Zákaz vstupu na cestu podél Botiče u zástavby podél ul. Harlacherova

Na jaře jsem objevil, že majitel pozemků (SVJ Harlacherova nechal na cestu podél Botiče nainstalovat značky se zákazy vstupu a vjezdu cyklistů. Je skutečně možné zakázat vstup na cestu, která zde existovala dávno před výstavbou přilehlého bytového areálu a kde jsou dokonce i zbytky značení původní naučné stezky ?
Nyní je na východním konci řešení ještě vylepšeno o 'proplétací' dřevěnou zábranu proti cyklistům, dalším krokem asi bude trvalé oplocení.

Zaslal: Pavel Němeček, 30.05.2017 v 14:45

Praha 10-
 
 
 
 
 

Nad Meandry, Praha 10

Aktualizace podnětu

11.07.2017

david přidal následující aktualizace podnětu:

Po této cestě chodíme více než 30 let , byla tam skutečně dávno před tím,než vyrostl obytný soubor Harlacherova ( mimochodem postavený v záplavové oblasti),je součástí turistické cesty podél Botiče a cyklostezky Greenways Botič mezi a přístupovou cestou pro majitele zahrádek v kolonii Meandry Botiče.Jedná se tedy o LETITOU VEŘEJNOU CESTU vedoucí přes pozemek,který je nyní v soukromém vlastnictví.
Na jaře tohoto roku začal někdo z nepochopitelných důvodů agresivně rozmis´tovat zákazové značky, které postupně doplńoval dalšími a dalšími zátarrasy,které brání nejen průjezdu cyklistů,ale i ztěžují pohyb i běžných chodců,zejména maminkám s kočárkem a malými dětni a fyzicky handicapovaným starším spoluobčanům.
Myslím si,že v tomto případě by bylo adekvátní umístit značku že se jedná o soukromý pozemek a případně požádat ostatní spoluobčany o ohleduplnost při pohybu na ní,ale není možné ostatním v pohybu po této cestě bránit.
Dne 10.7.2017 jsme byli svědky fyzického napadení cyklistky postarším agresivním obyvatelem této zástavby, který jí slovně a fyzicky napadal a před našimi zraky se snažil strhnout z kola. Myslíme si že toto chování přesahuje meze rozumného občanského soužití a bylo by v zájmu bezpečí a zaručení občanských práv ostatních normálních obyvatel této lokality žádoucí prověřit oprávněnost výše uvedeného omezení i agresivní chování jeho iniciátorů.



Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 09.01.2018 15:04

Dobrý den,

reakce a stanovisko MČ Praha 10 v této věci je probráno v této diskuzi:
http://praha10.cz/diskuzni-fora/diskusni-fora/aft/85.

S pozdravem

Ing. Daniel Čech
Vedoucí oddělení státní správy - životní prostředí a doprava
Odbor životního prostředí, dopravy a rozvoje
Úřad městské části Praha 10



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 24.05.2018 23:27

Dobrý den,

aby diskuze byla objektivní, vyžádal jsem si stanovisko druhé strany - vlastníků pozemku, ze kterého vybírám příslušné části:

"- v roce 2016 jsme si nechali znova geodeticky zaměřit celý pozemek 713/1, který patří všem vlastníkům a zjistili jsme, že z velké části vede až k potoku Botič a nebo dokonce do jeho průtoku.

- máme potvrzeno úřadem, že cesta podél Botiče v rámci pozemku 713/1 není cyklistickou stezkou ani turistickou cestou

- vzhledem k těmto skutečnostem pro naše všechna SVJ vyplývá mnoho povinností, protože se o tento pozemek včetně cesty musíme starat s péčí řádného hospodáře a musíme zajistit zejména to, aby cesta byla bezpečná a to především pro rodiče s dětmi, důchodce, rodiče s kočárky a pejskaře. Tato údržba včetně ostrahy pozemku nás stojí ročně desetitisíce korun. Navíc se musíme starat o sekání trávy, prořez stromů atd.

