Interval semaforu pro chodce ul. Táboritská

Nastavení světelného signalizačního zařízení je v tomto místě pro běžce, ne pro chodce. Dovolím si citovat TSK hl.m. Prahy a odbor dopravy ÚMČ Praha 3, kteří se tak rádi tímto zákonem ohánějí:

'Dle Zákona o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb., § 74 , odst. 1), zelená pro chodce neslouží k přejití celého přechodu, nýbrž pouze ke vstupu chodce do vozovky. Pokud chodec vstoupil do vozovky na zelenou a poté se rozsvítí červená, smí chodec během této červené dokončit přecházení až ke světelnému signalizačnímu zařízení s tímto signálem. Světelná signalizace s tímto ustanovením zákona počítá. To znamená, že po skončení zelené pro chodce následuje před rozsvícením zelené pro kolizní vozidla vjíždějící na přechod tzv. vyklizovací čas, během kterého stačí chodec běžnou rychlostí chůze (5 km/h) dokončit přecházení přes vozovku. To platí i pro chodce, který vstoupil do vozovky v poslední sekundě své zelené a přechází tak již téměř celý přechod na červenou. Signál pro chodce se znamením Stůj (červená) znamená, že chodec nesmí vstupovat do vozovky, nikoli dokončovat přecházení'.

Pokud přecházíte ulici Jičínskou, směrem do Lupáčovy ulice a vstoupíte na přechod v posledních vteřinách zelené (tak jak je to dle uvedeného zákona správně), pak se budete nacházet přesně před automobily, když se jim rozsvítí zelená. Někteří řidiči troubí, jiní se rovnou rozjedou. Toto dokazuje i fotografie ze serveru mapy.cz, pořízená v roce 2013, avšak situace je naprosto stejná i v současné době.
Totožná situace je o kousek dál, na semaforu u pobočky Komerční banky.

Prosím o prodloužení intervalu pro BEZPEČNÉ přecházení chodců.

Zaslal: Petr Kolařík, 10.12.2016 v 08:58

Praha 3-

Táboritská, Praha 3

Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 12.12.2016 20:54

Dobrý den,

světelná signalizace a její nastavení je na celém území hl. m. Prahy v kompetenci Odboru dopravních agend Magistrátu hl.m. Prahy, kam email přeposílám k vyřízení.

S pozdravem

Ing. Milan Kepka
vedoucí odboru dopravy
MĚSTSKÁ ČÁST PRAHA 3



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 03.05.2018 14:35

Podnět jsme znovu předali na MHMP, zde reakce:

Dobrý den,

děkujeme za zaslaný podnět, který se týká nastavení semaforu. Ten byl naším prostřednictvím předán k vyjádření na příslušnou instituci.
Jakmile odpověď obdržíme, budeme Vás obratem kontaktovat.

S pozdravem a přáním hezkého dne
za tým zmente.to
Martina



Považujete odpověď za dostačující?

Odpoveď: 18.05.2018 14:02

Vyjádření Technické správy komunikací hl. m. Prahy, a.s.:

"Děkujeme Vám za zaslaný podnět týkající se přecházení chodců na řízené křižovatce Táboritská - Ondříčkova.
Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s. prověřila podnět včetně související diskuze k tématu na portálu chodci sobě (https://www.chodcisobe.cz/praha/podnety/1983/interval-semaforu-pro-chodce-ul-taboritska) s následujícím stanoviskem:

