Protest SONS proti provozu vozítek segway - Připojme se

Ministerstvo dopravy předložilo vládě ČR k projednání novelu zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích. Návrh mj. zakazoval provozování osobního přepravního prostředku – tzv. segwaye - na chodníku, stezce pro chodce, stezce pro chodce a cyklisty a na vozovce.
K projednání v poslanecké sněmovně však vláda posílá následující návrh onoho ustanovení: „... Osoba na osobním přepravníku se samovyvažovacím zařízením nebo obdobném zařízení (dále jen „osobní technický prostředek') smí užít chodníku, stezky pro chodce, stezky pro chodce a cyklisty nebo odděleného pruhu pro chodce na stezce pro chodce a cyklisty, pohybuje-li se rychlostí srovnatelnou s rychlostí chůze. ...'
K tomu vysvětleme, že „osobní technický prostředek') ve vládou schváleném znění novely zákona je zařízení, s nímž se již nějakou dobu setkáváme obvykle pod názvem segway na ulicích Prahy a dalších větších měst. Zkrátka: Bude-li ono ustanovení zákona schváleno, můžeme se těšit, že na ulicích měst se zanedlouho bude prohánět stále více Plošinek s kolečky po stranách, s jakýmisi řídítky, poháněné elektromotory napájenými z akumulátoru, s hmotností několik desítek kilogramů, s možnou rychlostí přes 20 km/hod. (tedy více než 5 m/s), pohybující se velice potichu a řízené kýmkoli.
Nechápeme to a bojíme se!
Se segwayi se zatím setkáváme ve větších městech a jsou převážně provozované cestovními kancelářemi. Již tak byly zaznamenány první incidenty s chodci. Pořizovací cena segwayů rapidně klesá. Jejich počet na chodnících českých obcí se tedy bude zákonitě rapidně zvětšovat. Budou všichni jejich uživatelé schopni a ochotni dbát na dostatečnou bezpečnost svoji i ostatních? Není třeba nijaké bujné fantazie, abychom si představili, že se tím vytváří podmínky pro vážné úrazy chodců.
To teprve potom budeme čekat na další novelu zákona, která ono nesmyslné ustanovení zruší a provoz segwayů na chodnících zakáže?
Mgr. Václav Polášek, prezident Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých ČR sděluje: „Nevidomí občané Prahy se na nás obracejí se svými obavami z kolizí se segwayi. Upozorňují na to, že vozítko není slyšet a jede při tom rychle. Vůbec nevíme, jak zručný, odpovědný a ohleduplný je jeho řidič. Jestliže je vozítko nebezpečné pro všechny chodce, pro nevidomé a špatně vidící to platí mnohonásobně více. Proto se náš spolek zrakově postižených lidí obrací na širokou veřejnost se žádostí o podporu v úsilí o včasný zákaz provozu segwayů na chodnících dříve, než se začne zvyšovat počet jimi způsobených úrazů. Proto se obracíme na poslance parlamentu ČR s výzvou o zvrácení návrhu vlády a prosazení zákazu provozu segwayů na chodnících.'

K iniciativě SONS se připojují:
Škola Jaroslava Ježka
Pražská organizace vozíčkářů
Pražské matky
Život 90
Přes bariéry

Zaslal: Martin Martin, 02.10.2015 v 09:25

Praha 1-

Staroměstské nám., Praha 1

Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 06.10.2015 14:17

Těší nás, že po letech našich osamocených snah o zvrácení zcela nevhodného náhledu na vozítka segway se strany MD ČR se situace mění a že získáváme podporu nejen mezi ústřední státní správou, ale i v Parlamentu ČR a také mezi odbornou i laickou veřejností. Děkujeme mnohokrát a i my prosíme o každý hlas podpory směrovaný do Poslanecké sněmovny ČR. Cíl máme společný.

S mnoha díky

Ludvík Czital
vedoucí odboru dopravy ÚMČ Praha 1



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Viktor Š. : A možnost "rozvolnění" pravidel pro řidiče nemotorových vozidel (tzv. cyklisty) také může ostatním uživatelům veřejných komunikací jejich užívání sakra znepříjemnit.
Když uvážím, jak se dnes chová leckterý cyklista na chodníku, ...
22.10.2015 v 11:35    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Staroměstské nám., Praha 1

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty

Rozbitý chodník v ulici Mostecká

Praha 1, 13. prosinec 2018 Vyřešený

louže na zastávce tramvaje Spálená ulice,Praha 1

Praha 1, 07. březen 2015 S odpovědí

Změna dopravního značení

Praha 5, 02. prosinec 2019 S odpovědí


Zobrazit všechny podněty