- situace s cyklisty se stala v posledních dvou letech neúnosná, mám teď na mysli cyklisty-závodníky, kteří nerespektovali to, že se na cestě pohybují děti a pejskaři, tak jsme museli přistoupit k radikálnímu řešení: umístili jsme značky zákaz vjezdu cyklistů s dodatkovou cedulí, že se jedná o soukromý pozemek a je tam i ono varování - vstup zakázán. Vedlo nás k tomuto to, že se na našich pozemcích začaly pohybovat různé osoby, které tam konzumovaly alkohol, zapalovaly ohně a zanechávaly nepořádek. Poté jsme také přistoupili k umístění dočasných zpomalovacích dřevěných zábran, které plně zapadají do okolní přírody. Tyto zábrany mají za cíl přinutit cyklisty-závodníky, aby museli zpomalit nebo úplně zastavit při jejich objíždění, protože docházelo k případům ohrožování dětí, důchodců a domácích zvířat. V žádném případě nemáme v úmyslu zabránit vstupu i lidem, kteří nejsou vlastníky a tolerujeme také rodiče s malými dětmi na kolech, kteří nejsou nebezpečím pro ostatní

- zábrany byly dimenzovány a umístěny na přehledných a osvětlených místech tak, aby se daly bez problému objet na kole, s kočárkem nebo dokonce s invalidním vozíkem

- umístění zábran i značek bylo odsouhlaseno výbory všech SVJ, které jsou zástupci vlastníků

- určitě neuvažujeme o oplocení pozemku a všichni slušní spoluobčané z okolí jsou vítáni, pokud ovšem nepojedou na kole.

- kromě údržby pozemku jako takového (ročně téměř 200 000 Kč), platíme navíc odvoz odpadu v umístěných odpadkových koších a pořizujeme sáčky pro psy, které využívají i lidé z okolí a městská část při jejich pořizovaní neměla zájem přispívat a stejné je to i s veřejným osvětlením, které platí výhradně vlastníci

Věřím, že jsem dostatečně vysvětlil důvody, které nás vedly k některým opatřením (některá jsou možná dočasná). Tlumočím tak názor všech výborů SVJ 3319, 3320 a 3321, jehož jsem předsedou.

Ing. Petr Talanda, MBA“


Ing. Daniel Čech
Vedoucí oddělení státní správy - životní prostředí a doprava
Odbor životního prostředí, dopravy a rozvoje
Úřad městské části Praha 10



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Matěj Prokop: vyjádření pověřené osoby zde:
http://www.praha10.cz/diskuzni-fora/diskusni-fora/aft/85.aspx
28.07.2017 v 16:06    

Chodci Sobě: My jsme se s dotazem obrátili přímo na radnici, zatím bohužel bez vyjádření...:(
30.07.2017 v 23:20    

nováček: Tak si zkuste zkopírovat tu odpověď i sem. Pan stěžovatel se již ptal i na magistrátu a dostal tu samou odpověď. Opravdu musí ZADĚLÁVAT všechny diskuze jedním dotazem na soukromej pozemek??
31.07.2017 v 12:58    

Kolemjdoucí právník: Odpověď ÚMČ mi přijde jako nesmysl. Osobně dané místo neznám, ale dle fotek i výše uvedeného popisu se zde zřejmě jedná o tzv. účelovou komunikaci s veřejným přístupem, kterou zde vlastník (resp. historičtí vlastníci) pozemku buď přímo zřídili a nebo alespoň dlouhodobě trpěli a která byla dlouhodobě veřejně užívána. Uzavřít takovou účelovou komunikaci veřejnému užívání nebo toto veřejné užívání omezit lze na žádost vlastníka pouze rozhodnutím silničního správního úřadu (zde zřejmě právě ÚMČ Praha 10), a to po projednání s Policí ČR a pouze "pokud je to nezbytně nutné k ochraně oprávněných zájmů tohoto vlastníka". Navíc pokud daný pozemek patří k nějakému nové bytovému projektu a tato účelová komunikace je používána už desítky let, pak vlastníci bytů kupovali své byty (včetně podílu na pozemcích okolo domu) už s břemenem této veřejné komunikace. Nejedná se tedy o nějaké jejich neoprávněné omezení, ale z jejich strany o neoprávněnou vyčůranost a snahu získat více, než na co mají právo.
01.08.2017 v 12:31    

Kolemjdoucí právník z druhé strany: Já se zase tomu zase tolik nedivím, doba a zákony k tomu totiž vlastníky vlastně nutí. Taky bych nechtěl být spolumajitelem pozemku, na kterém je nějaká jakože veřejná cesta, po které chodí kde kdo, já mám povinnost se o tu cestu starat a běda mi, když se tam někdo zraní, protože pak objektivní odpovědnost nese v tomto případě vlastník a spousta lidí má dnes tendenci se za vlastní nešikovnost a nepřipravenost (sandály na sněhu apod.) na kdekom hojit, minimálně to znamená podstupovat soudní spory (přičemž je dost otázka, s jakým vlastně koncem), a kdo by o to stál, že? Řešením by možná bylo dát tam cedule Vstup jen na vlastní nebezpečí a ať si tam chodí, kdo chce, ale pouze a jen na vlastní riziko, ale nevím jak se na takové řešení dívají konkrétní vlastníci.
20.09.2017 v 11:32    

David: Prěsně tak. Jsem členem SVJ v těchto domech. Z vlastních peněz platíme údržbu pozemku včetně cesty a máme zodpovědnost za to co se na cestě stane. Na pozemku si volně hrají děti z našich domů a kolaři tam občas jezdí opravdu nepřiměřenou rychlostí.
Jinak bych rád podotknul, že hned po dostavění a převzetí cesty od developera jsme MU navrhli odkup cesty za 1 KČ s tím, že se o ní bude starat.
22.05.2018 v 13:14    

Michal Šula: Dobrý den, podle této argumentace, by každé svj či bytové družstvo mohlo cestu před svým domem osázet značkami se zákazy a instalovat bariéry s tím, že se o cestu stará..
Jezdím na kole po této cestě více jak deset let a nikdy jsem neměl žádný konflikt s nikým a to mám prosím na sobě tu neslýchanou drzost - cyklistický dres.
Pokud, jak se domnívám, neexistuje vymahatelnost zákazu vjezdu cyklistů, budu tam ohleduplně projíždět i nadále.
03.07.2018 v 10:17    

Jan Musílek: Umístění zákazu a dřevěné šikany v tomto úseku je opravdu velmi nešťastné, neboť jedinou další možností, jak se v této oblasti pohybovat západo-východním směrem je po ulici Práčská, kde je značná hustota IAD a poměrně úzká a nepřehledná silnice.

Pokud by byla zřízena bezpečná objížďka, nevadilo by mi ji využívat. V naprosto minimalistické variantě alespoň ochranný cyklopruh na příslušném úseku Práčské, ideálně vyhrazený cyklopruh (na něj bude ale silnice nejspíš příliš úzká).

Přijde mi, že k omezení bylo přistoupeno stylem "znepříjemníme to nejvíc, jak to jde". Jinak si nedovedu vyložit, proč jsou po cestě celkem čtyři dřevěné šikany, zákaz vjezdu cyklistů a ještě pro jistotu zákaz vstupu. S kočárkem bych mezi zábranami taky kličkovat nechtěl (o vozíku za kolo ani nemluvě).
20.08.2018 v 21:56    

Karel: "je tam i ono varování - vstup zakázán" - "V žádném případě nemáme v úmyslu zabránit vstupu i lidem, kteří nejsou vlastníky" - "všichni slušní spoluobčané z okolí jsou vítáni"

Pan předseda zřejmě asi netuší, co znamenají slova "vstup zakázán".

"máme potvrzeno úřadem, že cesta podél Botiče v rámci pozemku 713/1 není cyklistickou stezkou ani turistickou cestou" - "turistické cesty" nepodléhají žádné povinné registraci, takže úřad vám nic takového při nejlepší vůli potvrdit nemohl. Každopádně podle§ 63 odst. 1 zákona o ochraně přírody a krajiny "stezky a pěšiny mimo zastavěné území není dovoleno zřizovat nebo rušit bez souhlasu příslušného orgánu ochrany přírody", přičemž tento zákaz není nijak vázán na povinnou evidenci těchto cest, stezek a pěšin. Greenway Botič tamtudy kdysi skutečně nadivoko vyznačena byla, ovšem jakýmisi amatéry (Oživení), kteří nerespektovali základní principy značení a netuší, že provozovat značenou trasu vyžaduje také trvalou péči a údržbu.
23.01.2019 v 01:03    

Elmar Tausinger: Dobrý den Pane Čechu,
váš odkaz na diskusi není aktivní.

Dovolím si brzy téma otevřít znovu a samostatně s fotodokumentací stávajících zábran, které zde pro objetivitu chybějí. Ty budiž dokladem, že se opravdu nejedná jen o zábrany pro "cyklisty-závodníky". Průchod s běžným kočárkem je nemožný! I pro "slušné maminky".
30.05.2021 v 17:40    

Chodci Sobě: Dobrý den pane Tausingere, za aktuální fotky budeme rádi a zároveň by bylo zajímavé zjistit, zda MU opravdu dostal nabídku odkupu pozemku za 1 Kč. Chodci sobě
31.05.2021 v 14:24    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Nad Meandry, Praha 10

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty

Chodník na ulici Slovenská v bídném stavu

Praha 10, 28. červenec 2016 S odpovědí

Špatně průchozí chodník v Kolodějské

Praha 10, 06. duben 2015 S odpovědí

Zarostlá rabátka na Letné

Praha 7, 28. květen 2012 Vyřešený

Oprava chodníku v ulici Doupovska

Praha 15, 17. říjen 2014 Vyřešený


Zobrazit všechny podněty