Signalizace na křižovatce Táboritská - Ondříčkova funguje podle platného dopravního řešení, které bylo odsouhlaseno silničním správním úřadem a policií ČR a je v souladu s platnými předpisy. Přechod přes Táboritskou ulici na východním rameni křižovatky je rozdělen na dvě samostatné části. Délka volna na přechodu přes Táboritskou ulici a mezičasy jsou v souladu s platnými předpisy a i dle místního šetření jsou dostatečné. Zelená pro chodce neslouží k přejití celého přechodu, nýbrž pouze ke vstupu chodce do vozovky (dle Zákona o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb., § 74, odst. 1). Při přecházení z jižní strany na sever, pokud chodec vstoupí na přechod na začátku svého volna, postačí pro překonání celého děleného přechodu rychlost chůze cca 4,6 km/h. V ranním školním programu (7-8 hod) je volno po nároku z této strany ještě delší a postačí tak rychlost chůze pouhých 3,9 km/h. Pokud přechází chodec z opačné strany a stiskne si své tlačítko na severním chodníku je volno ještě delší. To proto, aby chodec stačil přejít delší část děleného přechodu (přes vozovku a tramvajovou trať) a přes ostrůvek a stačil ještě během volna vstoupit na druhou vzdálenější kratší část přechodu (přes jižní vozovku Táboritské ulice). Pokud se na některé části přechodu rozsvítí signál stůj, nesmí podle zákona 361/2000 Sb. chodec vstupovat do vozovky na další část přechodu. Délka severního přechodu na východním rameni přes vozovku a tramvajovou trať je cca 15 metrů, proto je v souladu s technickými podmínkami spočítán mezičas mezi koncem volna tohoto přechodu a začátkem volna pro směr přímo a vpravo od východu 11 sekund. Dráha pro vyklizení chodců za kolizní plochu pro levé odbočení vozidel do Ondříčkovy ulice je o cca 4m kratší, a proto je i mezičas úměrně kratší. Odkaz na video, které na portálu chodci sobě vložil pan L. Fritz (https://vimeo.com/264674169) to dokládá. Navíc je na videu vidět, že pokud chodci vstoupí na první část přechodu na začátku volna, stačí přejít až na konec druhého přechodu, než začne volno pro vozidla v pravém pruhu (což je v souladu s naším tvrzením a s platnými předpisy). Poslední dva chodci na tomto videu již vstoupili na první část přechodu zhruba ve třetí sekundě zelené a na druhou část přechodu vstoupili již v době červené (což dokládá obrázek vyjmutý z videa - viz příloha). Chodci, kteří vstoupí do vozovky v rozporu s předpisy na začátku červené, mají na překonání přechodu samozřejmě méně než 11 sekund a museli by proto jít rychleji než 5km/h. Tito chodci na videu jdou ale pomaleji. Proto nestačili dojít na konec přechodu dříve, než došlo k rozsvícení signálu volno kolizních vozidlových signálních skupin. Důvodem je ale to, že vstoupili na přechod již v době červené, čímž porušili výše zmíněné ustanovení Zákona o provozu na pozemních komunikacích.

K tvrzení dalšího účastníka diskuze pana Lukáše o 2,5 minutách délky volna pro vozidla (150 sekund), resp. takto dlouhé čekací době na chodecké volno uvádíme, že k němu může dojít zcela výjimečné, neboť na křižovatce standardně běží koordinované programy o délce cyklu 80 sekund. To znamená, že se všechna volna po nároku vybírají v jednom cyklu řízení. Cyklus může být delší v případě preferenčních nároků pro tramvají. Při místních šetřeních jsme naměřili nejdelší cyklus 92 sekund. Samozřejmě je nezbytné, aby chodec nejprve použil příslušné tlačítko, jinak pochopitelně může čekat velmi dlouho do doby stisku tlačítka jiným chodcem. Pouze ve výjimečných případech (např. navolení určité fáze z nadřízené úrovně, při přepínání programů) může být cyklus i delší."



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Martin: Byl jsem se tam projít a délka zelené mi přijde dostačující. Pokud člověk v poslední sekundě zelené vyjde z tramvajového ostrůvku směrem k Lupáčově ulici, má ještě 10 sekund na projití, než auta v nejvzdálenějším pruhu dostanou volno. Před tím je na přechodu zelená 11 sekund, tj. vlastně je zde na přejití celých 21 sekund. Před auty člověk dochází v případě, že vyjde na zelenou z jižního chodníku na tramvajový ostrůvek, která je o čtyři sekundy delší než zelená na navazujícím přechodu. Ale v případě, že se na konci zelené vychází až z jižního chodníku, je již povinností chodce zastavit na vyčkávacím ostrůvku vedle tram. zastávky. Samozřejmě, pokud jde po přechodu hodně pomalý chodec, tak ten by měl vždy přecházení zahajovat na počátku zelené. Ale i pokud opravdu nestihne přejít, auta ho nesmí ohrozit, i kdyby již měla zelenou.
23.12.2016 v 20:36    

L. Fritz: Přikládám moji reakci na odpověď paní Hobrlandové z magistrátu, ve které tvrdí, že nastavení je v pořádku a zároveň v ní nastínila pravidla, která by mělo nastavení přechodu splňovat (rychlost přecházení a vyklizovací čas). Na tuto mojí odpověď jsem žádnou odpověď nedostal.

Uvádíte, že bylo provedeno šetření na místě, ale to není pravděpodobné, jelikož byste při něm museli zjistit, že právě zde situace neodpovídá pravidlům, která uvádíte:

Přechod je dlouhý zhruba 22 metrů, vyklizovací čas by měl být 22x1,1 tedy cca 24 sekund (vycházím z vašich údajů že se chodec musí pohybovat rychlostí 4,6 km/h – sic – není to rychlost, kterou se například pohybuje důchodce o holi a očekával bych hodnotu v metrech za sekundu, jelikož délky přechodů jsou řádově v jednotkách metrů). Zelená pro chodce zde svítí 11 sekund, zelená pro vozidla křižují přechod by se tedy měla rozsvítit za 35 sekund po tom, co se rozsvítí zelená na přechodu pro chodce. Ve skutečnosti se ale zelená pro vozidla odbočující do ulice Ondříčkova rozsvítí již 17 sekund po rozsvícení zelené pro chodce, tedy 7 sekund po té, co začal přecházet poslední chodec a je tedy ještě před jízdní dráhou těchto vozidel, zelená pro vozidla v přímém směru do Seifertovy se pak rozsvítí 19 sekund po začátku zeleného signálu pro chodce. Pokud by tedy před semaforem nestálo žádné vozidlo a řidič by ke křižovatce v této chvíli přijížděl – pokud by si chodce vůbec všimnul – domníval by se že přechází na červenou. Celkový čas pro přecházení, započaté ihned po rozsvícení zelené pro chodce tedy ani nedosahuje délky vyklizovacího času, vyklizovací čas je více jak 3x kratší! Na videích níže je vidět, že vaše tvrzení neodpovídá skutečnému stavu.

https://vimeo.com/264675758
https://vimeo.com/264674169
02.05.2018 v 16:46    

Martin: Přechod je dlouhý 15 metrů. Pokud je rozdělený, pro výpočet vyklizovacích časů se nepočítá celý, ale úsek mezi ostrůvkem a protějším chodníkem. Chodci na druhém videu už porušili pravidla. Využili pro přejití na ostrůvek zelené v tomto úseku, ale jelikož šli už v koncové fázi zelené, dostali na ostrůvku už červenou a dále by v takovém případě již pokračovat neměli. Oni přesto pokračovali a proto se v době zelené vyskytly před auty. Vyklizovací čas není jediným číslem, které se počítá. Počítá se doba, za kterou chodec dojde k místu, které je kolizní s autem a pak doba, za kterou od zelené k tomuto místu dojede první auto. To dá celkovou potřebnou dobu mezičasu. Tj. chodec to má z ostrůvku cca 10 metrů k místu, kde je odbočovací pruh aut a dojde tam za 7-8 sekund, auto tam i s rozjezdem dojede za 2-3 sekundy. 12 sekund na projití tímto místem je přesně čas, který odpovídá tomu, jak se signalizace počítají.
02.05.2018 v 21:35    

Petr : pan Martin bude nejspíš sprinter... zkuste si tam přejít s kočárkem nebo malým dítětem za ruku a pak mi můžete vyprávět o vyklizovacích časech. Případně si můžete s dítětem stoupnout na ostrůvek a pár minut sledovat jak kolem vás sviští z jedné strany tramvaje a z druhé auta. Věřte mi, že to není nic příjemného, a to nejen z důvodu prachu, který tam zmíněné dopravní prostředky víří a který po celou dobu dýcháte. Ale tomu porozumíte, až jednou děti budete mít... Do té doby si tam klidně přes přechod běhejte, já budu dále protestovat a nesouhlasit.
02.05.2018 v 21:56    

Lukas: Martine, nevím z čeho vycházíte, mě z magistrátu vysvětlili pouze uvažovanou rychlost pohybu chodce a vyklizovací čas (který běží od chvíle kdy přestane svítit zelená pro chodce), vaše představa, že pokud chodec přechází kousek před autem, které se už rozjíždí, není to nebezpečné, protože ještě pár desetin sekund trvá, než tam to auto dojede je dost děsivá. Na tomto přechodu – pokud vyjdete ihned po rozsvícení zelené směrem na sever (například s malým dítětem do blízké školky), jste před auty ve chvíli, kdy se jim rozsvěcí zelená – dělení přechodu na to nemá žádný vliv. Toto nastavení je nebezpečné, zkuste si například představit situaci, kdy u semaforu nestojí žádné vozidlo a ke křižovatce se blíží vozidlo rychlostí 50 km/h a jeho řidič vídí oranžovou a následně zelenou – myslíte, že počítá s tím, že přijde zleva pomalejší chodec, který vyšel správně na zelenou? Nehledě na to, že 11 sekund zelené pro chodce je směšně málo v porovnání s 2,5 minutami zelené pro vozidla než konečně padne zelená chodci, který si stisknul tlačítko (a to nebyl čas ovlivněn žádným vozidlem MHD s preferencí).
03.05.2018 v 15:34    

L. Fritz: S odpovedí TSK nelze souhlasit – jak doklada video – pokud chodec přecházející směrem na sever vstoupí na druhou část přechodu na konci volna, stihne dojít volnou chůzí před vozidla právě ve chvíli, kdy se jim rozsvěcí oranžová. Nemůžete počítat každou část přechodu zvlášť – je třeba počítat i s dobou chůze přes meziostrůvek. Pokud jde člověk s malým dítětem, musí ho silou přes přechod táhnout jakoby zdolával bojiště a stejně i když vyjde na první části hned na zelenou, vstoupí po přejití ostrůvku na druhou část také na zelenou, ocitne se před vozidly právě ve chvíli, kdy se jim rozsvěcí oranžová.

