá (a proč melete nesmysly)?
04.04.2012 v 22:47    

Kamil: Jak se do lesa volá, tak se z něj ozývá ;-)
04.04.2012 v 23:03    

Viktor: Možná by bylo vhodnější, kdybyste místo pythických výroků a emotivních výlevů napsal, co Vám vadí na prostém, jednoduchém a funkčním principu, kdy chvíli má zelenou jeden, chvíli druhý.
04.04.2012 v 23:19    

Viktor: Možná by bylo vhodnější, kdybyste místo pythických výroků a emotivních výlevů napsal, co Vám vadí na prostém, jednoduchém a funkčním principu, kdy chvíli má zelenou jeden, chvíli druhý.
04.04.2012 v 23:19    

Kamil: Na tom mi nevadí vůbec nic.
04.04.2012 v 23:26    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Koněvova, Praha 3

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty