Omezení rychlosti na Evropské
Na Evropské ulici jedou auta v průměru 70 až 80km/h, a to od Kulaťáku až k Divoké Šárce a zpět. Není tam ani jedna kontrola. Tuhle ulici přecházejí mimo jiné na několika místech školní děti, začínaje od Divoké Šárky přes Veleslavín, Červený Vrch, Bořislavku, Hadovku atd. Auta se stejnou 'svižností', se kterou se ženou po Evropské, zahýbají do bočních ulic a ohrožují tím především děti, které přechází na zelenou a nejsou díky své malé velikosti pro rozjeté řidiče dobře viditelné. Kromě dětí tu přecházejí samozřejmě i staří lidé, maminky s kočárky a další. Několikrát jsem sama uskakovala před autem, které mě prostě přehlédlo. Tuhle zkušenost má snad každý, který se tu pohybuje. Když stojíte na zastávce na Hadovce nebo na Thákurově a čekáte na zelenou, tak před vámi projíždí tramvaj a za zády vám sviští jedno auto za druhým. Je to šíleně nepříjemné, a když máte na zádech aktovku, tak musíte stát téměř bokem, aby vás auta nenabrala. Ve jménu rodičů, kteří by rádi posílali své děti pěšky do školy, žádám, aby se z této taxikářské rychlodráhy udělala silnice, která bere ohled na to, že přes ni přecházejí živí lidé. Bezpečnostní opatření se dají vymyslet prostřednictvím retardérů u frekventovaných přechodů, radarů, kamer a samozřejmě v první řadě omezení rychlosti, která na Evropské očividně není nebo neplatí. Tudíž bude i zapotřebí její důsledné kontrolování. Myslím, že možností je mnoho. Děkuji. Markéta Richterová
Zaslal: Marketa Richterová , 19.06.2020 v 16:09

Evropská, Praha 6
Komunikace o řešení podnětu
Odpoveď: 23.06.2020 22:07
Vážená paní Richterová,
nejdříve nám dovolte provést malý exkurs do platné legislativy. Městské části nejsou právně zmocněny trestat přestupky uživatelů silničního provozu (měřit rychlost, apod.). Toto je v pravomoci Policie ČR, potažmo Městské policie. Dopravní režim na místních komunikacích I. třídy určuje hlavní město (nikoliv městská část) a proto příslušným subjektem pro Evropskou třídu je Odbor pozemních komunikací a drah MHMP. (Pozn. Chodci sobě: To asi mělo být určeno spíše nám jako správci podnětů. Podnět jsme předali jak na MČ Praha 6, tak i na MHMP, odkud ještě čekáme vyjádření.)
K meritu vašeho podnětu si dovolujeme uvést:
Je jistě skutečností, že někteří řidiči zde pravidla silničního provozu (tedy i max. rychlost) porušují. Troufáme si, nicméně, poznamenat, že mnohem více pěších (všech věkových kategorií) zde nerespektuje světelnou signalizaci na přechodech. Rodiče nezřídka „táhnou“ svoje děti přes přechod „na červenou“ a dávají jim tak „skvělý“ příklad pro budoucnost, kdy děti budou chodit již samostatně. Cyklisté zde jezdí suverénně (a rychle) po chodnících, přesto, že mají nově vyznačený jízdní pruh na vozovce a vy nemáte šanci je slyšet, zvláště pokud přijíždějí odzadu; zcela běžně využívají přechody pro pěší, přesto, že tyto nejsou pro ně určeny.
Na Evropské třídě je režim světelné signalizace koordinován do tzv. zelené vlny, která má zajistit řidičům plynulý průjezd, samozřejmě při dodržení takové rychlosti, na kterou je systém nastaven. A to rozhodně nejsou rychlosti, které uvádíte. Ne vždy je systém nastaven optimálně, při množství křižovatek a přechodů pro pěší to, bohužel, lépe nejde. Jsou zde užita i další zařízení pro kontrolu dopravy, jako jsou kamery, apod. V části Evropské třídy je dokonce instalováno i tzv. úsekové měření rychlosti. Zda jsou tato zařízení účelně využívána, nevíme, tyto údaje nám hl. město neposkytuje. Užití některých vámi navržených prvků (retardéry !) je pro komunikaci této kategorie krajně nevhodné. Šťastným řešením by nebylo ani snižování rychlosti pod povolený limit. Evropská třída – ať se nám to líbí, nebo ne – plní funkci kapacitní sběrné komunikace v uvedeném směru a není za ni rovnocenná náhrada (váznoucí dostavba okruhu !). Omezení rychlosti by zde snížilo průjezdnost a přispělo k častějšímu vytváření kolon.
Vše, co bylo v předchozím textu uvedeno, je – zjednodušeně řečeno – následkem určitého rozvolnění disciplíny, ke kterému v uplynulých letech došlo. I policejní složky mají své limity a nemohou dozorovat každou křižovatku. Zda je dozorová činnost v dopravě dostatečná, ponecháváme na vašem uvážení. Je nesporné, že při kolizi vozidla s pěším je to právě chodec, kdo je v pozici toho slabšího. Zejména chodci by si proto tento fakt měli uvědomit a přizpůsobit tomu i svoje chování při pohybu v uličním prostoru. A k tomu je nezbytné vést od malička i děti, nejlépe vlastním příkladem. Všem nehodám se sice zabránit nedá, lze ale jejich počet snížit.
23.06.2020
ODŽP-oss ÚMČ 6/Fi
Považujete odpověď za dostačující?
24.06.2020 v 11:35