Poslední 2 chodci na videu skutečně vstoupili již na červenou ale toto vaše konstatování je alibistické – červená se rozsvítila ve chvíli, kdy už měli zvednutou nohu, kterou na kraj vozovky vkročili – tudíž červená ve chvíli kdy na přechod vstoupili svítila pouhé desetiny sekundy. Navíc, tvrdit o této dvojici, že jde pomalu je směšné – formulace, že chodcí "musí jít rychleji" je ukázkou vašeho pokřiveného pohledu na chodce, které zřejmě považujete pouze za nepříjemnou a nepřirozenou komplikací pro bohulibý automobilový provoz. Konstatování pana Dolínka, že bezpečnost chodců je prioritou je v tomto světle zcela směšnou proklamací bez reálného dopadu. Nevím jaké máte důvody toto nastavení na hraně neustále obhajovat – je přeci zjevné, že chodec je zde výrazně znevýhodněn a může být ohrožen (například pokud u semaforu nebude žádné vozidlo stát a bude k němu ve chvíli změny signálu teprve přijíždět – pokud se odvoláváte na odsouhlasené dopravní řešení, je chyba už tam. Vaše obavy o tvoření kolon a snižování kapacity křižovatky jsou zcestné – uzké hrdlo se totiž nachází právě za touto křižovatkou a nemá smysl se snažit tam odeslat co nejvíce vozidel, navíc tam vozidla vjíždí na tramvajové koleje, takže většinou stejně zůstanou stát za tramvají na blízké zastávce Lipanská.

Vaše tvrzení, že “dle Zákona o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb., § 74, odst. 1 Zelená pro chodce neslouží k přejití celého přechodu, nýbrž pouze ke vstupu chodce do vozovky” není pravdivé – zmíněný odstavec ve skutečnosti zní ve skutečnosti takto: § 74
a) "Signál pro chodce se znamením Volno", že chodec může přecházet vozovku; rozsvítí-li se poté signál "Signál pro chodce se znamením Stůj!", smí chodec dokončit přecházení k světelnému signalizačnímu zařízení s tímto signálem,
Pokud zde zmiňujte místní šetření, prosím vás o popsání jeho metodiky a zaslání protokolu.
Mimochodem – bylo by dokonce možné nechat vozidla na jihu, odbočující z Ondříčkovy do směrem k Olšanské ještě chvíli stát (stejně tam stojí maximálně 3) aby chodec mohl přejít třeba i celou ulici (3 části) najednou (stejně jako vozidla mohou projet celou křižovatku najednou a nezůstanou stát uprostřed po 11 sekundách zeleného signálu). Případně umístit tlačítko pro přecházení směrem na jih už před tuto první část přechodu aby člověk nemusel poté co se dostane (bez možnosti volby tlačítkem) na malý ostrůvek, ještě čekat až bude zaveden cyklus, který si tam vyvolá tlačítkem. A proč by nemohla být zelená pro chodce vždy, když je zelená pro vozidla ve stejném směru (nemyslím, že by byla ještě kratší než oněch 15 sekund).

Závěrem nelze než konstatovat, že odpověď TSK je jasným důkazem, že chodci jsou při pohybu po městě – zde mluvíme dokonce o vnitřním městě a místě kde je převaha obytných domů, je zde škola, hotel, školka a několik dětských hřišť – výrazně znevýhodněni na úkor automobilové dopravy, což nepřímo zvyšuje množství této dopravy, protože lidé se jako chodci necítí bezpečně, a raději jezdí auty. Věřím, že se tento nešťastný přístup brzy změní.

Co se týče naměřeného času 2,5 minuty, který uvádíte v posledním odstavci, je to skutečný údaj, bohužel nezdokumentovaný, a jak je uvedeno – NEBYL ovlivněn preferenci vozidel MHD (jediné vozidlo MHD projelo hned jako první na začátku). Samozřejmě, že zelená byla chodcem vyžádána tlačítkem a to zhruba 10 sekund po předchozím zelené (lze tedy 10 sekund odečíst).
18.05.2018 v 17:08    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Táboritská, Praha 3

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.

Podobné podněty